AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Lurer litt på hvor mye mer en butikkmedarbeider tjener enn en sommervikar. Tror det er en 4-5 kr forskjell der jeg jobber grunnet favorisering... Men jeg lurer litt generelt hva forskjellen er?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 Jeg skjønner ikke helt hva du spør etter, men det er da ingen grunn til at en sommervikar og en butikkarbeider nødvendigvis skal tjene det samme? Der hvor jeg har jobbet har det vært forskjeller basert på alder, ansiennitet på arbeidsplassen, relevant utdanning og erfaring, ansvar osv. Det er ikke bare hva slags arbeid man utfører som har noe å si for lønn.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Dersom man er butikkmedarbeider, så ville jeg tro at man hadde en høyere lønn enn en sommervikar. En butikkmedarbeider har jo mer ansvar.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 Dersom man er butikkmedarbeider, så ville jeg tro at man hadde en høyere lønn enn en sommervikar. En butikkmedarbeider har jo mer ansvar. Ikke hvis man er sommervikar som butikkmedarbeider. Jeg jobber statlig og her går det på ansiennitet og kvalifikasjoner, ikke om du er fast, deltid eller vikar.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Som regel har ulike bedrifter faste satser når det kommer til lønn. Her avhenger lønna av ansiennitet, fagbrev, over/under 18 år osv. Det er helt normalt at en sommervikar på en butikk kan ligge på samme lønnsnivå som en som jobber der til vanlig, hvis begge har samme kvalifikasjoner.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Jeg som skrev innlegget ovenfor. Kan f.eks. nevne at jeg, som er ekstrahjelp i butikk, har samme timelønn som NK (nestkommanderende). Vi er ikke like gamle, men har jobbet der like lenge.
Clueless Skrevet 15. juli 2011 #7 Skrevet 15. juli 2011 Forskjellen er stor, spesielt når det kommer til tillegg-kveld/helg osv. Den stillingen du oppnår som sommervikar på en butikk er som regel "ekstravakt". Der står det ingen krav om et viss antall timeantall i uken. Og i norsk loverk står det at viss du jobber mindre enn 10 timer i uken på en butikk - elc har du ikke krav på kveldstillegg/helgetillegg osv, mens en butikkmedarbeider har en kontrakt på 100%, 50%, 25% osv der det vises i kontrakten at vedkommende har over 10 timer arbeid i uken og får den tilleggen perr time som er riktig. I tilegg til dette så er lønnen perr time avhengig av stilling i butikken, hvor lenge vedkommende har jobbet i bedriften, osv--> (det som de over har sakt). Det er mange smutthull i regelverket butikkeiere kan bruke for å utnytte "Ekstravakter" i butikker.... Jeg jobbet et 2 år som "ekstravakt på en matbutikk (rimi)" der jeg og alle "ekstravaktene" tjente 118 kr/timen det var helt greit syns jeg i starten. Jeg fikk bare kveldsvakter 1800-2300 og jobbet nesten hver helg. Jeg tenkte for meg selv at det var egentlig helt greit siden jeg får tillegg osv. Da lønningen kom ble jeg virkelig skuffet, fikk omtrent halvparten av det jeg trodde jeg skulle få.... Fikk vite etterhvert av andre "ekstravakter" som jobbet der at han ikke ga tillegg til ekstravakter og viss noen klaget sparket han dem bare. Så det er store forskjeller både på lønning og rettigheter mellom "Ekstrahjelper" og "Butikkmedarbeidere". Men de fleste Butikksjefer er ikke så sleipe som den jeg hadde da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå