Gå til innhold

Har spist "hele dagen"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som går av kroppen min idag! Jeg har normalt sunt kosthold, og er ikke på slanker'n eller noe sånt.

Dette er det jeg har spist idag:

Frokost - 1 fullkornsskive med egg og kaviar + en kopp grønn te

Mellom - 1 wasa crisp&cereals + en halvspist fiskekake etter min sønn

Lunsj - 1 rundstykke + ca en skål jordbær + en kopp grønn te

Mellom - 3 kjeks m/sjokolade og bringebærfyll + enda en kopp te!

Middag - 1 porsjon wok m/svinekjøtt og restene etter min sønns porsjon..

Etter det har jeg i tillegg drukket ENDA en kopp te (fått helt dilla) og spist en nektarin. Og jeg dør av sult!!

Jeg har da spist veldig mye på èn dag til fortsatt å være sulten?! Pleier ikke ha det sånn. Drikker ikke så mye te til vanlig heller, kanskje en kopp for dagen, kan det ha noe med saken å gjøre? Har hørt at grønn te skal senke appetitten jeg da.. :roll:

Noen som vet om man blir ekstra sulten av å drikke grønn te? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fable
Skrevet

Ja...du spiser deg virkelig ihjel. =p

Var da ikke så sykt mye det der.

• Liker 1
Skrevet

Mange måltider, men ikke så mye mat som holder deg mett over lang tid. Mye småtterier.

Skrevet

Jeg tror du går rundt og er sulten fordi kroppen aldri har fått blitt skikkelig mett i dag. Øk porsjonene litt, spis to skiver til frokost og lunsj i stedet for èn, f.eks. Grove produkter, proteiner og fett metter også mer.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som går av kroppen min idag! Jeg har normalt sunt kosthold, og er ikke på slanker'n eller noe sånt.

Etter det har jeg i tillegg drukket ENDA en kopp te (fått helt dilla) og spist en nektarin. Og jeg dør av sult!!

Jeg har da spist veldig mye på èn dag til fortsatt å være sulten?! Pleier ikke ha det sånn. Drikker ikke så mye te til vanlig heller, kanskje en kopp for dagen, kan det ha noe med saken å gjøre? Har hørt at grønn te skal senke appetitten jeg da.. :roll:

Som de andre sier: Du spiser ikke nok. Spis minst to skiver brød/to rundstykker, grov type. Kjeks er ikke fullgodt mellommåltid, det gir altfor mye raske karbohydrater og holder deg ikke i gang lenge nok - ei heller metter det magen.

Grønn te kan inneholde koffein som kan virke aktiviserende på magen. Det vil bety at den for noen øker sultfølelsen. Drikk gjerne grønn te om morgenen og etter middag, men bytt den gjerne ut med vann når du spiser mellommåltidene.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar! Er veldig usikker på hva andre spiser også, og hva som faktisk er et helt normalt kosthold. Når jeg er ute med venner så spiser jeg alltid mer enn dem, og de er normalvektige de også, så jeg føler stort sett at jeg spiser veldig mye. Ser at det ikke er direkte MYE mat, men det er likevel mer enn de fleste vennene mine spiser (som jeg vet ihvertfall).

Sies det ikke at man bør spise mange små måltider i løpet av dagen istedenfor store? Da blir det garantert færre måltider på meg ihvertfall. Vet at de dagene jeg spiser mer lunsj så blir jeg ikke sulten igjen til det er middagstid, og dropper mat fram til ut på kvelden. Bør man spise selvom man ikke er sulten? (merker at jeg egentlig ikke vet altfor mye om kosthold :sjenert: )

Skrevet

TS her.

Takk for svar! Er veldig usikker på hva andre spiser også, og hva som faktisk er et helt normalt kosthold. Når jeg er ute med venner så spiser jeg alltid mer enn dem, og de er normalvektige de også, så jeg føler stort sett at jeg spiser veldig mye. Ser at det ikke er direkte MYE mat, men det er likevel mer enn de fleste vennene mine spiser (som jeg vet ihvertfall).

Sies det ikke at man bør spise mange små måltider i løpet av dagen istedenfor store? Da blir det garantert færre måltider på meg ihvertfall. Vet at de dagene jeg spiser mer lunsj så blir jeg ikke sulten igjen til det er middagstid, og dropper mat fram til ut på kvelden. Bør man spise selvom man ikke er sulten? (merker at jeg egentlig ikke vet altfor mye om kosthold :sjenert: )

Man vet sjeldent nok om hva andre spiser, så det er vanskelig å sammenligne seg med andre når man møtes til ett måltid i uka, for eksempel.

Du skal spise generelt etter hvor høyt aktivitetsnivå du har og hvorvidt du prøver å holde vekta, eller øke eller senke den.

Skrevet

TS her.

Det tror jeg ikke er sant. Du viser jo i startinnlegget her at du ikke har helt kontroll på hva som er mye, for selv om du har hatt mye i munnen i dag har du ikke fått i deg overdrevent store mengder mat i det hele tatt. Enten har du bare en subjektiv følelse av å spise mer enn alle andre, som er feil, eller så spiser faktisk vennene dine mindre med andre, men tar igjen når de er alene.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, menneske, om du synes du spiser mye hadde du blitt skremt av hva jeg spiser. Jeg hadde vært halvt ihjelsultet om jeg skulle holdt på som deg.

Som de andre sier, spis mer til hvert måltid, og bytt gjerne ut med noe som metter mer. Du har lite protein i "måltidene" dine. Mye brød, knekkebrød og rundstykker. Om du spiser dette, må det ihvertfall være grovt, og ha proteinrikt pålegg (kjøttpålegg, fisk, ost, egg osv).

Og du.. kjeks er IKKE et måltid. Dette er tomme kalorier, som faktisk fører til økt sultfølelse, ettersom blodsukkert vil falle som en stein en stund etter du har spist dem. Kjeks er ikke mat.

Du MÅ ikke spise mange og små måltider. Jeg spiser 4 store og ett lite måltid om dagen, og jeg trener mye. Om du er kronisk sulten spiser du for lite. Det er bedre å spise seg mett enn å gå og småspise hele dagen. Det er ikke behagelig å aldri være mett, ei heller er det bra for tennene med masse småspising.

Skrevet

Prøv å spise mindre karbohydrater og mer proteiner - proteiner metter mye lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er klippet fra Grete Roede sin beregning på hvor my man skal spise. Skal du ikke gå ned i vekt så må du spise opp mot det du forbruker per dag. Det kan sikkert være lurt å teste litt på vektklubben.no sine sider slik at du får følelsen av hvor mye det er du spiser hver dag. Det er gratis. Dersom du må ha høyere matinntak så skal vel det helst trappes opp gradvis tror jeg. Det har aldri vært mitt problem! :gjeiper:

Jeg tror du blir overrasket over hvor mye du egentlig skal spise, men pass på at det er mest næringsrike og sunne matvarer du spiser. Og sunt fett er bra for hjertet!

Jeg spiser mer enn deg for å gå ned i vekt!

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret)

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann)

faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM=

MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk)

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid)

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

Kaloriene du forbrenner på trening kommer I TILLEGG til dette!

:spise:

AnonymBruker
Skrevet

Som et lite tips, her er et eksempelpå normal dagsmeny for en voksen kvinne som ikke slanker seg.

Sammenligner du dette med hva du har spist idag, så skjønner du nok hvorfor du er sulten! ;)

Skrevet

Du spiser ikke så mye at det gjør noe, og mest karbohydrat og lite protein og fett ser det ut til.

Jeg var alltid sulten da jeg spiste lite og ofte. Nå spiser jeg 3-4 måltider om dagen og mer protein og fett, og kan holde meg mett i mange timer.

Denne artikkelen kan kanskje hjelpe deg litt på vei - How Often Should You Eat?

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo omtrent ingenting. Og mye karbohydrater! sjokoladekjeks?

Nei, pøs på med proteiner og sunt fett så skal du se at du er mett OG sunn.

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste grunnen til at man får beskjed om å spise ofte er fordi man samtidig får beskjed om å spise mat som 1) ikke metter og 2) gir kraftige blodsukkerhopp. Dette gjør at man blir fort sulten igjen, og man må spise hyppig.

Spis så grovt som mulig, mer protein, fett, oljer og grønnsaker, dropp lyst brød og hvit ris. Så holder du deg mett lenger. (Jeg spiser LCHF, det er selvsagt ikke for alle. Men alle har godt av å kutte de raskeste karbene.)

Med mitt kosthold klarer jeg meg fint med en skikkelig frokost, liten lunsj og en god middag/kvelds. Jeg er aldri sånn sulten som jeg var når jeg bare spiste brødskiver med magert pålegg, og har masse energi hele dagen uten å måtte pøse på med småspising. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...