Gå til innhold

Har blitt trukket dobbelt for vare, selger vil ikke tilbakebetale

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg var i lydstudio med en gjeng for noen uker tilbake. Da jeg skulle betale, trakk jeg kortet to ganger på grunn av en reserveløsning den første gangen. Nå i ettertid viser kontoutskriftene mine at jeg har blitt trukket begge gangene.

Altså har jeg betalt 1800 kr for mye.

Men selger er påståelig og mener at hans kontoutskrift sier noe annet.

Nå har jeg sendt inn litt flere detaljer om trekkene på e-post til vedkommende for å vise at jeg har rett, men hva gjør jeg hvis han fortsatt mener at jeg bare betalte 1800,-?

Går jeg til forbrukerrådet? Kontakter en advokat?

Jeg vil ha tilbake pengene mine, og rett skal være rett! Jeg kan endelig stikke innen med en skikkelig kontoutskrift som bevis på trekket, men siden han viser seg å være vanskelig nå, er jeg redd det ikke vil hjelpe. Så hva gjør man i en sånn situasjon?

Endret av Lipstick
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reserveløsning ER jo godkjent med kontrollnummer og signatur for å verifisere!

Hvorfor trakk du to ganger?

Du har fri rettshjelp via lo, om du er organisert. Eller kontakt jussbuss e.l.

Skrevet

Jeg var litt forvirret. Først tok det lang tid før det skjedde noe i terminalen, så kom det ut en lang slipp som han bare krøllet sammen og ba med prøve på nytt.

Jeg signerte ingenting og førte ikke opp noen nummer. Men i nettbanken er den ene betalingen oppført som reserveløsning.

Takk for råd kaprifolen, jeg håper det ordner seg og at han betaler meg tilbake, for 1800 kr er mye! Hvis ikke, må jeg prøve å få rettshjelp.. :tristbla:

Skrevet

Jeg var litt forvirret. Først tok det lang tid før det skjedde noe i terminalen, så kom det ut en lang slipp som han bare krøllet sammen og ba med prøve på nytt.

Jeg signerte ingenting og førte ikke opp noen nummer. Men i nettbanken er den ene betalingen oppført som reserveløsning.

Takk for råd kaprifolen, jeg håper det ordner seg og at han betaler meg tilbake, for 1800 kr er mye! Hvis ikke, må jeg prøve å få rettshjelp.. :tristbla:

Så lenge han ikke har kontrollnummeret ditt, og du ikke har signert på den første lappen, så er ikke det trekket nødvendigvis "gyldig". Da kan du ta kontakt med kortutsteder, og se om de kan ordne det, eller vet hvem som kan.. :)

Skrevet

Ring til banken din, de ordner det for deg.

Skrevet

Takk, det skal jeg prøve :)

Skrevet

Fra "villvår ved bruk av betalingsterminaler"

2-8. Reserveløsning for BankAxept-kort

Brukerstedet kan benytte bankens reserveløsning dersom BankAxept-kortet ikke kan behandles elektronisk ved

bruk av personlig kode (PIN) på grunn av teknisk svikt i innsamlingssystemet. Terminalen vil i så fall skrive ut

en debiterningsnota som kortbruker skal underskrive.

Hvis kjøpsbeløpet overstiger kr 1500,- eller det er uklart hvorfor kortet ikke kan benyttes elektronisk med

personlig kode (PIN), kan reserveløsningen bare benyttes dersom brukerstedet har fått godkjent (autorisert)

transaksjonen hos den som banken har angitt til å svare på slike kontrollforespørsler. Oppgitt autorisasjonskode

skal påføres debiteringsnotaen.

Reserveløsningen kan ikke benyttes dersom betalingskortet ikke kan behandles elektronisk med personlig kode

(PIN) på grunn av forhold som brukerstedet burde kjenne til og selv kunne avverge eller rette. Brukerstedet må

blant annet særskilt kontrollere at betalingsterminalen og kommunikasjonen fungerer som det skal før

reserveløsningen benyttes.

Reserveløsningen skal ikke benyttes av brukerstedet sammenhengende i mer enn seks timer, eller ved uttak av

kontanter.

Når reserveløsning benyttes, skal brukerstedet kontrollere følgende:

• kortbrukerens identitet mot Bankkort med bilde. Bankkortets kontrollnummer skal påføres notaen. I stedet

for Bankkort kan også førerkort eller pass godtas så fremt kontonummeret kan dokumenteres ved

betalingskortet. Legitimasjonenes referanse må påføres notaen,

• at kortbrukeren underskriver notaen og at underskriften stemmer over ens med underskrift på betalingskort

og/eller annen legitimasjon,

• at alle opplysninger som notaen krever er lett leselige,

• at ekspeditøren underskriver/signerer notaen, og

• at kortbrukeren mottar sin kvitteringsdel

Betalingsterminalen sender reserveløsningstransaksjonen elektronisk til banken så snart terminalen igjen er i

forbindelse (on-line) med banken. Brukerstedet skal oppbevare og kunne gjenfinne debiteringsnotaen som

kortholder har kvittert på i minimum 12 måneder. Dersom betalingsterminalen ikke har denne automatiske

oversendelsesfunksjonen, skal brukerstedet sende debiteringsnotaene til banken snarest mulig og senest to dager

etter at reserveløsningen er benyttet.

Banken vil sørge for godskrift av brukerstedets oppgjørskonto.

Han har ikke en dritt å stille opp med! ;)

Skrevet

Fra "villvår ved bruk av betalingsterminaler"

Han har ikke en dritt å stille opp med! ;)

Ahh, takk, good to know ;) Er spent på hva han svarer på e-posten nå, hvis han fortsatt er like sta, får jeg ta kontakt med banken til å begynne med. :) Greit å få reglene svart på hvitt nå. Jeg satser på at det ordner seg!

Er bare så sykt provoserende når folk prøver å lure meg for penger!!! arggh.

AnonymBruker
Skrevet

helt off topic, men jeg ble nysgjerrig på hva du gjorde i lydstudioet , og hva du betalte for :D

Skrevet

helt off topic, men jeg ble nysgjerrig på hva du gjorde i lydstudioet , og hva du betalte for :D

Hehe, ok! Det var en av aktivitetene i et utdrkingslag =) Vi spilte inn CD =)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ok! Det var en av aktivitetene i et utdrkingslag =) Vi spilte inn CD =)

Dritkult! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...