Gå til innhold

Hva er ditt beste barndomsminne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvilke minner du trekker frem. Må ikke være ett...

For meg var det turer i skpg og mark i Femunden der mamma er fra.

Steking av vaffler i solveggen på terassen mens det fortsatt var litt snø.

Barnemusikkteateret og koret jeg var med i.

Og turer i sommerferien til sørlandet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Okusan
Skrevet

Mitt aller beste minne er av at jeg dorget etter makrell, i tidlige morgentimer, sammen med bestefar i Oslofjorden. Ofte fikk vi makrell også, og bestemor stekte den blodfersk til lunsj.

Mye annet også, blant annet en sovjetisk barneplate pappa kjøpte til meg, men dette tar kaka :)

Skrevet

Har mange!

- Ferieturene våre

- Skiturer om vinteren

- Hytteturene og båtturene

- Mamma som sendte ned mat til oss i kurv fra verandaen

- Julen

Er nok mye mer sm jeg ikke kommer på akkurat nå, hadde en kjempe fin barndom :jepp:

Skrevet

- Å spise pannekaker med sukker og pølser i hos farmor og farfar!:)

- Å sove i senga til mamma mens pappa var på nordsjøen

Jeg husker lite av barndommen min, så husker ikke så mange minner, men jeg var skikkelig "barndomsfølelse" av filmen "Hunden Charlie/All dogs go to heaven", og noen barndomsbøker jeg har. Jeg husker alle historiene, men ikke at jeg ble lest for :P

Skrevet

De beste barndomsminnene mine er stort sett fra hele familien var samlet på hytten :) Morfar tredde blåbær på strå til oss, mormor stekte pannekaker til frokost, vi var ute og fisket, brente bål og pappa kjørte oss i trillebår :hjerte: Tror det var følelsen av at alle var samlet og hadde god tid som var det beste :)

Andre gode barndomsminner er picnic på lekeplassen med bestevenninnen min i strålende sol, og mamma sine nybakte skillingsboller :) Tror jeg følte at jeg ikke hadde et eneste problem i verden akkurat da ;)

Skrevet

Kanskje ikke det aller beste minnet, men et minne som jeg setter stooor pris på den dag i dag!

Jeg husker en gang jeg og broren min ble vekt tidlig en lørdag morgen. Vi fikk beskjed om å stå opp, dusje, spise frokost og gjøre oss klare for dagen. Vi fikk beskjed om at vi skulle noe, men fikk ikke vite hva.

Vi fikk beskjed om å sette oss i bilen.. vi kjørte lengre enn langt og nysgjerrigheten over hvor vi skulle steg og steg.

Plutselig så vi skilting mot "Tusenfryd" langs veien og pappa kjørte etter de. Vi satt i baksetet med sommerfugler i magen og håpet og håpet at det var dit vi skulle, samtidig som vi prøvde å holde forventingene nede - fordi Tusenfryd på en måte var litt mye å håpe på.

Men tror dere ikke at det var Tusenfryd vi skulle på? L-Y-K-K-E!

• Liker 1
Skrevet

Det sies at den episodiske hukommelsen (den som lagrer hendelser) ikke gjelder før etter man har fylt 3 år ca. Hvis man husker noe fra før da er det fordi at den hendelsen har påvirket en i stor grad negativt eller positivt, gjerne negativt.

For å si det sånn: Jeg husker da jeg var 2,5 år og kjørte ned ei svær trapp med en lekebil. :fnise:

Skrevet

Det sies at den episodiske hukommelsen (den som lagrer hendelser) ikke gjelder før etter man har fylt 3 år ca. Hvis man husker noe fra før da er det fordi at den hendelsen har påvirket en i stor grad negativt eller positivt, gjerne negativt.

For å si det sånn: Jeg husker da jeg var 2,5 år og kjørte ned ei svær trapp med en lekebil. :fnise:

Jeg husker at jeg hilste på lillebroren min når han lå i kuvøse. Da var jeg 2,5 år. Det påvirket meg nok veldig positivt :) Stas å bli storesøster!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at jeg bæsja på gulvet en dag jeg fikk gå uten bleie.. :sjenert: Var nok ikke store jenta da, men det har sikkert satt seg i minnet siden det var flaut å bli oppdaget...! Husker faktisk akkurat hvor jeg satt i stua når det skjedde :fnise:

Ellers, gode barndomsminner er sommerferien, når vi løp rundt i gata, over til nabobarna, bygde hytter i trærne hele dagen, spiste is på trappa, utforsket skogen og dro på ferietur til slekt i trønderlag. :)

Skrevet

Det er viktig å huske og skille mellom de tingene man faktisk fysisk husker og de tingene man tror man husker fordi man har blitt fortalt.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å huske og skille mellom de tingene man faktisk fysisk husker og de tingene man tror man husker fordi man har blitt fortalt.

Veldig sant!

Selv er jeg f.eks i tvil om hvor mye jeg HUSKER fra første skoledag. Mye av det er nok minner som bare har blitt sittende ved hjelp av bilder og historier.

Vanskelig å velge et beste barndomsminne, men blir varm inni meg av tanken på lange somre hos mormor og morfar, rusletur alene med pappa til kiosken, dager hvor pappa hadde fri flere dager i strekj og det ventet varm lunsj hjemme, bare meg og han!:hjerte:

lek med "bestemoren" min som passet meg, og at vi tok lurer midt på dagen. Ingen andre enn hun kunne få meg til å bremse opp såpass!:rodmer:

Den gangen pappa ENDELIG kom hjem fra jobb etter noe som føltes ut som evigheter, at det var bursdagen min, og at han hadde med en ferdig oppskrudd, drittøff offroadsykkel i bagasjerommet!!! Jeg fikk prøve den i gata, selv om det var langt over leggetid!

Pappa preger meg nok mer ift til minner enn mamna, men det er nok fordi han reiste veldig mye i jobben da jeg var barn, og både savn og gjensynsglede var stort for ei pappa-jente!

Skrevet

Bestemor - enkelt og greit.

Hun hadde verdens største varme og glatte hender og når hun strøk på meg var jeg i himmelen. Hun hadde alltid tid, tålmodighet og øre for meg og mitt.

Verdens beste bestemor :hjerte:

Gjest Gjest
Skrevet

* Sommerferiene på Hardangervidda, med telt og fiskestang.

* Hagen med lekestue og frukttrær som var fine å klatre i. Syrinene som luktet sommer.

* Vennene mine, da vi lekte cowboy og indianer, og detektiver ved et ubebodd småbruk.

* Favoritthesten min, en svart fullblodshest ned hvit stjerne i panna, sprangtimene på rideskolen og ridetuer i skogen.

* Lange skituer helt alene, bare sammen med schæferhunden min.

* Kuene som beitet på jordet ved siden av huset vårt.

* Da en venninne tyvlånte "Lek" av fra nattbordet til onkelen sin, og vi hadde hviskende høytlesning av erotiske noveller under låven.

* Gutten som jeg forelsket meg i da jeg var 10, og ble sammen med da jeg var 17.

+ mange flere fine minner.

Skrevet (endret)

- Vinter på Voss, være ute i snøen hos bestemor og bestefar og så komme inn og løpe rundt i strømpebukse.

- Sommer på Voss hvor vi syklet og lekte ute.

- Når jeg fikk bade i badekaret hos bestemor og bestefar og leke skum og alle dukkene til mamma. Farget håret til dukkene med gurkemeie og så badet jeg de rene. Jeg elsket badet og lukten av det.

- Og når jeg skulle sove fikk jeg sove med bestemor og holde henne i hånden. Det er et av favorittminnene! Også leste hun alltid litt for meg. Samme bøkene hver gang. Alltid like gøy.

- Når jeg fikk høre på kassetter med barnesanger og hoppe opp og ned fra kjøkkenkrakkene. Og når jeg fikk sove i sengen til bestefar og høre på "gøy på landet" mens han fortalte om når han bodde på gård.

- En gang så jeg en kjempefin rosa pysj med prinsesser. Viste den til bestefar og så fikk jeg den til bursdagen min. Sammen med et kort av Sonja Henie. Aldri hatt noe forhold til henne, men jeg ble så utrolig glad for den pysjen og at bestefaren min husket at jeg ønsket meg den.

- Sommer på østlandet hos de andre besteforeldrene mine. Spise frokost ute i solen. Havregrøten bestefaren min laget.

- Fuglene og hundene bestefaren min hadde. Elsket å få leke med de. Pugget fuglebøker og kikket spent ut.

- Kano- og teltturer i skogen.

- Turer til hurdalsjøen.

- Vinter hvor vi stod på ski, var ute og laget snømenn. Noen ganger om vinteren kan jeg fortsatt kjenne hvordan det luktet.

- To minner jeg husker veldig godt er når jeg og bestefaren min så på medaljene til Bjørn Dæhlie. Det var mørkt ute, masse folk og fakler( i hvert fall slik jeg husker det). Bjørn Dæhlie var min store helt. Det andre var når vi var på tur og bestefaren min sa at jeg måtte hilse på trollet(sånn stort som finnes på alle turiststeder). Jeg gjorde det og jammen hadde trollet en melkesjokolade i hånden, til meg!

- Når bestefaren min trenet i kjelleren og vi hørte på Griegs Dovregubbens hall og Morgenstemning.

Åh... Mye kunne vært bedre i barndommen min, men bedre besteforeldre kunne jeg ikke fått!

- Onkelen min pleide å låne meg en gang i blant. Da gikk vi på McDonalds og kino etterpå. Husker spesielt godt at vi så Aristokattene og 101dalmantinere.

-

Endret av Conuren
Skrevet

Da jeg fikk lov å passe brødrene mine helt alene, yngstemann var bare baby. Det har seg også slik at både baby og katten ble kjørt i dukkevogna den kvelden. Det var helt vanlig hjemme hos meg å kle på katten dukkeklær å trille tur med han. Å for ikke å snakke om alle de gode minnene jeg har med små brødrene mine. Hadde jo noen som bare skulle være hos meg, pappa fikk ihvertfall ikke røre yngstemann. Faren min var fisker og var veldig mye borte, så det har nok noe med at han var ikke vant til at den her skumle mannen skulle drive å løfte på han. Å for ikke å snakke om bilferie med foreldre som røyker i bilen og unger som krangler i baksetet

• 2 år senere...
Skrevet

Har jo flere, men det jeg kom på nå var da vi var på tivoli. Det var før foreldrene mine ble skilt da jeg var 6, så husker det bare litt vagt, noe er gjenfortalt. Jeg var mest gira på karuseller, men broren min er 7 år eldre og likte best disse spillbodene og slikt. Jeg hadde akkurat kommet av en karusell, så kommer broren min løpende med en kjempestor kanin-bamse.
"Ta den, ta den!" ler han flaut og ser om noen fra klassen så ham mens han dytter den i henda mine.

Så jeg blir jo stående med det svære gliset med en bamse som sikkert var like stor som meg selv :fnise: Den har jeg enda, har sin egen stol på soverommet med en silkesløyfe jeg knytte i ørene en gang:)

Skrevet

* sitte ved siden av pappa og se på at han spilte dataspill (frem til jeg var ca 10 og fikk lov å spille selv). * kjøre hjem fra ferie midt på natta og sitte og være våken sammen med pappa mens resten av familien sov i baksetet. Vi snakket ikke sammen, bare var stille eller sang med på musikken i bilen.

Skrevet

Første gangen i Euro Disney, Paris. Gikk fullstendig amok.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Da jeg løp over enga og til bondegården der jeg jobbet med å stelle kaninene,hestene og fikk med kurv for å selge egg.

Og bilturene nordover for å besøke besteforeldre.

Er fremdeles noe magisk for meg å kjøre om nettene :-)

Mange gode minner,og de fleste handler om naturen og dyr :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Viktig fordi? Gir minnene en god følelse,er det vel det som teller? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...