AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #1 Skrevet 13. juli 2011 Fikk beskjed av husverten igår om at de vil bli en økning av husleien, og at jeg vil få skriftlig beskjed. Har ikke fått det enda, men jeg er litt usikker på hva slags rettigheter jeg har dersom jeg føler det blir urimelig mye.. Kan h*n øke leien med mer enn konsumprisindeksen? Regnet ut hva det ville bli på Statistisk sentralbyrå sine nettsider, og da ser det ut til at 4500 i fjor tilsier ca 4595 nå.. stemmer det tro? I tillegg fant jeg denne artikkelen som sier at det er to tilfeller hvor utleier overhodet ikke kan øke husleien, og det er for det første hvis man har inngått tidsbestemt leiekontrakt(min er dog med 3 mnd gjensidig oppsigelse innenfor den tidsbestemte avtalen), og for det andre dersom det ikke står uttrykkelig i leiekontrakten at utleier kan øke husleien.. Begge disse tillfellene gjelder for meg. http://www.dinside.no/1017/%D8kt-husleie-nei-takk Kan jeg nekte å godta en økning, eller hva blir mest riktig?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 Om jeg ikke husker helt feil så kan huseiere øke med konsumprisindeksen hvert år med en eller tre måneders varsel. Og hvert 3dje år til gjengs leie som er markedspris (du må ha leid i minst 2,5år da) og med 6måneders skriftlig varsel. Og ikke tidligere enn et år fra siste prisøkning. Om du har skrevt under en tidsbegrenset kontrakt feks på 3 år så mener jeg disse reglene ikke gjelder om kontrakten er utløpt. Isåfall kan huseier ta så mye de vil. Som sagt er jeg ikke 100% sikker, men tror det var slik det er
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #3 Skrevet 14. juli 2011 Og hvis han hever med 1000 kr, og du syns det er for mye, da er det bare for huseier å si deg opp, og få inn andre som er villig til å betale. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #4 Skrevet 14. juli 2011 Og hvis han hever med 1000 kr, og du syns det er for mye, da er det bare for huseier å si deg opp, og få inn andre som er villig til å betale. Er ikke barebare å si opp noen heller skjønner du. Det finnest et regelverk. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #5 Skrevet 14. juli 2011 Er ikke barebare å si opp noen heller skjønner du. Det finnest et regelverk. Det er bare å si at man skal bruke husrommet selv e.l., og så har ts 3 mnd oppsigelse i kontakten sin, og da er det ganske enkelt. Vet mange føler seg beskyttet av et regelverk, men det er i mange tilfeller virksomt på helt feil punkter. Ønsker man å si opp noen, er det ganske enkelt. F.eks sier huseier at han skal ha rommet selv, beholder det i et par måneder etter ts er flyttet, maler en vegg eller tre, kaller det oppgradering og øker husleien til de neste som flytter inn. Enkelt og greit. Derfor er det bedre å gå i dialog enn å smelle i bordet med en masse regler som tilslutt kan medføre at du blir kastet ut. Jeg har vært leier i mange år, og jeg har også leid ut i noen år, så hvis huseier er lur vet han hvordan det er mulig å sno seg om regelverket.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #6 Skrevet 14. juli 2011 Det er bare å si at man skal bruke husrommet selv e.l., og så har ts 3 mnd oppsigelse i kontakten sin, og da er det ganske enkelt. Vet mange føler seg beskyttet av et regelverk, men det er i mange tilfeller virksomt på helt feil punkter. Ønsker man å si opp noen, er det ganske enkelt. F.eks sier huseier at han skal ha rommet selv, beholder det i et par måneder etter ts er flyttet, maler en vegg eller tre, kaller det oppgradering og øker husleien til de neste som flytter inn. Enkelt og greit. Derfor er det bedre å gå i dialog enn å smelle i bordet med en masse regler som tilslutt kan medføre at du blir kastet ut. Jeg har vært leier i mange år, og jeg har også leid ut i noen år, så hvis huseier er lur vet han hvordan det er mulig å sno seg om regelverket. Selvfølgelig, om det er et slikt husvære det er snakk om. Samtidig så er det gjerne mindre lønnsomt for huseier å ikke få et par-tre mnd husleie enn å kreve den økningen. Tror også at om leiligeten er av bra standard at huseier ikke har anledning til å si opp for oppgradering, om leietaker motsetter seg det.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #8 Skrevet 14. juli 2011 Hvor lenge har du bodd der? Jeg har bodd i leiligheten i 1 år. Ser at utleier har mulighet til å øke leien, og alt har gått riktig for seg. Økningen viste seg å være på 150 kr, og det er jo overhodet ikke krise. 4500 er gjengs leie for leiligheter i området i omtrent samme standard. Jeg er veldig godt kjent i nabolaget her(jeg og min bror leier leiligheter i samme området, og har vært innom iallefall 5 leiligheter tilsammen her i årenes løp) Forskjellen på min leilighet og de andre leilighetene i området, er at det er overhodet ikke lydisolert her, hører omtrent alt som blir snakket om over meg. Begrenset med uteplass, og at man må gå gjennom et soverom for å komme til badet, og gjennom badet igjen for å komme til siste soverommet. Det er pga dette at jeg er imot at husleien skal gå opp, jeg føler rett og slett ikke at leiligheten er verdt det, selv om økningen ikke var særlig mye å krangle om. Ts.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå