Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feirer nå sabbat hjemme, siden det er lørdag, og tenker at det passer godt forkynne litt av min kristentro.

Jeg personlig benekter ikke vitenskapen, men mener at vitenskapen lett kan rive ned troen hos mennesker. Foreksempel: Darwins lære. Han sier at alle levende skapninger på jorden har samme opprinnelse, altså er i slekt, og han beviste det med å se på anatomien til ulike dyr som hadde levd opp igjennom tidene.

Bibelen hverken benekter eller påpeker at mennesker og dyr har lik anatomi, så det burde ikke være noen grunn til å forkaste Bibelens lære til fordel for Darwins lære. Både mennesker og dyr har sitt opphav fra Gud.

Noen bibelvers er også med på å advare oss mot villfarelser som kan følge med vitenskapen.

Paulus' første brev til Timoteus 6:20-21:

"Kjære Timoteus, ta vare på det som er betrodd deg! Vend deg bort fra det ugudelige og tomme snakket og innvendingene fra den kunnskapen som bare i navnet er kunnskap. Noen har bekjent seg til den og dermed forvillet seg bort fra troen.

Som dere ser, blir ikke vitenskapelig kunnskap benektet, men det blir frarådet å dvele ved det siden man lett mister troen som fører til frelse.

Paulus' første brev til korinterne 2:12-14:

"Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss. Om dette taler vi med ord som Ånden har lært oss, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss. Det åndelige tolker vi med ord som hører Ånden til. Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bare bedømmes på åndelig vis.

Her advares det også med at de som er for opphengt i vitenskapelig kunnskap, ikke greier å forstå det enkle budskapet Bibelen gir.

Må Jesu nåde være med alle dere, og må dere ha en hyggelig sabbat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"There is a fundamental difference between religion, which is based on authority [imposed dogma, faith], [as opposed to] science, which is based on observation and reason. Science will win because it works." -Stephen Hawking

"Because there is a law such as gravity, the Universe can and will create itself from nothing." -Stephen Hawking

http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_hawking

"Religion is the death of curiosity" -Ian McEwan

"Science is like a ship that constantly corrects its course" -Ian McEwan

http://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk&feature=player_embedded#at=206

Satan gir styrke og makt, Satan være med deg og beskytte deg fra lyspesten.

Endret av Ekerilar
Skrevet
Jeg personlig benekter ikke vitenskapen, men mener at vitenskapen lett kan rive ned troen hos mennesker. Foreksempel: Darwins lære. Han sier at alle levende skapninger på jorden har samme opprinnelse, altså er i slekt, og han beviste det med å se på anatomien til ulike dyr som hadde levd opp igjennom tidene.

Bibelen hverken benekter eller påpeker at mennesker og dyr har lik anatomi, så det burde ikke være noen grunn til å forkaste Bibelens lære til fordel for Darwins lære. Både mennesker og dyr har sitt opphav fra Gud.

Først sier du at du ikke benekter vitenskapen, og så benekter du vitenskapen. Morsomt.

Vitenskapen viser klart og tydelig at livet har utviklet seg gradvis fra felles stamfedre. Bibelen, derimot, vil ha det til at alt ble skapt på et blunk.

Noen bibelvers er også med på å advare oss mot villfarelser som kan følge med vitenskapen.

Hvordan kan fakta være villfarelser?

Skrevet

Hvordan kan fakta være villfarelser?

Vitenskapens fakta kan få oss til å fornekte Gud.

Skrevet

Jeg feirer nå sabbat hjemme, siden det er lørdag, og tenker at det passer godt forkynne litt av min kristentro.

Paulus' første brev til Timoteus 6:20-21:

"Kjære Timoteus, ta vare på det som er betrodd deg! Vend deg bort fra det ugudelige og tomme snakket og innvendingene fra den kunnskapen som bare i navnet er kunnskap. Noen har bekjent seg til den og dermed forvillet seg bort fra troen.

Som dere ser, blir ikke vitenskapelig kunnskap benektet, men det blir frarådet å dvele ved det siden man lett mister troen som fører til frelse.

Paulus' første brev til korinterne 2:12-14:

"Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal forstå hva Gud i sin nåde har gitt oss. Om dette taler vi med ord som Ånden har lært oss, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss. Det åndelige tolker vi med ord som hører Ånden til. Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bare bedømmes på åndelig vis.

Her advares det også med at de som er for opphengt i vitenskapelig kunnskap, ikke greier å forstå det enkle budskapet Bibelen gir.

Jeg tviler sterkt på at vitenskapen kan frata mennesker troen deres. Det er ikke farlig for religiøse å være opptatt av vitenskap, nonnen Katarina Pajchel er et eksempel på det http://www.forskning.no/Artikler/2005/oktober/1130322876.2

Mister et religiøst menneske troen, er det nok andre faktorer inne i bildet enn genuin, vitenskapelig interesse.

Det er for øvrig merkelig å anvende bibelsitater som en advarsel mot moderne vitenskap. Sitatet du henviser til handler om gnostisisme, ikke moderne vitenskap.

Skrevet

Selvfølgelig trenger ikke religiøse å benekte vitenskapen. Jeg har stor respekt for de religiøse som bruker Bibelen som en spirituell rettesnor heller enn en faktabok.

Ingen vel ansette forskere fornekter evolusjonen, men det er allikevel drøssevis av religiøse forskere! Så noe viktig er det nok å finne i religionen som ikke finnes andre steder.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at vitenskapen kan frata mennesker troen deres. Det er ikke farlig for religiøse å være opptatt av vitenskap, nonnen Katarina Pajchel er et eksempel på det http://www.forskning.no/Artikler/2005/oktober/1130322876.2

Mister et religiøst menneske troen, er det nok andre faktorer inne i bildet enn genuin, vitenskapelig interesse.

Det er for øvrig merkelig å anvende bibelsitater som en advarsel mot moderne vitenskap. Sitatet du henviser til handler om gnostisisme, ikke moderne vitenskap.

Tja, vitenskapen fratok youtubes DonExodus2 hans kristentro, og gjorde ham til ateist. Bra for ham. Men han var et rasjonelt menneske til å begynne med. Jeg tror bare vitenskap representerer en risiko for mennesker med en viss evne til refleksjon, respekt for sitt eget intellekt, og integritet nok til å ta sine erkjennelser på alvor.

• Liker 1
Skrevet

Tja, vitenskapen fratok youtubes DonExodus2 hans kristentro, og gjorde ham til ateist. Bra for ham. Men han var et rasjonelt menneske til å begynne med. Jeg tror bare vitenskap representerer en risiko for mennesker med en viss evne til refleksjon, respekt for sitt eget intellekt, og integritet nok til å ta sine erkjennelser på alvor.

Jeg er ikke enig i at kun areligiøse har evne til refleksjon eller respekt for sitt eget intellekt.

Men jeg tror at religiøse som frykter vitenskapen såpass at de konsekvent nekter å reflektere over det ubevisst ikke er så trygge på troen sin.

Jeg er også enig i at det er underliggende faktorer som må til for at et religiøst menneske skal bli ateist (eller for den saks skyld: å gå fra ateisme til religiøs tro!). Disse faktorene er ikke en usedvanlig evne til refleksjon eller høyt intellekt, men det siste du trekker frem: Integritet og ærlighet overfor seg selv og sine erkjennelser - i tillegg til en viss dose mot.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at kun areligiøse har evne til refleksjon eller respekt for sitt eget intellekt.

Men jeg tror at religiøse som frykter vitenskapen såpass at de konsekvent nekter å reflektere over det ubevisst ikke er så trygge på troen sin.

Jeg er også enig i at det er underliggende faktorer som må til for at et religiøst menneske skal bli ateist (eller for den saks skyld: å gå fra ateisme til religiøs tro!). Disse faktorene er ikke en usedvanlig evne til refleksjon eller høyt intellekt, men det siste du trekker frem: Integritet og ærlighet overfor seg selv og sine erkjennelser - i tillegg til en viss dose mot.

Og det finnes en god del mennesker i religiøse deler av verden, som i hjertet er ateister, men som ikke våger å ta den erkjennelsen på alvor og leve det. Jeg tenker meg at det kan sammenlignes med å komme ut av skapet for homofile.

Skrevet

Og det finnes en god del mennesker i religiøse deler av verden, som i hjertet er ateister, men som ikke våger å ta den erkjennelsen på alvor og leve det. Jeg tenker meg at det kan sammenlignes med å komme ut av skapet for homofile.

Nettopp. Og om mulig enda verre: Det finnes dem som har erkjent sin ateisme, men som ikke våger å leve det ut som følge av forfølgelse.

Skrevet

Kunnskap er religioners verste fiende.

Religionene ble oppfunnet på en tid der folk var uvitende og kunnskapsløse.

Dagens kunnskap/vitenskap viser oss at religioner tar feil.

Kunnskap vil til slutt vinne over religion/overtro :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kunnskap vil til slutt vinne over religion/overtro :)

Jeg syns synd på mennesker som ikke har funnet Jesus. Jeg hater dem ikke, jeg syns bare synd på dem. Det er ikke lenge til han kommer tilbake, og dem som ikke tror får ikke ta del i frelsen.

Jeg anbefaler ALLE å lese Bibelen for å finne Jesus og få tilgivelse, for det er han som har liv å gi!

Endret av EnKristenKar
Skrevet (endret)

Det er ikke lenge til han kommer tilbake, og dem som ikke tror får ikke ta del i frelsen.

Det har kristne sagt helt siden starten. Altså i over 2000 år. Hvert eneste år er det "ikke lenge igjen". Hvert eneste sekund kan være det siste.

Problemet for deg er at det er lenge igjen. Det er lenge til han kommer tilbake, hvis han i det hele tatt kommer tilbake.

Dessuten, når du har valgt Jesus, da blir du jo sendt til dødsriket av Hades, til Helheim av Hel, eller så sender Allah deg til Jahannam.

Det er veldig liten sannsynlighet for at du har rett for å si det sånn.

Jeg anbefaler ALLE å lese Bibelen for å finne Jesus og få tilgivelse, for det er han som har liv å gi!

Du vli at alle skal være sånn som deg! Du vil at alle skal tro på det du tror på. Du vil at alle andre skal tenke slik du tenker. Er du religionsimperialist? Setter du ikke pris på religiøst mangfold og frihet?

Hva er det vi skal ha tilgivelse for? Hva har jeg gjort, som krever tilgivelse av din gud? Jeg skylder ikke din gud noe som helst!

Det å faktisk lese bibelen, det gjør at svært mange mister kristentroen sin. For når man først leser grundig igjennom alle selvmotsigelsene, alle faktafeilene og alt tullet, så skjønner mange at dette ikke er noe de vil basere livet sitt på.

Endret av Ekerilar
Skrevet

Jeg syns synd på mennesker som ikke har funnet Jesus. Jeg hater dem ikke, jeg syns bare synd på dem. Det er ikke lenge til han kommer tilbake, og dem som ikke tror får ikke ta del i frelsen.

Jeg ble oppdratt som kristen.

Anså meg selv som kristen til jeg var 13-14 år.

Hvorfor slapp jesus meg da?

Kunnskap gjorde at jeg innså at alle religioner bare er ulike forsøk på å forklare det vi ikke vet, og å gi et håp om noe mer enn dette livet.

Jeg har lest mye i bibelen. Har du?

Tror du på alt som står der, eller velger du å "tolke" det som vi vet er feil?

Hvordan velger du ut hva du vil tro på og va som må tolkes?

• Liker 1
Skrevet

Det har kristne sagt helt siden starten. Altså i over 2000 år. Hvert eneste år er det "ikke lenge igjen". Hvert eneste sekund kan være det siste.

Jesus fortalte oss hva tegnene på at han snart skulle komme tilbake var. Det var blant annet kriger der store nasjoner og riker setter seg opp mot hverandre. I løpet av det forrige århundre har det vært to store kriger som siden har blitt kalt første- og andre verdenskrig. Så har det vært krig i Vietnam, Korea, Afghanistan, Irak og flere andre land i Midtøsten. Det var også VELDIG nære å bryte ut krig mellom USA og Sovjetunionen. Alt dette skjedde i løpet av forrige århundrede, og noe av det skjer fremdeles i dag.

Før du sier at det bestandig har vært kriger, noe som forsåvidt er sant, så har det aldri vært i den grad som jeg nå har ramset opp, og det har aldri skjedd i løpet av en så kort tidsperiode.

Det skulle også bli mye jordskjelv, og vitenskapen forteller at jordskjelvaktiviteten stadig blir større.

Rett før enden skulle også mange sette seg opp mot Gud og fornekte alt ved Ham. Det at så mange mennesker velger å ta avstand fra kristendommen, er vel også da et sikkert tegn?

Du vli at alle skal være sånn som deg! Du vil at alle skal tro på det du tror på. Du vil at alle andre skal tenke slik du tenker. Er du religionsimperialist? Setter du ikke pris på religiøst mangfold og frihet?

Jesus sa til sine disipler: "Pass på at ingen fører dere vill!" Det er mange grupper innenfor kristendommen som lærer noe helt annet enn det Bibelen sier. Det finnes også mange andre religioner som folk heller vil oppsøke, fordi Satan lurer dem til å tro at det er det rette. Bla.: Mormonerne, islam, hinduismen og buddhismen.

Altså, alle religioner som strider i mot Bibelens lære er av Satan, hans tjenere og falske profeter. (Skal jeg våge å si at Muhammed er en falsk profet? Vel, der sa jeg det! Nå er jeg nok skrevet ned i Al-Qaidas' liste over dødsdømte.)

Hva er det vi skal ha tilgivelse for? Hva har jeg gjort, som krever tilgivelse av din gud? Jeg skylder ikke din gud noe som helst!

Bare det at du kaller ham "min" gud, på en måte som virker som om du hater Han intenst, er jo noe som krever tilgivelse av Gud. (Ikke bare min, men hele verdens Gud!)

Vi har alle syndet, ingen kan si at dem ikke har gjort det. Satan prøver å få oss alle til å synde. Han forsøkte seg også på Jesus, men Jesus sto imot. Så når Satan prøvde å friste Jesus, har han nok også fristet deg noen ganger.

Skrevet

Jeg har lest mye i bibelen. Har du?

Tror du på alt som står der, eller velger du å "tolke" det som vi vet er feil?

Hvordan velger du ut hva du vil tro på og va som må tolkes?

Jeg har lest Bibelen ja. Leser den regelmessig. Og ja, jeg tolker alt som står i den BOKSTAVELIG.

Det gjør blant annet at både lærere og elever håner meg på skolen, fordi jeg b.la. mener at homofili er galt. Jeg diskuterte det med homofili med en nokså gammel lærer, og han sa: "Herregud, du er vel ikke 110 år gammel?"

Bibelen forteller at alle dem som velger å følge Jesus kommer til å møte forfølgelser. Det har jeg gjort på skolen, og her på dette forumet. Men, jeg er 100% overbevist om at Bibelen taler sant, så jeg holder ut når jeg latterliggjøres i mange menneskers påsyn.

Skrevet

Jeg har lest Bibelen ja. Leser den regelmessig. Og ja, jeg tolker alt som står i den BOKSTAVELIG.

Det gjør blant annet at både lærere og elever håner meg på skolen, fordi jeg b.la. mener at homofili er galt. Jeg diskuterte det med homofili med en nokså gammel lærer, og han sa: "Herregud, du er vel ikke 110 år gammel?"

Bibelen forteller at alle dem som velger å følge Jesus kommer til å møte forfølgelser. Det har jeg gjort på skolen, og her på dette forumet. Men, jeg er 100% overbevist om at Bibelen taler sant, så jeg holder ut når jeg latterliggjøres i mange menneskers påsyn.

Hvordan forklarer du da syndefloden?

Det er jo ikke mulig at alle dyreslag var i arken. Tenk også på all den maten de måtte ha med.

Hvor stor arken var er jo oppgitt i bibelen.

Hvor kom vannet fra?

Hvor forsvant det etterpå?

Hvordan kom kenguruene seg til Australia, og hvorfor bare dit?

Skrevet

Få tilgivelse? Få tilgivelse for hva? At man tenker fritt? At man bruker sitt eget sinn til å kjenne på hva som føles rett og galt for en selv? For å få tilgivelse for at Gud skapte oss på denne jorden?

Alt i Bibelen handler om synd, tilgivelse og anger, jeg tror ikke det er sunt.

Skrevet (endret)

Altså, alle religioner som strider i mot Bibelens lære er av Satan, hans tjenere og falske profeter. (Skal jeg våge å si at Muhammed er en falsk profet? Vel, der sa jeg det! Nå er jeg nok skrevet ned i Al-Qaidas' liste over dødsdømte.)

Nei, din religion er lagd for svake ynkelige mennesker. Stolte sterke folk bøyer seg ikke for din gud. Jeg vil ikke tilbringe evigheten som din guds tjener. Og din falske messias...

Bibelen sier at haren er drøvtygger. Alle biologer idag kan fortelle deg at så ikke er tilfelle.

Ecodus - Shroud of Urine:

God isn't great

Just an icon of hate

Intolerance and despise

"Believe in me

And I will set you free"

I never heard a bigger pack of lies

It's ludicrous

That anyone of us

Would want to be lead by the blind

It's all in vain

It'll be your bane

If you're looking for the divine

Endret av Ekerilar
Skrevet

Det er jo bare bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...