aline Skrevet 19. november 2003 #1 Skrevet 19. november 2003 For ikke å ødelegge tråden som omhandler bruken av ordet "dum", starter jeg en tilsvarende tråd om bruken av ordet intelligent. Er intelligens det samme som IQ? Er en person som skårer lavt på en IQ-test mindre intelligent? Kan det være at en som skårer høyt på en IQ-test ikke er veldig intelligent fordet? Når jeg tenker på en intelligent person, så dekker det ett videre spekter en personer som skårer høyt på en IQ-test. Det innbefatter personer som har god forstand, som er klartenkte, som er fornuftige (ikke nødvendigvis i ett og alt, men sånn rundt over), personer som prøver å tillære seg evner når de står fast på noe og som søker hjelp til å løse problemer når de dukker opp. Det er også med sosial intelligens, som innebærer at du klarer å omgåes og forstå dine omgivelser, har en viss grad av empati og interesse for andre en seg selv. For meg kan intelligente personer gjøre dumme handlinger i livet sitt, og allikevel være en intelligent person. IQ betyr intelligenskvotient, som igjen betyr et tallfestet uttrykk for intelligensnivået. Men slik jeg ser det, så blir det utfyllende i den grad at du er smart på kunnskap og forståelse og allmennviten, men det sier jo ikke noe om hvor klartent og forstandig ett menneske er, om personen evner å løse problemer på en eller annen måte, ei heller hvordan personen fungerer sosialt, så for meg så er ikke intelligente mennesker bundet til de som skårer høyt på IQ tester. Så, jeg lurer bare på hvordan andre tenker om bruken av ordet intelligent kontra IQ, er det det samme for dere andre?
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #2 Skrevet 19. november 2003 jeg mener iq når jeg snakker om intelligens.. iq er faktisk ment å være et mål på nettopp intelligens, og er derfor definert ut i fra intelligens.. om dagens iq tester dekker hele intelligensen er derimot et annet spørsmål når du begynner å trekke inn andre ting som sosial intelligens mener jeg at vi har beveget oss vekk fra det rene intelligens-begrepet og over på lur/dum begerepet som jeg mener inkluderer alle aspektene du la inn under "intelligens"
Gjest Poirot Skrevet 19. november 2003 #3 Skrevet 19. november 2003 For meg betyr intelligens at man har høy IQ (og gjerne også høy grad av allmennkunnskap, slik at man kan konversere om det meste.)
Gjest care Skrevet 19. november 2003 #4 Skrevet 19. november 2003 jeg mener iq når jeg snakker om intelligens.. iq er faktisk ment å være et mål på nettopp intelligens, og er derfor definert ut i fra intelligens.. om dagens iq tester dekker hele intelligensen er derimot et annet spørsmål når du begynner å trekke inn andre ting som sosial intelligens mener jeg at vi har beveget oss vekk fra det rene intelligens-begrepet og over på lur/dum begerepet som jeg mener inkluderer alle aspektene du la inn under "intelligens" Enig med gjest her. Dagens såkalte iq tester, måler også til en viss grad sosial intelligens.
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2003 #5 Skrevet 19. november 2003 For meg er ikke iq og intelligens nødvendigvis det samme. Det å vite hvordan man skal oppføre seg - OG oppføre seg slik, det å ha kunnskap om mye og mangt og det å være reflektert og gjennomtenkt i det meste gjør at jeg ser på personer som intelligente. Bør ikke nødvendigvis ha en høy iq-score å vise til. K
Gjest GreenSky Skrevet 19. november 2003 #6 Skrevet 19. november 2003 Inteligens er jo "hele pakka" slik jeg ser det... IQ, EQ, SQ, osv.
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #7 Skrevet 19. november 2003 det å vite hvordan man skal oppføre seg har da vel med opplæring/trening å gjøre, ikke med intelligensen?
aline Skrevet 19. november 2003 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2003 Inteligens er jo "hele pakka" slik jeg ser det... IQ' date= EQ, SQ, osv. Det er det jeg også mener, en intelligent person er en person som kan mer en bare score høyt på en IQ-test. Jeg har selv vært sammen med en som scorer veldig høyt på IQ-tester, men som ikke eier EQ/SQ, han eier ikke sans for økonomi og blir fratatt nesten hver krone han tjener pga misslighold av lån og stønad til ett barn. Han klarer heller ikke holde på jobber, fordi han ikke er flink til å samarbeide med andre. Han greier omtrent ikke gå på butikke å handle, fordi han ikke fikser å spør om hjelp når han ikke vet hvor han finner det han skal ha. Han fikser ikke å være der for noen andre en seg selv, ei heller sin egen datter. Men tro meg, han kan gjennomføre en IQ-test med glans!! Ser ikke på ham som mer intelligent en andre jeg vet scorer lavere en ham på IQ-tester av den grunn, rett og slett fordi han mangler det meste annet.
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #9 Skrevet 19. november 2003 Ser ikke på ham som mer intelligent en andre jeg vet scorer lavere en ham på IQ-tester av den grunn' date=' rett og slett fordi han mangler det meste annet.[/quote'] han er ikke mer vellykket, velfungerende osv enn deg.. EQ, SQ, IQ osv er alle skalaer I`en står for "intelligens" det er altså det som måles av IQ som er intelligens IQ en (intelligensen) er bare en av mange sider ved et menneske.. men det er likefult det eneste som inngår i "intelligens"
VesleBråka Skrevet 19. november 2003 #10 Skrevet 19. november 2003 Jeg har lite til overs for intelligenstester slik de er idag. De tester mønstergjenkjenning og logikk, og jeg vil hevde resultatene også i stor grad er avhengig av erfaring. Når jeg sier intelligent mener jeg evne (og lyst..) til selvstendig tenkning og refleksjon, gjerne mye allmennkunnskap også. Slik at personen gir inntrykk av å både vite og tenke.
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #11 Skrevet 19. november 2003 Når jeg sier intelligent mener jeg evne (og lyst..) til selvstendig tenkning og refleksjon' date=' gjerne mye allmennkunnskap også. Slik at personen gir inntrykk av å både vite og tenke.[/quote'] dette er vel og bra.. og jeg mener det du beskriver er et velfungerende, selvstendig osv menneske.. men "intelligens" er bare en av mange ting man må ha for å fungere.. vi kan ikke putte alle gode kvaliteter under begrepet "intelligens" griser har høyere intelligens enn mange andre dyr, gjør dette dem til mer velfungerende?? gjør det at de har mer "allmennkunnskap"? nei, dette er kun et uttrykk for hva deres hjerne har kapasitet til på det intelektuelle (dvs ikke sosiale osv) plan
Gjest care Skrevet 19. november 2003 #12 Skrevet 19. november 2003 Jeg har lite til overs for intelligenstester slik de er idag. De tester mønstergjenkjenning og logikk, og jeg vil hevde resultatene også i stor grad er avhengig av erfaring. . Vel, dette stemmer jo ikke. Iq tester fanger også opp verbal instruks, konsentrasjon, gjennomsnittelig kunnskap, iderikdom, begrepsdannelse, språkutvikling, ressonering - dette henger sammen med forstålese av passende atferd i sosiale situasjoner, hukommelse, et individs evne til å forstå og oppfatte kjente objekter og se sosiale sammenhenger, individets evne til å tolke og vurdere en total situasjon osv....
aline Skrevet 19. november 2003 Forfatter #13 Skrevet 19. november 2003 Gjest som sier: "aline skrev: Ser ikke på ham som mer intelligent en andre jeg vet scorer lavere en ham på IQ-tester av den grunn, rett og slett fordi han mangler det meste annet. han er ikke mer vellykket, velfungerende osv enn deg.. EQ, SQ, IQ osv er alle skalaer I`en står for "intelligens" det er altså det som måles av IQ som er intelligens IQ en (intelligensen) er bare en av mange sider ved et menneske.. men det er likefult det eneste som inngår i "intelligens" Vil det da si at når du snakker om intelligente personer, så snakker du kun om mennesker som scorer bra på IQ-tester? Hvordan vet vi egentlig det om mennesker? tar alle IQ-tester? Dersom man ikke tar IQ-test, vet man da ikke om man er en intelligent person eller ikke?
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #14 Skrevet 19. november 2003 Hvordan vet vi egentlig det om mennesker? tar alle IQ-tester? det er helt umulig å se på en person hvor høy iq personen har.. selv personer som man kjenner forholdsvis godt kan ha overraskende høy/lav iq selv har jeg alltid blitt oppfattet som en "smarting", men har "bare" i overkant av gjennomsnittlig iq jeg oppfatter meg selv som "normalt intelligent" (dvs ca gjennomsnittlig; i samsvar med min gjennomsnittlige iq), på tross av at mange synes jeg er "veldig smart" (gjorde veldig bra på skolen osv) ut i fra meg selv definierer jeg derfor intelligens som iq regner meg selv som en "luring", da jeg mener dette begrepet også innebefatter andre skalaer (som eq, sq osv)
Ursula Skrevet 19. november 2003 #15 Skrevet 19. november 2003 Er intelligens det samme som IQ? Ja, men så har vi jo noe som heter EQ også, som er like viktig. Er en person som skårer lavt på en IQ-test mindre intelligent? Mindre intelligent enn man burde vært ifølge IQ-testen iallefall. Kan det være at en som skårer høyt på en IQ-test ikke er veldig intelligent fordet? Personen kan være intelligent på det IQ testen spør om, men det sier lite om hva personen ellers duger til
Gjest GreenSky Skrevet 20. november 2003 #16 Skrevet 20. november 2003 Sant, det der... Jeg var også sammen med en med veldig høy IQ (mensa-nivå) men med ikke like høy EQ/SQ. Han overalte meg til å ta IQ test jeg også, jeg gjorde det forsåvidt bra på den, men ikke så bra som han. Dette gjorde han konstant et stort nummer ut av! :-? For å ta litt igjen, påpekte jeg min EQ var høyere enn hans EQ, hvorpå han svarte at EQ er bare "funnet opp" av tapere med lav IQ. :x Rart at folk kan tenke sånn!
Mann 40 Skrevet 20. november 2003 #17 Skrevet 20. november 2003 Slettet, for uintelligent til å quote riktig.
Mann 40 Skrevet 20. november 2003 #18 Skrevet 20. november 2003 Sant, det der... Jeg var også sammen med en med veldig høy IQ (mensa-nivå) men med ikke like høy EQ/SQ. Han overalte meg til å ta IQ test jeg også, jeg gjorde det forsåvidt bra på den, men ikke så bra som han. Dette gjorde han konstant et stort nummer ut av! :-? For å ta litt igjen, påpekte jeg min EQ var høyere enn hans EQ, hvorpå han svarte at EQ er bare "funnet opp" av tapere med lav IQ. :x Rart at folk kan tenke sånn! Det at han gjorde et stort nummer av det at han hadde høyere IQ ,synes jeg er uintelligent. Er klar over at jeg da er på siden av definisjonen av intelligens, men det er altså slik jeg ser det gjennom mine uintelligente øyne.
la Flaca Skrevet 21. november 2003 #19 Skrevet 21. november 2003 Dersom jeg sier at et menneske virker intellingent mener jeg med det at vedkommende synes å ha tilegnet seg mye kunnskap om mange emner, har evne til å løse komplekse problemstillinger - både teoretiske og praktiske og lett finner 'kjernen' i problemet, viser seg som et reflektert menneske med god evne til å trekke fornuftige slutninger, og kan resonnere med kløkt. Jeg vil også trekke inn sosial intelligens, som faktisk ofte går hånd i hånd med mentale evner. Med sosial intelligens mener jeg ikke at vedkommende er god på smalltalk, og er bevandret i selskapslivet, men at personen er fullstendig klar over hvilke grenser som ikke skal overskrides i forhold til et annet menneske, og hvilken væremåte som oppleves positiv hos andre mennesker.
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #20 Skrevet 21. november 2003 Jeg vil også trekke inn sosial intelligens' date=' som faktisk ofte går hånd i hånd med mentale evner.[/quote'] eh.. døh! sosial intelligens er en mental evne men det er en annen evne enn "intelligens", dvs iq prøv å holde tunga rett i munnen nå folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå