KapteinKrisa Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Hei! Venninnen min har en tispe som hun prøver å parre, og vi har selvfølgelig funnet den perfekte hanhunden til det valpekullet vi har i vente! Tispen fikk løpetid den 29. juni, og vi møtte hanhunden for parring første gang den 8. juli, og da var tispen på dag 9. Hun var helt klart parringsvillig da de møttes, brettet halen til side og "maste" litt på han. Jeg har hørt at hannhunden ikke nødvendigvis trenger å henge fast i tispa, for å gjøre henne drektig! Stemmer det? Hannhunden har altså gjort litt, men ikke lenge om gangen med noe gjevne mellomrom og lurer egentlig på om det er mulighet for at tispa kan bli drektig av en "kjapp" en? Eller må dem holde på lenge? Var veldig vanskelig å se om hanhunden faktisk var inni tispa, da vi ville gi dem litt privatliv! Vi møtte også hanhunden den 11. juli, da tispa var på dag 12 i løpetiden! Tispen var parringsvillig, men hanhunden var ikke like interessert som sist! Hvorfor skjer dette? Føler hanhunden at han har "gjort sitt"? Vi aner ikke når hun har hatt eggløsning, men hun har stått for hannen siden dag 9 og vært villig til parring. Så vi har prøvd å parre to ganger, for å treffe riktig dag. Er det stor sjanse for at tispa kan bli drektig? Skjedde som sagt mer første gang de møttes for parring en andre gang! Hadde vært supert om noen kunne svare på spørsmålene og dele litt erfaring! Dersom tispa ikke blir drektig denne gang, må vi ta med oss litt ekstra erfaring til neste løpetid som kommer!
xinnia Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 vel mest sannsynlig har dere ikke truffet rett dagen, da det i 99% av tilfellene henger etter en parring - og da gjerne i 10-20 min. La de parre på egenhånd kan være farlig for hannen, da han treffer inni tispen så låser han seg- blir hun da forbannet å skal ta han kan det gjøre store skader på både hannen og tispa. Anbefaler dere å lese litt om avl og oppdrett av hund- Har dere sjekket at foreldre dyrene er fri for arvelige sykdommer? Håper inderlig at det er samme rase og at de ikke er i slekt.. Det er nok av blandingshunder ute og det å planlegge flere synes jeg er helt grusomt!! 1
Trillrund Skrevet 13. juli 2011 #3 Skrevet 13. juli 2011 I ekstreme tilfelle kan det være riktig tid for paring først på dag 28.... Eller på dag 8. Som xinnia sier skal man alltid følge med hunder man slipper sammen for paring. Jeg håper også at dette er friske, helseundersøkte hunder av samme rase. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå