AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Var på jobbintervju for ikke lenge siden, og jeg hadde med karakterer. Jeg måtte nesten pushe på han karakterkortet (jeg har gode karakterer så ville vise han det). Han sa bare likgyldig, (jo, det var gode karakterer). Underlig at noe man har jobbet for i mange år ikke skal drøftes mer en et par sekunder uten noe diskusjon eller spørsmål. På den annen side var han veldig interessert i å ha meg til å beskrive hva slags kompetanse jeg hadde med egne ord. Han var også interessert i hva slags interesser jeg hadde, mesteparten av intervjuet brukte vi til å snakke om alpint som han også var interessert i. Det var jo en hyggelig samtale, men betyr virkelig karakterer så lite? Jeg er utdannet ingeniør, i mitt kull er jeg den eneste som har kunnskap om akkurat det temaet stillingen omfatter og det er tydeligvis få andre som kan det og da han sa han manglet kvalifiserte søkere.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #2 Skrevet 15. juli 2011 Jeg tror nok det avhenger litt av jobben og såklart de du blir intervjuet. Mange vil nok mene det er positivt at karakterer får såpass liten oppmerksomhet, da det er en del folk som mener at karakterer ikke er en særlig god indikasjon på kunnskapsnivå. Derfor var han nok mere interessert i at du selv skulle beskrive kompetansen din - det gir han nok et klarere inntrykk av deg og kompetansen din enn et papir med en masse bokstaver gjør. Samboeren min har tatt en bachelorgrad innenfor et felt hvor de overhodet ikke var interessert i karakterer. Ikke i det hele tatt. Alt de brydde seg om var porteføljen hans. Dette var nok min samboer ekstremt glad for, da karaktersnittet hans ikke var det aller beste. Til gjengjeld hadde han en portefølje som imponerte stort. Selv om han ikke hadde de beste karakterene å vise til, så hadde han jobbet jevnt og trutt og ikke minst, jævlig hardt de tre årene han tok en bachelor. Han brukte minst 12 timer daglig på studiet, og det var visstnok ingen som var så hengivne som han. Men det er ikke alltid man er heldig på eksamenene, som dessverre ofte veier tungt på den endelige karakteren. Et migreneanfall på eksamensdagen og plutselig sitter du der med en E i et fag du tidligere har briljert i.
johnjohn Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 (endret) Det var jo en hyggelig samtale, men betyr virkelig karakterer så lite? Jeg er utdannet ingeniør, i mitt kull er jeg den eneste som har kunnskap om akkurat det temaet stillingen omfatter og det er tydeligvis få andre som kan det og da han sa han manglet kvalifiserte søkere. Han har kikket på karakterene i søknaden din. De var gode nok og ferdig med det. Da er det ikke vits i å drive å tørrpule på dem i intervjuet. I et intervju prøver man å bli kjent med kandidaten utover det man kan lese på et papir. Uansett går jeg ut fra at dette var første intervjurunde av flere? Endret 15. juli 2011 av johnjohn
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 I min bransje har karakterer bare en silingsfunksjon. De sendes med søknaden når man søker som nyutdannet, har man snitt over det og det kommer man på intervju, og that's it. På mine intervjuer har de sagt "ja, vi ser du har fine karakterer", og ikke noe mer. De har vært mer opptatt av hvilke fagområder jeg behersker og hva slags type jeg er, for å se om jeg er noen de kunne tenke seg å arbeide med og om jeg vil passe inn i bedriften. Karakterer sier bare at man er "god nok", men det er det mange som er og det betyr ikke at de passer inn likevel. Hvis du virkelig vil at de skal vite hvilke karakterer du har, kan du jo sende en kopi med søknaden, men jeg ville heller ha fokusert på å formulere karakterene i kompetanse enn å pushe på at du fikk A i et viktig fag.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 hmmm, men hva forventer man ? at dere skal snakke individuelt om hver og en karakter?
Anglofil Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Min mor, som ofte har folk inne på intervjuer, sier at karakterer spiller liten eller ingen rolle. Det kan sile ut folk som kanskje ikke er kvalifiserte i det hele tatt, men det hjelper ikke å ha gode karakterer hvis man f.eks ikke har gode referanser og ikke har et lag med mennesker (da dette er et omsorgsyrke). Det er selvsagt forskjell fra jobb til jobb, men til syvende og sist så er det gjerne kunnskaper utover gode karakterer som teller. Hjelper ikke at man søker på en norsklærerjobb med toppkarakterer hvis man er elendig til å lære bort. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå