FantasDick Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 Er på sommerferie; fint vær, sterk sol og ute hele dagen - ingen bra kombo for huden. Er flink til å smøre med (høy) solfaktor, men ble likevel brent i dag. Er mest på nesa, litt i panna/kinnene, øverst på brystet og den ene skuldra. Har hatt på aftersun, men synes ikke det hjelper. Huden er varm og kjennes stram ut. Har dere noen tips og/eller råd for hva jeg kan gjøre? Eller gjelder det bare å være tålmodig? Lurer også på hva jeg skal gjøre de kommende dagene nå som jeg allerede er brent.
Pandalove Skrevet 16. juli 2011 #2 Skrevet 16. juli 2011 Vær talmodig, smør deg oftere og ta pauser fra solen under en parasol eller lignende.
Miki Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Hydrokortison. Smør på om kvelden før du legger deg, og dusj det av deg før du går ut i sola. Det skal forsvinne på et par dager. Les bruksanvisning før bruk
Gjest Thefainter Skrevet 16. juli 2011 #4 Skrevet 16. juli 2011 (endret) Stakkars deg! Men du får kjøpe deg en sånn svææææær sommerhatt, som Samantha i Sex and the City-filmen har Selv blir jeg hverken bruk eller solbrent av sola, blir bare dødelig varm, så jeg har dessverre ikke andre råd Endret 16. juli 2011 av Thefainter
Gjest Applestore Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 Ta på yoghurt! En naturell type og la den virke litt, før du skyller den vekk. Jeg ville også holdt meg unna solen i 1-2 dager nå, det kommer helt ann på hvordan huden din "tar" solbrentheten..
Gjest snoopy_93 Skrevet 16. juli 2011 #6 Skrevet 16. juli 2011 Aloevera skal også være bra! Det avkjøler huden og gir fuktighet!
FantasDick Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2011 Aha, tusen takk! Jeg tror det skal finnes både hydrokortison og aloevera i huset, så skal ta en titt på det. Yoghurt har vi ikke, så det får ev. bli i morgen samt huskes til senere. Solhatten hadde vært fantastisk, men ser for meg at den ikke passer til stort annet enn å ligge i ro med! Får se om jeg klarer å holde meg unna solen i perioder, men det er litt vanskelig når det meste vi gjør utendørs er å gå på fjellet, ute på sjøen o.l.
Gjest Applestore Skrevet 16. juli 2011 #8 Skrevet 16. juli 2011 Pass bare på å prøve og få dekket til de områdene som er solbrent Og ja, Aloevera er supert!
FantasDick Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 16. juli 2011 Jeg har hatt på hydrokortison nå, så får vi se hvordan det går. Takk igjen for gode tips og råd!
Vulpes Skrevet 16. juli 2011 #10 Skrevet 16. juli 2011 Jeg kjører alltid på med aloe vera når jeg blir brent, helst så ren aloe vera som mulig, f.eks. 98% gel. Og smør ofte, ikke bare en eller to ganger i løpet av dagen. Smør smør smør! Jeg ble rød som en tomat bakpå beina en gang jeg var på Gran Canaria. Har aldri i hele mitt liv vært så solbrent som jeg var da. Mamma kjøpte en nesten ren aloe vera-gel til meg som jeg smurte på som en galmann, til og med om natten hvis jeg våknet opp. Og det fungerte som bare rakkern, det røde gikk over til brunt uten noe som helst flassing (så vidt jeg merket i hvert fall). Utrolig! Ellers tror jeg det er viktig å drikke en del vann.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #11 Skrevet 16. juli 2011 Sitronsaft og tomatsaft er også gode råd mot solbrenthet, og mot soleksem.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2011 #12 Skrevet 16. juli 2011 Ha på klær på de brente stedene i morgen. Kjøp deg en hatt/caps så du beskytter nesen. Jeg synes ikke aftersun har noen effekt - mens en alminnelig fuktighetskrem kombinert med aloe vera som smøres på OFTE (som nevnt over) har god effekt.
Skylines Skrevet 17. juli 2011 #13 Skrevet 17. juli 2011 Ikke utsett områdene med hydrokortison på for sol, kan gi pigmentforandringer over tid..
FantasDick Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #14 Skrevet 17. juli 2011 Har brukt hydrokortison et par ganger nå, og er nesten ikke rød lengre så jeg tipper det fungerer fint på solbrenthet (så lenge det ikke er sår). Takk for tipset! Ellers har jeg holdt meg i skyggen, så huden har fått hvile. Dro sykkelhjelmen litt ned i panna så den fungerte som en caps når jeg "måtte" på sykkeltur.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 17. juli 2011 #15 Skrevet 17. juli 2011 Er på sommerferie; fint vær, sterk sol og ute hele dagen - ingen bra kombo for huden. Er flink til å smøre med (høy) solfaktor, men ble likevel brent i dag. Er mest på nesa, litt i panna/kinnene, øverst på brystet og den ene skuldra. Har hatt på aftersun, men synes ikke det hjelper. Huden er varm og kjennes stram ut. Har dere noen tips og/eller råd for hva jeg kan gjøre? Eller gjelder det bare å være tålmodig? Lurer også på hva jeg skal gjøre de kommende dagene nå som jeg allerede er brent. Smør med aloe vera, men det holder ikke med en gang. du må smøre og smøre til huden ikke føles varm mer. Og den tørker inn fort så klæs på i flere lag.
frisørmester :) Skrevet 18. juli 2011 #16 Skrevet 18. juli 2011 Yogurt naturell funker som bare det. Lukter ikke så veldig godt, men er en slager! Smør på, la virke til den er tørket, dusj! (men d har vel kansje blitt bedre nå likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå