Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten skriver at 200.000 av oss ikke får tilbake skattepengene våre til normaltid fordi i ikke har levert ny ligningsverdi på boligen. De skriver ikke når vi får de heller. Må vi levere inn opplysningene for å få de, eller?

Dårlig å opplyse så lite syns jeg.

Noen som vet? Eventuelt når kommer de?

Videoannonse
Annonse
Gjest Okusan
Skrevet

Mulig jeg spør dumt, men hvorfor logger du deg ikke bare på og fyller inn opplysningene?

Jeg antar Skatteetaten gjør det på denne måten fordi de har erfaring med at folk er sløve til å gi opplysninger uten et ris bak speilet... ;)

Logg på - fyll inn - få penger! :)

• Liker 3
Skrevet

Du hadde hele fjoråret på deg på å levere opplysningene, så du har i grunnen bare deg selv å takke. Det ble sendt ut brev i posten med beskjed om hva du skulle levere inn av opplysninger, når fristen var og hvor du kunne levere inn opplysningene. Det ble vel også opplyst om at dette skulle inn i skatteberegningen for 2010.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde hele fjoråret på deg på å levere opplysningene, så du har i grunnen bare deg selv å takke. Det ble sendt ut brev i posten med beskjed om hva du skulle levere inn av opplysninger, når fristen var og hvor du kunne levere inn opplysningene. Det ble vel også opplyst om at dette skulle inn i skatteberegningen for 2010.

Så mye skatt de tar også av allerede skattede penger er det ris til egen bak, de har også en jobb og gjøre de og!

Vet om mange som sliter økonomisk på grunn av dette, og det er faktisk ikke alle som har fått det med seg, så slutt og kjeft!

AnonymBruker
Skrevet

200k som ikke leste i hverken papiravis eller elektronisk, er søren meg godt jobba og ikke få det med seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så mye skatt de tar også av allerede skattede penger er det ris til egen bak, de har også en jobb og gjøre de og!

Vet om mange som sliter økonomisk på grunn av dette, og det er faktisk ikke alle som har fått det med seg, så slutt og kjeft!

For sikkert en millionte gang, hvis man ikke kan vente til høsten på skattepengene så bør man ikke spare i skatt. Det er ingen plikt å betale inn for mye skatt som man MÅ ha igjen på sommeren.

• Liker 6
Skrevet

At man sliter økonomisk på at man ikke fikk skattepengene i juni vitner om dårlig økonomisk styring. Og dersom man ikke fikk pengene i juni pga at man ikke klarte å levere inn boligopplysningene i tide, da har man bare seg selv å takke.

Man fikk to brev i posten og det sto i samtlige aviser i lang tid. Dersom man ikke klarte å få med seg dette da, da har man seg selv å takke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

At man sliter økonomisk på at man ikke fikk skattepengene i juni vitner om dårlig økonomisk styring. Og dersom man ikke fikk pengene i juni pga at man ikke klarte å levere inn boligopplysningene i tide, da har man bare seg selv å takke.

Man fikk to brev i posten og det sto i samtlige aviser i lang tid. Dersom man ikke klarte å få med seg dette da, da har man seg selv å takke.

Javisst, men så er det også tusen forskjellige grunner til at det kan bli slik, tenkt på det?

kan nevne sykdom, arbeidsledighet, skilsmisse jo name it!

Jeg vet om kreftpasienter og voldsutsatte mennesker, mennesker i krise generellt som ikke klarer å følge opp, de skal ikke straffes for det!

AnonymBruker
Skrevet

Javisst, men så er det også tusen forskjellige grunner til at det kan bli slik, tenkt på det?

kan nevne sykdom, arbeidsledighet, skilsmisse jo name it!

Jeg vet om kreftpasienter og voldsutsatte mennesker, mennesker i krise generellt som ikke klarer å følge opp, de skal ikke straffes for det!

Mener du at disse gruppene skal få skattepengene sine før de er ferdig beregnet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at disse gruppene skal få skattepengene sine før de er ferdig beregnet?

Siden velferdstaten også bygger på noe så pent som skjønn ser jeg ikke noe i veien for litt medmenneskelig forståelse NEI.

Så vanvittig mye kyniske mennesker her.

AnonymBruker
Skrevet

Siden velferdstaten også bygger på noe så pent som skjønn ser jeg ikke noe i veien for litt medmenneskelig forståelse NEI.

De som beregner skatten har ikke oversikt over hvem som har gjennomgått en dyp personlig krise det siste året.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som beregner skatten har ikke oversikt over hvem som har gjennomgått en dyp personlig krise det siste året.

Nei, merker det-men det burde det absolutt åpnes for.

Gjelder også nav generellt.

AnonymBruker
Skrevet

TS. Her vekte jeg engasjement, men fikk null svar.. jeg leverer ikke opplysningene fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal finne ny ligningsverdi og fordi jeg ikke har noen formue, og derav vil ikke den nye ligningsverdien ha noe å si økonomisk sett.

Men må vel bare gjøre det lell da, vil jo ikke risikere å miste skattepengene.

Skrevet

TS. Her vekte jeg engasjement, men fikk null svar.. jeg leverer ikke opplysningene fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal finne ny ligningsverdi og fordi jeg ikke har noen formue, og derav vil ikke den nye ligningsverdien ha noe å si økonomisk sett.

Men må vel bare gjøre det lell da, vil jo ikke risikere å miste skattepengene.

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Kalkulatorer/Boligkalkulator/Boligkalkulator/

De tallene du putter inn i denne kalkulatoren skal du også putte inn i boligregistreringen på skattetaten sine nettsider.

Om du ikke har noen formue eller ikke blåser skattetaten i.

Skrevet

Vi har allerede et system for folk som er i økonomiske kriser. Det heter Nav, og fungerer ikke alltid perfekt, men da bør man forbedre Nav, fremfor å fokusere på tilbakebetaling av skattepengene, siden det bare er en liten del av mennesker i krise som ville blitt hjulpet av et slikt tiltak.

Når det gjelder folk som ikke greier å følge opp ligningen har man allerede gjort et løft i form av at man kan slippe å levere selvangivelse, dersom man ikke har noen endringer. At det følger litt mere ansvar med for de som er oppegående nok til å skaffe seg egen bolig synes jeg ikke høres så urimelig ut. Noe må de gjøre, og å holde igjen pengene høres ut som en bedre løsning enn å skjønnsligne på folk en sinnsyk straffeskatt, slik det tidligere har blitt gjort med de som ikke leverer.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...