Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir skrevet ut av NAV nå siden jeg skal studere. Men hvordan i helvete skal jeg klare meg økonomisk frem til jeg får stipend? Det tar jo ofte mange måneder før man får stipendet, og jeg har utgifter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg foreslå å jobbe?

• Liker 5
Skrevet

Jeg får ikke jobb, er en grunn til at jeg har vært i tiltak hos nav da. :klaske:

• Liker 2
Skrevet

Okei! Får du ikke lånt penger av familie eller noe da?

Skrevet

Nope, jeg har så fattig familie som overhode mulig. Når jeg vokste opp levde jeg på mat fra naboene mens alle klærne mine var slitte og arvet. :gjeiper: Så ikke noe å hente der.

Har jobbet i praksis de siste månedene og spurte om midlertidig jobb der frem til skolestart, men de hadde ikke noe ledig å sette meg på som ga lønning. :sukk:

Skrevet

Oi.. Såpass ja :sukk:

Har ingen andre forslag, men lykke til iallefall! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Om få måneder vil jeg være i samme situasjon som deg, og jeg tenker at eneste alternativet, hvis jeg ikke får betalt arbeid innen den tid, må være sosialstønad. :(

Skrevet

Jeg lurer på om NAV gir midlertidig utbetaling mens stipendet ikke kommer, og så at man betaler tilbake det NAV har gitt ut når man får stipendet? Men da må jo NAV gi samme sum som stipendet ville gitt ut (eller mindre) så ikke alt forsvinner når jeg først får det.

Skrevet

Det er sjelden det tar mange måneder før man får pengene. Jeg har alltid fått de bare noen få uker etter at jeg søkte, selv om jeg det første året bare hoppa på et studie akurat ved studiestart. Søker du nå, vil du nok få stipendet i august, rundt tiden for skolestart. Lånekassa har dessuten valgt å kjøre konkurranser der tidlige søkere kan bli trukket ut til å vinne bra premier, noe som gjør at pågangen ved studiestart ikke lengre er like stor.

Skrevet (endret)

Alle jeg kjenner har ikke fått stipendet før uti november hvert jævla år. Så jeg tørr ikke satse på at jeg får det når man egentlig skal.

Edit: Skrivefeil deluxe.

Endret av KaDust
AnonymBruker
Skrevet

Da har de søkt sent. Eller er dramaqueens. Jeg har vært student i tre år nå, og i kontakt med lånekassen i syv år; videregående og folkehøyskole. Det har aldri vært problematisk å få pengene. Jeg søker tidlig og får de med en gang. Null stress.

Søk i dag du.

• Liker 4
Skrevet

Er ikke helt sikkert hvilken skole jeg skal gå ved enda. Det er ikke sikkert før 20-21 juli så får ikke søkt før da.

Og nope, de har søkt tidlig nok (det vet jeg da jeg hjalp flere av de med søknaden). :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt så snart som mulig i alle de 8 årene jeg var innvolvert med lånekassen og alltid fått pengene i august. Men du får ikke penger før semesteravgiften er betalt, og mange gidder ikke å betale den før i sept/okt, og da kommer heller ikke pengene før. Evt kan du gå i banken og be om lån tilsvarende summen av stipend/lånekasselån, og betale tilbake når du får penger fra lånekassen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde søkt på sosialstønad fram til stipendet kommer. Stipendet skal forsørge deg fra studiestart og ikke før den tid.

• Liker 1
Skrevet

Soialstønad ja. Lever riktige kontoutskrifter og si ifra når du har fått pengene fra lånekassen. Pengene fra lånekassen kommer vanligvis tidsnok så det trenger du ikke uroe deg over:)

Skrevet

Jeg har levd på lånekassen i mange år og har alltid fått stipendet i august, hvert eneste år. Kjenner ei som ikke fikk det før i slutten av september en gang, og hun hadde sendt inn papirene sent.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skrevet ut av NAV nå siden jeg skal studere. Men hvordan i helvete skal jeg klare meg økonomisk frem til jeg får stipend? Det tar jo ofte mange måneder før man får stipendet, og jeg har utgifter!

Hvis du er kunde i DnB NOR kan du søke om Etableringslån ung.

Gjest Thefainter
Skrevet

Hvorfor avslutter NAV "tiltaket" ditt FØR du har startet på noe nytt? :klo:

Da jeg var på tiltak fra NAV (ikke så lenge siden) så fikk jeg penger t.o.m den dagen jeg startet i arbeid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid fått stipendet i August. En ting som kan forsinke utbetalingen er om man ikke betaler semesteravgiften, og den pleier å ha ganske sein betalingsfrist (på min skole ihvertfall). Hvis du passer på å betale den med en gang du er tatt opp til et studie, og søknaden din hos lånekassa er godkjent, så bør du ha pengene på konto innen en uke etter. Du må også forte deg å sende tilbake underskrevet gjeldsbrev til lånekassa.

Jeg syns det er veldig rart at Nav kutter deg ut før du faktisk er student! Dårlig. Lykke til ihvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok som det blir sagt her som er tilfelle med vennene dine; de har drøyd å betale semesteravgiften. Du søker lånekassen om stipende og lån samme dag som du kommer inn, og følger med på skolen sine hjemmesider når du kan betale semesteravgiften og gjør det så snart som mulig (ofte er det mulig før skolen i det hele tatt begynner). Da kommer pengene ganske så kjapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...