Gå til innhold

Folk som ikke velger å få barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen.

Jeg vil ha debatt! :wink:

(Jeg understreker at jeg snakker om folk som velger å ikke få barn, ikke de som ikke kan få. De som ikke velger å få barn pga sykdom o l er selvfølgelig fritatt fra anklagen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsentrerte og selvopptatte? Ikke nødvendigvis. Det kan godt hende at disse menneskene bidrar til mye annet, for andre mennesker.

Jeg blir så provosert når jeg hører at de som velger å ikke få barn, på en eller annen måte ikke er "like gode mennesker" som oss andre.

Det er valgfritt å sette barn til verden, og er man glad i livet sitt som det er, og ikke vil bindes med barn i de neste tjuefem årene, så forstår jeg det helt godt. Jeg skal ikke ha barn i mitt neste liv (håper jeg husker det når jeg kommer så langt :ler: )

Nå har jeg tre, og ville ikke vært uten dem, fordi de er mennesker jeg elsker høyere enn meg selv, men jeg har overhodet ikke problemer med å forstå at noen velger å ikke få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forresten trekke den litt i motsatt retning også jeg.

Jeg synes at folk som insisterer på å få barn til tross for at de egentlig ikke har tid til å ta seg av dem er egoistiske og selvsentrerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...mannen min vil ikke ha barn - og jeg har ofte lurt på HVORFOR, men han kan ikke gi annet svar enn at han føler at han ikke har nok tid til å være den faren han ønsker å være. Han er ikke særlig selvopptatt eller selvsentert - men lider av litt prestasjonsangst, kanskje...Og som gjest skriver - det er mulig at barn ikke passer inn i hverdagen hans. Men det har med tid å gjøre, ikke evne...MEN - hvis man skal ha i gang en debatt, så er det jo faktisk ikke ET MUST å få barn - hvorfor ses man på som "unormal" hvis man ikke vil ha barn???

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok.....

Da stiller jeg spørsmålet; Er ikke det vi som får barn som er egoister da?

Det må da være en av de mest egoistiske valgene vi gjør! Vi får jo barn for vår egen del, ikke for at disse barna skal vokse opp og få et godt liv. Det er ikke liv før vi lager det. En sædcelle som skvulper i pungen og et egg som gjerne forsvinner ut av livmoren ved mens er ikke liv!!

Men jeg forstår hva du mener.

Jeg kunne ikke vært foruten mine små, og jeg bare håper de som velger å ikke få barn ikke angrer når det er for sent!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Hva med de som velger å ikke få barn fordi de ser at de ikke har kapasitet til å ta seg av dem? Hva med de som bruker hele livet på å jobbe for barn i den tredje verden og ser at barn ikke passer med den jobben? Er dette også egoistiske og selvsentrerte handlinger?

For en idiotisk påstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

synes ikke det er det spor mer egoistisk å få barn eller å la være..

begge deler er valg ut i fra hva jeg vil

enten jeg får barn fordi jeg vil eller jeg lar være å få barn fordi det er det jeg vil, så tar jeg et valg basert på hva som er best for meg..

altså 100% egoisme..

og det er det da ikke noe galt med...

for hvem skulle man nå ta sine valg for om det ikke var for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som velger å ikke få barn fordi de ser at de ikke har kapasitet til å ta seg av dem? Hva med de som bruker hele livet på å jobbe for barn i den tredje verden og ser at barn ikke passer med den jobben? Er dette også egoistiske og selvsentrerte handlinger?

For en idiotisk påstand!

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det er det spor mer egoistisk å få barn eller å la være..

begge deler er valg ut i fra hva jeg vil

enten jeg får barn fordi jeg vil eller jeg lar være å få barn fordi det er det jeg vil, så tar jeg et valg basert på hva som er best for meg..

altså 100% egoisme..

og det er det da ikke noe galt med...

for hvem skulle man nå ta sine valg for om det ikke var for seg selv?

Very well said!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre litt fordommer mot dem. Jeg anser dem som over gjennomsnittlig selvsentrerte og selvopptatte. Barn passer liksom ikke inn i den behagelige hverdagen.

HELT uenig!

Det er ikke noen plikt å formere seg og de som velger å bruket livet sitt på andre ting må få lov til det uten at de skal hetses av verpesjuke (evt verpende) damer i ulike aldre!

Ingen bør tvinges inn i A4-livet.

Det kan være andre grunner til å ikke sette barn til verden enn å ha tid nok til det "behagelige" livet :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
"Gjest"Ok.....

Da stiller jeg spørsmålet; Er ikke det vi som får barn som er egoister da?

Det må da være en av de mest egoistiske valgene vi gjør! Vi får jo barn for vår egen del, ikke for at disse barna skal vokse opp og få et godt liv. Det er ikke liv før vi lager det. En sædcelle som skvulper i pungen og et egg som gjerne forsvinner ut av livmoren ved mens er ikke liv!!

Men jeg forstår hva du mener.

Jeg kunne ikke vært foruten mine små, og jeg bare håper de som velger å ikke få barn ikke angrer når det er for sent!!

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener fortsatt er de som ikke velger å få barn som er mest egoistiske. I deres verden er de fortsatt den viktigste personen, men de som får barn setter et annet menneskes behov foran sine egne. Noen vil sikkert påstå at man kan da sette andre personer foran seg selv som ikke nødvendigvis er ens eget barn. Vel, jeg synes ikke det blir det samme, i o m man strengt tatt ikke ta seg av andre enn ens egne barn og dermed kan hvile fra ansvaret i kortere eller lengre perioder.

Hva med de som bruker hele livet på å jobbe for barn i den tredje verden og ser at barn ikke passer med den jobben?

Ærlig talt, hvor mange mennesker er det som gjør dette?! Jeg snakker ikke om unntaksmenneskene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Det kan være andre grunner til å ikke sette barn til verden enn å ha tid nok til det "behagelige" livet :-?

det er så.. men det er virkelig ikke spesielt relevant hvorfor man har valgt som man har valgt..

det er ingen som får barn for å være "flink" eller for samfunnets del..

de som får barn gjør det for sin egen del

akkurat som de som velger å ikke få barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg mener fortsatt er de som ikke velger å få barn som er mest egoistiske. I deres verden er de fortsatt den viktigste personen' date=' men de som får barn setter et annet menneskes behov foran sine egne. [/quote']

jo men du får vel ikke barn fordi du har tenkt å være så flink å sette et annet menneske forann deg..

dersom du virkelig ønsket å gjøren en ikke-egoistisk innsats, så er det ikke å lage barn som bør prioriteres..

da finnes det mange andre ting du kan gjøre en innsats på..

bare fordi at dine valg om hva som er best for deg sammenfaller med å sette et barn forann deg, betyr ikke dette at det er mindre egoistisk å gjøre dette enn å la være å få barn..

begge deler er like selvvalgt og like mye basert på hva som passer for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Jeg har ikke sagt at det ikke er egoistisk å få barn' date=' det er såklart fordi man ønsker seg barn.[/quote']

men det er altså mer egoistisk å velge det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...