AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #1 Del Skrevet 14. juli 2011 Har tenkt meg på folkehøyskole til høsten og lurer på om noen har noen erfaringer og evt. kan fortelle litt. Er ganske sjenert når jeg ikke kjenner noen, så er litt redd for at jeg ikke skal bli så lett kjent med folk. Er ikke veldig sjenert, men har litt problemer med å være meg selv blandt folk jeg ikke kjenner. Hvordan er det å bo så tett innpå folk, dele rom ol. En siste ting; hvordan er maten? Sikkert litt lætterlige spørsmål, men har gått rundt å fundert på dette. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 14. juli 2011 #2 Del Skrevet 14. juli 2011 Maten avhenger jo helt av kokken. I mitt tilfelle var maten HERLIG, type spiser-gjerne-til-en-får-vondt. Er slettes ikke skummelt, er jo aktiviteter dagen lang, så så lenge du trives i andre sitt selskap, vil du nok passe inn! Mye eventyrlysten ungdom på FHS, jeg opplevde et fantastisk miljø, snille lærere og mange tårer ved avslutning. Deler jo som regel bare rom med én person og det går også å be om enkeltrom. I mitt tilfelle var det dog snakk om en frilynt skole, har vært på ei kristen ei også, men der var det et litt annerledes miljø selv om de færreste var kristne. Hvor tenker du å gå? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9464864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #3 Del Skrevet 14. juli 2011 Har tenkt meg på folkehøyskole til høsten og lurer på om noen har noen erfaringer og evt. kan fortelle litt. Er ganske sjenert når jeg ikke kjenner noen, så er litt redd for at jeg ikke skal bli så lett kjent med folk. Er ikke veldig sjenert, men har litt problemer med å være meg selv blandt folk jeg ikke kjenner. Hvordan er det å bo så tett innpå folk, dele rom ol. En siste ting; hvordan er maten? Sikkert litt lætterlige spørsmål, men har gått rundt å fundert på dette. Mente *folkehøgskole, måtte bare rette på det, ser så dumt ut Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9464897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #4 Del Skrevet 14. juli 2011 Maten avhenger jo helt av kokken. I mitt tilfelle var maten HERLIG, type spiser-gjerne-til-en-får-vondt. Er slettes ikke skummelt, er jo aktiviteter dagen lang, så så lenge du trives i andre sitt selskap, vil du nok passe inn! Mye eventyrlysten ungdom på FHS, jeg opplevde et fantastisk miljø, snille lærere og mange tårer ved avslutning. Deler jo som regel bare rom med én person og det går også å be om enkeltrom. I mitt tilfelle var det dog snakk om en frilynt skole, har vært på ei kristen ei også, men der var det et litt annerledes miljø selv om de færreste var kristne. Hvor tenker du å gå? Er ikke spesielt troende, men har tenkt å søke på Sunnfjord folkehøgskole (kristen). Hvordan var menneskene/miljøet på den kristne fhs du gikk på? Var alle troende? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9464921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 14. juli 2011 #5 Del Skrevet 14. juli 2011 Har ikke gått på, bare besøkt. Folkene var stort sett ikke troende eller personlig kristne, men det var allikevel morgensamlinger med kristent innhold osv. Ei venninne gikk på kristen FHS i år og hun sa at det gikk nok med noen timer med å høre på noe hun ikke egentlig brydde seg om. Men klart, det er en liten del i det store. Nei FHS er en opplevelse for livet, så lenge du selv er positivt innstilt går det helt sikkert bra! De fleste som ender opp med å slutte er de som ikke bor på internat faktisk. (Og slapp av, alle er like vettskremte de første dagene!) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9464949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #6 Del Skrevet 14. juli 2011 Hold ut starten, så blir det fantastisk. Jeg gråt meg stille i søvn to-tre netter, følte alle andre fikk seg venner kjapt, bare ikke jeg.. Men plutselig løsnet det, og innen første uka var over, hadde alle på skolen funnet seg til rette. Så vær forberedt på at det kan være litt ekkelt først, men jeg kjenner ennå ingen som har angret på året på FHS Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9465165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 15. juli 2011 #7 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg gikk på folkehøgskole, og det var et av de beste årene i livet Skolen jeg gikk på var frilynt, som var riktig for meg siden jeg er ateist. Jeg hadde enerom, synes det var behagelig. Man bor tett og folk har forskjellige grenser ifht privatliv. Tror det er lurt å velge skole og linje utfra hvilke interesser du har, da møter du folk som har ganske like interesser som deg selv og det er lettere å bli kjent når man noe til felles fra starten Mange blir mer utadvendte av det også, siden man plutselig "må" bli kjent med en hel haug fremmede. Særlig var det tilfelle for oss, siden skolen lå temmelig øde til, og det ikke var så innmari mye annet å finne på enn å være sosial med hverandre Mat er veldig forskjellig, vi var veldig heldige som hadde flinke kokker og mye råvarer rett fra naturen. I tillegg hadde vi visstnok en frokostbuffet utav en annen verden - hadde besøk av to andre skoler i løpet av året, og de holdt på å svime av da de kom til frokost Og ikke minst er det en kjempegod forberedelse på hvordan det er å bo i kollektiv under studietid senere Studiepoeng får man også. Ønsker deg et supert år! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9466128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #8 Del Skrevet 15. juli 2011 Tusen takk for svar! Grunnen til at jeg spør om maten er fordi jeg er ganske opptatt av å spise sunt og er nok litt sær i matveien. Norsk husmannskost er ikke det beste jeg vet. Hvilke fhs gikk dere på? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9466868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sequin Skrevet 15. juli 2011 #9 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg har gått på FHS, men den var ikke kristen så kan hende det er litt forskjell der. Maten var grei, og veldig variert det var noe for alle hele tiden. For min del var FHS bare sløsing av penger og dårlig bruk av tid, enda jeg gikk en linje jeg forguder, men jeg taklet ikke det konstante samværet og alle menneskene Dne jeg gikk på har et veldig godt rykte på seg, men skolen levde ikke opp til ryktene sine i det hele tatt og det var veldig trist. Om man har fokuset rett så tror jeg FHS var veldig bra, og kan være veldig gøy Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9466913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azalea Skrevet 15. juli 2011 #10 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Har tenkt meg på folkehøyskole til høsten og lurer på om noen har noen erfaringer og evt. kan fortelle litt. Er ganske sjenert når jeg ikke kjenner noen, så er litt redd for at jeg ikke skal bli så lett kjent med folk. Er ikke veldig sjenert, men har litt problemer med å være meg selv blandt folk jeg ikke kjenner. Hvordan er det å bo så tett innpå folk, dele rom ol. En siste ting; hvordan er maten? Sikkert litt lætterlige spørsmål, men har gått rundt å fundert på dette. 1. Du blir veldig lett kjent med andre på fhs. På "min" skole så var det mye aktiviteter de første ukene, eller den første mnd. Dette fordi det skal bli lettere for elevene å bli kjent med hverandre. Det var også 2-3 faste dager i uka gjennom hele året der det var opplegg på ettermiddagene/kveldene så elevene ble bedre kjent. F.eks. filmkvelder, quiz(vi hadde det fast på fredagskvelder, korridor mot korridor(alltid like gøy!)) og en dag i uken der stipendiatene fikk lov til å sette opp et opplegg(også gøy). Det er alltid noe som dukker opp, folk reiser deg under middagen og kommer med et forslag eller to. Så det er alltid noe å finne på om en har lyst. Hver lørdag var det også et opplegg, det kunne være alt fra korridorkvelder til linjekvelder, der hver korridor eller klasse skulle ordne en helaften. Får velge maten, temaet osv. Vi har hatt f.eks. stjernekveld(med god mat, hver klasse skulle underholde med enten dans, sang eller noe innen en musikksjanger(dette ble trenkt 1 uke før) med kåring på slutten av kvelden, så avsluttning med masse dans og tull. Overrasket over hvor mange som i ettertid velger bort alkohol f.eks, du lærer å ha det gøy uten alkohol inn i bildet. 2. Maten på den skolen var hvertfall god, veldig variert. Ny meny hver uke. Tror de hadde slik at du aldri får det samme før det har gått 6 uker eller noe, så en veldig bra og variert meny. Veldig fornøyd med maten. Synes heller synd på de med allergi, de var ikke heldige med maten. Måtte betale 500kr ekstra i mnd for spesialmat, og mange ganger fikk de ikke mat i det heletatt. Og når andre fikk kos på kveldene, eller bakevarer i helgene fikk ikke de med allergi noen erstatning for dette. Veldig dårlig! 3. Jeg hadde selv enerom, men det er fordi jeg synes til tider det kan bli litt for mye å være sammen med folk hele døgnet. Greit å ha noe å trekke seg tilbake til.. Andre synes det er veldig greit å dele rom, er mer sosialt. Det kommer rett og slett an på hva du liker. Skal du presse deg selv for å bli mer utadvent og mer sosial er jo dette en fin mulighet, da hadde jeg uten tvil delt rom med noen! 4. Det er en god del mer utgifter med å gå fhs. enn det som står på nettsiden deres, så om du ikke har foreldre som kan hjelpe deg med plutselige utgifter hadde jeg ville ha spart opp en god del penger først. Kommer jo selvsagt an på hvilken linje du skal gå på hvor store utgifter det blir, og hvilke valgfag du skal ha. Der jeg gikk hadde de delt inn skoleåret i 3 perioder der vi skulle velge fag. Det var alt fra friluftsliv(som kostet 3500kr) til ting som er gratis. Jeg hadde ikke penger til å velge det som var dyrest og det synes jeg i ettertid er veldig trist ettersom at det er de fagene jeg ville ha mest. På fhs. skal man oppleve og gjøre nye ting og da er det trist om økonomien skal sette en stopper på det, om det er de dyreste fagene du virkelig kunne ha tenkt deg å ha. Jeg var veldig uheldig med både internat, valgfag og noe mer, men angrer ikke at jeg valgte å gå fhs. Jeg har blitt kjent med så mange snille og gode mennesker som jeg håper å ha kontakt med livet ut. Fant også kjæresten min der. Det er nok ingen som har gått et helt år på fhs. og angret i ettertid. Noen sliter og synes det er tøft å være på skolen, men da er det opp til hver enkelt å ta et valg om å dra hjem eller å presse seg selv til å bli. På den skolen jeg gikk var det lærere og andre voksne som stilte opp på alle tider på døgnet om du trengte å snakke, dette hjalp en god del elever på skolen. Jeg fikk hjelp fra min hovedlærer, også på hennes fridager. Noe jeg setter stor pris på i ettertid. De gjør alt for at du skal få et fint år på fhs.! Jeg gikk på Grenland fhs. i Porsgrunn, en kristen fhs. Jeg er ikke kristen selv, men det gikk veldig fint. Skolen der var hverfall ikke påtrengende når det kommer til religion. Jeg vil på det høyeste anbefale et år på folkehøgskole, uansett alder! Jeg var 24år da jeg begynte der, jeg og en annen gutt var de eldste på skolen med det var ikke noe problem i det hele tatt. Hiv deg ut i det, du utvikler deg mye på et slikt skoleår. (kristen fhs. er ikke noe problem i det hele tatt, hvertfall ikke Grenland fhs.. Veldig avslappet og fint.) Lykke til! Du vil ikke angre. Endret 15. juli 2011 av Amk Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9467089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 15. juli 2011 #11 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg gikk også på Grenland, og er ikke kristen. Det var helt uproblematisk for min del, jeg er ikke så avgrensa at jeg klikker hvis det leses opp et bibelvers på morgensamlingen på mandagen f.eks. Det store flertallet av oss var heller ikke kristne, de som ville kunne være med på sånn "bibelgruppe" en gang i uka- tror ca 20 av skolens 100 elever var med på den. Jeg hadde enerom, noe jeg er glad for - er av typen som liker litt alenetid. Hadde sikkert klart meg på dobbeltrom og, var vel bare ei som ikke trivdes noe særlig med hu hu havna på rom med (og fikk bytte). Maten var sånn passe, jeg tror jeg må ha gått der før AMK - vi fikk f.eks noen ganske ekle pannekaker hver eneste tirsdag, så tirsdag ble taco-tirsdag for vår del. Er sånn elevkjøkken så vi lagde oss mat der istedet Uansett, jeg vil bare anbefale det. Det året jeg gikk var det ei som slutta etter 2 dager elns, fordi hun kom inn på studie -ellers så ble alle til skoleåret var over. Kjekkeste året jeg kunne hatt da Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9467953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azalea Skrevet 15. juli 2011 #12 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg gikk også på Grenland, og er ikke kristen. Det var helt uproblematisk for min del, jeg er ikke så avgrensa at jeg klikker hvis det leses opp et bibelvers på morgensamlingen på mandagen f.eks. Det store flertallet av oss var heller ikke kristne, de som ville kunne være med på sånn "bibelgruppe" en gang i uka- tror ca 20 av skolens 100 elever var med på den. Jeg hadde enerom, noe jeg er glad for - er av typen som liker litt alenetid. Hadde sikkert klart meg på dobbeltrom og, var vel bare ei som ikke trivdes noe særlig med hu hu havna på rom med (og fikk bytte). Maten var sånn passe, jeg tror jeg må ha gått der før AMK - vi fikk f.eks noen ganske ekle pannekaker hver eneste tirsdag, så tirsdag ble taco-tirsdag for vår del. Er sånn elevkjøkken så vi lagde oss mat der istedet Uansett, jeg vil bare anbefale det. Det året jeg gikk var det ei som slutta etter 2 dager elns, fordi hun kom inn på studie -ellers så ble alle til skoleåret var over. Kjekkeste året jeg kunne hatt da De pannekakene hadde de av til, heldigvis ikke ofte. Uansett så fikk vi alltid suppe før pannekakene så alle sammen ble mette. Når gikk du der? Og hvilken linje, internat? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9468473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conuren Skrevet 15. juli 2011 #13 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg har gått på kristen folkehøyskole. På det tidspunktet var jeg veldig vaklende i livssyn, men det var helt uproblematisk. Om skolen er kristen eller ikke bør ikke være et kriterie for hvilken skole man velger. Jeg er ganske sjenert av meg og det jeg angrer mest på er at jeg ikke involverte meg mer og ble kjent med folk, men likevel så angrer jeg ikke. Jeg traff to av mine bestevenner der, pluss andre gode venner. Kullet mitt var noe spesielt og det var mye dritt, men i ettertid har jeg mange fine minner og jeg er veldig glad for at jeg gikk det året. Hos oss var det mest klager på fisk, men jeg er veldig glad i fisk så for meg var menyen ganske grei. Eneste er at jeg ikke liker risengrynsgrøt noe særlig, hvilket vi hadde HVER lørdag! Jeg bodde på rom med en jente som egentlig var ganske forskjellig fra meg. Jeg forstår ikke helt hvorfor vi ble plassert sammen, men det og fungerte ganske greit. Vi hadde koselige samtaler før vi sovnet og noen ganger så vi på film sammen. Syntes ikke det var noe problem å bo så tett på folk. Skulle bare ønske at jeg hadde vært litt mer utadvent. Det koster å gå på folkehøyskole og noen ganger nå skulle jeg ønske at jeg ikke hadde gått for da hadde jeg hatt penger til ting nå, men jeg har opplevd ting som jeg kanskje aldri ville fått opplevd ellers og det var verdt det. Har du bittelitt lyst så synes jeg du skal gjøre det. Mest sannsynlig får du er kjempefint år og gode venner Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9468571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #14 Del Skrevet 15. juli 2011 jeg gikk på kristen folkehøgskole og det var helt uproblematisk, et bibelvers på morgenen, men det var jeg for trøtt til å få med meg likevel... det du må vite før du drar på fhs er at du kommer til å lære noe ut fra den linjen du har valgt deg, men absolutt mest om deg selv, mennesker, samarbeid osv... jeg angrer litt på jeg gikk fhs forde jeg er en som elsker tradisjonell tavleundervisning, og undervisningen var alltid filmer, diskusjoner, gruppeoppgaver og slikt. men jeg lærte mye jeg trengte å lære likevel. dra på fhs hvis du ønsker å ha det gøy å trenger en fornuftig måte å ta et tenkeår for å finne ut hva du ønsker videre! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9468679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 15. juli 2011 #15 Del Skrevet 15. juli 2011 De pannekakene hadde de av til, heldigvis ikke ofte. Uansett så fikk vi alltid suppe før pannekakene så alle sammen ble mette. Når gikk du der? Og hvilken linje, internat? Hehe, kanskje de har tatt hintet og begynt med suppe først ja.. Husker ikke hva vi fikk til, men har ikke spist pannekaker siden FHS.. Gikk der for 5 år siden, på fotball.. Bodde på store internatet Du da? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9469063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #16 Del Skrevet 15. juli 2011 Hehe, Porcelain, da har nok jeg spilt kamp mot deg. Numedal FHS Idrettsskolen her, en skole jeg for øvrig anbefaler alle sportsinteresserte!! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9469206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #17 Del Skrevet 15. juli 2011 Ikke velg Trondarnes FHS i hvertfall! skoleåret 2010-1011 tok rektoren seg fri i ca 3 uker da det var mest hektisk for det var så mye "press" på han. Mye tull med den skolen der som både jeg og andre kunne vært foruten! Kan være den skolen var bra før, men nå har den iallefall tapt seg. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9469234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 15. juli 2011 #18 Del Skrevet 15. juli 2011 Hehe, Porcelain, da har nok jeg spilt kamp mot deg. Numedal FHS Idrettsskolen her, en skole jeg for øvrig anbefaler alle sportsinteresserte!! Kult Kjenner mange (har blitt kjent med i ettertid) som gikk på Numedal da, virker som om de er storfornøyde Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9469327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 16. juli 2011 #19 Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg gikk på Sunnhordland fhs Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9469680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azalea Skrevet 17. juli 2011 #20 Del Skrevet 17. juli 2011 De pannekakene hadde de av til, heldigvis ikke ofte. Uansett så fikk vi alltid suppe før pannekakene så alle sammen ble mette. Når gikk du der? Og hvilken linje, internat? Jeg gikk der i år(10/11), faktisk. Gikk backpacker og bodde i lille. De begynte å pusse opp lille etter jul, og måtte bo uten dusj og do helt til vi var hjemme fra Italia. MASSE bråk og støv. Helt jævlig faktisk. Så pga det der så hater jeg Grenland litt faktisk. De hadde ikke informert oss om dette i det heletatt, bare startet mens vi var på ferie. Så da vi kom hjem var omtrent hele korridoren borte, kun rommene som sto. Hvertfall noen av de. Men nå har det jo blitt fint det da. Nå er det like fint der som i det nye internatet(over kjøkkenbygget). Hvordan var skoleåret ditt? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/574685-folkeh%C3%B8yskole/#findComment-9473287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå