Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært prøvere med CB El tester en god stund.

Ingenting har skjedd og bekymringer om at vi ikke kan få barn har begynt å snike seg mer og mer frem til overflaten.

MEN...jeg fikk plutselig et nytt håp (?) hvis jeg tenker riktig...

Vi har hatt sex enten den dagen EL testen viste  og/eller dagen etter Men hver mnd har TR kommet ca 2 – 3 dager senere enn forventet..altså dag 16 – 17 etter antatt EL. Nå tror jeg at jeg kan ha hatt EL senere enn antatt... EL testen er jo positiv 24 – 48 timer før selv El.og i tillegg kan selve EL ta mellom 24 – 48 timer.

Tenker jeg riktig? Kan vi ha hatt oss på feil tidspunkt hele denne tiden?

En annen ting jeg lurer på: Dersom man jogger etter sex...renner alt ut igjen og sjansen for å bli gravid er ikke til stede?

Burde man holde seg i ro?

Jeg håper at jeg tenker riktig her. Da gleder jeg meg til neste PP...:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har EL ca 14 dager før mensen kommer, når EL testen er positiv så er det 24-48 timers sjanse for å bli gravid, men det kan jo være lurt å ha sex noen dager før, under og etter for å være helt sikker.

Man bør vel ikke løpe ut og jogge med en gang etterpå, eller man kan sikkert det, men man bør jo la sæden få komme inn litt først.

Når det klaffet for meg så hadde jeg og min samboer sex hver dag i den uka man er mest fruktbar, og jeg lå med rompa høyt opp i ca 20 min etter hver gang + at det var om kvelden så sov med dette inni meg om du skjønner.

Dersom man står opp, eller går rett etterpå så renner hvertfall alt ut hos meg..

Lykke til med prøvingen, håper det klaffer for dere :) :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Takk:)

Så alt håp er ute hvis jeg jogget i 15 minutter ca 1 time etter sex?

Føltes som det meste rant ut ja:( skal aldri mer jogge så raskt etterpå.

Hvor lenge bør jeg vente?

AnonymBruker
Skrevet

Alt håp er jo ikke ute, det kommer jo ann på om noe sæd rakk og komme opp i livmoren eller ikke, men de flytter seg ikke så fort de rakkerne..

Jeg tror jeg leste ett eller annet sted at rompa opp i været i 20 min skulle hjelpe hvertfall, eller å sove med en pute under rompa om natta rett etter sex, på den måte jeg gjorde det funket hvertfall fint, da får de jo blitt der hele natten også :)

Men jeg trener om morgenen, så etter 7 timers søvn sånn ca så var jeg på farten igjen, det renner jo seff ut litt da også, men ikke like mye som rett etterpå..

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ikke medisinsk bevist at det har noe særlig effekt å ligge med rumpa høyt eller "spare" på sæden, så jeg tror du helt fint kan jogge etter sex. Hadde det vært så enkelt å unngå graviditet hadde markedet for angrepiller vært relativt begrenset, alle kunne jo bare tatt seg en liten joggetur. ;)

Selv har jeg blitt gravid 3 ganger (på 4 forsøk) etter å ha gått på do og kvittet meg med så mye som mulig innen 2 min ;)

Det er heller ikke alle som har 14 dager mellom EL og mens. Jeg har bare 10-11 dager, noen har opp til 16-17 dager. Dere bør ha truffet EL ganske godt om dere har hatt sex den dagen/dagen etter monitoren viser maks fruktbarhet. Men for å øke sjansene kan dere f.eks. ha sex annenhver dag fra dag 7 i syklusen og hver dag 3 dager når du får maks utslag.

En ting som skal gi bedre sjans til å bli gravid er å øke mengden EL-slim (slimaktig utflod man får rundt EL). Dette kan du gjøre med å drikke et glass grapefruktjuice daglig noen dager før EL eller ta slimløsende hostesaft.

Lykke til!

Skrevet

Har ikke sett denne før, og ser at det er gjengitt en ganske stor missforståelse her.... Det har null niks å si for en eventuell graviditet om du jogger, tar et bad eller står på huet timen etter at du har hatt sex. Sædcellene er programmert til å svømme dit de skal uansett....

Når det gjelder EL er dette for ca 90% av kvinner 12-16 dager før mens, og helt riktig 12-48 timer etter positiv EL test. Men i det man har fått positiv EL test er man inne i sin mest fruktbare periode, som er to dager før EL og selve EL dagen. Sædcellene kan leve i dagesvis, mens egget bare lever 24 timer, det beste er derfor at sædcellene ligger og venter på egget da det slippes. Dere har altså hatt sex på helt riktig tidspunkt om det du skriver stemmer. Men det skader ikke å ha sex jevnlig (hver annen-tredje dag) for å være sikker på at man treffer...

Kjærringråd angitt i forrige innlegg, grapefruktjuice (som gir mer slim) eller hostesaft (som visstnok gir tynnere slim), er ikke medisinsk bevist, så heller ikke dette er gode stall-tips for å bli gravid... Kan dere bli gravid blir dere dette etterhvert helt av dere selv, men husk at det er helt normalt å prøve i inntil et år. Etter det har dere rett på utredning og vil få den hjelpen dere eventuelt behøver.

Skrevet (endret)

Så vidt jeg har forstått så er det hvertfall medisinsk bevist at riktig type slim er viktig for at sædcellene skal overleve og nå frem til egget. Google f.eks. Billings ovulation method.

Om det er medisinsk bevist at grapefruktjuice og hostesaft gir mer av den riktige typen slim, vet jeg ikke. Men veldig mange har hvertfall erfart at de får mer av en eller annen type slim av grapefruktjuice. Jeg har hvertfall mer tro på dette enn å stå på hodet etter sex, men mulig det klassifiserer som et kjerringråd dette også ;)

Endret av Klematis
Skrevet

Så vidt jeg har forstått så er det hvertfall medisinsk bevist at riktig type slim er viktig for at sædcellene skal overleve og nå frem til egget. Google f.eks. Billings ovulation method.

Om det er medisinsk bevist at grapefruktjuice og hostesaft gir mer av den riktige typen slim, vet jeg ikke. Men veldig mange har hvertfall erfart at de får mer av en eller annen type slim av grapefruktjuice. Jeg har hvertfall mer tro på dette enn å stå på hodet etter sex, men mulig det klassifiserer som et kjerringråd dette også ;)

Det stemmer at mer slim, og mer tyntflytende slim, hjelper. Men det er ikke avgjørende for å bli gravid. Mange har ikke synlig slim overhodet, og blir lett gravid for det.

Det er forsket i det vide og brede på både hostesaft (tenk hvor mye produsentene hadde tjent om de kunne markedsføre dette) og grapefruktjuice, uten at det er bevist at det virker. Jeg vet at mange mener at det er slik, men det er nok bare placeboeffekt, i tillegg har jo alle gjort ett eller annet spesielt akkurat den syklusen de ble gravid :)

Og pute under rompa er også bare et kjærringråd. Jeg lover. Er alt i orden med begge parter blir man gravid, er ikke alt i orden trenger man medisinsk hjelp. Det er ingen av kjærringrådene der ute som er avgjørende for å bli gravid, det har vi utredning og ordentlig medisinering for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...