Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du flytter inn sammen med en kjæreste, som eier huset. Hva ville du gjort? Kjøpt deg inn med en del av huset? Betalt husleie? Eller bodd gartis og delt på vanlige faste utgifter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt meg inn. Hadde aldri betalt ned på hans lån eller gått glipp av verdistigningen.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du flytter inn sammen med en kjæreste, som eier huset. Hva ville du gjort? Kjøpt deg inn med en del av huset? Betalt husleie? Eller bodd gartis og delt på vanlige faste utgifter?

Kjøpt meg inn om mulig.

Skrevet

Jeg har vært samboer i hans hus i noen måneder nå, betaler rimelig husleie. Han har hatt litt vansker med å ha oversikt over økonomien, sp slik sett synes jeg det er ok å ikke kjøpe meg inn. Men har tenkt mye på dette, og synes det generelt lurt å kjøpe seg inn hvis mulig.

Skrevet

Jeg har vært samboer i hans hus i noen måneder nå, betaler rimelig husleie. Han har hatt litt vansker med å ha oversikt over økonomien, sp slik sett synes jeg det er ok å ikke kjøpe meg inn. Men har tenkt mye på dette, og synes det generelt lurt å kjøpe seg inn hvis mulig.

Skrevet

Kjøpt meg inn.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Du kan jo ikke kjøpe deg fri fra andre utgifter med å kjøpe deg inn i huset. Du blir jo nødt til å betale strøm, kommunale avgifter, kabel-tv, internett, vedlikehold etc. om du flytter inn også når du har kjøpt deg inn i huset.

Men økonomisk sett så må du kjøpe deg inn i huset synes jeg. Det fordi det er en livsinvestering du ikke bør gå glipp av.

Skrevet

ei venninne har flyttet sammen med en som eier, de har gort det slik at, hun setter av halvparten av det lånet ville kostet hver mnd, på en egen konto, slik at hvis forholde ryker så har hun pengene, om de er i lag til neste gang det skal kjøpes ny bolig, så skal de avsatte pengene gå til den boligen.

det hun betaler til han pr dd, er halvparten av felles utg.

også har hun sine penger på en egen konto.

• Liker 2
Gjest Bjørn82
Skrevet

ei venninne har flyttet sammen med en som eier, de har gort det slik at, hun setter av halvparten av det lånet ville kostet hver mnd, på en egen konto, slik at hvis forholde ryker så har hun pengene, om de er i lag til neste gang det skal kjøpes ny bolig, så skal de avsatte pengene gå til den boligen.

Var jo veldig fint gjort av huseieren da. At hun bor "gratis" i form av at hun ikke betaler annet enn deler av faste utgifter. Men hun burde uansett få kjøpt seg inn i boligen for sin egen del.

Skrevet

Var jo veldig fint gjort av huseieren da. At hun bor "gratis" i form av at hun ikke betaler annet enn deler av faste utgifter. Men hun burde uansett få kjøpt seg inn i boligen for sin egen del.

Hun ønsket ikke å kjøpe seg inn i boligen, så det var jo en veldig grei ordning for hennes del. hun får jo rentene på sparekontoen, så når alt kommer til alt, så kan det være at hun har tjent mere på å spare fremfor å kjøpe seg inn. men alt kommer jo ann på renter og boligmarkedets stigning/fall verdi.

Skrevet

Min samboer flyttet inn til meg i begynnelsen frem til vi fant vårt eget. Det kunne aldri falt meg inn å la henne kjøpe seg inn etter bare noen måneder. Hun betalte da en fast sum på 4000 og det dekket husleie, fellesutgifter strøm, internett, bensin, tv-lisens, bilkostnader og bensin pr måned. Syntes ikke det var så gale selv jeg + at vi delte på mat og lignende. Hun sparte litt penger utenom også.

Men derimot så var jeg veldig oppsatt på at når vi kjøpte nytt så skulle vi eie 50% hver, og det gjør vi den dag i dag. Absolutt den beste løsningen for begge i vår situasjon:)

Skrevet (endret)

Jeg leier av kjæresten min og betaler han husleie, pluss 50% av felles utgifter som strøm, mat, internett osv.

Slik situasjonen er nå har jeg ikke økonomi til å kjøpe meg inn, men planen er å eie sammen på sikt. Da en annen bolig enn den vi bor i nå, det blir aldri aktuelt for meg å kjøpe meg inn her.

Endret av Iah
Skrevet

Jeg bor med samboeren min i en leilighet han eier. Ønsker ikke å kjøpe meg inn da det passer dårlig da jeg nå skal studere igjen. Betaler min del av husleien, betaler ikke noe av hans nedbetaling av lån og renter. (Er boretslag så har dermed husleie, ikke så høy) Så jeg kommer vel godt ut av det, men han taper heller ingenting på at jeg bor her.

Skrevet

Jeg betaler han en liten husleie som går til å dekke renter på huslånet. Ellers deler vi strøm, mat og ellers fellesutgifter. Ser ikke noe problem med det. Får se etterhvert hva vi gjør med det.

Skrevet

Dette er en veldig dårlig løsning. Boligprisene har hatt en ekspansiv økning de siste årene. Nå vet ikke jeg hvilket beløp din venninne setter inn på konto, men det skal mye til å klare å spare opp det samme som verdiøkningen av en bolig, hun vil dermed mest sannsynlig komme mye dårligere ut enn om hun hadde kjøpt noe.

Skrevet

Dette er en veldig dårlig løsning. Boligprisene har hatt en ekspansiv økning de siste årene. Nå vet ikke jeg hvilket beløp din venninne setter inn på konto, men det skal mye til å klare å spare opp det samme som verdiøkningen av en bolig, hun vil dermed mest sannsynlig komme mye dårligere ut enn om hun hadde kjøpt noe.

Tror ikke det du. i denne situasjonen, så kommer leilgiheten til å bli solgt for mindre enn det den er kjøpt for, (de er heldig om de klarer å få igjen det han har betalt) men det har med en del kontraktsbrudd og feil info av utbygger, og eier har tatt lite iniativ til å kreve det han faktisk har rett på. men samtidig, så vil jo hun ha en fast økende sparekonto, med ganske gode rente, og den vil bare vokse, selv om boligmarkede kommer til å falle i verdi.

Men alt kommer ann på boligens verdi, spare mengde, boligmarkede, kvm prisen osv. Slik de regnet det ut ville hun og han komme ca likt ut av om de skal selge boligen om 5 år, og boligmarkede holder seg stabilt slik det er i dag.

Det er gjerne ikke en anbefalt måten, men det slår i hvertfall det å betale husleie til han uten å ha noe eier rettigheter i boligen.

Alt er et regnestykke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg bor sammen med sambo i et hus han kjøpte rett før vi traff hverandre... hans mening med dette huset er på sikt å ha det som sommerhus, og han ønsker derfor ikke at jeg skal kjøpe meg inn, siden jeg senere ikke har inntekt nok til å ha lån på både huset og senere en permanent bolig....

jeg betaler ingenting for å bo her, ikke faste utgifter heller, men han sier at jeg må spare penger ved siden av, noe jeg gjør... så klart går jeg glipp av verdistigningen på huset, men det får så være.. jeg har jo heller ikke utgiftene han har på dette huset som virkelig er under rehibilitering....

det hører med til historien at han tjener ca 3 ganger så mye som meg, og har investert en del i bolig oppigjennom.... ¨

men nå har vi kjøpt oss en felles leilighet, der eier vi 50/50, og når den ferdigstilles deler vi lånet og husleien likt på denne,.. (leiligheten skal leies ut, så inntektene deles også likt)

Skrevet

Kjærsten min skal snart flytte inn til meg, jeg eier leiligheten. Han skal betale 4000 kr i måneden, dette dekker halve husleia, internett og strøm. Boliglånet mitt betaler jeg selv. Så gjør vi dette i 1 år, for å se hvordan det går. Går det bra, så kjøper han seg inn i min leilighet.

Dette tjener vi jo begge på, i dag betaler han jo en del mer for å leie leilighet, og jeg får noen å dele de faste utgiftene med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg bor sammen med sambo i et hus han kjøpte rett før vi traff hverandre... hans mening med dette huset er på sikt å ha det som sommerhus, og han ønsker derfor ikke at jeg skal kjøpe meg inn, siden jeg senere ikke har inntekt nok til å ha lån på både huset og senere en permanent bolig....

jeg betaler ingenting for å bo her, ikke faste utgifter heller, men han sier at jeg må spare penger ved siden av, noe jeg gjør... så klart går jeg glipp av verdistigningen på huset, men det får så være.. jeg har jo heller ikke utgiftene han har på dette huset som virkelig er under rehibilitering....

det hører med til historien at han tjener ca 3 ganger så mye som meg, og har investert en del i bolig oppigjennom.... ¨

men nå har vi kjøpt oss en felles leilighet, der eier vi 50/50, og når den ferdigstilles deler vi lånet og husleien likt på denne,.. (leiligheten skal leies ut, så inntektene deles også likt)

Det er enklere å være kvinne enn mann, som denne posten viser. Dette hadde aldri, aldri, aldri skjedd om rollene var byttet om slik at hun var huseieren. Forskjellen mellom din situasjon og min er at jeg hadde vært omtrent ti tusen kr. rikere hver måned om jeg hadde vært i dine sko.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten kjøpt meg inn eller betalt husleie. Nå er det jo kjæresten som måtte bestemme om jeg fikk lov til å kjøpe meg inn, siden det er han/hun som eier huset. Hvis han/hun nekten og ville eie huset alene ville jeg fåreslått at vi kjøpte et hus sammen, så kunne han/hun leie ut det han/hun eier alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...