AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #1 Skrevet 13. juli 2011 Vi er to sykepleiere, med fast lønn hver på ca 330tusen. Er vi "for godt betalt" til å få kommunalt lån, tror dere?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Vi er to sykepleiere, med fast lønn hver på ca 330tusen. Er vi "for godt betalt" til å få kommunalt lån, tror dere? Hvorfor får dere ikke lån i bank med en sånn inntekt?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #3 Skrevet 13. juli 2011 Jo, vi kan få lån, men ikke nok til en leilighet med 2 soverom - og vi vil gjerne ha barn.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #4 Skrevet 13. juli 2011 Merkelig, vi er nå to studenter og har nettop kjøpt leilighet med to soverom til to millioner.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 Jo, vi kan få lån, men ikke nok til en leilighet med 2 soverom - og vi vil gjerne ha barn. AB her.Hvorfor skal du få kommunalt lån fordi du vil ha barn og ikke har råd til en tre-roms, når dere kan få lån i bank? Du regnes ikke som vanskeligstilt fordi man ønsker større leil fordi man vil ha barn. Dere får lån i bank til leil og da børS dere vente med barn om dere vil ha en større leil. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #6 Skrevet 14. juli 2011 Når dere to tilsammen tjener 660 000 kr så er dere sannsynligvis for godt stilt til å få kommunalt lån. Sier som over her, hvorfor går dere ikke i banken og forhører dere der? Jeg er enslig sykepleier og fikk lån nok til å kjøpe en treroms på landås, et opp-pussings prosjekt riktignok, men solgte et par år senere med god verdistigning og mulighet for å kjøpe en bedre leilighet. Det er de færreste som kan kjøpe den perferkte leiligheten første gang. Dessuten er det fullt mulig å kjøpe tre-romsleiligheter uten at det koster altfor mye, men da må man belage seg på å bo litt usentralt, og så heller oppgradere etter hver. Se f.eks her, her, her eller her. Det er det som er vanlig. Så lenge det er gode bussforbindelser går det greit. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #7 Skrevet 14. juli 2011 Når dere to tilsammen tjener 660 000 kr så er dere sannsynligvis for godt stilt til å få kommunalt lån. Sier som over her, hvorfor går dere ikke i banken og forhører dere der? Jeg er enslig sykepleier og fikk lån nok til å kjøpe en treroms på landås, et opp-pussings prosjekt riktignok, men solgte et par år senere med god verdistigning og mulighet for å kjøpe en bedre leilighet. Det er de færreste som kan kjøpe den perferkte leiligheten første gang. Dessuten er det fullt mulig å kjøpe tre-romsleiligheter uten at det koster altfor mye, men da må man belage seg på å bo litt usentralt, og så heller oppgradere etter hver. Se f.eks her, her, her eller her. Det er det som er vanlig. Så lenge det er gode bussforbindelser går det greit. I Heltlevik er det ikke gode bussforbindelser, spesiellt nå på sommertider er de elendige, leilighetene du viste har også høye husleier, det er på mange måter å kaste vekk penger, går an å gjøre bedre kjøp enn det der. Til hi: Nei, dere får ikke startlån fra kommunen men skal nå ha råd til en tre roms med såpass inntekt. Sørg for at fellesgjeld er lav og helst så lite i husleie som mulig, hva med selveier?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #8 Skrevet 14. juli 2011 I Heltlevik er det ikke gode bussforbindelser, spesiellt nå på sommertider er de elendige, leilighetene du viste har også høye husleier, det er på mange måter å kaste vekk penger, går an å gjøre bedre kjøp enn det der. Det var bare eksepmler, som viser at det faktisk er mulig å kjøpe seg treroms leilighet på to lønninger. Personlig ville jeg ikke bodd i Bergen Vest i det hele tatt, men hadde det vært det som var løsningen for å få min egen leilighet, så fikk jeg heller svelge den kamelen. (For øvrig er det kort vei fra hetlevikåsen til terminalen på vestkanten, har en venninne som bor der og gått snarveien flere ganger.) Når det gjelder fellesgjeld så virker det som det eneste folk har fått med seg er at man skal unngå høy fellesgjeld, uten faktisk å forstå hva fellesgjeld betyr, eller når fellesgjeld er høy. Uten referanse til de overnevnte leilighetene, så er det faktisk helt vanlig at det er noen hundretusen i fellesgjeld, spesielt i borettslag som har renovert altaner, vinduer o.l. siste tid. Man kan godt kjøpe noe med lav felleshjelp, men med en gang borettslaget da bestemmer seg for å gjøre noe vil fellesgjelden øke kraftig. Har man ikke tatt utgangspunkt i det ved kjøp, kan man plutselig sitte med en leilighet som er for dyr. En leilighet i et borettslag det "alt" er gjort, er derfor mye tryggere. Å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld vil jeg ikke si du har gjort før fellesgjelden er majoriteten av leilighetens totalverdi. Altså at en leilighet med totalpris på 2 mill, har kjøpspris på 1,6 mill og 400.000 i fellesgjeld mener jeg er greit, men dersom det hadde vært motsatt hadde prosjektet vært risikabelt. Det har også noe å si om borettslaget hører inn under en av de store som vestbo, stor-bergen eller bob, da vil beregninger for drift og sannsynligheten for at ting er gjort riktig og uten at det blir plutselige overraskelser være større enn dersom det er et lite, privat borettslag. Penger som betales inn som fellesgjeld vil legges til summen når du skal selge, så pengene er ikke tapt. Poenget er uansett at ingen kan forvente drømmeleiligheten på første forsøk, det er viktig å komme seg inn på markedet for deretter å kunne få goder som verdistigning og mulighet for å kjøpe seg opp senere. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 Det var bare eksepmler, som viser at det faktisk er mulig å kjøpe seg treroms leilighet på to lønninger. Personlig ville jeg ikke bodd i Bergen Vest i det hele tatt, men hadde det vært det som var løsningen for å få min egen leilighet, så fikk jeg heller svelge den kamelen. (For øvrig er det kort vei fra hetlevikåsen til terminalen på vestkanten, har en venninne som bor der og gått snarveien flere ganger.) Når det gjelder fellesgjeld så virker det som det eneste folk har fått med seg er at man skal unngå høy fellesgjeld, uten faktisk å forstå hva fellesgjeld betyr, eller når fellesgjeld er høy. Uten referanse til de overnevnte leilighetene, så er det faktisk helt vanlig at det er noen hundretusen i fellesgjeld, spesielt i borettslag som har renovert altaner, vinduer o.l. siste tid. Man kan godt kjøpe noe med lav felleshjelp, men med en gang borettslaget da bestemmer seg for å gjøre noe vil fellesgjelden øke kraftig. Har man ikke tatt utgangspunkt i det ved kjøp, kan man plutselig sitte med en leilighet som er for dyr. En leilighet i et borettslag det "alt" er gjort, er derfor mye tryggere. Å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld vil jeg ikke si du har gjort før fellesgjelden er majoriteten av leilighetens totalverdi. Altså at en leilighet med totalpris på 2 mill, har kjøpspris på 1,6 mill og 400.000 i fellesgjeld mener jeg er greit, men dersom det hadde vært motsatt hadde prosjektet vært risikabelt. Det har også noe å si om borettslaget hører inn under en av de store som vestbo, stor-bergen eller bob, da vil beregninger for drift og sannsynligheten for at ting er gjort riktig og uten at det blir plutselige overraskelser være større enn dersom det er et lite, privat borettslag. Penger som betales inn som fellesgjeld vil legges til summen når du skal selge, så pengene er ikke tapt. Poenget er uansett at ingen kan forvente drømmeleiligheten på første forsøk, det er viktig å komme seg inn på markedet for deretter å kunne få goder som verdistigning og mulighet for å kjøpe seg opp senere. - Og det er jeg enig med, sitter på en borettslagsleilighet selv og fellesgjelden er lav, får derfor MYE mer når jeg selger den fordi husleien reguleres deretter. - Også enig med deg at man må ha en inngangsbillett til markedet og kan ikke være så kresen på første kjøp, selger en med gevinst kan man heller utvide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå