Gjest redstar Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Kjenner meg virkelig lurt, urettferdig behandlet og faktisk ras sint! 4.Juli begynte jeg som butikkmedarbeider i en leketøysforretning på et kjøpesenter etter et hyggelig intevju. Jeg er ansatt som deltidsmedarbeider men nå i juli og august jobber jeg fulltid siden det er ferie for de fleste ansatte. Etter dette går jeg ned til deltid. Det er 6mnds prøvetid(evnt mindre om det vises at dem er fornøyde med meg). På intervjuet og dagene jeg nå har jobbet er jeg fortalt at lønnen utbetales på grunn lag av tariffen, altså 132,46 kr i timen. Tariffen sier også(ifølge butikksjef.com: UB-tillegg (gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke) Man-fre fra kl 18 +21,- Man.fre fra kl 21 +42,- Lørdag fra kl 13 +42,- Lørdag fra kl 16 +84,- Søndag hele døgnet +84,- Så igår(etter at jeg har jobbet nesten 2uker), kom sjefen og spurte om jeg evnt var interessert i en høyere stilling(altså ca 80-100%) når høsten kommer siden dem trenger egentlig en til i fulltid og dette sa jeg at jeg var interessert i, jeg trives veldig godt i denne butikken og kollegaene mine er knallkjekke. Jeg har fått godetilbake meldinger både fra sjefen og kollegaene mine om at jeg gjør en god jobb og de er glade for at jeg søkte på denne jobben:) Ca 10 min etter dette ber sjefen min meg komme på kontoret for å signere kontrakt, dette ble ikke gjort i begynnelsen fordi det var en slags "testtid" på ca 2 uker bare sånn får å se hvordan jeg var som ansatt og om jeg selv trives. Så sier sjefen til meg at nei her får man ikke tilleggs betaling før prøvetiden er omme og slik var det bare... ?! Dette får jeg plutselig vite 2 uker etter at jeg har begynt, og sånn helt ut at det blå forandrer han mening og da jeg sa selv at dette synes jeg var veldig merkelig siden han sa at han følger tariff og etter at jeg har snakket med andre butikkmedarbeiderer og butikksjefer i andre bedrifter så sier dem at prøvetiden har ingenting med lønnen og gjør og man skal så klart ha tillegg... Jeg spurte han hvor han egentlig fikk dette fra, hvorfor jeg ikke får tillegg så sa han bare nei slik er det bare, hva andre butikker lønner sine ansatte med han ingenting med denne butikken og gjøre og det er jeg jo enig i men man har jo rett på tillegg om man jobber kveld og helg?! Man jobber jo ikke kveld og helger for gøy liksom? Da hadde jeg jo heller funnet meg en 7 - 3 jobb... Nei jeg kjenner meg så lurt og frustrert... Kan si at jeg mangler jo et par tusen når lønninga kommer.... De andre som jobber i bedriften ble også sjokket når de fikk vite dette, at jeg altså ikke får noen ting i tillegg før etter 6 mnd ca... Så ut som om de sjemmes på sjefens vegne, og når vi prate litt om dette løst og fast fordi dem så hvor sint og lei jeg ble når jeg fikk vite dette, og dem bare rista på hodet og viste ikke helt hva dem skulle si fordi det var så teit(ingen av dem andre viste jeg ikke skulle tillegg heller) så sa jeg rett ut at jeg venter ikke 6mnd for å få timetilleggene mine, jeg fikk tilbud om 2 andre butikkjobber som jeg takka nei til siden jeg trivdes så godt i denne bedriften.. men nå ser jeg meg om etter andre jobber, jeg jobber ikke gratis altså... kollegaene mine sjønner at jeg føler meg lurt og urettferdig behandlet så kansje sjefen endrer mening? Men jeg får gi sjefen noen dager, han vet at jeg ble veldig skuffa og føler meg urettferdig behadlet pga dette.. så får vi se da... Jeg skrev også mail til arbeidsadvokat og fikk til svar: Hei, takk for henvendelsen. Dette høres merkelig ut; jeg har ikke tidligere sett en tariffavtale som behandler prøvetidsansatte dårligere enn ansatte som er ferdige med prøvetiden. Du bør be arbeidsgiver konkret vise deg hvor i tariffavtalen han finner hjemmel for å unnlate å gi deg tillegget. Lykke til! Har jeg ikke "rett" på timetillegg?! Håper noen kan hjelpe meg... Vis ikke så måtte jeg bare få ut dette her, jeg føler meg såååå urettferdig behandlet.. også itillegg når jeg har en trivelg arbeidsplass, som sjefen nå har gjort til noe negativt... frister meg ikke mye å jobbe på lørdag for å si det sånn... Hilsen frustert!
Azalea Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 (endret) Kjenner meg virkelig lurt, urettferdig behandlet og faktisk ras sint! 4.Juli begynte jeg som butikkmedarbeider i en leketøysforretning på et kjøpesenter etter et hyggelig intevju. Jeg er ansatt som deltidsmedarbeider men nå i juli og august jobber jeg fulltid siden det er ferie for de fleste ansatte. Etter dette går jeg ned til deltid. Det er 6mnds prøvetid(evnt mindre om det vises at dem er fornøyde med meg). På intervjuet og dagene jeg nå har jobbet er jeg fortalt at lønnen utbetales på grunn lag av tariffen, altså 132,46 kr i timen. Tariffen sier også(ifølge butikksjef.com: UB-tillegg (gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke) Man-fre fra kl 18 +21,- Man.fre fra kl 21 +42,- Lørdag fra kl 13 +42,- Lørdag fra kl 16 +84,- Søndag hele døgnet +84,- Så igår(etter at jeg har jobbet nesten 2uker), kom sjefen og spurte om jeg evnt var interessert i en høyere stilling(altså ca 80-100%) når høsten kommer siden dem trenger egentlig en til i fulltid og dette sa jeg at jeg var interessert i, jeg trives veldig godt i denne butikken og kollegaene mine er knallkjekke. Jeg har fått godetilbake meldinger både fra sjefen og kollegaene mine om at jeg gjør en god jobb og de er glade for at jeg søkte på denne jobben:) Ca 10 min etter dette ber sjefen min meg komme på kontoret for å signere kontrakt, dette ble ikke gjort i begynnelsen fordi det var en slags "testtid" på ca 2 uker bare sånn får å se hvordan jeg var som ansatt og om jeg selv trives. Så sier sjefen til meg at nei her får man ikke tilleggs betaling før prøvetiden er omme og slik var det bare... ?! Dette får jeg plutselig vite 2 uker etter at jeg har begynt, og sånn helt ut at det blå forandrer han mening og da jeg sa selv at dette synes jeg var veldig merkelig siden han sa at han følger tariff og etter at jeg har snakket med andre butikkmedarbeiderer og butikksjefer i andre bedrifter så sier dem at prøvetiden har ingenting med lønnen og gjør og man skal så klart ha tillegg... Jeg spurte han hvor han egentlig fikk dette fra, hvorfor jeg ikke får tillegg så sa han bare nei slik er det bare, hva andre butikker lønner sine ansatte med han ingenting med denne butikken og gjøre og det er jeg jo enig i men man har jo rett på tillegg om man jobber kveld og helg?! Man jobber jo ikke kveld og helger for gøy liksom? Da hadde jeg jo heller funnet meg en 7 - 3 jobb... Nei jeg kjenner meg så lurt og frustrert... Kan si at jeg mangler jo et par tusen når lønninga kommer.... De andre som jobber i bedriften ble også sjokket når de fikk vite dette, at jeg altså ikke får noen ting i tillegg før etter 6 mnd ca... Så ut som om de sjemmes på sjefens vegne, og når vi prate litt om dette løst og fast fordi dem så hvor sint og lei jeg ble når jeg fikk vite dette, og dem bare rista på hodet og viste ikke helt hva dem skulle si fordi det var så teit(ingen av dem andre viste jeg ikke skulle tillegg heller) så sa jeg rett ut at jeg venter ikke 6mnd for å få timetilleggene mine, jeg fikk tilbud om 2 andre butikkjobber som jeg takka nei til siden jeg trivdes så godt i denne bedriften.. men nå ser jeg meg om etter andre jobber, jeg jobber ikke gratis altså... kollegaene mine sjønner at jeg føler meg lurt og urettferdig behandlet så kansje sjefen endrer mening? Men jeg får gi sjefen noen dager, han vet at jeg ble veldig skuffa og føler meg urettferdig behadlet pga dette.. så får vi se da... Jeg skrev også mail til arbeidsadvokat og fikk til svar: Hei, takk for henvendelsen. Dette høres merkelig ut; jeg har ikke tidligere sett en tariffavtale som behandler prøvetidsansatte dårligere enn ansatte som er ferdige med prøvetiden. Du bør be arbeidsgiver konkret vise deg hvor i tariffavtalen han finner hjemmel for å unnlate å gi deg tillegget. Lykke til! Har jeg ikke "rett" på timetillegg?! Håper noen kan hjelpe meg... Vis ikke så måtte jeg bare få ut dette her, jeg føler meg såååå urettferdig behandlet.. også itillegg når jeg har en trivelg arbeidsplass, som sjefen nå har gjort til noe negativt... frister meg ikke mye å jobbe på lørdag for å si det sånn... Hilsen frustert! Lykke til!! Skjønner godt at du føler deg urettferdig behandlet! Der jeg jobber nå får jeg ikke timestillegg uansett, kjempefrustrerende ettersom at jeg jobber sent hver eneste dag. Dette også på lørdager! Heldigvis så skifter jeg jobb om 2 uker. Synes synd på de som velger å jobbe der fast, finner seg i drittlønn + null timestillegg. Burde ikke være lov!! Jeg fikk forresten heller ikke vite om dette før jeg hadde skrevet under kontrakten, ikke fikk jeg vite det av sjefen heller. Skikkelig dårlig. Endret 15. juli 2011 av Amk
Gjest redstar Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Seriøst? Jeg gidder/VIL ikke jobbe kveld og helger uten noen til i tillegg, det er jo latterli?! Grattis med ny jobb, håper det blir bedre for deg der:) Og at du får det du har rett på
Gjest redstar Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 Har sååååå lite lyst til å gå på jobb... hele motivasjonen min er i dass... Hvordan går det an å behandle nyansatte slik? Hjelper ikke på arbeidsmiljøet og motivasjonen for å si det sånn, men jeg går smilende og glad på jobb jeg, skal ikke la dette gå ut over kunder eller arbeidskollegaer, jeg er en god medarbeider!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Du er tydeligvis ikke organisert, for da hadde ikke arbeidsgiver turt å behandle deg sånn...
Gjest redstar Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Nei jeg er ikke det, men jeg har tenkt på det jeg også, melder meg in i LO
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #7 Skrevet 15. juli 2011 Det hørtes merkelig ut. Jeg jobber selv i butikk og ble da ikke nektet UB tillegg i prøvetiden.
Gjest redstar Skrevet 15. juli 2011 #8 Skrevet 15. juli 2011 Ja det er jo helt på trynet spør du meg(og andre).... Jeg forstår ikke hvordan man kan la ansatte jobbe for "minstelønn timelønn" på kvelder og i helger... :/ Skal levere søknad i noen andre butikker imorgen el mandag, jeg kan ikke jobbe så mye som jeg gjør for 133 kr i timen...
*Mocca* Skrevet 15. juli 2011 #9 Skrevet 15. juli 2011 Organiser deg og ta det opp der, så får du også hjelp til å sørge for at sjefen din forstår at det ikke er slik ting fungerer. Du skal da ha UB-tillegg uansett om det er prøvetid eller ikke.... Opplevde selv en sjef som prøvde å nekte ekstrahjelpen(som hadde faste timer) UB tillegg, alle vilkår var oppfylt, men sjefen mente at dette gjaldt ikke for ekstrahjelper.... Sa ifra og forklarte, selv om jeg var 20 år yngre enn butikksjefen hadde jeg faktisk opparbeidet meg mer erfaring innen butikkdrift og lover og regler enn sjefen selv. Det føles godt å si ifra når man har rett, og enda bedre når man f.eks har en organisasjon i ryggen som bekrefter hva man selv sier. Ikke gi deg på dette....
Gjest redstar Skrevet 16. juli 2011 #10 Skrevet 16. juli 2011 Tusen takk for innlegget ditt Mocca, det er godt og høre at jeg har rett:) Jeg melder meg inn i LO på mandag, tenkte å ringe dem først og forklare saken slik at jeg vet hvordan jeg skal gå frem(med lover og sånt). Nei, dette gir jeg meg ikke på,men det dummeste av alt er jo at arbeidsmotivasjonen er på bånn og det har blitt en litt "kald" avstand mellom meg og kollegaene mine nå, etter at dem fikk høre hvordan han behandler meg(og den andre nyansatt). Dem er jo flaue og egentlig litt skuffet fordi jeg føler at dem ønsker å ha meg der, men pga sjefen så vet dem at jeg lett takker ja til en annen jobb istedenfor denne. Jeg vil ikke jobbe med ustabil og urettferdig sjef... som har "brukt" meg mens de andre ansatte har ferie nå i sommer og itillegg har lurt meg fra dag en av, rett og slett lyvt meg rett opp i tryne fra dag 1.av.... Men nå skal jeg på jobb, til kl 7, uten noen tillegg... Hahahahaha, så latterli at jeg er kvalm...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #11 Skrevet 16. juli 2011 Det finnes dessverre ingenting i arbeidsmiljøloven om UB-tillegg, det er opp til hver enkelt bedrift om de vil utbetale tillegg til sine ansatte eller ikke. Du må jo gjerne prøve å organisere deg likevel, men du har nok ingen rettigheter her. Men ønsker deg lykke til uansett, håper det ordner seg. Kjedelig situasjon!
*Mocca* Skrevet 16. juli 2011 #12 Skrevet 16. juli 2011 http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=494 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1250105 Noen linker....
Glitnir Skrevet 16. juli 2011 #13 Skrevet 16. juli 2011 Det er ingenting i lovverket som bestemmer at avlønning i prøvetiden ikke kan være annerledes enn avlønning etterpå. Det er heller ikke noe i lovverket om tillegg på helg og kveld. Imidlertid er det jo annerledes når du her har fått oppgitt at arbeidsgiver følger tariff - jeg har i alle fall ikke hørt om tariffavtaler som gir lavere avlønning til ansatte i prøvetid. Har du noe skriftlig, evt. personalhåndbok, som sier at tariff skal følges?
Gjest redstar Skrevet 16. juli 2011 #14 Skrevet 16. juli 2011 Nei, alt ble fortalt muntlig, på intervjuet og dagen jeg begynte og egentlig hver dag frem til jeg hadde jobbet 2 uker, 5 min etter at jeg ble tilbudd en 100%.. som jeg nå sier nei takk til...
Glitnir Skrevet 20. juli 2011 #15 Skrevet 20. juli 2011 Nei, alt ble fortalt muntlig, på intervjuet og dagen jeg begynte og egentlig hver dag frem til jeg hadde jobbet 2 uker, 5 min etter at jeg ble tilbudd en 100%.. som jeg nå sier nei takk til... Tja, en muntlig avtale er like bindende som skriftlig. Så med mindre sjefen nekter på at dette er sagt (og du ikke kan dokumentere noe annet) så ville jeg stått på mitt om jeg var deg, og insistert på at jeg skulle ha tarifflønn, som jo ble lovet på intervjuet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå