AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Er det virkelig så stor forskjel? Har to tvillinger på 12 og er nesten litt sjokkert over hvor forskjellige de er. Jenta kan jeg ha en ordentlig mer eller mindre intelligent samtale med. Kan prate om politikk, religion, samfunnet. Hun vet hva hun vil og virker egentlig ganske voksen. Sønnen min som også er 12 er det stikk motsatte. Han kan legge seg ned å grine for ingenting, sutrer, sier vet ikke til det meste, har ikke spesielt med interisser og han leker fortsatt, noe som selvsagt er greit. Spør jeg om hjelp til noe så er det "vet ikke", "orker ikke" og bare grining og sutring til svar. Dattera er ikke sånn, hun kommer med en gang, smiler og er glad og alt. Allerede nå vet henne hva hun skal bli, eller kanskje mer riktig, har tanker. Å leke sluttet hun med for to år siden. Sønnen vet så vidt hva en jobb er for å sette det på spissen Har jo også en sønn som nå er 20 også og han var vel omtrent likedan, men bedret seg runsr 15-17 årsalderen. Egentlig så synes jeg det alltid har vært slik, men er vel spesielt det siste året jeg virkelig har lagt merke til det. Sønnen min er liksom fortsatt et lite barn, men datteren min er nesten en liten voksen føler jeg mange ganger. Er det sånn for dere også? Når er det egentlig det gjevner seg ut?
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 det er vel stor forskjelle på jenter og gutter når de kommer i puberteten, så dette er nok ikke helt uvanlig nei. Vi har to jevngamle i hus også, de blir 13 i år begge to. Jenta er snill og grei og er veldig flink til å hjelpe til hjemme, mens gutten skal helst ligge på sofaen og er sur og grinete og har et forferdelig temperament. Nå er jo ikke disse søsken så sånn sett så er de jo forskjellige i utgangspunktet, men det er nok stor forskjell på jenter og gutter i den alderen der ja!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Har jente og gutt på 13 år. Mye avhenger av personligheten. De har veldig forskjellig personlighet og bør derfor ikke sammenlignes slik som dette, men det ER forskjell på dem. Her er jenta den med mest humørsvingninger, ligger på sofaen og ser tv, hører på musikk, MÅ være på pc ol. Hun er den som stenger ting inne i seg, og kan bli rasende senere. Hun er den som gråter hvis ting er vanskelig og hun ikke får forklart seg ordentlig eller tror at hun ikke blir trodd. Hun driver med sport for moro skyld. Jenta er også "dyrere i drift". Gutten har et helt annet humør, har nesten aldri vært sint, er blid og hjelpsom. Lett å be han om hjelp. Han liker å spille og høre musikk, men blir ikke sur når han må skru av. Han er rolig, avbalanser, ser ting veldig fornuftig, den som venner snur seg til for trøst og støtte, han forklarer enkelt, er orientert og målbevisst. Han er veldig følsom med masse empati. veldig flink med små barn. Gutten driver med sport fordi han synes det er gøy, men han skal helsrt "vinne" Begge følger med på nyheter, og kan diskutere ting. Jenta er mer moden, har ligget ett år foran gutten hele veien. Gutten vår er noe mer barnslig enn noen av de andre gutta i klassen, mens mer moden enn andre av guttene. Jenta har nok vært mer moden enn noen av jentene, men lik andre. "orker ikke " går i perioder for begge. Begge vet hva de vil bli, hvilken skole de vil ta videre ol. Men som voksen vet vi at dette kan forandre seg. begge har mål for fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 Her er jenta den med mest humørsvingninger, ligger på sofaen og ser tv, hører på musikk, MÅ være på pc ol. Hun er den som stenger ting inne i seg, og kan bli rasende senere. Hun er den som gråter hvis ting er vanskelig og hun ikke får forklart seg ordentlig eller tror at hun ikke blir trodd. Hun driver med sport for moro skyld. Jenta er også "dyrere i drift". Gutten har et helt annet humør, har nesten aldri vært sint, er blid og hjelpsom. Lett å be han om hjelp. Han liker å spille og høre musikk, men blir ikke sur når han må skru av. Han er rolig, avbalanser, ser ting veldig fornuftig, den som venner snur seg til for trøst og støtte, han forklarer enkelt, er orientert og målbevisst. Han er veldig følsom med masse empati. veldig flink med små barn. Gutten driver med sport fordi han synes det er gøy, men han skal helsrt "vinne" Begge følger med på nyheter, og kan diskutere ting. [/quote name Slik oppleves det her også.
Gjest imli Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Er forskjell på ungar, spør du meg. Mine to gutar har veldig ulik personlegheit. Trur det er ganske liten forskjell på gutar og jenter så lenge dei er prepubertale i alle fall. Om det er så store forskjellar har det nok meir med påverking og ulike forventningar til ulike kjønn, samt at alle mennesker rett og slett er ulike.
Gjest lkjg Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 har to på ti.. her er jenta den emosjonelle sofagrisen, mens gutten er aktiv og reflektert. Hvem er tvilling 1? Her er gutten nr 1, og jeg har lagt merke til hos andre tvillingpar at tvilling 2 ofte er full av følelser og litt umoden, mens tvilling 1 er moden, og mer selvhjulpen.
Gjest MorAase Skrevet 15. juli 2011 #7 Skrevet 15. juli 2011 Mentalt er piker mange år lenger fremme enn gutter i denne alderen. En finner alltid noen individuelel unntak, men de er unntakene. Det de her opplever er helt vanlig. Noe som må respekteres og taes hensyn til. 2
Gjest gjest inlegg #3 Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 gjest innlegg #3 jenta er tvilling 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå