Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og en venninne sitter å planlegger hytte-til-hytte tur i femundsmarka. Vi har aldri gjort noe lignende, og lurer derfor på en del ting.

Hvilke uskrevne regler finns på hyttene? Hvordan foregår innskjekking, dusj/sove/toalett-rutiner? Hva med mat? Betaling? Det er betjente hytter.

Jeg må på do støtt og stadig, og særlig når jeg drikker mye vann. Hvordan går vi på do i den frie natur? Hvilke "regler" finns her? Tar man med seg papiret? Det er jo heller ikke særlig med busker i fjellet.

Håper noen av dere som har gjort dette før kan fortelle oss litt. Greit å ikke føle seg helt nybegynner på sin første tur. hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært på tur i Femundsmarka, og har stort sett bodd på Turistforeningens hytter (det er kanskje ikke de dere skal bo på?), men jeg kan fortelle om mine erfaringer.

De betjente hyttene fungerer mer eller mindre som et hotell - det er en resepsjon der du sjekker inn og får utdelt nøkkel til rommet osv. Når det gjelder dusj- og toalettfasiliteter varierer det. Det er ikke alle steder som er dusj - av og til har du bare en bekk til disposisjon. Men forsøk å søk opp hyttene dere skal til på ut.no, det bør stå der, evt. er det link til hyttas hjemmeside.

På DNT-hyttene pleier det å være fellesmiddag, som du sikkert får beskjed om når du sjekker inn. Til frokost er det brødmat, og dessuten mulighet til å smøre matpakke til lunsj.

Betaling vet jeg faktisk ikke, det er aldri jeg som har betalt :P

Det er vel ikke så mye "uskrevne regler" å nevne - bruk sunn fornuft. Det er ofte lytt, så det er greit å holde støynivået på rommet og i gangene på et minimum. Deler man rom med andre tar man selvsagt hensyn til det. Det er ok å ta en pils de fleste steder, men det er kanskje ikke tidspunktet for fylla - det sier vel seg selv. Tror det meste er ganske selvsagt.

Når det gjelder å gå på do i naturen, er det vel å sette seg bak en busk litt utenfor allfarvei som gjelder :) Er det tynt med vegetasjon får man benytte seg av sjansen når man kommer over busker, det gjør man alltids. Det er ikke krise å legge papiret under en stein, det brytes ned ganske raskt. Forsøk dog å begrense bruken til et minimum, det er ikke hyggelig å finne andres toalettpapir slengende i stien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid betalt på betjente hytter med kort. Husk at det er billigere hvis dere er medlem i Turistforeningen. På UT.no kan dere lese om fasilitetene på hyttene, men jeg har aldri opplevd at en betjent hytte ikke har dusj (takkoglov).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og en venninne sitter å planlegger hytte-til-hytte tur i femundsmarka. Vi har aldri gjort noe lignende, og lurer derfor på en del ting.

Jeg har ikke vært i Femundsmarka, men har gått fra hytte til hytte, så skal svare etter beste evne. Har stort sett erfaring fra turistforeningens hytter, men har sovet en gang på privat hytte, noe som funka så og si likt. (Ser ut som de fleste betjente hyttene i Femundsmarka er private?)

Hvilke uskrevne regler finns på hyttene? Hvordan foregår innskjekking, dusj/sove/toalett-rutiner? Hva med mat? Betaling? Det er betjente hytter.

På betjente hytter er det en resepsjon, der man "sjekker inn" og får tildelt seng. Om du får velge mellom rom eller sovesal, kommer jo selvsagt ann på hvor mange som har kommet før deg og hva de har valgt. Om det er fult, får man en madrass på gulvet. Det finnes egentlig et slags "hierarki" for hvem som får seng, men det eneste jeg har opplevd at praktiserers er at "eldre" (60+ ?) skal slippe å sove på madrass på gulvet.

Du må ha med lakenpose. Det er og greit å ha ørepropper med, det er alltid en på sovesalen som snorker.

På betjente hytter betaler man med bankkort. Om dette mot formodning ikke funker, eller om man er på en selv-/ubetjent hytte betaler man med en betalingsfullmakt (du fyller ut kortnummer o.l. i et skjema.)

Det er (i alle fall alle steder jeg har vært) en "garderobe" med dusj og vask. Dusjen er sånn at man putter på en tier, og får man dusj i 5 min. Toalett er utedo.

Husk å ta med hånkle. Veldig lurt å kjøpe seg et sånt turhånkle som veier lite og tørker fort.

Stedene har mest sannsynelig agregatstrøm, som slåes av på et tidspunkt i løpet av kvelden (ofte kl 23/24), så da blir det mørkt. Alle legger seg før strømmen blir tatt, og etter "leggtid" så er det vel en uskreven regel å ikke prate på sovesalen. Om du gjerne må ut på do om natta eller sånn, så kan det være greit med en lommelykt

Ellers går man gjerne ikke inne på hytta med sko/støvler. Veit at mange liker å ha lette tøfler eller slippers til å bruke inne. Du må bare vurdere om det er verdt å bære på.

Er som regel tørkerom, der man henger opp det våte, så man slipper å ha med det inn på en full sovesal.

Jeg må på do støtt og stadig, og særlig når jeg drikker mye vann. Hvordan går vi på do i den frie natur? Hvilke "regler" finns her? Tar man med seg papiret? Det er jo heller ikke særlig med busker i fjellet.

Selv om det ikke er trær, så er det jo steder å gjemme seg, bak en haug eller stor stein eller noe. Man trenger ikke ta med papiret, men det er jo greit å hive litt mose e.l. over. Ellers er det jo greit å gå mer enn en halv meter unna stien, så slipper nestemann å "snuble over" doen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...