AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Jeg og kjæresten skal flytte sammen, og har snakket endel om økonomi osv. Vi skal selvfølgelig dele likt på leie og andre utgifter i forhold til leiligheten. Men det er en ting jeg lurer på om jeg skal ta opp med ham når det gjelder matutgifter. Jeg spiser veldig lite og blir fort mett. Da jeg bodde alene hadde jeg veldig lite matutgifter. Etter at han har begynt å være her mer og mer har matutgiftene litt skyhøye. Han spiser rett og slett utrolig mye! Han er ganske høy og kraftig, og driver i tillegg med sport. Han spiser så fryktelig mye mer enn meg, og selv om jeg synes det er smålig av meg å tenke slik synes jeg det er litt urettferdig at vi skal betale like mye i matutgifter når han helt klart spiser så mye mer enn jeg. Ikveld feks skulle vi ha ferdigpizza. Vi kjøpte to grandiosa, jeg spiste to stykker og var mett. Han spiste alt det andre. Over tid blir det veldig mye penger, og jeg er jo student og har ikke mye å rutte med. Han har imidlertid ikke særlig god råd. Er det ufint og smålig av meg å ta opp dette med matutgifter med ham og foreslå at han betaler mer enn meg til disse utgiftene, eller er det vanlig?
DBM Skrevet 16. juli 2011 #2 Skrevet 16. juli 2011 Da ville jeg først tenkt grundig over om det er andre ting hvor du er dyrere i drift, slik at det jevner seg ut. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Ville, som brukeren over her har sagt, tenkt nøye gjennom om det er noe felles du bruker mer av enn han slik at det jevner seg ut. Om du helt ærlig kan si at det ikke er det så syns jeg du burde ta det opp med han. Om du er student og har dårlig råd så syns jeg ikke at du skal fø han når han spiser så mye som du gir inntrykk av. Jeg og min samboer brukte fellespenger på all mat i begynnelsen, men det endte med at vi delte det opp da han spiser både mer og mye dyrere mat enn meg. Her snakker jeg ikke at han kjøpte en dyrere yoghurt enn meg, her snakker vi biff, dyre tilbehør, mye dyr ferdigmat etc, mens jeg klarte meg med en melkekartong, en firer med yoghurt, en pakke havregryn og suppe i løpet av ei uke. Når det er sagt så har jeg ikke tenkt å leve slik for alltid. Når vi får skikkelig inntekt begge to (er begge studenter) så går alt fra fellespotten. Skal man leve sammen resten av livet er ikke dette noe man skal henge seg opp i. Man er forskjellige, slik er det bare.
Jade Skrevet 16. juli 2011 #4 Skrevet 16. juli 2011 Sminke, hudpleie, klær og accessories. Går det fra felleskassen også? Kanskje du dusjer lengre enn han?
Gjest caramiacaramella Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 (endret) Synes godt du kan ta det opp med ham iallfall, og se hva han sier:) Endret 16. juli 2011 av caramiacaramella
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #6 Skrevet 16. juli 2011 Hm. Det har jeg aldri tenkt over at jeg "sponser" for min kjæreste - men etterhvert ble det naturlig at bind, tamponger, mine barberblader, shampoo & balsam også snek seg opp i handlekurven. og der er jeg mer kravstor enn ham! 1
Gjest Ruccola Skrevet 16. juli 2011 #7 Skrevet 16. juli 2011 Tja, spørs på hvordan dere gjør dette. Deler dere handleregningen i to, eller har dere en felles pott dere skal holde dere innenfor? Om dere bare handler, og så tar utgiftene etterpå, ville jeg nå bare tatt opp en diskusjon på at du lurer på om dere kanskje er litt for løssluppne på matbudsjettet. Og at summen er så innmari mye høyere nå enn du trodde den skulle vere når dere er to. (Fortell hva du brukte før, og hva du bruker nå, så han skjønner forholdet, menn er elendige på hinting ) Og ellers bare lufte det og høre hva han evt har tenkt, og om han har gått opp eller ned etter dere ble to, for om begge har gått opp i matbudsjettet lever dere nok litt for godt, for "normalen" er jo å klare å kutte ned litt når man slår seg sammen Og som den over her sier, så bruker jo ofte vi kvinner mer i handlebudsjettet med kosmetikk og toalettartikler, så om det ikke blir tatt for seg selv må du jo regne inn sånt også 1
Gjest Iah Skrevet 16. juli 2011 #8 Skrevet 16. juli 2011 Jeg og samboer setter inn 2000 kr hver på en felles matkonto. Utover det tenker vi ikke på hvem som spiser opp mest av de pengene. Det hadde jeg syntes vært smålig.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #9 Skrevet 16. juli 2011 Jeg synes absolutt ikke at det er småelig. Samboeren min spiser minst det dobbelte av meg. Vi har gjort det sånn at han betaler mer av matbudsjettet. Vi har det sånn at barberskum, barberblader, shampo osv som er personlig dekker vi selv. Jeg dusjer ikke særlig lenger enn ham så det med strøm er ikke et argumet her i huset.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #10 Skrevet 16. juli 2011 Vi har hatt fellesøkonomi siden vi flyttet sammen, så her har det ikke noe å si hvem som kjøper hva Eneste vi gjør er å sette over en fast sum fra hver sin lønn til en felles regningskonto, der alle faste utgifter går ifra. Så er det hipp som happ hvem som handler, betaler strømmen, telefon.... osv. Vi diskuterer det meste, og ingen av oss bruker noe stort mer enn en tusenlapp på noe uten å spørre den andre først. Har ikke full kontroll over hverandres kontoer, jeg kan lett sette av 3000 til bursdagsgave til ham uten at han finner det ut Men vi er ellers generellt ærlige, og stoler fullt på hverandre
lille-lure Skrevet 16. juli 2011 #11 Skrevet 16. juli 2011 jeg synes dette er litt sært. Dere skal jo bo sammen. Er ikke litt av gleden av å gi og ta? Vi kjøper mat om hverandre. Aner ikke hvem som betaler mest, men det er heller ikke viktig for oss. For vår del er det slik at vi lever her og nå og skal ksoe oss. Om jeg bruker tusen kroner ekstra enn han en mnd så gjør det ingenting. Men det er opp til dere hvordan dere skal dele dette, men synes ikke du skal verge over dette.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #12 Skrevet 16. juli 2011 Sminke, hudpleie, klær og accessories. Går det fra felleskassen også? Kanskje du dusjer lengre enn han? Ikke alle jenter bruker mye penger på slikt. Jeg har foreksempel ikke kjøpt noe sminke i år. Han kjøper minst like mye klær som meg. Og butikker som accessorize og lignende har jeg aldri vært innom på for å kjøpe noe til meg selv. Ønsker meg fine smykker, sminke, hudting i jule/bursdagsgave. Gidder ikke bruke penger på sånt. Det eneste jeg kjøper som han ikke kjøper er bind og p-piller. Men p-pillene er minst(!!) like mye for hans del og bind/tamponger er helt nødvendig, uansett ikke en stor utgift.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #13 Skrevet 16. juli 2011 Synes det er greit å betale til matkassen det man ville spist for som singel. Bruker han 4000,- i måneden og du 2000,- så blir kassa på 6000,- f.eks. Også kan man ta det som er til overs den måneden å bruke det på noe annet nødvendig.
Capricorn Skrevet 16. juli 2011 #14 Skrevet 16. juli 2011 Som de andre sier så kommer det helt an på hva dere gjør med utgifter til andre ting. Slenger du tamponger, bind, hårspray, osv i samme handlekurven så jevner det seg fort ut. Spanderer han når dere spiser ute, kjøper inn ting du også bruker av, osv, osv. Ta det opp med han. Det kan jo hende han er enig med deg 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #15 Skrevet 16. juli 2011 Som de andre sier så kommer det helt an på hva dere gjør med utgifter til andre ting. Slenger du tamponger, bind, hårspray, osv i samme handlekurven så jevner det seg fort ut. Spanderer han når dere spiser ute, kjøper inn ting du også bruker av, osv, osv. Ta det opp med han. Det kan jo hende han er enig med deg Hvor mye bruker man på bind og tamponger på en mnd, 50 kroner? Tror man skal bruke kolossalt mye av det for at det skal jevne seg ut med at han spiser mye mer mat. Kjøper man dyr sminke blir det noe annet. Man kan jo handle inn hver sin gang, så kjøper begge den mengden de trenger hver. Feks når hun handler så tar hun to pizzaer, mens han tar tre når det er hans tur.
Violet Hill Skrevet 16. juli 2011 #16 Skrevet 16. juli 2011 Vi deler likt på alt av mat. Vi gjør det slik at vi skriver opp alt vi handler inn av mat, og gjør vi opp i forbindelse med betaling av husleie (jeg betaler til han). Nå er ikke samboeren min av de mest storspiste, men jeg tror at det skulle mye til før jeg hadde bedt han om å betale mer enn meg, så lenge vi kjøper og spiser den samme maten. Hadde han ønsket å kjøpe dyrere mat, hadde det blitt noe annet. Jeg synes at du skal gjøre som flere her foreslår og tenke etter om det er ting som kommer til å gå på felles som det først og fremst er du som har nytte av (og da tenker jeg ikke på prevensjon, for meg er det en selvfølge å dele på dette). Ta også i betraktning om en av dere er mer hjemme og spiser flere måltider hjemme enn den andre. Jeg tenker at sånne ting stort jevner seg ut over tid, men samtidig vet jeg godt hvordan det er å være student og samboer, og å bruke tusen kroner ekstra på mat i måneden på grunn av samboeren er veldig mye penger i en slik situasjon.
Anglofil Skrevet 18. juli 2011 #17 Skrevet 18. juli 2011 Her betaler vi etter evne, den som har minst å rutte med betaler også minst. Det betyr at for øyeblikket er det jeg som betaler alt fordi min samboer ikke har inntekt, men når han får studielånet deler vi likt. Mvh Yvonne
Tropic Skrevet 18. juli 2011 #19 Skrevet 18. juli 2011 Vi gjør det slik at matbudsjettet også dekker shampoo, såpe ol som kjøpes på matbutikken, på denne måten går det opp i opp til oss da jeg kjøper mer shampo, balsam, tamponger, barberblader ol enn han gjør.
monkey Skrevet 18. juli 2011 #20 Skrevet 18. juli 2011 herregud..hvis man først har kommet så langt som å være samboer,så er dette et LITE problem.ikke gjør stort ut av det. hvis dere skal dele på hver minste ting,hvordan skal det gå når det er gift ...?? og ja,det er fryktelig smålig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå