Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da er det avgjort, vi skal på en treukers ferie til USA i oktober :hoppendeglad:

Vi flyr til San Francisco, og tenker å leie bil og kjøre. På planen ligger besøk i Los Angeles, San Diego og Las Vegas blant annet. Ønsker meg masse tips fra dere som har vært der :kghjerte:

Vi er interessert i natur og friluft, men også shopping og severdigheter (dog kanskje ikke de aller mest turistifiserte).

Vil gjerne også ha shoppingtips, både om butikker, kjøpesentre og generelt "gode kjøp".

På forhånd takk :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

vær så snill ? så er man ikke snill hvis man ikke har tips?

Mitt tips er å sjekke på nettet, det finnes mange gode sider som handler om det dere ønsker å gjøre, og som skriver om severdigheter, historie, kultur etc. Google er din venn

AnonymBruker
Skrevet

vær så snill ? så er man ikke snill hvis man ikke har tips?

Mitt tips er å sjekke på nettet, det finnes mange gode sider som handler om det dere ønsker å gjøre, og som skriver om severdigheter, historie, kultur etc. Google er din venn

Uff, har du en dårlig dag? Jeg tenker at det er snilt av folk å bruke tid til å svare på en tråd. Det er høflig å si vær så snill når man ber om noe.

Jeg er godt kjent med google, og bruker selvfølgelig det mye i planleggingen men det er likevel noe annet å få tips her, da det kan være om ting jeg ellers ikke ville funnet. Det kan være småting som fine butikker, hoteller eller steder med fin natur som ellers ville forsvunnet i google-jungelen :)

Skrevet

Jeg planlegger også roadtrip i USA, så vil følge med i denne tråden :)

Skrevet (endret)

Jeg regner med at dere planlegger å kjøre highway 1 fra SF til LA? Les mer her. Det er en kjempefin tur, veldig vakkert og mye å finne på på veien.

Noen anbefalinger mellom SF og LA:

• - Big Sur - vakkert!
  • - Hearst Castle i San Simeon - veldig morsomt å se!
  • - San Luis Obispo - en veldig koselig by med mange gode restauranter
  • - Avila Beach - like ved San Luis, fin strand med koselig restauranter. Et fint sted å bo der er Sycamore Springs, de har vakre rom, god mat, nydelige boblebad i fjellsiden og masse yoga!
  • - Pismo Beach er også fin og det er mye å gjøre der: strandliv generelt, leie Segway eller sykkel, spise god meksikansk mat...
  • - Madonna Inn: et morsomt sted å stoppe, helt vill innredning!
  • - California Missions: Jeg er interessert i historie og synes disse er både vakre og interessante, spesielt likte jeg den i Lompoc. Les mer her.

Det er mange steder å drive med friluftsliv, skal se om jeg finner litt mer info.

Endret av Aranciata
  • Liker 1
Skrevet

Veldig fin tur, og veldig misunnelig på dere som får gjennomføre den til høsten!

Har selv kjørt samme ruten et par ganger, men må fortsatt tilbake en gang i fremtiden :)

Velg interstate 5 hvis dere vil komme frem raskt noe sted (mellom San Francisco og Los Angeles). Selve veien er imidlertid ganske kjedelig, og det er ikke så mye å se i innlandet, men den går ganske raskt.

Velg Highway 1 (som jeg allerede regner med at dere skal holde dere til) for den fine kjøreturen i svingete og lett kupert terreng langs kysten. Denne kan imidlertid gå ganske tregt hvis dere skal kjøre "gjennom" Los Angeles på den, mange lyskryss fra Santa Monica til Malibu. Husk at det kan være en del rush-trafikk i LA.

Spar shoppingen (og plass i kofferten før du reiser!) til diverse Outlet malls. Her er en grei oversikt: http://www.outletbound.com/

Før dere drar sørover fra SF må dere ta en natt nordover. Dra innom vingårdene i Sonoma og Napa for litt vinsmaking i koselig landskap, og deretter highway 1 sørover og over Golden Gate på vei ned til San Francisco igjen.

Sørover har mye blitt nevnt, men jeg likte meg overraskende godt i Laguna Beach (kanskje på grunn av fordommer etter å ha sett MTV-serien).

For billig overnatting, sjekk ut http://www.hotwire.com/ og "Name your own price" på www.priceline.com. Ikke la deg skremme av "hemmelige hotell" - fasiten til hvilket hotwire/priceline hotell du mest sannsynlig havner på og hvordan by på priceline hotellrom finner du på dette forumet: http://betterbidding.com/ Her kan det være mye penger å spare!

Ellers et siste tips: Ikke book alle rom og steder på forhånd!

Da låser du deg automatisk til en viss reiserute, og har ingen slingringsmonn hvis dere f.eks like et sted veldig godt og har lyst til å bli noen ekstra dager, eller hvis dere gjerne vil dra fra en by tidligere enn planlagt. Eller hvis noe annet uforutsett skulle skje. I oktober får du alltid et hotellrom et sted, og på hotwire kan du booke samme dag eller dagen før!

God tur :-)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei trådstarter,

Er det bare meg, eller er det litt kjipt at folk bruker tid på å svare, komme med gode råd osv. også kommer du ikke tilbake for å si et kjapt takk engang?

AnonymBruker
Skrevet

Hei trådstarter,

Er det bare meg, eller er det litt kjipt at folk bruker tid på å svare, komme med gode råd osv. også kommer du ikke tilbake for å si et kjapt takk engang?

Utakk er verdens lønn, men ts sa i det minste på forhånd takk ;)

Skrevet

Kanskje hun ikke gadd å sjekke forumet mer pga det kjipe svaret hun fikk fra anonym først, som bad henne om å google?

Eller kanskje hun er på ferie?

Hvis ikke det er noe av dette, så er jeg enig i at det er kjipt av TS. Hun fikk veldig fine svar fra California og Aranciata! Flott med folk som tar seg tid til å gi gode svar på forumet, det er gull verdt :-)

Skrevet

Utakk er verdens lønn, men ts sa i det minste på forhånd takk ;)

Haha, det er jo helt sant! Hun helgarderte med takk på forhånd! :)

Skrevet

Kanskje hun ikke gadd å sjekke forumet mer pga det kjipe svaret hun fikk fra anonym først, som bad henne om å google?

Eller kanskje hun er på ferie?

Hvis ikke det er noe av dette, så er jeg enig i at det er kjipt av TS. Hun fikk veldig fine svar fra California og Aranciata! Flott med folk som tar seg tid til å gi gode svar på forumet, det er gull verdt :-)

Ja, det kan selvfolgelig vaere mange grunner, jeg vet det. Og det er jo ikke noe stort problem, de fleste tråder er jo mer diskusjon, men de trådene hvor man bruker tid på å finne informasjon eller dele av spesifikke erfaringer så er det jo hyggelig med et svar tilbake. Takk for fine ord! :takke:

Skrevet

Jeg kom hjem fra USA-tur i går, kjørte ca den ruten du har fått tips om. Vi dro til:

- San Louis Obispo

- Monterey

- San Fransisco

- Yosemite Nathional Park

- Sequoia Nathional Park

- Las Vegas

- Lake Havasu

- San Diego

- Laguna Beach

Vi brukte "Turen går til California og det vestlige USA" mye. Fikk masse gode tips i den.

Var innom mange av de stedene andre har vært, Hearst Castle bl.a som var innmari fint. Stoppa på et utsiktspunkt rett nord for dette og så på elefantsel, morsomt å se. Kjørte også Big Sur som virkelig er verdt å få med seg, vi kjørte Highway 1 hele veien fra LA til SF.

I SF burde dere ta en tur til redwood-skogen Muir Woods nord for byen. Da kjører dere over Golden Gate Bridge på veien så er greit å ta i samme slengen. Kjør ned sikksakkveien på Lombard Street, og få med dere Filbert Street som er den bratteste gata i SF(31,5% mellom Hyde st og Leavenworth). Vi dro også opp på Twin Peeks og fikk en kjempeutsikt over byen.

I Yosemite er det mange utrolig fine steder å se. Fantastisk natur. Vi bodde i telt i Curry Village, ikke å anbefale hvis dere ikke er glad i telt og camping. Da ville jeg heller bodd i en av hyttene. Blir forresten kaldt på natta så i oktober ville jeg hvertfall leid hytte, vi lå og frøys. Ikke billig å bo der(verken i telt eller hytte) men ville absolutt tatt turen. Høsten er nok fantastisk.

Vi bodde i Three Rivers, det nærmeste stedet man kan overnatte hvis man skal til Sequoia. Vi ble litt overrasket over at det var ganske langt opp til selve nasjonalparken og fikk litt dårlig tid der desverre. Fikk sett General Sherman og gikk en av rundene der oppe da, og det er noen forskjellige turer man kan gå der. Vil si at det absolutt er verdt å få med seg.

Kjørte gjennom Death Valley på vei til Las Vegas, det er dere nødt til å få med dere. Spennende sted og en fin vei å kjøre. I Las Vegas er det billig å bo, vi oppgraderte til suite da vi kom og det kostet 70dollar ekstra i døgnet(Mirage). Gøy å ha bodd i en 90 kvm suite med fantastisk utsikt. Har også bodd på Treasure Island, også et fint hotell. Få med dere fonteneshowet utenfor Bellagio og ta en tur innom de forskjellige hotellene. Show kan dere kjøpe billetter til på hotellene eller Fashion Mall(er en billettbod der). Ellers må man nesten ta en tur til Grand Canyon, vi tok en helikoptertur dit, kosta ca 3000kr for to pers med champagnelunsj.

Lake Havasu kan være et greit sted å stoppe for å slippe og kjøre veldig langt en dag. Liten by som inneholder gamle London Bridge(en millionær som kjøpe den en gang). Ellers var det vel ikke så mye å se der, ikke som vi fikk med oss hvertfall. Men fint å ha vært innom.

I San Diego var vi en tur i Seaport Village. Og spiste i Gaslamp Quarter(er rundt 90 restauranter her, vi spiste på en indisk på andre siden av Hardrock Cafe som hadde sinnsykt god mat). Ellers var vi jo i San Diego zoo. Mange dyr, men små bur og så flere dyr med adferdsproblemer. Har hørt at San Diego Wildlife Park(heter noe sånt) skal være bedre.

Laguna Beach er et skikkelig kunstnersted, har ikke tall på hvor mange gallerier vi så der. Ellers er det ikke noe særlig å gjøre der(vi lå mest på stranda, men det er jo ikke så lett i oktober).

Ok, det var hvertfall endel.Men igjen, jeg anbefaler deg å kjøpe en guidebok. Da får dere masse tips

Gjest Aria.
Skrevet

Takk Doh, Aranciata og California, JEG fikk iallefall veldig mye ut av svarene deres. Dette har vært drømmereise for meg leeeenge :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. det er jo ikke mange dagene siden hun la ut tråden. Det er ikke akkurat alltid like ofte det kommer svar på trådene, så kanskje hun venter en stund før hun er inne og kikker igjen. Er det i det heletatt noe å henge seg opp i?

Ønsker dere en fantastisk tur TS! Har ikke vært på vestkysten av usa (gjort roadtrip langs østkysten på mc), men det ser veldig flott ut! Når det gjelder shopping så er butikkene på "the malls" (kjøpesenter) gedigne, så beregn god tid på dette. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...