AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 Hei! Kunne det ha gått ann å erstatte ett eller to måltider om dagen med smoothie med proteinpulver? F.eks slik som idag... Akkurat nå sitter jeg og drikker ett 0,6 liters glass med smoothie uten proteinpulver til frokost. Skal spise sushi klokken tre. Begynner på jobb klokken seks og tenker å hive i meg en smoothie MED proteinpulver før jobb, for så å spise noe lett på jobb utover dagen (to knekkebrød f.eks). Hvordan høres dette ut? Mine jobbtider varierer veldig fra dag til dag, men la oss si en dag jeg har fri OG jeg skal trene. Kan jeg da drikke et 0,6 liters glass med smoothie med tre ss proteinpulver til frokost, trene en time etterpå, spise en banan rett etterpå, spise to knekkebrød med laks til lunsj, spise noe sunt som f.eks kyllingfilet til middag, for så å ha smoothie til kvelds igjen? Hvordan høres det ut?
Miki Skrevet 16. juli 2011 #2 Skrevet 16. juli 2011 An apple a day keeps the doctor (and fat) away. Kutt ut det unatulige proteinpulvertullet. 2
Tullepia Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Nei. Spis skikkelig. Det er sunnere, bedre for magen og en kilde til nytelse. Eksempler: FROKOST Smoothie av skummet kulturmelk, appelsinjuice og jordbær To grovskiver/knekkebrød med vaniljekesam, tomat og pepper og en grovskive/knekkebrød med økologisk peanøttsmør LUNSJ 2-3 varme skinkesmørbrød MIDDAG Kylling, fisk eller magert kjøtt med ris/pasta/couscous og grønnsaker MELLOMMÅLTIDER Kiwi, eple, to knekkebrød med ost. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #4 Skrevet 17. juli 2011 Hmm... Jeg er ikke TS, men: Jeg fikk beskjed av legen om at hvis jeg ville drikke smoothie, så burde jeg ha i proteinpulver eller cottage cheese, for å få protein i måltidet, slik at ikke blodsukkeret skyter til himmels for så å stupe. Så proteinpulver kan da ikke være så ille? 1
Tullepia Skrevet 17. juli 2011 #6 Skrevet 17. juli 2011 Hmm... Jeg er ikke TS, men: Jeg fikk beskjed av legen om at hvis jeg ville drikke smoothie, så burde jeg ha i proteinpulver eller cottage cheese, for å få protein i måltidet, slik at ikke blodsukkeret skyter til himmels for så å stupe. Så proteinpulver kan da ikke være så ille? Så blir spørsmålet: hvorfor snakket du med legen om å drikke smoothie? Man skal i utgangspunktet ikke erstatte et sunt og variert kosthold med pulver.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #7 Skrevet 17. juli 2011 Så blir spørsmålet: hvorfor snakket du med legen om å drikke smoothie? Man skal i utgangspunktet ikke erstatte et sunt og variert kosthold med pulver. Fordi jeg liker smoothie, og legen sa jeg ikke burde spise frukt en gang uten å spise noe med protein i tillegg, fordi jeg har lavt stoffskifte (og blodsukkeret dermed er litt ustabilt) Dermed: Smoothie med cottage cheese eller proteinpulver.
Tullepia Skrevet 17. juli 2011 #8 Skrevet 17. juli 2011 Fordi jeg liker smoothie, og legen sa jeg ikke burde spise frukt en gang uten å spise noe med protein i tillegg, fordi jeg har lavt stoffskifte (og blodsukkeret dermed er litt ustabilt) Dermed: Smoothie med cottage cheese eller proteinpulver. Altså er ikke din situasjon den samme som ts som vil bytte ut måltider med smoothie. Smoothie er godt det, og proteinpulver kan være bra i gitte situasjoner, men normalt skal man ikke bytte ut måltider med pulver.
Dancer Skrevet 17. juli 2011 #9 Skrevet 17. juli 2011 Jeg synes at proteinpulver er et bra supplement for å få i seg mer proteiner. Hvis du ikke har det i blir det nesten bare raske karbohydrater. Med mer proteiner i blir du mett mye lengre! www.fitnessbloggen.no har peiling og støtter seg opp mot seriøs forskning. Hvis du putter inn "proteiner" i søksfeltet får du opp mye bra. Les deg opp!
Tullepia Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 Jeg synes at proteinpulver er et bra supplement for å få i seg mer proteiner. Hvis du ikke har det i blir det nesten bare raske karbohydrater. Med mer proteiner i blir du mett mye lengre! www.fitnessbloggen.no har peiling og støtter seg opp mot seriøs forskning. Hvis du putter inn "proteiner" i søksfeltet får du opp mye bra. Les deg opp! Det er forskjell på å bruke proteinpulver som et supplement for å bygge nok muskler (som en fitnessutøver eller kroppsbygger ville gjort), og å bytte ut måltider med proteinpulver.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Det er forskjell på å bruke proteinpulver som et supplement for å bygge nok muskler (som en fitnessutøver eller kroppsbygger ville gjort), og å bytte ut måltider med proteinpulver. Jepp, og det viser seg også at det kun har noe for seg om man er på et profesjonelt atletisk nivå. For vanlige, godt trente mennesker så er det som regel null problem å få i seg nok proteiner. Det er en kort, grei artikkel om det her. Yet unless the Mr. Universe competition is in your future, your diet likely supplies all the protein you need. The math is quite simple. When training, you need about a half gram of protein per pound of body weight. So a 180-pound male needs about 90 grams of protein a day. That's the amount of protein in a cup of milk or yogurt with breakfast (8–12 grams), a can of tuna with lunch (40 grams), and a six-ounce steak with dinner (42 grams). Ett pound er 0,45 kg. En vanlig norsk måte å regne det på er ett g protein pr kg kroppsvekt, det blir sånn rundt regnet det samme. Det gjelder de med et moderat aktivitetsnivå. Trener du tung/ intensiv løpetrening eller styrke 3 - 4 ganger i uka, er behovet på 1,2 - 1,5 g protein pr kg. Trener du enda mer, 5 - 6 ganger i uka, så økes behovet til 1,5 - 1,8. Hvis du lager en smoothie til frokost med et beger yoghurt, er det 5,6 g protein. Ha oppi 10 mandler (godt i smoothie, men man bør ha en god blender!), så er det 3 gram til. Også er det trolig mellom 1-3 g til sammen i resten av frukten og grønnsakene man har i smoothien. Det blir rundt 10 g til frokost. Til lunsj kan man lage salat med f.eks. 100 g kokt skinke og 100 g kikerter (billig og kjempesunt). 18 g protein i skinka, 5 i ertene. Spiser du 3 skiver fiberrik ved siden av, er det 3,6 gram til. Har du proteinrike grønnsaker i salaten, som f.eks. brokkoli, asparges, sopp, blomkål m.m. kan du fort legge til en 5-10 g til, avhengig av hvor mye du spiser selvfølgelig. La oss si det blir 30 g protein. Middag kan være 200 g laksefilet, 75 g naturris (brun ris), og 150-200 g wokgrønnsaker. det blir ca. 54 g protein. Også har man kanskje ett eller to mellommåltider, f.eks. en Skyr (18 g), et grovt knekkebrød med to skiver ost (6,5 g), et kokt egg (7 g), et glass melk (5 g) en liten neve nøtter (1-3 g, avhengig av nøttetype). Jeg synes ikke akkurat dette er et veldig "proteintungt" kosthold, men til sammen blir det det faktisk rundt 100 g protein. Altså nok til en person på 100 kg med moderat aktivitetsnivå, en person på 65-80 kg som trener tungt 3-4 g i uka, og en person på 55 kg som trener tungt 5-6 ganger. (sånn anslagsvis, etter litt kjapp hoderegning) Nå er det selvfølgelig også viktig å være bevisst forskjellen på kvaliteten på proteinet, ikke all protein er like funksjonell ifht trening og slikt, men jevnt over skal man trene MYE og OFTE før det i det hele tatt er en problemstilling. Og det gjelder proteinpulver også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå