Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hey:)

Noen her som har peiling eller erfaring ved å jobbe i utlandet enten i syden, asia eller europa generelt?Der en kan finne boplass og tjene nogenlunde greit?!

Del deres synspunkter, ulemper og fordeler!

Link gjerne:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sant du ikke er veldig stødig i et annet språk (les: flytende), ville jeg kanskje satset på ymse kundesenter i Europa. Det er drøssevis med steder der de trenger skandinaver, og ikke alt er "drittjobber". Søk f.eks på scandinavian, bi-lingual, multi lingual el. på Monster, Stepstone ol., så bør du få opp en del treff. Selv har jeg jobbet på kundesenter i Skottland for IBM, på regnskapssenter for Shell (de trengte folk som skjønte de skandinaviske fakturaene), og vært kundeservicmedarbeider for Nespresso i Brüssel (der tok jeg også UK-samtaler, er rimelig flytende i engelsk). Jeg vet også at det finnes noen jobber i India om du ønsker noe mer eksotisk. Spania har jeg også hørt nevnt, men det er vissnok ganske dårlige arbeidsvilkår. Ellers har du Irland, resten av UK, og muligens noe i østeuropa. Selv om dette ikke er jobber du ønsker kan det være en grei måte å komme seg til landet på og få litt innblikk i systemet, så kan du heller søke deg over i en bedre jobb senere.

Da jeg kom til Skottland ordnet Manpower (som driftet kundesenteret, intervjuet var i Oslo, på engelsk) alt, de hjalp oss å finne bolig, med papirarbeid, betalte en sum for flyttekostnader og for B&B til vi fant en lelighet. Dessverre betalte de relativt dårlig og mistet mange ansatte pga. det selv om vi egentlig var bundet av kontrakten (mange stakk rett og slett av, fant seg jobb et annet sted og lot være å dukke opp på jobb dagen etter, har hørt at de etter hvert satte opp lønna). Jeg avsluttet på ordentlig vis da jeg fant jobben i Shell som hadde bedre arbeidstider og var bedre betalt.

Kjapt søk på monster fikk opp dette:

http://jobsearch.monster.co.uk/jobs/?q=scandinavian&q=bi__2Dlingual&q=multi-lingual&cy=uk

Har du spisskompetanse i noe er det jo bare å søke opp den type jobber og sende inn søknad, nordmenn regnes som gode i engelsk, så jobb i f.eks UK/Irland bør være mulig å få.

Skrevet

PS Husk at lønna er vesentlig lavere enn i Norge, men som regel er det alltid nok til å klare seg, om ikke akkurat blir rik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...