Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev spoiler i overskriften, men for sikkerhets skyld: ikke les videre hvis du ikke vil vite hva som skjer videre i boka!

Avsløring kommer i neste post.

Skrevet

Har akkurat lest Jo Nesbøs siste bok om Harry Hole.. for dette MÅ jo være den siste?

Hva synes dere om at helten ble drept? Jeg kjenner jeg er litt trist.. men så har han jo også vært gjennom en del nå, og det begynte kanskje å bli på tide å slutte karriæren hans.. en del av de tingene han har gjort gjør jo at han iallefall ikke noen gang kunne ha blitt politi igjen. Sjarmen med Hole var jo at han hele tiden opererte på kanten, og da måtte det jo til slutt gå sånn?

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke boken var spesielt bra jeg.

Husker nesten ikke handlingen en gang..

• Liker 2
Skrevet

Den var iallefall annerledes. Fikk ikke den spenningen som vanligvis aldri tar pause i bokserien. Jeg fikk rett og slett følelsen av at hele boka var en nedtrapping av Holes liv, og at han for lengst har fyrt av det kruttet som var å få tak i.

Kanskje trenger Nesbø rett og slett en ny helt, en uten alle de varige mén som Hole har dratt med seg?

Gjest Catwoman
Skrevet

Var ordentlig trist når boka var slutt. Hadde håpt at det skulle ende med at de reiste avgårde sammen, og at Hary lot som han aldri fant ut at det var Oleg som var drapsmannen - men det er vel ikke Nesbøs stil.

Likevel han er jo ikke død da - noe av det siste som står er at hjerte fortsatt banker mens den rotta surrer rundt... og da er det jo håp?!

Men det er vel lite å bygge videre på - Nesbø holder vel bare muligheten åpen for at han kan skrive en bok til hvis han ombestemmer seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den var iallefall annerledes. Fikk ikke den spenningen som vanligvis aldri tar pause i bokserien. Jeg fikk rett og slett følelsen av at hele boka var en nedtrapping av Holes liv, og at han for lengst har fyrt av det kruttet som var å få tak i.

Kanskje trenger Nesbø rett og slett en ny helt, en uten alle de varige mén som Hole har dratt med seg?

Enig!

Jeg liker at han ikke bruker de mer tradisjonelle krimheltene - den rettskafne advokat/politibetjent. Lenge leve antihelten!

Det hadde vært interessant om den neste helten var en kvinne :)

Og gjerne ikke en politimann.

Skrevet

Likevel han er jo ikke død da - noe av det siste som står er at hjerte fortsatt banker mens den rotta surrer rundt... og da er det jo håp?!

Men det er vel lite å bygge videre på - Nesbø holder vel bare muligheten åpen for at han kan skrive en bok til hvis han ombestemmer seg.

Jeg tenkte det samme.. han kan da umulig overleve! Skutt i hodet og brystet, med en rotte som har spist seg vei gjennom han.. Som du sier, det er vel kanskje en mulighet som Nesbøk egentlig ikke har tenkt å benytte seg av!

Skrevet

Jeg liker at han ikke bruker de mer tradisjonelle krimheltene - den rettskafne advokat/politibetjent. Lenge leve antihelten!

Ja, det hadde passet veldig dårlig om Harry dro med Rakel og Oleg og levde lykkelig i alle sine dager.. passer seg liksom ikke for mannen vi går og håper skal klare å holde seg edru, samtidig som vi vet at det hadde gjort ham kjedelig og uinteressant! Vi liker å synes synd på Harry..

Skrevet

Mener å ha lest et sted at Nesbø har planlagt ti bøker om Hole, og dette var nummer ni. Men at det kan slutte med at han dør har vel ligget i lufta de siste par bøkene. Hvorvidt han kan overleve vet jeg ikke, han hadde skuddsikker vest på, og skudd i hodet er veldig avhengig av hvor de treffer.

Skrevet

Hvorvidt han kan overleve vet jeg ikke, han hadde skuddsikker vest på, og skudd i hodet er veldig avhengig av hvor de treffer.

Stemmer, jeg tenkte faktisk ikke over at han lånte den skuddsikre vesten! Vi får vel bare vente og se hva som skjer eller ikke skjer..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk dette var den svakeste boka om Harry Hole (Rødstrupe er min favoritt). Det ble for mye "ensom ulv" over Hole, og selve kriminalhistorien var ikke all verden, den heller.

Jeg føler meg ikke 100% overbevist om at Harry er død. Han har overlevd voldsomme episoder før, og det kan jo hende Nesbø holder døra på gløtt i tilfelle han skulle ønske å skrive ei/flere bøker til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg ganske sikker på at Hole ikke er død.. Nesbø får et forklaringsproblem i neste bok, men jeg tror han på en eller annen måte overlevde.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt litt med Hæ og litt med.."ja det var vel sånn det måtte gå".

er liksom litt usikker?

Ifjor sommer tror jeg det var et intervju med Nesbø der det stod noe lignende som at slutten kom snart for Harry. Jeg fikk da ikke intrykk av at det var denne boken, men f.eks en neste bok... Det ble litt raskt!

Skrevet

Jeg tenkte også at han kanskje overlever.Men tenker også at Harry Hole snart må dø, han blir jo nesten drept i hver eneste bok. Så om Nesbø introduserer en ny helt i neste bok kommer jeg til å kjøpe den :)

Skrevet

Så om Nesbø introduserer en ny helt i neste bok kommer jeg til å kjøpe den :)

Jeg også. Jeg liker Harry, men jeg liker også skrivestilen til Nesbø, uavhengig av helten! Men jeg håper ikke han fortsetter med han Roger-typen..

Annonse
Skrevet

Eg forstod det slik at han døydde, men kven veit? ;)

Tykkjer boka var ganske dårleg. Altså sjølve historia. Var ikkje noko spennande mysterium i det heile tatt, slik som i dei andre bøkene.

Skrevet

Jeg må si at boka var en skuffelse i forhold til Snømannen og Panserhjerte, men nå skal det litt til for å klare å opprettholde spenningen etter disse to.

Skrevet

Kanskje han gjorde historien kjedeligere enn vanlig med vilje, for å trappe ned, slik at folk ikke skal bli så skuffet over at det ikke kommer flere? :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...