Gå til innhold

Spørsmål om blå resept

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en blå resept av legen min her for en tid tilbake. Da jeg dro på apoteket for å hente ut medisinen, spurte apotekdama om det hadde blitt sendt søknad på noe i forbindelse med den blåe resepten. Legen ordnet det samme dag jeg var der og ba om resept, så ja, det var blitt søkt om. Da sa hun at når søknaden ble innvilget, kunne jeg få pengene tilbake. Så det jeg lurer på - hvordan får jeg disse pengene tilbake? Må jeg ta kontakt med legekontoret? Helfo? Noen som vet?

(ser at det ble litt innviklet, men håper at det er mulig å forstå hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chevy

refusjon fra nav? vet ikke om det er samme greia eller i nærheten av slik frikortet var før, at hvis man gikk over grensa fikk man tilbake fra nav. for min egen del havnet disse på konto så fort nav hadde godkjent at jeg var over frikortet. aner ikke om det kan være samme greia, men bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel under egenandelskortet, i år er summen 1840kr før man kan få frikort (og evt få tilbakebetalt om du har betalt over dette). Når du har fylt opp denne summen enten ved legebesøk, legemidler på blåresept og lignende får du dette gratis ut året, evt penger tilbake som sagt :)

Dette ordner seg av seg selv. Før var det slik at man måtte ha det på egenandelskortet for så å ta det med ned til NAV selv, men nå er det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått frikort nå, siden jeg hadde gått over grensa. Pengene er ikke utbetalt enda, men regner med at de er på vei. Jeg fikk også en oversikt fra Helfo over hvor mye jeg har betalt her og der, og der sto det ingenting om denne resepten. Så jeg syns det var så rart at hun sa at jeg kunne få tilbake det samme beløpet som det jeg betalte for denne medisinen. Jeg svarte at det var flott, men jeg tenkte ikke på å spørre om hvordan jeg kunne få tilbakebetalt pengene. Kanskje jeg skal ta kontakt med nav da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått en type medisin som ikke det er ordinær egenandel på uten at det er søkt om det(eks. Aerius), og det er HELFO som har med egenandeler. Mest sannsynlig vil det, hvis søknaden går igjennom, gå automatisk, men du vil uansett få vedtak i posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del legemidler som kun unntaksvis gis på blå resept, eller bare gis på blå resept for noen diagnoser, mens de gis på hvit resept for andre. Ergo skrives det ut på blå til deg, men staten betaler ikke før søknaden er gått gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...