Gjest Kathpus Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Ja.. Jeg er en person som får dårlig samvittighet uansett hva jeg sier nei til. Det gjør jo at jeg sier ja til mye av det jeg ikke har lyst til. Om jeg ikke klarer å si ja, så vrir jeg meg unna spørsmålet. Hvordan kan jeg unngå denne dårlige samvittigheten?
Gjest snoopy_93 Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 Du kan ikke alltid være tilgjengelig for alle hele tiden. Jeg også var sånn før, men så lærte jeg meg rett og slett å si nei. Jeg får fortsatt dårlig samvittighet, men jeg tenker også at vil jeg ikke - så må folk akseptere det.
Gjest Kathpus Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Det er jo sant, men det er ekstra vanskelig når det gjelder mine nærmeste, dessverre.
fjærestein Skrevet 20. juli 2011 #4 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Kjenner igjen problemet. Men har også blitt bedre på si nei. Men det har tatt tid. Hm.. Hva hva med å belønne deg selv om du skulle klare å si nei en gang imellom ? Selv om du ha dårlig samvittighet.. Folk blir ikke alltid så fornøyde når en sier nei. Men ofte reagerer de ikke så mye på det som en er redd for egentlig. Dessuten kan du jo kanskje tenke på at det ikke er sånn at alle andre skal ha det bra utenom deg ? En start for meg var å alltid si om noen spurte meg om noe: "Det må jeg tenke litt på" eller "kan jeg tenke litt på det?". Da slapp jeg å si ja eller nei med en gang og fikk forbredt meg og pustet litt om jeg helst ville si nei. Hjalp meg veldig. Det er mange som har vanskelig for å si nei. Og som sagt kjenner jeg meg godt igjen. Tror det som hjelper er å øve. Ta ett nei av gangen. Og over tid blir det mange og du har fått øvelse. Og selv om du ikke klarer det hele tiden blir det lettere etter en stund. Edit: Småplukk og staving og perspektiv... Endret 20. juli 2011 av fjærestein
Gjest Kathpus Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Takk for svar. Tar det til meg og prøver det neste gang.
Gjest Heloise Skrevet 20. juli 2011 #6 Skrevet 20. juli 2011 Man kan ikke nødveldigvis bli kvitt den dårlige samvittigheten, men man kan begynne å si nei til det man virkelig ikke kan eller orker, og sånn sett opparbeide seg en slags selvtillit. Man kan ikke alltid si ja og føye seg fordi andre vil det
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #7 Skrevet 20. juli 2011 En god venninne av meg sa til meg en gang: "Du kan ha dårlig samvittighet for ting du HAR gjort - ikke for noe du IKKE har gjort!" Kjøpte den - og det hjalp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå