billcat Skrevet 15. juli 2011 #21 Skrevet 15. juli 2011 (endret) @ Cosette Word! Endret 15. juli 2011 av billcat
Giacomo_P Skrevet 15. juli 2011 #22 Skrevet 15. juli 2011 Cosette: Jeg er enig i at det er chansespill, men jeg har allikevel respekt for standpunktet. Kanskje er det ikke gjennomtenkt, eller kanskje er det ekstremt grundige refleksjoner i bunden. Vi vet ikke. Og hvorvidt man går med på dette handler jo om samspill mellom to mennesker. Er man veldig forelsket, kan man faktisk sette det over selve sexen. Men jeg er enig med deg i at det kanskje er litt naivt, i forhold til at man faktisk skal ha et seksualliv når man blir gift. Jeg har selv en ganske dårlig seksualmoral, med en del eskapader bak meg som jeg kanskje skulle hatt ugjort, men jeg vet hva en kraftig forelskelse er, og tror faktisk at jeg kunne ha levd med en slik forlovelse hvis den ikke trakk ut i årevis. Jeg synes vi skal respektere TS' standpunkt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #23 Skrevet 15. juli 2011 Nå skal jeg ikke prøve å få TS til å endre mening eller overtråkke sine grenser, men jeg synes det er på sin plass å stille spørsmål ved hvorvidt alle aspekter ved dette valget er tatt med i betraktningen. Sex er en stor del av et romantisk samliv, og jeg tror alle som har opplevd et ufungerende sexliv kan skrive under på at det er veldig ødeleggende for forholdet i sin helhet. Hva tenker du om å binde deg for resten av livet til en person uten at en såpass stor bit av samlivet er testet? Jeg tror nemlig ikke det er helt sant at bare man respekterer hverandre eller har god mellommenneskelig kjemi så er det selvsagt at man evner å ha god sex sammen. Noen ganger klaffer det bare ikke på det planet, gjerne fordi man har helt ulike lyster og lengsler. At den ene har betydelig oftere lyst på sex og er mer eksperimentell enn den andre er jo en klassiker. Og er dette valget virkelig et resultat av en personlig eller religiøs overbevisning som er "ekte", eller er det et resultat av frykt eller usikkerhet knyttet til sex? Det tror jeg det er ekstremt viktig å tenke nøye igjennom. At enhver respektabel og skikkelig mann som virkelig bryr seg vil godta å vente til ekteskapet, er jeg for øvrig helt uenig i. Man kan da like gjerne snu på det og si at ved å takke for seg heller enn å akseptere å vente, respekterer han seg selv såpass at han ikke ønsker å gå inn i et livsvarig ekteskap uten å vite hva det faktisk er han sier ja til. veldig mye kan man snakke om og derfor finne ut uten å fysisk ha sex, selv om det er enkelte ting som må "føles". Cosette: Jeg er enig i at det er chansespill, men jeg har allikevel respekt for standpunktet. Kanskje er det ikke gjennomtenkt, eller kanskje er det ekstremt grundige refleksjoner i bunden. Vi vet ikke. Og hvorvidt man går med på dette handler jo om samspill mellom to mennesker. Er man veldig forelsket, kan man faktisk sette det over selve sexen. Men jeg er enig med deg i at det kanskje er litt naivt, i forhold til at man faktisk skal ha et seksualliv når man blir gift. Jeg har selv en ganske dårlig seksualmoral, med en del eskapader bak meg som jeg kanskje skulle hatt ugjort, men jeg vet hva en kraftig forelskelse er, og tror faktisk at jeg kunne ha levd med en slik forlovelse hvis den ikke trakk ut i årevis. Jeg synes vi skal respektere TS' standpunkt. 2
Gjest Katten. Skrevet 16. juli 2011 #24 Skrevet 16. juli 2011 Er man glad i noen og trives godt i lag på alle andre plan, så pleier også den seksuelle kjemien å stemme. "Å passe sammen seksuelt" handler mest om å være åpne om hverandres ønsker - altså god kommunikasjon. Nja. Dessverre har det seg slik at man ikke kan bevisst velge hva man tenner på og hvordan man foretrekker sexen. Det kan være en fullstendig "kulturkrasj" i forhold til resten av personligheten. Men du har fortsatt det viktigste poenget innenfor samliv (og det aller viktigste innenfor sex): kommunikasjon
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #26 Skrevet 16. juli 2011 Jeg kunne faktisk vurdert dette og respekterer ønske om å ikke ha sex før bryllup, men problemet mitt med noe slikt er at dette kanskje er noe som framskynder bryllup, og jeg har ikke planer om å gifte meg med det første. Hadde vel endt opp med å si nei, ikke fordi jeg ikke vil vente på sex, men jeg hadde ikke orket å hive meg inn i ekteskap (jeg er bare i begynnelsen av 20-årene)
Tullepia Skrevet 16. juli 2011 #27 Skrevet 16. juli 2011 Nå skal jeg ikke prøve å få TS til å endre mening eller overtråkke sine grenser, men jeg synes det er på sin plass å stille spørsmål ved hvorvidt alle aspekter ved dette valget er tatt med i betraktningen. Sex er en stor del av et romantisk samliv, og jeg tror alle som har opplevd et ufungerende sexliv kan skrive under på at det er veldig ødeleggende for forholdet i sin helhet. Hva tenker du om å binde deg for resten av livet til en person uten at en såpass stor bit av samlivet er testet? Jeg tror nemlig ikke det er helt sant at bare man respekterer hverandre eller har god mellommenneskelig kjemi så er det selvsagt at man evner å ha god sex sammen. Noen ganger klaffer det bare ikke på det planet, gjerne fordi man har helt ulike lyster og lengsler. At den ene har betydelig oftere lyst på sex og er mer eksperimentell enn den andre er jo en klassiker. Du tar frem en del viktige momenter i innlegget ditt. Særlig dette med et sexliv som ikke fungerer. Men som regel fungerer ikke sexen fordi det er underliggende årsaker, ikke fordi sexen i seg selv er dårlig. Når det gjelder det andre punktet: å teste samlivet (altså sexen) fordi man kan ha ulike lengsler og ønsker, så blir nøkkelen å snakke grundig sammen på forhånd. Godt sexliv er noe man skaper sammen gjennom god kommunikasjon. Og er dette valget virkelig et resultat av en personlig eller religiøs overbevisning som er "ekte", eller er det et resultat av frykt eller usikkerhet knyttet til sex? Det tror jeg det er ekstremt viktig å tenke nøye igjennom. Her er du inne på noe svært viktig. Det sier seg selv at en jomfru kan føle usikkerhet med tanke på sex, og dette er naturlig. Men en overdreven frykt for sex må ikke bli grunnen til at man skal vente med sex. Grunnen til at man skal vente må begrunnes i ens egne grenser - noe det ser ut til at ts gjør. Men absolutt verdt å reflektere over! At enhver respektabel og skikkelig mann som virkelig bryr seg vil godta å vente til ekteskapet, er jeg for øvrig helt uenig i. Man kan da like gjerne snu på det og si at ved å takke for seg heller enn å akseptere å vente, respekterer han seg selv såpass at han ikke ønsker å gå inn i et livsvarig ekteskap uten å vite hva det faktisk er han sier ja til. Da var han heller ikke den rette mannen for denne jenta om han valgte å gjøre det. Man går for øvrig ikke blind inn i et samliv bare fordi man ikke har hatt sex sammen. Men dette blir en mer generell diskusjon om sex før ekteskapet eller ei. Det er ikke poenget her. Poenget er at TS skal få lov å ha sine grenser i fred og få respekt for det. Så kan andre ta sine egne valg. 3
Gjest Gorgonzola Skrevet 16. juli 2011 #28 Skrevet 16. juli 2011 Hei. Det er ett spørsmål som har plaget meg en stund. Jeg vil vente til ekteskapet med å ha sex. Men i denne kulturen er det ikke særlig akseptert. Med unntak hos mormoner, hyperkristne etc. Finnes det normale, respektfulle menn som er villige til å vente? Setter du likhetstegn mellom det å vente til ekteskapet med å ha sex og normale, respektfulle menn???? At fitta di er noe dyrebart, høyverdig og skattet som kun skal disponeres av "den rette" da? Dette fremstår som middelaldersk i mine øyne. Altså, du må gjerne ønske å vente med sex til du gifter deg men det er, med respekt å melde, litt nedverdigende å dra nesten alle menn ned i søla. Sannsynligvis venter to-tre prosent med sex til de har funnet den de skal gifte seg med (i Norge) men det betyr ikke at de resterende 97-98 prosent ikke er høyverdige nok. Nå varierer det selsvagt hvor viktig sex er for folk. Derfor er det vanskelig å finne en norm for hvordan det bør være, hvor ofte, hvor lenge, med hvem osv. Desverre er vi ofte dømmende overfor andre som ikke har de samme preferansene som en selv. 1
Giacomo_P Skrevet 16. juli 2011 #29 Skrevet 16. juli 2011 (endret) Setter du likhetstegn mellom det å vente til ekteskapet med å ha sex og normale, respektfulle menn???? At fitta di er noe dyrebart, høyverdig og skattet som kun skal disponeres av "den rette" da? Dette fremstår som middelaldersk i mine øyne. Altså, du må gjerne ønske å vente med sex til du gifter deg men det er, med respekt å melde, litt nedverdigende å dra nesten alle menn ned i søla. Sannsynligvis venter to-tre prosent med sex til de har funnet den de skal gifte seg med (i Norge) men det betyr ikke at de resterende 97-98 prosent ikke er høyverdige nok. Nå varierer det selsvagt hvor viktig sex er for folk. Derfor er det vanskelig å finne en norm for hvordan det bør være, hvor ofte, hvor lenge, med hvem osv. Desverre er vi ofte dømmende overfor andre som ikke har de samme preferansene som en selv. Dette synes jeg var ganske respektløst skrevet. Og dessuten burde du sammenligne utsagnet om å "trekke menn ned i søla" (hvilken søle? hvordan i huleste kom du frem til dette?) med din siste setning om å være dømmende overfor de med andre preferanser. Endret 16. juli 2011 av Giacomo_P 2
Heart Skrevet 16. juli 2011 #30 Skrevet 16. juli 2011 Det burde ikke være noe problem å finne en som respekterer et slikt ønske. Jeg vet om mange som har det samme moralske synet som du gir uttrykk for, uten at det har vært problematisk. (Men det er merkelig hvordan dette emnet ser ut til å få frem det verste i folk. Det burde være mulig å akseptere at noen har andre moralnormer enn en selv, uten å synke ned på brølape-stadiet eller deromkring.) 2
Valita Skrevet 17. juli 2011 #31 Skrevet 17. juli 2011 Antageligvis er det ikke så mange som vil det, men viss du møter den rette for deg er det nok større sannsynlighet for at han vil akseptere det, og dermed vente. Likevel er det nok ikke sikkert at han aldri har hatt sex med noen andre før han møtte deg.. Bare å satse på at du finner han Er jo egentlig en fin ting å gjøre, for da er en sikker på at det blir med den rette, og en slipper å bekymre seg for kjønnssykdommer etc.
Gjest Heloise Skrevet 17. juli 2011 #32 Skrevet 17. juli 2011 Er man glad i noen og trives godt i lag på alle andre plan, så pleier også den seksuelle kjemien å stemme. "Å passe sammen seksuelt" handler mest om å være åpne om hverandres ønsker - altså god kommunikasjon. Man kan jo forsøke å snakke dårlig sex ihjel om man vil, men når man ikke passer sammen seksuelt så gjør man det ikke. Uansett hvor gode venner og bra kompanjonger man er ellers. Da blir man tilslutt ofte bare "venner" og det er jo ikke ønskelig i det lange løp, er det vel? Jeg ville ikke giftet meg med noen jeg ikke visste jeg passet sammen med seksuelt i praksis. For noen er sex uviktig, for andre veldig viktig. For meg er det viktig at det fungerer når vi først gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #33 Skrevet 19. juli 2011 (endret) Slik jeg forstår TS vil hun ikke ha sex før hun er i et seriøst forpliktet forhold. Slik er det for mange av oss. Forskjellen er imidlertid at for henne er et seriøst forpliktet forhold = ekteskap. Mens for meg (og mange andre) er enighet om å være eksklusive + å ha kjent hverandre/datet en stund = et seriøst forpliktet forhold. Endret 20. juli 2011 av Bond 3
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2011 #34 Skrevet 19. juli 2011 Jeg har ingen problemer med å respektere at noen ønsker å vente med sex til de har funnet en partner de ønsker å dele en fremtid med. Dvs. at ONS og sex på 1. - 24. (etc) date er uaktuelt. At man venter med sex til man er blitt bedre kjent. Men akkurat like lite som jeg ville gått inn i et ekteskap uten å bo sammen med personen først, sett noen årstider, noen feilplasserte sokker, ihjelklemte tannkremtuber og vinterdepresjonens lunefulle humør så ville jeg ALDRI inngått et seriøst, forpliktende og langvarig forhold uten at det hadde vært sex oss i mellom først. Til det er det for mye som kan gå galt og har man først kommet skjevt ut seksuelt, har man kanskje både sagt og gjort ting som er uopprettelige. Det er et godt seksualliv for mye verdt for min del til at jeg ville vært villig til å ofre det på "kyskhetens alter" eller anbefale andre avhold.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #35 Skrevet 19. juli 2011 Man kjøper ikke en bil, uten og prøvekjøre den først....!
Gjest Bond Skrevet 20. juli 2011 #36 Skrevet 20. juli 2011 Tråden ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Bond, mod
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #37 Skrevet 20. juli 2011 Hva med at du blir med i noen miljøer som er mer utpregede kristne? Ikke alle kristne er fanatikere. Og da kan du kanskje finne noen mer likesinnede? Det finnes jo et utall av kristne menigheter, med folk i alle aldre, som ikke bare går på gudstjenester sammen, men som arrangerer andre aktiviteter også.
Gjest jessi90 Skrevet 20. juli 2011 #38 Skrevet 20. juli 2011 Bare si din problem, så vil den personen forstå det. Hvis ikke skulle du vært glad at du ikke bli med han eller at han forstår det og skjønner hva du mener er det bra. Ikke velg kjæreste på grunn av religion., blir lit for dumt så lenge du ikke vil det sjøl da.
Gjest MorAase Skrevet 25. juli 2011 #39 Skrevet 25. juli 2011 Å passe sammen på det fysiske plan... Hvorfor har folk så vanskelig å akseptere og respektere at for veldig mange handler det om avholdenhet? En aktverdig og sunn instilling! Det er noe galt med ett samfunn som opphøyer fysisk samkvem mellom mann og kvinne til noe annet enn en nødvendig handling for å få barn.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #40 Skrevet 25. juli 2011 Å passe sammen på det fysiske plan... Hvorfor har folk så vanskelig å akseptere og respektere at for veldig mange handler det om avholdenhet? En aktverdig og sunn instilling! Det er noe galt med ett samfunn som opphøyer fysisk samkvem mellom mann og kvinne til noe annet enn en nødvendig handling for å få barn. Tror du en gang i blant slåss med vindmøller, MorAase.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå