Gå til innhold

No sex before marriage?

Fremhevede innlegg

Gjest Janne
Skrevet

Hei.

Det er ett spørsmål som har plaget meg en stund. Jeg vil vente til ekteskapet med å ha sex. Men i denne kulturen er det ikke særlig akseptert. Med unntak hos mormoner, hyperkristne etc. Finnes det normale, respektfulle menn som er villige til å vente?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert noen kristne :-)

Skrevet

Ja, mest sannsynlig kristne, særlig i bibelbeltet..

Gjest Fable
Skrevet

Om de finnes? ja.

Om det er mange av de? nei.

Kan jeg spørre hvorfor du vil vente? Ikke ment å være frekk, men lurer.

Skrevet

Hvorfor vil du vente, til noe blir nedskrevet på et ark?

Spør ikke for å være frekk, bare lurer.

Skrevet

Hei.

Det er ett spørsmål som har plaget meg en stund. Jeg vil vente til ekteskapet med å ha sex. Men i denne kulturen er det ikke særlig akseptert. Med unntak hos mormoner, hyperkristne etc. Finnes det normale, respektfulle menn som er villige til å vente?

Ja. Men det fordrer at du forklarer ham hva dette betyr for deg slik at han er innforstått med det. Er han glad i deg og respekterer deg, så er han villig til å vente.

Respekt for andres grenser er ikke forbeholdt religiøse mennesker. Det finnes massevis av moralsk oppegående menn som vil respektere dine grenser så sant du er åpen om hvor disse grensene går.

• Liker 2
Skrevet

Synd hvis dere ikke passer sammen seksuelt da. Men hvis du ser på sex utelukkende som reproduksjon, så...

Gjest Janne
Skrevet

Jeg mener at samleie er noe som hører ekteskapet til, om ikke ett ekteskap så heller ett partnerskap/samboere som har levd sammen lenge. På den andre siden er jeg veldig sjenert og kommer ikke til å "ligge" med noen som jeg ikke stoler ett hundre prosent på. Det er ikke en mening av religiøs art, bare en følelse. Jeg er kristen selv, men ikke SÅ kristen.

• Liker 4
Skrevet

Synd hvis dere ikke passer sammen seksuelt da. Men hvis du ser på sex utelukkende som reproduksjon, så...

Er man glad i noen og trives godt i lag på alle andre plan, så pleier også den seksuelle kjemien å stemme. "Å passe sammen seksuelt" handler mest om å være åpne om hverandres ønsker - altså god kommunikasjon.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at samleie er noe som hører ekteskapet til, om ikke ett ekteskap så heller ett partnerskap/samboere som har levd sammen lenge. På den andre siden er jeg veldig sjenert og kommer ikke til å "ligge" med noen som jeg ikke stoler ett hundre prosent på. Det er ikke en mening av religiøs art, bare en følelse. Jeg er kristen selv, men ikke SÅ kristen.

Jeg synes det er fint at du er så bevisst og reflektert omkring dine grenser, og synes du skal være stolt av det. Ingen har noe med å si at dine grenser er feilaktige, for grensene vi setter for oss selv er alltid riktige.

Når du blir glad i en mann bør du være åpen om dette.

Det er flere som har lignende tanker som deg - at sex hører til i et langvarig forhold preget av trygghet, tillit og trofasthet - gjerne med et offentlig løfte der en har lovet å forbli hos deg.

Det er den ultimate kjærlighetserklæringen og det ultimate kjærlighetsoffer mennesker kan gi hverandre. Det er vakkert at noen mennesker vil spare seg til den som er villig til å love dem evig troskap.

• Liker 3
Gjest Janne
Skrevet

Takk Tullepia! :)

Man føler seg bare så patetisk når alle snakker om sex, hele tiden, som om det er noe dagligdags. Haha, får vell flytte til Salt Lake City, Utah.

• Liker 1
Gjest Kathpus
Skrevet

Haha, er sikkert nok av mormoner der. ;)

Skrevet

Takk Tullepia! :)

Man føler seg bare så patetisk når alle snakker om sex, hele tiden, som om det er noe dagligdags. Haha, får vell flytte til Salt Lake City, Utah.

Tror ikke det er nødvendig med SÅ drastiske tiltak ;) Alle må ta sine egne standpunkt og akseptere sine egne grenser. Det finnes flere som tenker som deg, og de er ikke alle kristne.

Vær stolt av deg selv, jeg synes du er modig og fremstår som et menneske med respekt for seg selv. Det er det absolutt motsatte av patetisk.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde ikke vært noe problem for meg, hvis jeg var virkelig forelsket. Men det kunne nok kjennes litt frustrerende.

Men du kunne nok regnet med at jeg hadde fridd ganske fort.....

• Liker 1
Skrevet
Finnes det normale, respektfulle menn som er villige til å vente?

Bare hjernevaskede fjols som lar seg diktere av umoralske religiøse regler og normer.

• Liker 3
Skrevet

Bare hjernevaskede fjols som lar seg diktere av umoralske religiøse regler og normer.

???????????????

• Liker 1
Skrevet (endret)

???????????????

Var det vanskelig å dekode min kryptiske melding?

Det jeg sier er altså at dette med å vente til ekteskapet er noe som henger igjen fra gamle mørkekristne normer, og har ikke noe i et moderne samfunn å gjøre.

Ja, jeg synes det er umoralsk å ønske å hindre folk fra å nyte sex før ekteskapet.

Endret av Bond
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Var det vanskelig å dekode min kryptiske melding?

Det jeg sier er altså at dette med å vente til ekteskapet er noe som henger igjen fra gamle mørkekristne normer, og har ikke noe i et moderne samfunn å gjøre.

Ja, jeg synes det er umoralsk å ønske å hindre folk fra å nyte sex før ekteskapet.

Men det er da ingen som tvinger TS til dette? Hun ønsker det selv.

Vi er uenige om dette, men jeg tror ikke det er noe poeng i å fortsette diskusjonen. I utgangspunktet respekterer jeg andres valg, så lenge de ikke er til skade for noen.

Endret av Bond
  • Liker 3
Gjest Cosette
Skrevet

Nå skal jeg ikke prøve å få TS til å endre mening eller overtråkke sine grenser, men jeg synes det er på sin plass å stille spørsmål ved hvorvidt alle aspekter ved dette valget er tatt med i betraktningen.

Sex er en stor del av et romantisk samliv, og jeg tror alle som har opplevd et ufungerende sexliv kan skrive under på at det er veldig ødeleggende for forholdet i sin helhet. Hva tenker du om å binde deg for resten av livet til en person uten at en såpass stor bit av samlivet er testet? Jeg tror nemlig ikke det er helt sant at bare man respekterer hverandre eller har god mellommenneskelig kjemi så er det selvsagt at man evner å ha god sex sammen. Noen ganger klaffer det bare ikke på det planet, gjerne fordi man har helt ulike lyster og lengsler. At den ene har betydelig oftere lyst på sex og er mer eksperimentell enn den andre er jo en klassiker.

Og er dette valget virkelig et resultat av en personlig eller religiøs overbevisning som er "ekte", eller er det et resultat av frykt eller usikkerhet knyttet til sex? Det tror jeg det er ekstremt viktig å tenke nøye igjennom.

At enhver respektabel og skikkelig mann som virkelig bryr seg vil godta å vente til ekteskapet, er jeg for øvrig helt uenig i. Man kan da like gjerne snu på det og si at ved å takke for seg heller enn å akseptere å vente, respekterer han seg selv såpass at han ikke ønsker å gå inn i et livsvarig ekteskap uten å vite hva det faktisk er han sier ja til.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...