Lipstick Skrevet 14. juli 2011 #1 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Hei! Jeg var i lydstudio med en gjeng for noen uker tilbake. Da jeg skulle betale, trakk jeg kortet to ganger på grunn av en reserveløsning den første gangen. Nå i ettertid viser kontoutskriftene mine at jeg har blitt trukket begge gangene. Altså har jeg betalt 1800 kr for mye. Men selger er påståelig og mener at hans kontoutskrift sier noe annet. Nå har jeg sendt inn litt flere detaljer om trekkene på e-post til vedkommende for å vise at jeg har rett, men hva gjør jeg hvis han fortsatt mener at jeg bare betalte 1800,-? Går jeg til forbrukerrådet? Kontakter en advokat? Jeg vil ha tilbake pengene mine, og rett skal være rett! Jeg kan endelig stikke innen med en skikkelig kontoutskrift som bevis på trekket, men siden han viser seg å være vanskelig nå, er jeg redd det ikke vil hjelpe. Så hva gjør man i en sånn situasjon? Endret 14. juli 2011 av Lipstick
kaprifolen Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 Reserveløsning ER jo godkjent med kontrollnummer og signatur for å verifisere! Hvorfor trakk du to ganger? Du har fri rettshjelp via lo, om du er organisert. Eller kontakt jussbuss e.l.
Lipstick Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2011 Jeg var litt forvirret. Først tok det lang tid før det skjedde noe i terminalen, så kom det ut en lang slipp som han bare krøllet sammen og ba med prøve på nytt. Jeg signerte ingenting og førte ikke opp noen nummer. Men i nettbanken er den ene betalingen oppført som reserveløsning. Takk for råd kaprifolen, jeg håper det ordner seg og at han betaler meg tilbake, for 1800 kr er mye! Hvis ikke, må jeg prøve å få rettshjelp..
kaprifolen Skrevet 14. juli 2011 #4 Skrevet 14. juli 2011 Jeg var litt forvirret. Først tok det lang tid før det skjedde noe i terminalen, så kom det ut en lang slipp som han bare krøllet sammen og ba med prøve på nytt. Jeg signerte ingenting og førte ikke opp noen nummer. Men i nettbanken er den ene betalingen oppført som reserveløsning. Takk for råd kaprifolen, jeg håper det ordner seg og at han betaler meg tilbake, for 1800 kr er mye! Hvis ikke, må jeg prøve å få rettshjelp.. Så lenge han ikke har kontrollnummeret ditt, og du ikke har signert på den første lappen, så er ikke det trekket nødvendigvis "gyldig". Da kan du ta kontakt med kortutsteder, og se om de kan ordne det, eller vet hvem som kan..
kaprifolen Skrevet 14. juli 2011 #7 Skrevet 14. juli 2011 Fra "villvår ved bruk av betalingsterminaler" 2-8. Reserveløsning for BankAxept-kort Brukerstedet kan benytte bankens reserveløsning dersom BankAxept-kortet ikke kan behandles elektronisk ved bruk av personlig kode (PIN) på grunn av teknisk svikt i innsamlingssystemet. Terminalen vil i så fall skrive ut en debiterningsnota som kortbruker skal underskrive. Hvis kjøpsbeløpet overstiger kr 1500,- eller det er uklart hvorfor kortet ikke kan benyttes elektronisk med personlig kode (PIN), kan reserveløsningen bare benyttes dersom brukerstedet har fått godkjent (autorisert) transaksjonen hos den som banken har angitt til å svare på slike kontrollforespørsler. Oppgitt autorisasjonskode skal påføres debiteringsnotaen. Reserveløsningen kan ikke benyttes dersom betalingskortet ikke kan behandles elektronisk med personlig kode (PIN) på grunn av forhold som brukerstedet burde kjenne til og selv kunne avverge eller rette. Brukerstedet må blant annet særskilt kontrollere at betalingsterminalen og kommunikasjonen fungerer som det skal før reserveløsningen benyttes. Reserveløsningen skal ikke benyttes av brukerstedet sammenhengende i mer enn seks timer, eller ved uttak av kontanter. Når reserveløsning benyttes, skal brukerstedet kontrollere følgende: • kortbrukerens identitet mot Bankkort med bilde. Bankkortets kontrollnummer skal påføres notaen. I stedet for Bankkort kan også førerkort eller pass godtas så fremt kontonummeret kan dokumenteres ved betalingskortet. Legitimasjonenes referanse må påføres notaen, • at kortbrukeren underskriver notaen og at underskriften stemmer over ens med underskrift på betalingskort og/eller annen legitimasjon, • at alle opplysninger som notaen krever er lett leselige, • at ekspeditøren underskriver/signerer notaen, og • at kortbrukeren mottar sin kvitteringsdel Betalingsterminalen sender reserveløsningstransaksjonen elektronisk til banken så snart terminalen igjen er i forbindelse (on-line) med banken. Brukerstedet skal oppbevare og kunne gjenfinne debiteringsnotaen som kortholder har kvittert på i minimum 12 måneder. Dersom betalingsterminalen ikke har denne automatiske oversendelsesfunksjonen, skal brukerstedet sende debiteringsnotaene til banken snarest mulig og senest to dager etter at reserveløsningen er benyttet. Banken vil sørge for godskrift av brukerstedets oppgjørskonto. Han har ikke en dritt å stille opp med!
Lipstick Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2011 Fra "villvår ved bruk av betalingsterminaler" Han har ikke en dritt å stille opp med! Ahh, takk, good to know Er spent på hva han svarer på e-posten nå, hvis han fortsatt er like sta, får jeg ta kontakt med banken til å begynne med. Greit å få reglene svart på hvitt nå. Jeg satser på at det ordner seg! Er bare så sykt provoserende når folk prøver å lure meg for penger!!! arggh.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 helt off topic, men jeg ble nysgjerrig på hva du gjorde i lydstudioet , og hva du betalte for :D
Lipstick Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2011 helt off topic, men jeg ble nysgjerrig på hva du gjorde i lydstudioet , og hva du betalte for :D Hehe, ok! Det var en av aktivitetene i et utdrkingslag =) Vi spilte inn CD =)
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #11 Skrevet 14. juli 2011 Hehe, ok! Det var en av aktivitetene i et utdrkingslag =) Vi spilte inn CD =) Dritkult! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå