Gå til innhold

La 17åring dra på sydentur uten foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 17 har spurt meg om hun får lov til å dra til syden med ei venninne som er like gammel som henne. Begge jentene har vært "alene" i utlandet før (på språkreise) og er veldig ansvarlig og reisevant. Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer dette er fordi verken jeg eller faren hennes har mulighet til å være med, han pga jobb, og jeg pga baby.

Hva ville dere svart? Er det uansvarlig av meg og sende henne til syden uten voksne?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er naivt å tro at en 17 åring vil reise på en tur alene uten fyll og fest.

• Liker 14
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg trodde man måtte være over 18 for å reise til syden alene? Kan godt være jeg tar feil da..

Gjest Thessie!
Skrevet

Synes det er naivt å tro at en 17 åring vil reise på en tur alene uten fyll og fest.

Det synes ikke jeg. Det kommer helt ann på jenten og selvfølgelig venninnen.

Skrevet (endret)
Min datter på 17 har spurt meg om hun får lov til å dra til syden med ei venninne som er like gammel som henne. Begge jentene har vært "alene" i utlandet før (på språkreise) og er veldig ansvarlig og reisevant. Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer dette er fordi verken jeg eller faren hennes har mulighet til å være med, han pga jobb, og jeg pga baby.

Hva ville dere svart? Er det uansvarlig av meg og sende henne til syden uten voksne?

Jeg ville ikke vurdert det et eneste sekund hvis jeg hadde en 17 år gammel datter. Sydenferie for tenåringsjenter ender som regel med grisefylla, og i slike land er det populært for de som driver utesteder å skjenke jentene sanseløst drita så de blir villige til å gjøre ting som å kle av seg foran andre gjester, eller til og med ha sex foran andre.

Det er mange som ikke er slik, men to jenter alene i syden høres ekstremt lite lurt ut.

Og selv om hun er ansvarlig, så er ikke det noen garanti for at ingen lurer i henne noe. Dessuten har slike turer en tendens til å gjøre vanlige, ansvarlige jenter til sexgale fyllesvin. Det er liksom noe med syden som gjør at de kaster alle hemninger.

Jeg har selv blitt sjokkert av hvordan jenter jeg kjenner som her i Norge er skikkelig pripne og kniper sammen beina så hardt be bare kan, men på sydentur ligger de omtrent og spriker med beina i fylla. Plutselig blir de ekstremt glade i pølse, liksom.

Endret av hulaboer
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man måtte være over 18 for å reise til syden alene? Kan godt være jeg tar feil da..

Det trodde jeg også, men jeg har undersøkt litt, og det fins ingen regel om at man må være over 18, så lenge foreldrene samtykker. Det er selvfølgelig noen hoteller som krever at man er over 18, men hotell finner man jo før man reiser, og alder avklares selvfølgelig på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alle 17-åringer som kun bryr seg om fyll og useriøs sex da. Jeg var ikke slik. Veldig mange av dagens ungdom reiser for finere vær, gode strender og faktisk kulturen! Jeg selv er "bare" 25 år, men både jeg og mine venner har aldri vært av "fylle-feriegjengen" Så man må jo se an sine egne unger. :) Som regel går det bra :) Jeg skjønner veldig godt at ungdommer vil dra på ferier alene og oppleve ting uten foreldrene sine, og jeg lurer jo på om alle som med en gang roper "fylletur" var slik selv? Men tenk på at ikke alle er som deg, da :)

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg er 16, og må bare slenge inn her at det fins mange tenåringer som ikke drikker seg drita hver gang de har mulighet til det. Kan jo hende hun bare vil ligge på stranda og nyte varmen. Er ikke nødvendigvis fyll, fest og useriøs sex som frister! :)

Endret av J L A
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes to er litt lite for å dra til Syden. Det er innmari lett å single ut to unge jenter og 'kapre' dem, og hvis de ikke er tøffe nok til å avvise med en gang eller hvis de er uheldige med noen innpåslitne fyrer som virker hyggelige i begynnelsen kan de fort rote seg opp i noe de kommmer til å angre på. Hvis man er seks-syv jenter er det lettere å henge sammen med sin egen gjeng, hvis man er to skal det mye til for at det bare er de to hele turen.

Jeg ville vært mye mer komfortabel med tanken på to 17-åringer i London enn to 17-åringer på Magaluf.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes to er litt lite for å dra til Syden. Det er innmari lett å single ut to unge jenter og 'kapre' dem, og hvis de ikke er tøffe nok til å avvise med en gang eller hvis de er uheldige med noen innpåslitne fyrer som virker hyggelige i begynnelsen kan de fort rote seg opp i noe de kommmer til å angre på. Hvis man er seks-syv jenter er det lettere å henge sammen med sin egen gjeng, hvis man er to skal det mye til for at det bare er de to hele turen.

Jeg ville vært mye mer komfortabel med tanken på to 17-åringer i London enn to 17-åringer på Magaluf.

Du sier noe der ja! Mon tro om det finnes noen rolige plasser med varme og sydenstrender. Et sted der det ikke er barer på hvert hjørne, og fulle folk i alle gater. Det høres litt bedre ut ihvertfall :)

Skrevet

Jeg hadde ikke sendt en (to) 17-åringer avgårde alene til syden - ikke snakk om! Det er altfor mye som kan skje selv om de ikke er festløver som ligger med halve byen. Nytter ikke å være "ansvarlig" når man er 17 år, alene i et fremmed land og blir formelig overfalt.

Og om disse to jentene er så ansvarlige av seg så ser de sikkert at det er lurt å vente litt til.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo og an på hvor de skal. Er det Magaluf som er målet, ville jeg vært litt skeptisk (uten å være negativ, det er mye annet enn drikking der). Men andre litt mindre "feste-plasser" hadde jeg godtatt. At det bare er 2 vs. 8 kan være en fordel igjen.. at de to som reiser passer bedre på hverandre enn om det hadde vært 6-7 andre sammen med dem. Da kan det fort blir "neida - en av de andre 5 passer på...".

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Selvfølgelig man kan bli overfalt. Men det kan man enten man er 17 eller 18. Om hun ikke får reise i år, vil hun mest sannsynlig reise neste år når hun er 18 og da er det like sannsynlig at det skjer, selv om hun kanskje er litt modnere og vet litt bedre hvordan man skal unngå det da.

Men uansett dersom dere lærer de å ikke gå ute på kvelden, men holde seg til hotellet da og alltid holde sammen og ikke gå på folketomme steder, så går det nok fint. Dersom du stoler helt på de og de er ansvarlig, så vil de nok følge visse regler dere setter.

Men jeg vet ikke hvem eller hvordan venninnen er. Jeg regner med dere kjenner og stoler på henne?

Et tips er å være med på å velge sted og hotell, slik at dere kan finne et rolig sted. Hør gjerne med et reisebyrå for å finne ut hva de anbefaler :)

Endret av Thessie!
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er større sjangse for å bli utnyttet/voldtatt i Oslo enn de fleste andre plasser i verden. Er man fornuftig og ikke drita full går det fint uansett hvor man reiser i verden :) La ungdommen få flotte utenlandsopplevelser! Er man 17 år i Norge, er man 17 år i Spania og. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Var masse gode meninger her! Jeg har kommet fram til at jeg verken sier ja eller nei før vi har funnet et aktuelt sted. Noe partysted som Kos og Magaluf blir det definitivt ikke! Hvis vi har funnet et rolig og trygt sted kan jeg vurdere om hun får lov. Noen som vet om noen slike stedet? Jeg finner ingen :fnise:

Skrevet

Santorini var avslappet og særdeles lite rølpete forrige gang jeg var der, men det er en stund siden, og jeg prøvde dessuten ikke å finne utesteder. Jeg vet bare at vi fint kunne gå nedover strandpromenaden uten å møte fulle svensker.

AnonymBruker
Skrevet

Santorini var avslappet og særdeles lite rølpete forrige gang jeg var der, men det er en stund siden, og jeg prøvde dessuten ikke å finne utesteder. Jeg vet bare at vi fint kunne gå nedover strandpromenaden uten å møte fulle svensker.

Takk for tips! Skal sjekke det ut ;) Jeg har også sett litt på Portugal. Folk anbefaler ikke å dra dit om de skal på partytur. Dette høres jo positivt ut for oss! :)

-HI

Skrevet

Jeg tror det er større sjangse for å bli utnyttet/voldtatt i Oslo enn de fleste andre plasser i verden. Er man fornuftig og ikke drita full går det fint uansett hvor man reiser i verden :) La ungdommen få flotte utenlandsopplevelser! Er man 17 år i Norge, er man 17 år i Spania og. ;)

Øh, så du tror virkelig det er mer voldtekter i Norge enn andre plasser i verden? Ikke veldig verdensvant du eller?

nei, jeg syns IKKE at to 17åringer burde få dra alene til syden. Uansett om de ikke er to stk som raver rundt på fest, er de to unge jenter som drar alene til utlandet, og da er det lett for andre folk å utnytte dem. Har du ikke sett filmen Taken? ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øh, så du tror virkelig det er mer voldtekter i Norge enn andre plasser i verden? Ikke veldig verdensvant du eller?

nei, jeg syns IKKE at to 17åringer burde få dra alene til syden. Uansett om de ikke er to stk som raver rundt på fest, er de to unge jenter som drar alene til utlandet, og da er det lett for andre folk å utnytte dem. Har du ikke sett filmen Taken? ;)

Vel jeg er faktisk VELDIG verdensvant :) Og Oslo er den eneste byen jeg holder godt på lommeboka, og allierer meg med venner dersom jeg skal ut (kanskje jeg er paranoid? - men heller det en voldtatt eller ranet) Jeg kommer fra en liten bygd, men har reist rundt omtrent hele verden. Og Norge generelt er en utrygg plass, i forhold til mange andre plasser. Min teori er at slipper man ungdommen løs i Oslo er det trygt i Athen og :)

Skrevet

Du har tydelig vis ikke sett filmen Taken.

Jeg ville aldri latt mitt barn reise alene. Jeg har en venninne som reiste til syden med venninner som var 18 da hun var 16. Foreldrene hennes trodde at hun var et englebarn og stolte helt på henne. Men litt av hvert skjedde på den turen ja. Hun mast jomfrudommen sin til en 29 år gammel kelner, venninnen hennes (også 16) ble voldtatt av en annen nordmann (de sa ikke ifra til noen om dette) og hun ble tatt i tollen på vei hjem med sprit i kofferten. Hun sa til faren at det skulle være en gave til han. :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...