Gå til innhold

Synes dere lærere tjener lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som lektor med opprykk vil jeg i følge Norsk Lektorlag tjene 416800 i året (0 års ansiennitet).

Denne årslønnen får jeg altså etter 6 år på universitetet, mastergrad+tilleggsutdanning.

Selv synes jeg dette er lite i forhold til antall år utdanning...

Synes dere lærere tjener dårlig? Eller får de som fortjent, med tanke på alle feriene, el??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at jeg muligens har opprettet emnet i feil forum, men det får bare være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lektor med opprykk vil jeg i følge Norsk Lektorlag tjene 416800 i året (0 års ansiennitet).

Denne årslønnen får jeg altså etter 6 år på universitetet, mastergrad+tilleggsutdanning.

Selv synes jeg dette er lite i forhold til antall år utdanning...

Synes dere lærere tjener dårlig? Eller får de som fortjent, med tanke på alle feriene, el??

Synes dette høres veldig bra ut. Tatt i betraktning at det er i offentlig/kommunal sektor, ingen ansiennitet og lang ferie. Dersom dette er nivået i dag så ser jeg ingen grunn til at lærere klager.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg synes egentlig de lengre feriene er litt på sin plass, med tanke på kveldsjobb, prøveretting, og det faktum at de gjør en vanvittig viktig jobb og legger grunnlag for fremtiden vår - for å bruke en klisjé.

Men, med nesten dobbel ferie fra andre yrker så synes jeg ikke den faglærte lønnen er sååå lav. Men kunne tålt et lite opprykk, definitivt. Nå tar jeg utgangspunkt i lønnen som TS serverer.

450-460 lapper i året for å jobbe noen kvelder og ha møter (det må de fleste i full jobb også) og slikt mot å ha fri i påsken, julen, vinterferie/høstferie med unntak av planleggingsdagen og nesten to måneder på sommeren? Veldig fair i mine øyne, selv med 6 års utdannelse.

....feriebitter? Jeg? Neeeeida.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at den lange sommerferien er noe jeg ser på som en ganske god bonus :D

Jeg er i utgangspunktet ikke misfornøyd med lønnen, synes selv det er en grei startlønn.. men til tross for feriene synes jeg at 6 års utdanning burde dra inn litt mer penger..

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres veldig bra ut. Tatt i betraktning at det er i offentlig/kommunal sektor, ingen ansiennitet og lang ferie. Dersom dette er nivået i dag så ser jeg ingen grunn til at lærere klager.

Dette er lektorlønnen da.. en "vanlig" lærer tjener 335300

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Som lektor med opprykk vil jeg i følge Norsk Lektorlag tjene 416800 i året (0 års ansiennitet).

Denne årslønnen får jeg altså etter 6 år på universitetet, mastergrad+tilleggsutdanning.

Selv synes jeg dette er lite i forhold til antall år utdanning...

Synes dere lærere tjener dårlig? Eller får de som fortjent, med tanke på alle feriene, el??

De tjener bedre enn meg som er sykepleier, så jeg synes ikke de tjener lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjener bedre enn meg som er sykepleier, så jeg synes ikke de tjener lite.

Ikke for å disse sykepleiere, men det er jo "bare" 3 års utanning.. For å bli lektor må en har fullført en mastergrad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Det avhenger av jobben læreren gjør. Det er stor forskjell på lærere. Noen fortjener fint 600 000 i året, andre burde vært nektet adgang til skolene. Men på det jevne vil jeg si at lærere tjener greit nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ikke for å disse sykepleiere, men det er jo "bare" 3 års utanning.. For å bli lektor må en har fullført en mastergrad

Jojo men selv vanlige lærere som ikke er lektorer tjener mer enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo men selv vanlige lærere som ikke er lektorer tjener mer enn meg

Åh, da blir det noe annet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo men selv vanlige lærere som ikke er lektorer tjener mer enn meg

Vanlige lærere har 4-årig utdannelse. Du har fortsatt bare 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Vanlige lærere har 4-årig utdannelse. Du har fortsatt bare 3.

Spiller ingen rolle. Min jobb redder liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tirkes

Naboen hjemmefra tjener 1 mill i året uten engang VGS i ryggen. Lenge leve små hobby-redere, hæh.

Debatten om hvilke jobber som er viktigst, er veldig vrien. En lærer må til for at person skal kunne bli lege/helikopterpilot/sykepleier som igjen redder liv. Er ambulansepersonalet verdt mer enn sykepleieren?

Når det er sagt, så sykes jeg sykepleierlønningene er latterlig lav mtp på noen som jobber fullt ut, ofte skift, ofte helligdager og gjør en utrolig viktig jobb, og gjør ting for oss som pasienter som vi tar litt for gitt. Så i mitt hode fortjener sykepleierene mer enn lærerene, tross at lærere har ett år mer utdannelse. Men jeg bestemmer ikke.

Sorry, mente bare å si at det å krangle om hva som er "viktigst" av yrker kommer til å gjøre at denne tråden sklir veeeldig ut.. også hjelper jeg til med utskliingen. Går og legger meg, jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Naboen hjemmefra tjener 1 mill i året uten engang VGS i ryggen. Lenge leve små hobby-redere, hæh.

Debatten om hvilke jobber som er viktigst, er veldig vrien. En lærer må til for at person skal kunne bli lege/helikopterpilot/sykepleier som igjen redder liv. Er ambulansepersonalet verdt mer enn sykepleieren?

Når det er sagt, så sykes jeg sykepleierlønningene er latterlig lav mtp på noen som jobber fullt ut, ofte skift, ofte helligdager og gjør en utrolig viktig jobb, og gjør ting for oss som pasienter som vi tar litt for gitt. Så i mitt hode fortjener sykepleierene mer enn lærerene, tross at lærere har ett år mer utdannelse. Men jeg bestemmer ikke.

Sorry, mente bare å si at det å krangle om hva som er "viktigst" av yrker kommer til å gjøre at denne tråden sklir veeeldig ut.. også hjelper jeg til med utskliingen. Går og legger meg, jeg.

Var igrunn ikke det jeg mente med innlegget mitt. Det jehg mente var at jeg ikke fortjener å tjene mindre bare fordi jeg har et år kortere utdannelse, men at jeg fortjener like mye fordi min jobb er like viktig. Selv lærere og sykepleiere tjener vel lite, men syns ikke lærere skal klage i og med at de har mer gunstige arbeidsforhold. Og at de burde se seg om litt før de tenker at lønna vår er urettferdig, og faktisk ser at det ikke bare er de som tjener for lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo men selv vanlige lærere som ikke er lektorer tjener mer enn meg

Hovedtariffavtalen - link

Selv om de har høyere lønn enn deg, så får du sannsynligvis tillegg for ubekvem arbeidstid. Lærere får avspasering for alt ekstraarbeidet, og dette igjen kaller folk for "ferie". Lærere har ikke mer ferie enn andre yrkesgrupper.

I tillegg til dette kan det godt være at disse lærerne er adjunkter, og har 4 års utdanning. Vet ikke hvordan systemet var før, men om man skal bli grunnskolelærer i dag blir man adjunkt og må gå 4 år.

Til TS: Synes egentlig det er en grei lønn. Siden det er i kommunal sektor er det ikke så verst. Du tjener mer enn alle de andre :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jojo men selv vanlige lærere som ikke er lektorer tjener mer enn meg

Men også vanlige lærere har lengre utdannelse enn sykepleiere, de har 4 år, mens sykepleien er 3 :.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde på utdannelse kan ikke være avgjørende for lønnsdannelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igrunn ikke det jeg mente med innlegget mitt. Det jehg mente var at jeg ikke fortjener å tjene mindre bare fordi jeg har et år kortere utdannelse, men at jeg fortjener like mye fordi min jobb er like viktig. Selv lærere og sykepleiere tjener vel lite, men syns ikke lærere skal klage i og med at de har mer gunstige arbeidsforhold. Og at de burde se seg om litt før de tenker at lønna vår er urettferdig, og faktisk ser at det ikke bare er de som tjener for lite.

Dette synes jeg blir litt tåpelig å mene. Jeg utdanner meg innenfor noe som gjør at jeg ofte antagelig må lage utstyret (utenom bandasje og plaster og slikt) som er med på å redde liv. Jeg har mer utdannelse en deg, og må sette meg inn i din hverdag for å lage dette på best mulig måte.

uansett om verden går under og få av menneskeheten overlever, hvilke personer vil trengs mest?

De som kan lese seg opp på sykepleierfaget og utføre de oppgavene, eller de som kan noe mer?

Og ja, jeg kan vanvittig mye om sykdomslære, anatomi, kateter, blodprøver, liggesårstell, intrubering osv, enda jeg aldri har gått sykepleien.

Men til tross av hvor viktig jeg synes mitt fag er, og ditt fag, så er en av de viktigste yrkene etter min mening lærer. Så nei, synes ikke lærere har nokk lønn!

Og du glemmer noe viktig, med turunstilegg osv så tjener sykepleiere langt over begynnerlønna stort sett, i tillegg til at det meste teller inn som ansenitet om man har jobbet før man kommer ut i utdanning.

Lærere har sjeldent den muligheten til ekstra inntekt. Og jeg kjenner flere lærere, er ofte alle kvelder i uka/helga går med til å forberede, rette, etterse osv så sånn sett har ikke de noe "bedre" arbeidstid enn sykepleiere.

For å konkludere så mener jeg absolutt sykepleiere er viktige i samfunnet, men hva er det med alle sykepleiere som må hele tiden gnåle om at de er så mye viktigere enn alle andre fordi "de redder liv" (gjelds jo fåtallet...) I alle diskusjoner om yrker så kommer det jo en eller annen og maser om det, bar jeg som er lei???

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer kunne nabokona fortelle meg over terassegjerdet at E****, som er lærer nå "bare" hadde 3 uker igjen av ferien. Tenk, sommeren går fort, som hun sa....

Uten at dette har noe å si for min konklusjon, så mener jeg at læreryrket er "godt betalt halvdagsjobb".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...