Crow Jane Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Har noen tanker rundt økonomi som kanskje noen kan svare på... Dessverre er min eneste gjenlevende forelder blitt uhelbredelig syk, og siden jeg selv har fått barn for under et halvt år siden, så reiser det noen spørsmål hos meg. (For dere som ønsker å kommentere ufølsomheten ved å tenke penger i forbindelse med dødsfall, så kan jeg forsikre dere om at jeg tenker masse, masse mer på sorg og smerte enn penger, men at det passer bedre inn i andre forum enn her på "Forbruker og økonomi".) Min mann og jeg giftet oss for et halvt pr siden uten noen form for ekteskapsavtale eller særeie. Min mann har en sønn fra et tidligere forhold. Vi har en datter sammen. Vi eier et hus sammen, hvor vi har nedbetalt 300.000, men fremdeles skylder banken 2.000.000. Jeg tenker at de pengene jeg arver skal plasseres slik at de kommer mitt barn (og eventuelle kommende søsken) til gode. Tenkte først på å spare i fond. Jeg synes aksjefond er altfor usikkert, men det finnes vel andre fond med lavere risiko enn aksjer. Så leser jeg da en artikkel på finansportalen som fremstiller at det å nedbetale gjeld er den formen for sparing som gir best avkastning. I mitt tilfelle er jeg usikker på om det stemmer, da min arv i så måte vil gå inn i en pott som min stesønn også skal arve fra. Mitt barn skal jo dele farsarv med sin halvbror, men altså ønsker jeg at min "formue" skal komme bare mine barn til gode. Vil alt gå inn i fellespotten uansett hva jeg gjør siden vi ikke har særeie? Eller kan jeg spare penger med tanke på hennes fremtid og bare hennes? Hva skjer da hvis livet blir slik at jeg plutselig trenger pengene selv (før hun har fått dem selvsagt)? Hva er grensen for formueskatt? Hvordan plassere arven fra mine foreldre slik at den blir en best mulig buffer for meg selv og mine biologiske barn? Beklager rotete innlegg, men mange tanker i hodet om dagen naturlig nok.
Titti72 Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Kan dere ikke få en ny takst på huset, og så betaler du inn arven din på lånet, og blir eier (tinglyses hos kartverket, ikke i samboerkontrakt)) av den prosentdelen som du betaler inn? Hvis din samboer ikke ønsker dette, så forstår jeg det. Jeg og sambo eier 40/60. Hvis vi går fra hverandre skal vi dele overskuddet etter den brøken. Hvis han dør før meg, så er det hans del, som skal fordeles til arvingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå