Envy Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Hei dere! Jeg har begynt å lage en god del ting, pynteting i leire og bamser. Mange av disse produktene er ting jeg har laget etter serier, filmer, anime osv. Mange av disse er nå blitt veldig populære på DeviantArt, og det er relativt stor etterspørsel etter å få kjøpt tingene. Jeg vurderer derfor å åpne en butikk på etsy.com (siden mange av de som vil kjøpe er fra USA). Men det jeg lurer på er; Hvis jeg f.eks har laget en figur fra en Disneyfilm, si Ariel, bare for å ta noe. Kan jeg da selge denne figuren? Har ikke Disney copyright på hele konseptet? Har sett flere inne på etsy som selger kjente figurer, men er det egentlig lov? Kan man bli saksøkt av Disney?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 Ja, det er ulovlig. Disney er ikke bare et trademark på navnet, men også ALLE produkter tilknyttet det navnet, firmaet, selskapet, whatever. Flere og flere selskaper, kjente navn, firmaer og styr sikrer seg nå på denne måten. Mitt yndlingsband er iron maiden, jeg lager meg t-skjorter som jeg bruker selv, med det merkenavnet. Det er vel faktisk ikke lov tror jeg, enda mindre kan jeg ta betalt for de. Men om jeg kjøpte en maiden skjorte, og sydde den om, så kunne det gå greit. Det må sjekkes ut NØYE så du ikke får et søksmål på nakken, det kan pinadø bli dyrt.
Gjest Fable Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Ja, det er ett brudd på copyright, og ja, de kan saksøke. Hvor stor sjansen er for det vet jeg sannelig ikke. Disney er kjent til å ikke være redd for å saksøke. http://www.clickorlando.com/entertainment/16846184/detail.html
Envy Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2011 Ja, det er ulovlig. Disney er ikke bare et trademark på navnet, men også ALLE produkter tilknyttet det navnet, firmaet, selskapet, whatever. Flere og flere selskaper, kjente navn, firmaer og styr sikrer seg nå på denne måten. Mitt yndlingsband er iron maiden, jeg lager meg t-skjorter som jeg bruker selv, med det merkenavnet. Det er vel faktisk ikke lov tror jeg, enda mindre kan jeg ta betalt for de. Men om jeg kjøpte en maiden skjorte, og sydde den om, så kunne det gå greit. Det må sjekkes ut NØYE så du ikke får et søksmål på nakken, det kan pinadø bli dyrt. Ok. Mener jeg har lest noe om det, at hvis man endrer på ting så kan man bruke det. Hvis jeg f.eks lager en havfrue med blått hår og kaller henne noe helt annet. Da er det jo ikke Ariel lenger, selv om den ligner? Ja, var nettopp derfor jeg tenkte jeg skulle sjekke litt :gjeiper: Sjansen for "å bli tatt" er sikkert forsvinnende liten, men jeg har aldri vært kjent for å trå på noe annet enn den sikre siden Ja, det er ett brudd på copyright, og ja, de kan saksøke. Hvor stor sjansen er for det vet jeg sannelig ikke. Disney er kjent til å ikke være redd for å saksøke. http://www.clickorlando.com/entertainment/16846184/detail.html Huff, det der var bare skummelt! Selger en ting for 50 kr, så kan man kanskje sitte igjen med å betale Disney (som ikke har nok penger fra før) flere millioner!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Ok. Mener jeg har lest noe om det, at hvis man endrer på ting så kan man bruke det. Hvis jeg f.eks lager en havfrue med blått hår og kaller henne noe helt annet. Da er det jo ikke Ariel lenger, selv om den ligner? Nei, jeg tror ikke det går på denne måten heller. For du har jo alle de falske merkene av de originale. Feks addas med lignende adidas logo, eller hva det heter, jeg bare nevner så du skjønner hva jeg mener, Lacoste lignende logoer osv. Det er ikke lov det heller. Selskapene sikrer seg i den grad at dersom noe er altfor inspirert av deres trademark produkter, så har de rett til å ta en i nakken for det. Hvis de som kjenner til Ariel, synes din havfrue ligner på Ariel, da er løpet kjørt alt, for ditt produkt kan sammenlignes med originalen, om du skjønner?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Forresten så kom jeg på en ting. Ei bekjent av meg likte en stund å sette trykk og male ting på tskjorter, for å spe på inntekten så fikk hun selge dem i den lokale butikken. Det var bare det at hun malte figurer av disney, og tok betalt for dem. Noen meldte i fra om at Jokerkjeden tillot salg av slikt, og jeg tror de fikk refs av Disney norge, for jeg mener å huske at butikken i ettertid advarte alle de lokale som laget ting for hånd og solgte, at copyrighten er strenge saker. Og det var en liten bygdebutikk i en bygd med 100personer, om du legger slikt ut på internett, i god tro, og noen snapper det opp, så er sikkert ikke veien lang før noen i Disney oppfatter det. Hadde jo vært veldig trist om du måtte betale en bot, eller møte i retten for brudd på åndverksloven, hvor enn åndsvak en kan være
Envy Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. juli 2011 Nei, jeg tror ikke det går på denne måten heller. For du har jo alle de falske merkene av de originale. Feks addas med lignende adidas logo, eller hva det heter, jeg bare nevner så du skjønner hva jeg mener, Lacoste lignende logoer osv. Det er ikke lov det heller. Selskapene sikrer seg i den grad at dersom noe er altfor inspirert av deres trademark produkter, så har de rett til å ta en i nakken for det. Hvis de som kjenner til Ariel, synes din havfrue ligner på Ariel, da er løpet kjørt alt, for ditt produkt kan sammenlignes med originalen, om du skjønner? wow, det var voldsomt! Nesten skummelt å selge noe i det hele tatt da :gjeiper: Hvis man virkelig vil se hva man vil kan jo det meste ligne på noe
Envy Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2011 Forresten så kom jeg på en ting. Ei bekjent av meg likte en stund å sette trykk og male ting på tskjorter, for å spe på inntekten så fikk hun selge dem i den lokale butikken. Det var bare det at hun malte figurer av disney, og tok betalt for dem. Noen meldte i fra om at Jokerkjeden tillot salg av slikt, og jeg tror de fikk refs av Disney norge, for jeg mener å huske at butikken i ettertid advarte alle de lokale som laget ting for hånd og solgte, at copyrighten er strenge saker. Og det var en liten bygdebutikk i en bygd med 100personer, om du legger slikt ut på internett, i god tro, og noen snapper det opp, så er sikkert ikke veien lang før noen i Disney oppfatter det. Hadde jo vært veldig trist om du måtte betale en bot, eller møte i retten for brudd på åndverksloven, hvor enn åndsvak en kan være Oi, huff da! Skumle greier det der!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #9 Skrevet 16. juli 2011 Jepp, så en selger her i nord med masse random kina-lagde leker, bl.a "Horry Petter" som ligna EKSTREMT på en viss trollman få skikkelig trøbbel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå