Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #1 Skrevet 19. november 2003 Hei Jeg har fått påvist allergi for katt, men ikke hund. Nå går vi med planer om å anskaffe oss en liten dachs. Er det noen her som har vært i samme situasjon, og som ikke har utviklet allergi for hund etter å ha fått hund i huset? Noen som vet hvor stor sjansen er for å utvikle allergi for hund også. Takker for alle svar! - hundeelsker -
Gjest GreenSky Skrevet 19. november 2003 #2 Skrevet 19. november 2003 Jeg tror sjangsen for å utvilke allergi mot hund er svært stor hvis du allerede er allergisk mot katt, desverre. Dette etter egen erfaring. Jeg er multi-allergiker, og allergisk mot pelsdyr. Jeg trenger ikke i utgangspunktet å være allergisk mot et bestemt pelsdyr, men etter kontakt med dyret blir jeg allergisk etterhvert. Eks. så har jeg blitt allergisk mot kamel - var ikke det før, men ble det etter noen kamel-turer på ferie. Men dette er noe jeg synes du skulle snakke med legen om. Jeg ville vært 100% sikker hadde jeg vært deg. Tenk så grusomt hvis du ble allergisk etterhvert, og måtte kvitte deg med dyret. Et alternativ er jo å skaffe seg en "allergi-hund" (kinesisk/mexikansk nakenhund, puddel, terrier, osv.)
Gjest Vega Skrevet 19. november 2003 #3 Skrevet 19. november 2003 Det finnes ikke noen allergihunder man ikke reagerer på - men en liten hund er bedre enn en stor - en dachs f.eks. bør være lang- eller strihåret - kort pels setter seg fast overalt, i alle fall reagerer jeg verre på korte hunder. Kinesisk nakenhund f.eks. som ikke har pels, vil jeg tro er verre - fordi man ikke reagerer på pelsen, men på selve huden og det den avsondrer (flass, støv). Jeg er allergisk mot katter, og var allergisk mot hunder før. Men det har gått over - vet ikke hvorfor. Passer (passet) en liten hund ofte, som jeg reagerte mot i begynnelsen, og tok store doser c-vitaminer (opptil 12-2000 mg per dag), samt solhatt som anvist på flaska, tilskudd av magnesium og masse hvitløk, tran og tilskudd av mineraler, for å styrke immunforsvaret. Begynte som regel dagen før jeg visste jeg skulle passe den. En liten hund kan du bade dersom den lukter hund og du reagerer, men pass på å bruke allergisjampo for hunder, slik at du ikke reagerer på kombinasjonen hund-parfymelukt. Du kan med fordel dusje den par ganger i måneden, uten å bruke sjampo. Har også lest at om hunden spiser mye grønnsaker og får i seg erter og bønner i stedet for kjøtt, bare kjøtt i små kvanta - vil utvikle mindre allergener, og man vil ikke reagere på den i samme grad. Jeg reagerer/reagerte ekstra når jeg var forkjølet, og tok en reseptfri allergitablett når det røynet som verst. Homeopatmedisin finnes også, mot allergi mot f.skj. dyr. Snakket med en homeopat ang allergi - hun sa at en liten hund er å foretrekke, den utvikler mindre allergener enn en stor, og det er en fordel også om leiligheten/huset du bor i, er litt større enn en hybel. Jeg ville kanskje oppsøkt en homeopat og forhørt meg om muligheten for å starte en allergiforebyggende kur, før du anskaffer hund. En annen ting, er at du ganske lett vil klare å få omplassert en liten hund. Fod f.eks. finner fram til de beste eierne, så helt håpløst vil det ikke være dersom det ikke skulle gå, verken for deg eller hunden. Anbefaler at du får andre til å ta seg av børstingen - det er nesten det verste man kan utsette seg for, dersom man har anlegg for allergi. Og kutt ut bruk av parfyme og skyllemidler med parfyme - er jeg litt allergisk og det dufter f.eks. parfyme eller hårspray eller skyllemidler i tillegg - så blir jeg helt slått ut.
Midnattsol Skrevet 19. november 2003 #4 Skrevet 19. november 2003 Jeg også reagerer på katter men ikke på hunder.
Gjest GreenSky Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 Det finnes ikke noen allergihunder man ikke reagerer på - men en liten hund er bedre enn en stor Joda, det gjør det. Det er nå min erfaring i alle fall. Jeg har ikke noe fakta å vise til, kan bare tale for meg selv, de andre allergikerne i familien, pluss et par venninner jeg har som også er multi/hyper-allergikere. Og de reagerer altså ikke på allergihunder.
Guro Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 Jeg er også allergisk mot katter, men ikke mot hunder. Vi har alltid hatt hund hjemme, og det har aldri vært noe problem. :D
LaToya Skrevet 20. november 2003 #7 Skrevet 20. november 2003 Jeg vet at det er mange som reagerer sterkt på valper og at dette roer seg når hunden blir voksen. Gjaldt eksen min ihvertfall. Har noe med valpe pelsen og lukt. Bare så du er obs på dette
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Jeg vet at det er mange som reagerer sterkt på valper og at dette roer seg når hunden blir voksen. Gjaldt eksen min ihvertfall. Har noe med valpe pelsen og lukt. Bare så du er obs på dette Hei Fant dette da jeg egentlig lette etter noe annet med allergi. <til de som er allergisk mot katter og hund så finnes det to raser som selv hyperallergikere fint kan leve sammen med uten plager. Har selv solgt Portugisisk Vannhund til allergikere, går kjempebra.
S_Dreams Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Det finnes også noe som heter Petal Cleanse som du kan ta på hunden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå