Hegeee Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Nå har jeg undersøkt og lest og sett over linker om London, jobb leiligheter og mye stæsj. Ringt til ambassaden har jeg også gjort. Men ingenting fungerer, og jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg med spørsmålene mine. Det har seg sånn at jeg og min spanske kjæreste, har planer om å flytte til London i oktober. Vedrørende det, har vi en utrolig mange spørsmål. Den britiske ambassaden i Norge kunne svare på noe, men de rådet meg heller å ringe til den Norske ambassaden i England, for der hjalp de nordmenn som hadde spørsmål om London. Da jeg ringte dit, fortalte de at den britiske ambassaden i Norge gjør en dårlig jobb, og at det var de som egentlig skulle svare på spørsmål om London. Jeg prøvde å ringe NAV, og fikk linker og god informasjon hos Eures på nettsiden. Men jeg vil gjerne snakke med noen som vet en del om det å bo i London. Er det noen her inne? Den norske ambassaden sa jeg hadde null sjangs for å ha det "koselig, for å si det sånn" med de skyhøye leieprisene for leilighet. Jeg rabler allikevel ut alle spørsmålene mine her og håper at noen kunne hjulpet meg? - Er det vanskelig å få jobb i London? Er det stor forskjell på hvor dyrt det er i de forskjellige områdene av London? Jeg er akkurat ferdig med skolen, og vil kun jobbe. Jobber som servitør, i butikk, osv for eksempel. - Oppholdstillatelse? Er det sånn at etter 6 mnd må man få godkjenning av lokalpolitiet? - Igjen, hvilke deler av London er det dyrest å bo i, hvilke er ikke fult like dyrt? Hvor vil du anbefale å bo? - Hvordan går man fram i forhold til jobb og leilighet? Søker jobb her hjemme fra, og kanskje svarer en jobb. Etter det kan man lete etter leiligheten i samme område? (ville unngått å ha leilighet og jobb 2 timer unna hverandre, og bytte undergrunner hele tiden) Jeg lurer altså på hvordan man bør gå fram, for å få alt i orden. Hadde noen klart å svare meg, eller hatt noen råd om hvem jeg kan ringe å snakke med hadde jeg blitt veldig glad! Om det trengs mere informasjon om meg for å kunne gi noe godt svar, spør:) - Hva annet er viktig å tenke på? Bankkonto for jobb osv kommer vel kanskje litt senere, når jeg vet mer hvordan jeg først skal gå fram. I need your help, guys. !
Gjest fridus Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 http://linda-mari.com/2011/01/04/about-moving-to-london/ Har ikke svar på så mange av spm. selv, men kanskje du finner noe hvis du leser linken Hun vet jo ihvertfall noe om hvordan det er å bo i london.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Les gjerne litt på (den for tiden litt inaktive) bloggen min: anneilondon.wordpress.com. Jeg har lagt inn en haug med tips, og svarer mer enn gjerne på kommentarer selv om skrivelysten min er litt borte.
Hegeee Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2011 Tusen takk! Tror jeg skal stille Linda- Mari en del spørsmål! Og anne, hvor er tipsene hen? Er noe av det svar på det jeg lurer på? Siden du bor der nede, tipper jeg du kan og vet ganske mye ellers også ?
Gjest idakaroline Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Jeg har bodd i London i et par måneder! Jeg vet ikke hvor mye jeg kan klare å svare på, men jeg skal prøve. Det er forskjell på prisnivået og slikt alt ettersom hvilket område man velger å bosette seg i. Midt i selve byen er det ganske dyrt, men i utkanten igjen er det noe billigere. Jeg husker ikke eksakt hvilke områder som er dyrere enn andre, men lurer på om det ikke er vestkanten som er dyrest. Hvis du er interessert i å bo en halvtimes unna sentral London, er det veldig greit å bo i bydelen Croydon. Så vidt jeg vet er prisene der ganske like de som er i Norge. Men igjen, jeg er noe usikker! Oppholdstilatelse for å bo i London har jeg aldri hørt noe om, men hvis du flytter permanent til London må du gi beskjed til myndighetene om det. For at du skal få jobbe i London, må du søke om et spesielt kort. National Insurance Number heter det. Du kan lese noe om det her. Du må først sende inn en søknad, så vil du bli tatt inn på intervju også etter en stund vil du motta kortet i posten. Dette kortet er veldig viktig å ha når du skal jobbe i London. Dette kortet skal også vises frem til arbeidsgiveren din når du får en jobb. Når du skal åpne bankkonto, må du være klar over at det er et styr å få åpnet en simpel konto. Jeg fikk ikke åpnet bankkonto før jeg kunne legge frem fødselsattest, pass og bankkort fra min norske bank. Det ordnet seg heldigvis, etter tre-fire besøk i banken.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #6 Skrevet 16. juli 2011 Jeg er akkurat ferdig med studiene mine i London. leide studio London vest, pris 1250 gbp pr mnd! Londoner dyr!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #7 Skrevet 16. juli 2011 Og anne, hvor er tipsene hen? Er noe av det svar på det jeg lurer på? Siden du bor der nede, tipper jeg du kan og vet ganske mye ellers også ? Du finner tipsene under tag'en "Praktiske tips" i tag-skyen på høyre side. Jeg har tipset om national insurance-nummer, bank, jobb og bolig, så jeg tror du vil synes det er nyttig.
Hegeee Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. juli 2011 Jeg har bodd i London i et par måneder! Jeg vet ikke hvor mye jeg kan klare å svare på, men jeg skal prøve. Det er forskjell på prisnivået og slikt alt ettersom hvilket område man velger å bosette seg i. Midt i selve byen er det ganske dyrt, men i utkanten igjen er det noe billigere. Jeg husker ikke eksakt hvilke områder som er dyrere enn andre, men lurer på om det ikke er vestkanten som er dyrest. Hvis du er interessert i å bo en halvtimes unna sentral London, er det veldig greit å bo i bydelen Croydon. Så vidt jeg vet er prisene der ganske like de som er i Norge. Men igjen, jeg er noe usikker! Oppholdstilatelse for å bo i London har jeg aldri hørt noe om, men hvis du flytter permanent til London må du gi beskjed til myndighetene om det. For at du skal få jobbe i London, må du søke om et spesielt kort. National Insurance Number heter det. Du kan lese noe om det her. Du må først sende inn en søknad, så vil du bli tatt inn på intervju også etter en stund vil du motta kortet i posten. Dette kortet er veldig viktig å ha når du skal jobbe i London. Dette kortet skal også vises frem til arbeidsgiveren din når du får en jobb. Når du skal åpne bankkonto, må du være klar over at det er et styr å få åpnet en simpel konto. Jeg fikk ikke åpnet bankkonto før jeg kunne legge frem fødselsattest, pass og bankkort fra min norske bank. Det ordnet seg heldigvis, etter tre-fire besøk i banken.
Hegeee Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2011 Det var jo kjempe svar! :-) Kunne jeg kanskje ha fått e-mailen din, så kunne jeg spurt om spørsmål ellers hvis det er noe jeg lurer på? Bor du aleine eller sammen med noen? Hva jobber du som, osv? Hvor gammel er du?, det har kanskje litt å si, dersom du har utdannelse Tror du at man har "overlevelses sjanser" hvis man er to stk som leier en leilighet et område der det er som i Norge? Kanskje ikke lett å svare på, ettersom man må vite hva en tjener osv. Fikk du tak i jobb eller bolig først? Hvor lenge er planen å bo i London? =)
Gjest idakaroline Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 Det var jo kjempe svar! :-) Kunne jeg kanskje ha fått e-mailen din, så kunne jeg spurt om spørsmål ellers hvis det er noe jeg lurer på? Bor du aleine eller sammen med noen? Hva jobber du som, osv? Hvor gammel er du?, det har kanskje litt å si, dersom du har utdannelse Tror du at man har "overlevelses sjanser" hvis man er to stk som leier en leilighet et område der det er som i Norge? Kanskje ikke lett å svare på, ettersom man må vite hva en tjener osv. Fikk du tak i jobb eller bolig først? Hvor lenge er planen å bo i London? =) Send meg en personlig melding, så skal jeg svare deg så godt jeg kan
Gjest Heloise Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Jeg fant et forum som virker veldig bra på detet med flytting til/fra UK og immigration generelt! Sjekk her, er sikker på at mange kan gi deg gode svar der Forum : Immigrationboards.com
Hegeee Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. juli 2011 Er det noen som vet noe om hvordan prisene på vanlig mat er? Er det dyrt? Sånn på supermarked og vanlige matbutikker? Typen sier prisene er som matbutikken i spania, mens jeg mener de er mer like som i Norge. Han har vært der også, men jeg klarer ikke se for meg at det skal være Mallorca-priser i matbutikken i LONDON. Anyone? :-D
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #14 Skrevet 27. juli 2011 Er det noen som vet noe om hvordan prisene på vanlig mat er? Er det dyrt? Sånn på supermarked og vanlige matbutikker? Typen sier prisene er som matbutikken i spania, mens jeg mener de er mer like som i Norge. Han har vært der også, men jeg klarer ikke se for meg at det skal være Mallorca-priser i matbutikken i LONDON. Anyone? :-D Prisene er lavere enn i Norge, men så tjener de generelt sett mindre enn i Norge også da.
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 29. juli 2011 #15 Skrevet 29. juli 2011 Er det noen som vet noe om hvordan prisene på vanlig mat er? Er det dyrt? Sånn på supermarked og vanlige matbutikker? Typen sier prisene er som matbutikken i spania, mens jeg mener de er mer like som i Norge. Han har vært der også, men jeg klarer ikke se for meg at det skal være Mallorca-priser i matbutikken i LONDON. Anyone? :-D Det er billigere enn i Norge, men lønningene er lavere. Jeg bodde i Nord-England der det er billigere, og handlet mat for ca £30 i uka. Og da fikk jeg handlet mye. Supermarkedene i UK (ASDA, Tesco, Sainsbury's, Waitrose, Iceland mm) pleier å ha buy 1 get one free og mye tilbud på enkelte varer, der kan det være en del å spare. Kan gi noen råd ang jobbsøking/jobbe i UK. Jeg søkte på jobber mens jeg bodde i Irland, og dro over til UK på intervju. Er nok greiest om du begynner å søke før du flytter. Husk at det er hard konkurranse, arbeidstiden er lenger enn i Norge (glem 8 - 4) og lønna er MYE lavere. Med mindre du får deg en veldig bra jobb i City eller via et norsk selskap f.eks. £15.000 - 20.000 regnes som en gjennomsnittslønn i UK, og det er ikke mye å leve for. Husk at strøm og gass er dyrere enn i Norge. Her fant jeg en nettside for firmaer som vil ha skandinavisk-talende jobbsøkere. http://www.nordicstaff.com Å jobbe i bar/restaurant/butikk er dårlig betalt. Regn med rundt £6-7 i timen. Når det gjelder bolig i London hadde jeg personlig valgt følgende områder: Kensington, Fulham, Essex(halvtime med toget, men er litt rimeeligere)eller Croydon. Men det blir nok dyrt, min. £1000 pr mnd, og da er standarden lav.. Lykke til, bare å sende pm om du lurer på noe mer
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #16 Skrevet 29. juli 2011 London er den desidert dyreste byen i England. Selv så vurderte jeg å studere der, men fant ut at jeg fikk mye mer for pengene i en annen by.
Gjest Heloise Skrevet 29. juli 2011 #17 Skrevet 29. juli 2011 Med norsk lønn er det en drøm å handle i England. Men ikke på britisk lønn. Kjæresten min (som er britisk) fikk sjokk da han første gang besøkte meg her og vi handlet 2-3 poser mat til 700 kr. "Det lever familien min GODT på i over en uke hjemme!" utbrøt han, og de er 4 voksne... Det er et eksempel
Hegeee Skrevet 4. september 2011 Forfatter #18 Skrevet 4. september 2011 Takk for alle svar! Jeg lurte på om noen har vært i Putney før, eller noen som vet noe om stedet? Noen som vet litt om hvordan det er å bo der? Har lest på nettet men syns det er morro å høre andres meninger, knowledge eller erfaringer :-D
Lipstick Skrevet 4. september 2011 #19 Skrevet 4. september 2011 Jeg vet ikke så veldig mye om Putney, utenom at jeg ville søkt om leilighet der hvis jeg ikke fikk rom på internat på skolen min, som ligger 5 min unna. Putney har absolutt ALT du måtte trenge av fasciliteter - pluss undergrunnsstasjon, så du kommer deg til London sentrum på null komma niks om du får behov for å reise dit! Sjekk google map street view i Putneys gater for å se hva de har av butikker og tjenester - det ser veldig greit ut. Prismessig er det nok ikke det dyreste strøket i London, da det ikke er supersentralt! Men du må nok regne med noen tusen i husleie likevel, er tross alt sone 2!
Hegeee Skrevet 5. september 2011 Forfatter #20 Skrevet 5. september 2011 Det hørtes ut som et veldig greit sted å bo på! Så du bor 5 min unna Putney? Hva gjør du fornoe i London? Studerer du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå