Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kort tid har det skjedd ulykker med to rib-båter. (oppblåsbar båt / zodiac). Mediene sier at det er et mysterium hva som er skjedd fordi man ikke finner skader på båtene.

http://www.dagbladet.no/2011/07/13/nyheter/innenriks/batulykke/17291542/

Jeg synes ikke det er noe mysterium, jeg har nemmelig blitt kastet ut av en rib båt, og det var en mindre båt med 30hk. De kan virke litt rolige å stabile, men treffer man veldig feil på en bølge eller kommer bort i et eller annet, så virker de nesten som en trampoline.

Gjest Gjest
Skrevet

Ulykkene som har vært de siste dagene gjør nok folk mer oppmerksomme på dette problemet. Riber er jo normalt veldig stabile, noe som kan gi falsk trygghet, og føre til at farten kan bli farlig høy.

Tragiske ulykker. Tankene mine går til de pårørende. Spesielt den siste ulykken gjorde sterkt inntrykk på meg, da jeg for mange år siden kjente en av de involverte. Han var en utrolig flott person. Veldig trist.

Gjest Gjest
Skrevet

På kort tid har det skjedd ulykker med to rib-båter. (oppblåsbar båt / zodiac). Mediene sier at det er et mysterium hva som er skjedd fordi man ikke finner skader på båtene.

http://www.dagbladet.no/2011/07/13/nyheter/innenriks/batulykke/17291542/

Jeg synes ikke det er noe mysterium, jeg har nemmelig blitt kastet ut av en rib båt, og det var en mindre båt med 30hk. De kan virke litt rolige å stabile, men treffer man veldig feil på en bølge eller kommer bort i et eller annet, så virker de nesten som en trampoline.

Gikk det bra med deg forresten? Slapp du fra det uten skader?

Skrevet

RIB-er kombinerer det beste fra konvensjonelle skrog med V-form, og oppblåsbare båter. De har V-skroget og retningsstabiliteten til en konvensjonell båt, og stabiliteten og bæreevnen til en gummibåt. Så det kan være fristende å kjøre dem like hardt som man ville med en gummibåt. Beklageligvis gjør retningsstabiliteten til V-skroget, i kombinasjon med høy fart, at disse båtene kan manøvreres i svinger og hastigheter som er mer enn tilstrekkelig til å kaste folk ut av båten. Og kjører man hardt i litt sjøgang, kan båten "manøvrere" på egen hånd når den skjærer seg inn i en bølge. Særlig når man går med sjøene inn aktenfor tvers eller fra siden. Da kan det fort bli ganske uoversiktlig. Og i motsjø kan man også oppleve at båten mer eller mindre hopper klar av den ene bølgen og smeller knallhardt inn i den neste. Også det resulterer fort i at folk havner i sjøen.

Det eneste man trenger for å skaffe seg en RIB, er en passe spekket lommebok. Ingen spør etter om man har peiling på båter.

Skrevet

Og det som er så synd er at mange at disse som kjøper Rib'er har ikke peiling på båtvett, normal folkeskikk eller sikkerhet til sjøs.

Hver eneste gang vi er på sjøen kommer det idioter (det er de når de leker med andres liv), som skulle ha fått beslaglagt båten til intekt for staten.

Desverre bryr ikke noen av dem seg om bøter på 1500,- De er og råkjører gjerne 1 timer etter at de har fått bot. Helt utrolig å se på. Og fedrene gliser til guttungene sine, når de kommer i 30 knop i 5 knops områder, hvor mange ligger på dregg og soler seg, og slapper av.

Jeg så en stakkars jentunge som smalt i bordet og dørken i sin egen båt, når en Rib-kjiping hadde passert. Hun blødde fra panna, og gråt så sårt. Tipper hun var 4 år.

Hadde jeg kunne stoppet han drittsekken, ville min drøm vært og kjørt kniven gjennom rib'en, og løsnet motoren så den sank i sjøen bak han. Det er kun det han hadde fortjent!

• Liker 2
Skrevet

Gikk det bra med deg forresten? Slapp du fra det uten skader?

Ja, det gikk bra. Det var som å fall med vannski med god fart. Et par blåmerker. Båten traff en stor bølge mens den svingte. Det kom som et sjokk, fordi du føler deg veldig stabil og trygg.

AnonymBruker
Skrevet

Har det kommet frem hvem som kjørte båten? Får håpe for han som lever at det ikke var han....

Synd ikke folk kan bruke vest. Om de ikke overlever så kan ihvertfall familien få noen å gravlegge.

Er mye på sjøen og ser utrolig mye råkjøring og fyllekjøring. Både dag og natt. Egentlig rart det ikke skjer mye mer.

Gjest Gjest
Skrevet

Har det kommet frem hvem som kjørte båten? Får håpe for han som lever at det ikke var han....

Synd ikke folk kan bruke vest. Om de ikke overlever så kan ihvertfall familien få noen å gravlegge.

Er mye på sjøen og ser utrolig mye råkjøring og fyllekjøring. Både dag og natt. Egentlig rart det ikke skjer mye mer.

Politiet mener det var eieren av båten, Per Erik Burud, som kjørte båten. Det er han som fortsatt er savnet. Håper de finner han, for barnas skyld. De har det sikkert veldig vondt nå. De mistet jo moren sin også i ulykken. Men hun er ihvertfall funnet.

Skrevet

Dessverre ser det ut til at regjeringen vil påby bruk av redningsvest til enhver tid i fritidsbåter. Nok engang tror man i Norge at med mange nok forskrifter så får vi en bedre verden. Begrepet sundt bodevett er i ferd med å forsvinne.

Skrevet

Dessverre ser det ut til at regjeringen vil påby bruk av redningsvest til enhver tid i fritidsbåter. Nok engang tror man i Norge at med mange nok forskrifter så får vi en bedre verden. Begrepet sundt bodevett er i ferd med å forsvinne.

Dessverre??

Hvis folk hadde brukt vest når de var ute i båt, samt hatt normal fart, hadde vi sluppet mange av disse tragiske ulykkene som rammer både de som er direkte involvert, de som må lete etter de og de som sitter igjen.

Men du syns kanskje det er dessverre at vi har påbud om sikkerhetsseler i bil også?

• Liker 1
Skrevet

Dessverre? På tide sier jeg.....

Hjelper ikke med sundt bondevett når folk ikke bruker det, men skjønner hva du mener. Folk har ikke vest på barna sine engang.....

Skrevet

Og det som er så synd er at mange at disse som kjøper Rib'er har ikke peiling på båtvett, normal folkeskikk eller sikkerhet til sjøs.

Hver eneste gang vi er på sjøen kommer det idioter (det er de når de leker med andres liv), som skulle ha fått beslaglagt båten til intekt for staten.

Desverre bryr ikke noen av dem seg om bøter på 1500,- De er og råkjører gjerne 1 timer etter at de har fått bot. Helt utrolig å se på. Og fedrene gliser til guttungene sine, når de kommer i 30 knop i 5 knops områder, hvor mange ligger på dregg og soler seg, og slapper av.

Jeg så en stakkars jentunge som smalt i bordet og dørken i sin egen båt, når en Rib-kjiping hadde passert. Hun blødde fra panna, og gråt så sårt. Tipper hun var 4 år.

Hadde jeg kunne stoppet han drittsekken, ville min drøm vært og kjørt kniven gjennom rib'en, og løsnet motoren så den sank i sjøen bak han. Det er kun det han hadde fortjent!

Hørte enten på radio eller tv at det ble vurdert å samkjøre foreteelser gjort med båt og bil. Vis du fikk bot på vannet så kunne det få følger for bilsertifikatet. Ble du tatt for fyllekjøring så mistet du billappen. Kansje ikke så dumt når en ser på alle ulykkene med småbåter i det siste

D

Skrevet

Hørte enten på radio eller tv at det ble vurdert å samkjøre foreteelser gjort med båt og bil. Vis du fikk bot på vannet så kunne det få følger for bilsertifikatet. Ble du tatt for fyllekjøring så mistet du billappen. Kansje ikke så dumt når en ser på alle ulykkene med småbåter i det siste

D

Burde ærlig talt vært en selvfølge at det var slike regler, det hadde kanskje svidd litt mer enn disse bøtene. Har man båt til 2 millioner er det vel bare lommerusk å betale en bot på 1500...

Gjest Gjest
Skrevet

D

Prikkbelastning på førerkortet var en god ide!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en rib.. en på 7,5 meter med 300hk.... der bruker jeg ALLTID redningsvest, også om vi bare skal ut på øya 500 meter uti sundet for å bade.... vi har også en Nidelv 28 som er en feriebåt... DER bruker jeg ikke redningsvest, for det føles klønete.... er det jeg som er rar her???

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Vi har en rib.. en på 7,5 meter med 300hk.... der bruker jeg ALLTID redningsvest, også om vi bare skal ut på øya 500 meter uti sundet for å bade.... vi har også en Nidelv 28 som er en feriebåt... DER bruker jeg ikke redningsvest, for det føles klønete.... er det jeg som er rar her???

Man bør ikke være på sjøen uten flytemidler, særlig ikke på våre breddegrader. Hvis det er ukomfortabelt å ha en konvensjonell flytevest, så kan du jo skaffe deg en med CO2-patron.

Hvis du havner i sjøen kan du ganske fort bli så nedkjølt at du ikke klarer å svømme, og krampe er også en realistisk mulighet. Det tar ikke så mange minutter før du er i livsfare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør ikke være på sjøen uten flytemidler, særlig ikke på våre breddegrader. Hvis det er ukomfortabelt å ha en konvensjonell flytevest, så kan du jo skaffe deg en med CO2-patron.

Hvis du havner i sjøen kan du ganske fort bli så nedkjølt at du ikke klarer å svømme, og krampe er også en realistisk mulighet. Det tar ikke så mange minutter før du er i livsfare.

jeg har en sånn "liten en" som blåser seg opp dersom jeg faller i vannet... når vi er ute på langtur med rib'n bruker vi flytedresser...

jeg syntes bare når vi er 3 uker på sjøen, jeg ligger på dekk og soler meg mens vi kjører, jeg lager mat i båten, vi har besøk av venner i båten.. skal jeg da ha på meg redningsvest hele tiden?? vi har alltid med, og sørger for at det er vester ombord til alle som er der... er det skikkelig sjø tar jeg den på inni båten også.. men når det er sånn sjø velger vi heller å ligge i havn hehe

Skrevet (endret)

Tragisk!

Jeg kjenner faren til en av unguttene som døde, og jeg kjente til hun ene som døde i Rib-ulykken i 2005/2006.

Håper snart folk lærer at alkohol og motor ikke hører sammen, og at man alltid må bruke vest i hurtiggående åpne båter.

Edit: Også synes jeg det er helt høl i hue at bare de som er født etter 1980 må ta båtførerprøven. Hvis man er født før dette kan man automatisk kjøre båt eller?? Kjenner ganske mange i 40-50 åra som kjøper seg båt uten å ha kjørt båt noen sinne før.

Endret av Mynona-83
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...