Sara2 Skrevet 14. juli 2011 #1 Skrevet 14. juli 2011 Hvilken speilrefleks kamera har du eller anbefaler du? gjerne si hvorfor
Gjest henriett3 Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Jeg er journalist på nettet, så halve jobben min går ut på fotografering. Jeg har Nikon D3100. Har aldri vært mer fornøyd! Hadde Canon før. Canon er liksom... greit, men jeg anbefaler at du kjøper Nikon. Proffe fotografer som f.eks. Michael Freeman bruker Nikon. D3100 er et av de billigste kameraene til Nikon. Jeg har faktisk ingenting negativt å si om kameraet. Kameraet har 11 fokuspunkter og tar 3 bilder pr sekund. Anbefaler virkelig Nikon D3100! :D Endret 14. juli 2011 av henriett3
DBM Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Du virker ikke spesielt oppdatert på kamerafronten hvis Canon er "greit" 2
Gjest padawan Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 det spørs vel helt på hvilke preferanser en har og hvilkent segment en tilhører selv. Det er jo stor forskjell på billige kameraer (som Canon har slått seg opp på) og til feks Pentax 645 som er mellomformat og noe av det beste en kan få.
Gjest Consensio Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 Canon er mer enn bare greit Canon og Nikon er ganske så like i kvalitet. Jeg foretrekker Nikon, men det er fordi de ofte er litt tyngre, ligger bedre i hånden min, men Canon kanskje ligger bedre i hånden din. Her er det kun snakk om hvilket merke som du er mest komfortabel med. (En proff fotograf burde vite såpass om Canon og Nikon.....) Jeg har en Nikon d70s (denne blir egentlig aldri brukt lengre), Nikon d80 og Nikon d300, samt makro-objektiv, telelinse, fisheye, fastobjektiver. Jeg tar en del bilder som jeg selger til diverse magasiner, tar en god del konsertbilder/festivalbilder for aviser, nyhetsfotografering. Ikke så mye nå lengre grunnet sykdom, så det blir mest blomster og slikt Jeg kan ikke anbefale deg et spesifikt kamera. Jeg vet ingenting om hvor mye du tar bilder, hva du tar bilder av eller generelt hvor fotointeressert du er. Det er bortkastede penger å kjøpe et dyrt kamera om du egentlig bare tar snapshots. Om du er helt amatør, så ville jeg nok anbefalt deg et relativt billig kamera med kit-objektivet. Når du så har lært deg å kjenne kameraet så kan du oppgradere ved å kjøpe bedre objektiver. Når du så begynner å merke begrensningene så oppgraderer du kamerahuset. Husk å kjøpe et UV-filter som du setter på objektivet. Det er ofte billigere å bytte uv-filter enn å måtte bytte hele objektivet om du skulle få riper i det. (iallefall når du oppgraderer fra kit-objektivet) Ikke spør om hjelp i butikker som Elkjøp, Expert osv. Gå heller til en skikkelig fotoforhandler, der vet de som regel hva de prater om. Kjenn på kameraene, hold dem i hånden, finn ut hva som passer for DEG 2
tani93 Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Nikon D3100 viss du ikke er så flink :gjeiper: du kan filme med dette kamra og det er veldig lett og forstå seg på ^^,
Sara2 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. juli 2011 Takk alle sammen, jeg er nok amatør har tenkt å kjøpe kamera for 6-7000 kr.
Gjest Consensio Skrevet 15. juli 2011 #8 Skrevet 15. juli 2011 Legg da heller litt mindre på kamerahus og invester i et bedre objektiv
Henkie Skrevet 16. juli 2011 #10 Skrevet 16. juli 2011 Canon 550d er et supert nybegynnerkamera. Noen oppe nevner nikon d3100. Det er også et ok nybegynnerkamera. å si at Nikon er bedre enn Canon (eller omvent) blir direkte useriøst. Begge er gigantiske produsenter som begge brukes av proffe og amatørfotografer. Begge lager gode kamera i budsjettklassen (4000-7000) Kjøp det du liker best, og får det beste tilbudet på. Husk; gode bilder skapes ikke først og fremst av kameraet, men personen bak kameraet
Gjest henriett3 Skrevet 16. juli 2011 #11 Skrevet 16. juli 2011 Canon er mer enn bare greit Jeg sa bare det jeg mente
Gjest Bjørn82 Skrevet 16. juli 2011 #12 Skrevet 16. juli 2011 Jeg er journalist på nettet, så halve jobben min går ut på fotografering. Jeg har Nikon D3100. Har aldri vært mer fornøyd! Hadde Canon før. Canon er liksom... greit, men jeg anbefaler at du kjøper Nikon. Proffe fotografer som f.eks. Michael Freeman bruker Nikon. D3100 er et av de billigste kameraene til Nikon. Jeg har faktisk ingenting negativt å si om kameraet. Kameraet har 11 fokuspunkter og tar 3 bilder pr sekund. Anbefaler virkelig Nikon D3100! :D Jeg gikk inn for å undersøke litt angående systemkamera for et par uker siden og jeg fant også ut at Nikon D3100 er det definitivt beste kameraet du kan kjøpe i den prisklassen det er snakk om. I forhold til tester så har det også kommet veldig godt ut.
Gjest padawan Skrevet 16. juli 2011 #13 Skrevet 16. juli 2011 Skal en ha speilrefleks er det veldig viktig hvor god følelse en har med det; hvor godt det ligger i hendene, hvor konfertabel en er med menysystemet og så videre. Når det gjelder selve brikken i de forskjellige modellene er det i det store og hele små forskjeller.
MaxUflax Skrevet 17. juli 2011 #14 Skrevet 17. juli 2011 (endret) Selv bruker jeg nå Canon 50D. Har hatt Canon 450D og 50D tidligere og må si jeg er Veldig fornøyd med det jeg har nå. Har også brukt Canon 20D og 550D en god del. Som en over nevnte her, Kjøp deg heller et kamera til en rimlig peng (Canon 450D) fks som du får for 2500,- + og bruk resten på et bra objektiv.. nytter ikke med supert kamera og dårlig optikk. Endret 18. juli 2011 av AHVH
job1965 Skrevet 20. juli 2011 #15 Skrevet 20. juli 2011 Nå er jeg klar over at det er speilrefleks du spør om, men uansett så spørs det hva man skal fotografere og bruke det til. Jeg har vært hobbyfotograf med "vanlig" kompakt-kamera i mange år, og nå mener jeg ikke at mine bilder er like gode som tatt med et speilrefleks av profesjonelle, men jeg ønsker å få frem at "hovedlinsa" er noe de fleste er utstyrt med selv i form av egne øyne og kreativitet, og man trenger ikke alltid tenke på utstyret, objektiver etc. Noen ganger kan faktisk utstyret overskygge fotogleden, og man blir mest opptatt av hva slags utstyr man har og hva det koster. Velkommen til foto-inspirasjon på min hjemmeside der alle bilder er tatt med "vanlig" kompaktkamera (Canon IXUS i "gamle dager", og i de siste årene Canon Powershot G11/G12) http://www.janovebrenden.no/ P.S Jeg hadde forøvrig et speilrefleks i ca 3 mnd, men solgte det og gikk tilbake til kompaktkamera
Gjest padawan Skrevet 20. juli 2011 #16 Skrevet 20. juli 2011 bedre optikk, større bildebrikke og mulighet til å ta bilder i RAW+ (noe som mangler på svært mange kompaktkameraer) er gode grunner til å velge å kjøpe speilrefleks istedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå