camiz2 Skrevet 12. juli 2011 #1 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg er ikke så innmari smart da det gjelder bil og jeg skal ut å kjøre i morgen - langkjøring på rundt 7-8 timer tilsammen. Derfor håper jeg det er noen der ute som kan hjelpe meg Jeg har sjekket oljen og fylt på litt der Så da skal den være i orden. Men kjølevæske og frostvæska er ikke i orden. Ene tanken er halv, tror det er på kjølevæska. Er det lurt for meg å kjøpe kjølevæske/frostvæske og fylle på eller kan jeg satse på bare vann? Er ikke heelt sikker på hva forskjellen er på disse to jeg men.. Er det noe mer jeg bør sjekke før jeg tar ut på min biltur? Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 15. juli 2011 #2 Del Skrevet 15. juli 2011 Tja... Du kan jo se på beholderene om det står nok max og min merker der. Dersom væskemengdene ligger mellom dette så trenger du ikke gjøre noe. Er du usikker på hva som er hva så lar du være å fylle på noe selv. Sjekk spylevæsken også, og fyll eventuelt opp beholderen. Ta med en flaske olje i bilen slik at du eventuelt har noe å etterfylle med dersom det skulle bli nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 16. juli 2011 #3 Del Skrevet 16. juli 2011 Den ene av de to tankene med kjøle/frostvæske er ekspansjonstanken. Denne skal ikke være full. Sjekk dekktrykk, spylervæske og motorolje. Kan være greit å sjekke bremsevæskebeholderen også. Som Smalltalk sier så kan det være greit å ha med en liter olje i tilfelle motoren bruker litt. God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. juli 2011 #4 Del Skrevet 16. juli 2011 Du trenger strengt tatt ikke frostvæske på denne årstida. Da holder det med bare vann, men i så fall så blir jo det som allerede er der tynnet ut så da må du huske å fylle frostvæske før vinteren setter inn. (Kan gjerne få målt på en bensinstasjon eller verksted hvor sterk du trenger blandingen.) Spylevæske må du ha. Går masse nå når det er mye insekter som moses. Ellers er jeg enig med C-girl. Dekktrykk, olje og evt. bremsevæske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #5 Del Skrevet 17. juli 2011 Kjølevæske er en blanding av 50% frostvæske (isopropylenglykol) og 50% vann. Det er det du trenger. Bensinstasjoner kan selge ferdigblandet kjølevæske. Den skal du selvfølgelig ikke tynne ut med vann. Ikke fyll på vann. Det skaffer deg merarbeid med å tappe av kjølevæske og fylle ren frostvæske, for å den riktige konsentrasjonen før vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juli 2011 #6 Del Skrevet 17. juli 2011 Tja... Du kan jo se på beholderene om det står nok max og min merker der. Dersom væskemengdene ligger mellom dette så trenger du ikke gjøre noe. Er du usikker på hva som er hva så lar du være å fylle på noe selv. Sjekk spylevæsken også, og fyll eventuelt opp beholderen. Ta med en flaske olje i bilen slik at du eventuelt har noe å etterfylle med dersom det skulle bli nødvendig. Samme som Smalltalk. Også må du huske på når du fyller olje at det er en peilepinne som har skraveringer for minimum/maximum oljemengde. Du må ha noe å tørke pinnen med og helst måle når motoren er varm. Tørk av pinnen og sett den helt tilbake før du drar den opp igjen og ser oljemerkene på staven. Det skal være under max-merket. Kjøleveske/frostveske er det samme. Eneste forskjellen er at frostveske er noe som hindrer at "vannet" i radiatoren fryser når det blir frost. Du bør derfor ikke fylle vann på radiatoren ettersom du kan "glemme" det og hele dritten fryser i stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 17. juli 2011 #7 Del Skrevet 17. juli 2011 En biltur på 8 timer er jo ikke så langt. En sak hadde vært om det hadde vært en tur gjennom Europa. Olje, spyleveske, lufttrykk i dekkene osv osv, er jo noe man burde sjekke jevnlig uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #8 Del Skrevet 22. juli 2011 Kjøleveske/frostveske er det samme. Kjølevæske og frostvæske er fortsatt ikke det samme. Kjølevæske = 50% frostvæske + 50% vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 23. juli 2011 #9 Del Skrevet 23. juli 2011 Kjølevæske og frostvæske er fortsatt ikke det samme. Kjølevæske = 50% frostvæske + 50% vann. Dersom frostvesken er utblandet er den fortsatt definert som frostveske. På samme måte som sprit fortsatt er definert som sprit om den er 40% eller 60% Kjøleveske kan være forskjellige sammensetninger. Ren olje kan være kjøleveske på samme måte som en sammensetning av vann og etandiol utgjør frostveske/kjøleveske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå