Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Vet det har vært et tema mange ganger, men nå i sommerferien er det jo litt annerledes enn når det er skole. Når får dere barna i seng? Vi har to barn på 12 og 13, der den ene er min og den andre er hans. De skal begynne på ungdomskolen til høsten. Min datter går og legger seg når hun blir bedt om det (når det er skole og vi har faste leggetider legger hun seg uten problemer), og jeg og barnefaren har like regler. Men min stesønn er et problem. Hjemme hos moren har han frie tøyler og legger seg når det passer han. Dette har også litt sammenheng med at moren jobber deltid og sjelden må opp før sju. Vi derimot skal jo på jobb og jeg må ha mine timer med søvn. Og vi mener at ungene skal være i seng før oss. Men guttungen er gretten og må krangle hver eneste kveld. Nå skal vi straks ha en ferieuke der vi skal på tur og jeg akter ikke å være oppe halve natten fordi han ikke vil legge seg. Det kommer tross alt en arbeidsdag igjen. Hva gjør dere?
Phaedra Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 Mannen min har to tenåringer som har frie tøyler ang. leggetid hjemme hos mor. Hos oss legger ungdomsskoleeleven seg klokka 12 i sommerferien, med mindre det er overnattingsgjester - da får de litt ekstra tid så lenge de er rolige og vi også er oppe. Tenåringen er også av den typen som blir skikkelig gretten med for lite søvn, og det merker vi når det er vår uke og vi får besøk av et lite troll, men det er ikke noe vi får gjort med det, annet enn å forsøke å justere det tilbake hjemme hos oss. Vi har hatt masse krangler om dette, så det endte opp med at vi tok en ringerunde til de foreldrene vi kjente, og det viste seg at de fleste hadde 12-regelen hjemme hos seg. ("legge seg" betyr forresten "være i seng til". Tenåringen ligger som regel oppe og leser eller hører på musikk etter det)
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2011 uff... men gjelder dette også når foreldre skal på jobb dagen etter? Vi har soverom i stua og hvis jeg skal ligge en time og høre på at ungene prater/ser på tv i stua så får jeg en forferdelig dag etterpå. Ser jo også at ungene ikke kommer seg opp før langt på dag hvis det blir så seint, og hvis det er sol og sommer burde de jo heller ha kommet seg opp og ut i sola og være sammen med venner! Han her også blir gretten, og han har et fryktelig temperament i tillegg, så vi sliter skikkelig. Han ender jo med å ligge på sofaen hele dagen fordi han er trøtt! Han ser jo overhode ikke sammenhengen. Faren var litt sånn i starten også, for han var vant til å legge seg i 1-2 tida. Men det er jo ikke noe problem når man kan sitte foran tv`n og sove halve kvelden! Han ser jo også nå at det er bedre å være våken og legge seg i normal tid. Jeg skulle nesten ønske at faren skulle opp før meg på morgenen, så hadde nok problemstillingen snudd etterhvert. Datteren min får iallefall ikke være oppe til midnatt selv om det er ferie, hun er 13. De skal jo omstille seg til de begynner på skolen igjen også. Her deler de rom, så det er ikke så godt å bli på rommet og finne på ting der, men man kan jo selvfølgelig lese og høre på musikk hvis man har høretelefoner. Ser også at datteren min da er oppe i normaltid og er kvikk og opplagt hele dagen.
kirstiJ Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 Siden dere har soverom i stua, så må jo de være ute derfra innen du har behov for å legge deg... Du kan jo ikke sove fem timer hver natt fordi han skal sitte oppe... Siden de deler rom foreslår jeg laptop (der kan han se film med høretelefoner) i senga, eller at han sitter på kjøkkenet og driver med ting. Tenker at det her egentlig ikke handler om hans behov for søvn, men ditt behov, når du skal på jobb dagen etter, og det må jo bare de andre i familien rette seg litt etter.
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2011 sorry, mente jo selvfølgelig at vi har soverom vegg i vegg med stua :-) Gikk litt fort.. Men det er veldig lytt i huset så alt høres (til tider ligger han på natta og banker i gulvet på rommet sitt, og det er rett over vårt... kjempehyggelig). Ja det handler litt om mitt behov ja, men jeg mener så absolutt at en trøtt 12-åring kan komme seg i seng tidligere slik at det går an å prate til han neste dag. (det samme gjelder når skolen begynner så vil jo ikke han legge seg for han er vant til å være lenge oppe)
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Men når mener du det er leggetid for dem da?
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. juli 2011 Jeg synes kl 23 når de har ferie er mer enn nok (selvfølgelig finnes det unntak), og når det er skole kl 22. Vi voksne trenger litt alenetid også før natta kommer.(og selv om det er sommer så må jeg legge meg rundt 23 for i det hele tatt være stand til å stå opp neste dag, må opp halv sju) Når jeg var på samme alder var det stort sett normal leggetid hele sommeren, da er det også lettere å komme inn i det når skolen starter. Blir litt annerledes også når de får egne rom for da får de gå å legge seg, og så lenge de er stille så gjør de hva de vil der.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #8 Skrevet 15. juli 2011 Vi voksne trenger litt alenetid også før natta kommer Beklager, men når ungene blir større, blir det desverre mindre alenetid. Den må man finne andre steder enn på kvelden. Gå dere en tur aleine eller noe 1
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. juli 2011 joda, det kan vi gjøre, men det handler jo mest om at ungene faktisk skal være opplagt dagen etter. De trenger jo like mye søvn som oss, kanskje mer også. Og da bør de legge seg i vettug tid. Ettersom vi har de bare på deltid så får vi nok alenetid sånn sett, men jeg synes faktisk at en ungdomskoleelev trenger søvnen for å være opplagt til skole, lekser og trening dagen etter. Han er jo aldri trøtt på kveldene, men det er jo fordi han har frie tøyler hos mora. (nå er han i utgangspunktet en vanskelig unge som helst skal krangle om det meste da)
Pimp Skrevet 15. juli 2011 #10 Skrevet 15. juli 2011 joda, det kan vi gjøre, men det handler jo mest om at ungene faktisk skal være opplagt dagen etter. De trenger jo like mye søvn som oss, kanskje mer også. Og da bør de legge seg i vettug tid. Ettersom vi har de bare på deltid så får vi nok alenetid sånn sett, men jeg synes faktisk at en ungdomskoleelev trenger søvnen for å være opplagt til skole, lekser og trening dagen etter. Han er jo aldri trøtt på kveldene, men det er jo fordi han har frie tøyler hos mora. (nå er han i utgangspunktet en vanskelig unge som helst skal krangle om det meste da) jeg var ikke en vanskelig unge, men jeg la meg aldri før 12 da jeg var 13 år gammel
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. juli 2011 jaja... da er det bare jeg som er streng da... Jeg akter uansett ikke å snu døgnet på hodet fordi om vi har ferie, ferie for meg betyr å ta seg inn igjen og det gjør ikke jeg med rangling!
Redbull Skrevet 15. juli 2011 #12 Skrevet 15. juli 2011 jaja... da er det bare jeg som er streng da... Jeg akter uansett ikke å snu døgnet på hodet fordi om vi har ferie, ferie for meg betyr å ta seg inn igjen og det gjør ikke jeg med rangling! Enig med deg
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #13 Skrevet 15. juli 2011 Enig med deg puh... takk :-) følte meg litt alene og streng nå :-)
Gjest imli Skrevet 15. juli 2011 #14 Skrevet 15. juli 2011 Du er ikkje streng! 23 i ferien og 22 i kvardagen er meir enn seint nok etter mi meining. Då eg var på den alderen, måtte eg legge meg kl 21-21.30 i kvardagen. Det er faktisk barn det er snakk om her, hadde vore noko anna viss dei var 16-17 år. 1
Soon Skrevet 15. juli 2011 #15 Skrevet 15. juli 2011 Jeg syns ikke du er streng, syns det hørtes sent ut. Da jeg var på den alderen la jeg meg rundt 21-22.
Gjest frøken am Skrevet 15. juli 2011 #16 Skrevet 15. juli 2011 Leggetiden i seg selv synes jeg er helt kurrabt, men selv ville jeg sagt: du skal få lov til å være oppe og gjøre det du vil, bare hold deg på rommet og ikke plag oss. Vi VIL gjerne at ungene skal sove nok og vi VIL at de skal være ute i solen. Men det ble ikke alltid slik vi VIL! DE vil etterhvert kjenne på at et par timers søvn ikke vil fungere i lengden og gir du de nok tid vil de finne ut av dette på egenhånd... Jeg hadde er helt år hvor jeg satt oppe til langt på natt, og det eneste kriteriet mamma hadde var at jeg holdt meg på rommet og ikke vekket de. Ellers fikk jeg bare styre. Jeg er frisk og sunn, gravid, i et flott stabilt forhold og utdanning underveis. Hadde du prøvd ut dette kan jeg garantere en effekt på et eller annet tidspunkt. Det hjelper ikke alltid enn hvor mye vi voksne VIL...
Naxos70 Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #17 Skrevet 18. juli 2011 Det blir nok dette som blir løsningen fremover. Men frem til nå har ikke dette gått ettersom de deler rom to og to. Det er aldersforskjell på flere år og de yngste må jo få sove tidligere og da er det ikke greit med en bror på rommet som skal se på tv og høre musikk. Men nå leter vi etter snekker til å dele rommene i to slik at de får hvert sitt rom og det gjør saken mye enklere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå