AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 noen her som har / har hatt septate hymen? hvordan ble dere kvitt den/ hvordan var oprasjonen / skal dere gjøre noe med det? hvordan er det med tampong bruk? jeg får to fingre inn på ene siden, og en finger inn på den andre.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #2 Skrevet 16. juli 2011 jeg hadde. men den sprakk når jeg debuterte :D
Giacomo_P Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Jeg er ikke helt sikker på hva du lurer på? Ad tamponger, er vel den klassiske problematikken at den relativt lett kan settes inn, men at det kan være vanskelig å få den ut igjen når den er fylt. Dette kan korrigeres kirurgisk. Jeg er ikke helt sikker på prosedyren her, men det er nok et ganske enkelt inngreb. Hvis ikke det fibrøse båndet i midten (septum) er veldig kraftig, vil jeg tro at problemet løser seg av seg selv ved første samleie. Dette kan du snakke med gynekologen din om. Han / hun kan gi deg mere detaljert informasjon enn hva du kommer til å få her. Skaber dette noen problemer for deg, eller er du bare nysgjerrig?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #4 Skrevet 16. juli 2011 hvordan vet jeg om min tråd i mellom er vanlig , tynn eller tykk? har jo bare sett min liksom så...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 Det er et veldig enkelt, og vanlig inngrep ts, så ikke bekymre deg. Snakk med fastlege/helsesøster på skolen/ungdomshelsestasjon og de vil hjelpe deg videre. Ingenting å grue seg til!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #6 Skrevet 16. juli 2011 men jeg er så redd for å kle meg naken. vet jeg er trang, og har den camel toen. klitorisen min henger utenfor, og jeg eier ikke et "hull", det er jo tross alt et hymen som dekker over halve slik at det ikke vises. i tilegg er jeg redd for å møte noen jeg kjenner hos gynekologen da jeg bare er 14 år.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #7 Skrevet 16. juli 2011 er jo dødsflaut om jeg møter noen jeg kjenner i venterommet til gyn... jeg er 14 og de kan være oppi 30-40...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #8 Skrevet 16. juli 2011 Men det er ikke sikkert du trenger å gå til en gynekolog. I første omgang skal du til undersøkelse hos fastlege. Deretter blir det vurdert hva som skal gjøre og hvem. Dette kommer an på hvor du bor. Det kan være en privat gynekolog eller dagkirurgisk poliklinikk. Dette kan fastlege hjelpe deg med og du har også rett på fritt sykehusvalg, dvs at du kan faktisk reise til en annen plass om det blir for flaut for deg på hjemstedet ditt. For ordens skyld så vil jeg bare få si at dette IKKE er flaut. Det er helt vanlig og alle vi jenter er hos gynekologen fra tid til annen pga noe som må sjekkes ut. De damene som vil være på venterommet vet jo ikke hva du skal der. Kanskje du bare skal ha en vanlig gu. Men jeg skjønner jo at du synes det er flaut når du er 14 år. Jeg måtte igjennom mange gu'er da jeg var på den alderen og det var flaut. Men nå; kunne ikke brydd meg mindre! Dette går så fint så 2
Giacomo_P Skrevet 16. juli 2011 #9 Skrevet 16. juli 2011 Du behøver ikke å vite om septum er tykk eller tynn. Det finner gynekologen ut av. Jeg skjønner at du er genert og helst ikke vil at noen skal se deg naken, eller se deg på venteværelset. Husk at helsepersonell har et veldig avslappet forhold til disse tingene, og at de ser mye rart hele tiden. Du er nok et enkelt tilfelle, og de er sikkert forståelsesfulle både for at du er ung og genert. Leger og sykepleiere bryr seg ikke om hvorvidt du har camel toe eller henende klitoris eller lange eller korte kjønnslepper. De er der for å hjelpe deg. Du har rett til å ha en sykepleier eller annen ansatt til stede i rommet mens undersøkelsen pågår, hvis du synes det er ekkelt å være alene med legen. Ad venteværelset, så er det jo ikke uvanlig å gå til gynekolog, og du har ingen plikt til å opplyse noen om hvorfor du er der. Hvis du er 14, så er det jo naturlig at du begynner med gyn. undersøkelser? Hvis noen spør, kan du jo bare si at du skal til en rutinesjekk? Dette er ikke så skummelt som det virker. Men har du problemer på grund av dette? Det kan uansett være greit med en gyn. u.s.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #10 Skrevet 16. juli 2011 huff.. jeg tror heller jeg smører den med emla salve og kutter selv. lenge leve paracet!
Giacomo_P Skrevet 16. juli 2011 #11 Skrevet 16. juli 2011 huff.. jeg tror heller jeg smører den med emla salve og kutter selv. lenge leve paracet! IKKE gjør det!!! Hvis du ikke VIRKELIG vet hva du driver med, risikerer du en stygg infeksjon, og da må du i hvert fall til legen. Smerter blir det også. Og det kan jo være at naturen løser dette selv, når du en gang treffer en gutt....?
Giacomo_P Skrevet 16. juli 2011 #12 Skrevet 16. juli 2011 Er det noen som har sagt til deg at du må gjøre noe med dette? Eller har du bare fått det for deg at det må gjøres. Skaber det noe problem for deg å ha en septate hymen?
Gjest BabyBlue Skrevet 17. juli 2011 #13 Skrevet 17. juli 2011 Er det noen som har sagt til deg at du må gjøre noe med dette? Eller har du bare fått det for deg at det må gjøres. Skaber det noe problem for deg å ha en septate hymen? Selvsagt skaper det problemer. Forestill deg at du må lirke tampongen inn og ut som en annen tulling hver gang du har mensen. Ikke kult, pluss at det gjør sex ganske så ubehagelig den første gangen om man har en tykk hinne. Det er noe dritt, spesielt om man blør mye under mensen eller driver på med svømming osv. TS: Hadde selv det samme problemet noen måneder tilbake. Gikk til ungdomshelsestasjonen, men den kvinnelige gynekologen virket ikke så interessert i å hjelpe meg, så fikk ikke gjort noe der. Tok vel egentlig saken i egne hender, so to speak. Gjorde mitt for å tøye og strekke den, og plutselig for ikke så lenge siden klarte jeg endelig å sprekke jævelskapen! Jeg hadde vært flink til å tøye den ut før, så det gjorde ikke vondt. Blødde lite, og nå kan jeg ENDELIG ta tamponger ut og inn uten å måtte dra hinnen til siden. Hvis den er veldig tykk bør du få gjort noe hos gynekolog eller lege, men kanskje du burde prøve å "sprekke" den selv først? Bruke store tamponger og se om du kan strekke den mens du dusjer eller noe? IKKE kutt den selv! Ønsker deg lykke til! Er et veldig plagsomt -.-
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #14 Skrevet 17. juli 2011 problemet er at tampongene setter seg fast, og i hverstefall blir der eller tråden ryker osv. det blir også velllldig vont når en man skal ta den bort, for jeg tror min er ganske så tykk...
Gjest BabyBlue Skrevet 17. juli 2011 #15 Skrevet 17. juli 2011 IKKE gjør det!!! Hvis du ikke VIRKELIG vet hva du driver med, risikerer du en stygg infeksjon, og da må du i hvert fall til legen. Smerter blir det også. Og det kan jo være at naturen løser dette selv, når du en gang treffer en gutt....? Hvis hinnen er veldig tykk gjør det garantert helt jævlig vondt. Bare tanken på å ha sex da jeg hadde septate hymen gjorde meg dårlig.
Gjest BabyBlue Skrevet 17. juli 2011 #16 Skrevet 17. juli 2011 problemet er at tampongene setter seg fast, og i hverstefall blir der eller tråden ryker osv. det blir også velllldig vont når en man skal ta den bort, for jeg tror min er ganske så tykk... Kjenner til den der. Var derfor det tok meg noen år før jeg fikk dreisen på tamponger, men cluet er å lirke tampongen forbi hinnen. Men kan jo hende du har en ganske tykk "streng" som dekker en stor del av åpningen. Da hadde jeg nok gjort noe med det hos gynekolog om jeg var deg. Er INGENTING flaut i det, og du er ikke den første som har gått til lege etc. for å få hjelp angående dette.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #17 Skrevet 17. juli 2011 Selvsagt skaper det problemer. Forestill deg at du må lirke tampongen inn og ut som en annen tulling hver gang du har mensen. Ikke kult, pluss at det gjør sex ganske så ubehagelig den første gangen om man har en tykk hinne. Det er noe dritt, spesielt om man blør mye under mensen eller driver på med svømming osv. TS: Hadde selv det samme problemet noen måneder tilbake. Gikk til ungdomshelsestasjonen, men den kvinnelige gynekologen virket ikke så interessert i å hjelpe meg, så fikk ikke gjort noe der. Tok vel egentlig saken i egne hender, so to speak. Gjorde mitt for å tøye og strekke den, og plutselig for ikke så lenge siden klarte jeg endelig å sprekke jævelskapen! Jeg hadde vært flink til å tøye den ut før, så det gjorde ikke vondt. Blødde lite, og nå kan jeg ENDELIG ta tamponger ut og inn uten å måtte dra hinnen til siden. Hvis den er veldig tykk bør du få gjort noe hos gynekolog eller lege, men kanskje du burde prøve å "sprekke" den selv først? Bruke store tamponger og se om du kan strekke den mens du dusjer eller noe? IKKE kutt den selv! Ønsker deg lykke til! Er et veldig plagsomt -.- takk!!!!!! hvordan skal jeg tøye den da? hadde du en fast prosedyre? er redd for å bruke for store tamponger tilfeller de sitter fast... får bare en finger inn i det ene hullet, og to i det andre.
Gjest BabyBlue Skrevet 17. juli 2011 #18 Skrevet 17. juli 2011 takk!!!!!! hvordan skal jeg tøye den da? hadde du en fast prosedyre? er redd for å bruke for store tamponger tilfeller de sitter fast... får bare en finger inn i det ene hullet, og to i det andre. Jeg tok bare å huket en finger rundt greia og på en måte dro i den hver kveld, om du skjønner? Var en smule ubehagelig, men stoppet som regel på det punktet hvor det var som vondest. Men du kan jo bruke noe som fungerer som et glidemiddel slik at fingrene glir inn lettere? Du må bare slappe av og bli kjent med underlivet ditt =) Har du brukt et speil og sett hvordan det ser ut? Og har du brukt noe særlig med tamponger før?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2011 #19 Skrevet 17. juli 2011 Bruker blå libresse tamponger, og har sett mye i soeil
Giacomo_P Skrevet 17. juli 2011 #20 Skrevet 17. juli 2011 Babyblue: Grunden til at jeg spurte om TS hadde problemer, var jo nettopp for å utrede behovet for å gjøre noe med det eller ikke. Av det svaret hun gir, ser jeg at hun har det, og derfor er jeg enig i at hun bør søke hjelp, eller som du sier, sprekke den selv. Mitt poeng her, er jo nettopp at dersom tampongbruk ikke er veldig nødvendig, og man ikke er seksuelt aktiv, så går det an å vente, f. eks. til det er tid for en første rutine gyn. u.s. Fordi TS gruet seg veldig, forsøkte jeg å finne ut om hun var veldig plaget, eller om noen hadde sagt at det måtte gjøres uansett. Jeg opplevde svaret ditt som litt anklagende. Det var kanskje ikke ment sånn, og jeg er ikke hårsår. Jeg ønsket faktisk bare å hjelpe. TS: Det ser ut som det kan være lurt å gjøre noe med dette. Om du får det til selv, flott. Hvis ikke, så snakk med helsesøster eller legen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå