Gå til innhold

"Lovehandles"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 163 høy og vekten holder seg rundt 52-55 kg, det spørs når i måneden det er.. :sjenert: jeg har (sannsynligvis) veldig lite muskelmasse, for jeg vet jo at 52-55 kg IKKE er mye. Men jeg er kanskje det man vil kalle "tynn-feit" :sukk: jeg vil ikke ned i vekt, men jeg vil stramme opp litt.

Har vært litt av-og-på med trening, blitt veldig slapt (les; ingenting) i Juni, og har akkurat begynt på'an igjen. DET var tungt. Da blir det toppturer på 40-45 minutt (kommer an på hvor fort jeg går/jogger) eller en runde på treningssykkelen på soverommet. Jeg er veldig dårlig på styrke, og siden jeg trener hjemme så vet jeg ikke hva jeg skal finne på heller.

Jeg spiser sunt, og prøver så godt jeg kan å passe på at kcal inn = mindre enn kcal ut.

Så nå har jeg et par spørsmål;

1) Hvordan blir jeg kvitt "lovhandlesene" og kosemagen? Finnes det spesielle øvelser, eller tar toppturene og sykkelen hele kroppen?

2) Hvor viktig er det med proteiner etter kondisjonstrening, når man egentlig bare vil miste fett? Vet jo at det er viktig å få i seg alt, men er det krise om man spiser en skive med ost og paprika istedenfor en kyllingfilet rett etterpå?

3) Er det veldig viktig med styrketrening når man bare er ute etter å miste fett? Jeg er som sagt skikkelig dårlig på det og synes det er drittkjedelig.. Og isåfall - kan jeg få noen tips om øvelser som kan gjøres hjemme? Har ingen vekter o.l.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Bryr meg forresten ikke hvordan tallet på vekten er, så lenge jeg får strammet opp det som trengs å strammes opp.

Skrevet

Jeg er 163 høy og vekten holder seg rundt 52-55 kg, det spørs når i måneden det er.. :sjenert: jeg har (sannsynligvis) veldig lite muskelmasse, for jeg vet jo at 52-55 kg IKKE er mye. Men jeg er kanskje det man vil kalle "tynn-feit" :sukk: jeg vil ikke ned i vekt, men jeg vil stramme opp litt.

Har vært litt av-og-på med trening, blitt veldig slapt (les; ingenting) i Juni, og har akkurat begynt på'an igjen. DET var tungt. Da blir det toppturer på 40-45 minutt (kommer an på hvor fort jeg går/jogger) eller en runde på treningssykkelen på soverommet. Jeg er veldig dårlig på styrke, og siden jeg trener hjemme så vet jeg ikke hva jeg skal finne på heller.

Jeg spiser sunt, og prøver så godt jeg kan å passe på at kcal inn = mindre enn kcal ut.

Så nå har jeg et par spørsmål;

1) Hvordan blir jeg kvitt "lovhandlesene" og kosemagen? Finnes det spesielle øvelser, eller tar toppturene og sykkelen hele kroppen?

Du må trene utholdenhet, altså jogge, sykle, svømme e.l. to-tre ganger i uka. Pass også på å være aktiv i hverdagen, gå og sykle i stedet for å kjøre, gå i trapper i stedet for heis etc.

2) Hvor viktig er det med proteiner etter kondisjonstrening, når man egentlig bare vil miste fett? Vet jo at det er viktig å få i seg alt, men er det krise om man spiser en skive med ost og paprika istedenfor en kyllingfilet rett etterpå?

Nei, det er ikke så farlig. Det er etter styrketrening du trenger proteiner, og det kan godt være en vanlig middag med kylling, fisk eller kjøtt.

3) Er det veldig viktig med styrketrening når man bare er ute etter å miste fett? Jeg er som sagt skikkelig dårlig på det og synes det er drittkjedelig.. Og isåfall - kan jeg få noen tips om øvelser som kan gjøres hjemme? Har ingen vekter o.l.

Du sier at du ønsker å bli kvitt håndtak, da må du trene utholdenhet for å forbrenne fettet.

Men du sier også at du vil stramme opp. Å stramme opp er å bygge muskler, og til det kreves det styrketrening. Du kan ta noen enkle øvelser hjemme etter joggeturene:

- 3x12 push ups (på knærne eller tærne).

- 3x12 knebøy

- 3x12 utfall

- planken så lenge du klarer

Du kan bruke melkekartonger, gryter eller annet som vekter. Du kan også kjøpe strikker på sportsbutikk som gir motstand.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!!

Om jeg trener 2-4 ganger i uken og spiser noenlunde sunt, hvor lang tid må jeg regne med å holde på før resultatene er synlige tror du?

Skrevet

Takk for svar!!

Om jeg trener 2-4 ganger i uken og spiser noenlunde sunt, hvor lang tid må jeg regne med å holde på før resultatene er synlige tror du?

Jeg aner ikke hva din definisjon på "noenlunde sunt" er, ei heller hvor intensiv treningen din er.

Men sett at du unngår alt av sukker, brus, mettet fett, junk food og alkohol, og kun tillater deg dette på lørdagen. Sett at du sykler til jobb hver dag og går mye i hverdagen. Sett også at du trener styrke intensivt 1time to ganger i uka og utholdenhet 1 time to ganger i uka.

Da vil jeg tro du vil begynne å merke endringer allerede etter et par uker, om ikke i vekt, så i hvertfall i mål.

Prøv å fokusere på aktivitet og sunt kosthold for å føle deg frisk, sunn og sterk, i stedet for å se deg blind på vektnåla. Da vil kroppen etterhvert se sunn, frisk og sterk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...