AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Heisann. Jeg og pappaen til barnet (under 1 år) går fra hverandre, og vi ønsker å ha privat avtale om samvær og bidrag. Kan man bestemme helt fritt på både dager og beløp da? Jeg ønsker at han skal se barnet sitt så mye som mulig, men dette må skje uregelmessig og på forskjellige tider pga jobben hans. F.eks kan det passe en tirsdag fra 12-14 og neste gang en fredag både fra 11-12 og fra 18-19. Han har også litt økonomiske problemer, så jeg vil bare at han skal sette inn en sum på barnets konto hver mnd, om dette er 200 kr eller 700 kr er ikke så farlig, bare det kommer noe inn. Er dette mulig, og får man laget en skriftlig avtale på noe slikt? Vi har et kjempegodt forhold utenom at vi ikke er kjærester mer, så dette bør gå fint. Og skulle det skje noe så får vi gå via nav og ordne nyt avtale. Men er det slikt som dette som avgjøres når det er megling? O hvordan får vi time til det, er det noe som kommer automatisk? På forhånd takk for svar. - LLN -
Gjest hilde Skrevet 12. juli 2011 #2 Skrevet 12. juli 2011 Dere må selv bestille time til megling, der bestemmer dere samvær og dere kan sikkert bestemme bidrag også. Ingenting i veien for at dere skal bestemme dette helt selv.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #3 Skrevet 12. juli 2011 Er nok ikke noe problem at dere bestemmer dette dere imellom, men kan være greit å få det ned på papiret til seinere tider.. Men om du skal ha overgangstønad fra nav må du følge deres regler, var sånn før iallefall.., vi kunne ikke ha egen avtale på bidraget og samværet var 1 dag i uka og annen hver helg.. En må selv bestille time til mekling på familievernkontoret.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #4 Skrevet 12. juli 2011 TS her: Takk for svar! Skal man bestille time for mekling med en gang bruddet er klart, eller må man ha flyttet fra hverandre og slikt? Jeg vet at det økonomiske ikke kommer før etter vi har flyttet fra hverandre i hvertfall. Jeg tror vel ikke jeg får overgangsstønad, da jeg kommer til å jobbe 80% etter permisjon? Det er vel kun for de som er arbeidsledige? Nå er det ikke det økonomiske som er viktigst for meg, men hva får man som alenemamma i jobb? - LNN -
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 TS her: Takk for svar! Skal man bestille time for mekling med en gang bruddet er klart, eller må man ha flyttet fra hverandre og slikt? Jeg vet at det økonomiske ikke kommer før etter vi har flyttet fra hverandre i hvertfall. Jeg tror vel ikke jeg får overgangsstønad, da jeg kommer til å jobbe 80% etter permisjon? Det er vel kun for de som er arbeidsledige? Nå er det ikke det økonomiske som er viktigst for meg, men hva får man som alenemamma i jobb? - LNN - Hei, det høres ut som du er innstilt på å få sammarbeidet mellom deg og far til å fungere, dette er flott. Dere forledre bestiller mekling hos familevernkontor, dette må du framlegge legge nav. Dette på da nav ønsker en avtale på samvær ut fra hva du skal ha i stønader, og at dere virkelig ikke bor sammen. Du må ha meklingesattest før nav. Vil også si at du ikke er "alenemamma" selv om dere ikke bor sammen. Barnet har en far, og vil alltid ha det. Dere er 2 foreldre uansett. Dere kan selv bestemme det med bidrag og samvær, men alltid lurt med skriftlig avtale som er er riktig juridisk både på samvær og bidrag.. Det finnes mange slike på nett om du googler.Under navs nettsider familie finner du mye av dine svar. Der kan du også søke på stikkord som er aktuelle tema for deg. Lykke til, du virker som ei positiv jente/kvinne.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #6 Skrevet 13. juli 2011 Hei, det høres ut som du er innstilt på å få sammarbeidet mellom deg og far til å fungere, dette er flott. Dere forledre bestiller mekling hos familevernkontor, dette må du framlegge legge nav. Dette på da nav ønsker en avtale på samvær ut fra hva du skal ha i stønader, og at dere virkelig ikke bor sammen. Du må ha meklingesattest før nav. Vil også si at du ikke er "alenemamma" selv om dere ikke bor sammen. Barnet har en far, og vil alltid ha det. Dere er 2 foreldre uansett. Dere kan selv bestemme det med bidrag og samvær, men alltid lurt med skriftlig avtale som er er riktig juridisk både på samvær og bidrag.. Det finnes mange slike på nett om du googler.Under navs nettsider familie finner du mye av dine svar. Der kan du også søke på stikkord som er aktuelle tema for deg. Lykke til, du virker som ei positiv jente/kvinne. TS her: Takk for tips! Og godt sagt, jeg er ikke alenemamma, men det er vel det som brukes tross alt.. Ja, det er barnet som er det viktige her, de er minst like glad i hverandre som jeg og barnet! Derfor kunne det heller ikke falle meg inn at de ikke får treffes så ofte som mulig. Vi er enige om at barnet skal bo hos meg mens det fortsatt er så lite, til han har fått økonomi og slikt i orden. Etterhvert vil vi nok finne andre løsninger. - LNN -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå