Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å studere i Storbritannia nå til høsten eller kanskje vente til høsten 2012. Grunnen til dette er at jeg har hørt mye skryt om utdanningssystemet der, og at det kan gi meg noen fordeler når jeg skal skaffe meg jobb. Det jeg er litt usikker på er hva jeg skal studere. Det er veldig mye jeg interesserer meg for. Et av de fagene er psykologi, men jeg fikk beskjed om at man som regel måtte ha 4 i matte for å komme inn. Jeg fikk dessverre 3 i matte, så det er mulig at jeg blir nødt til å utelukke dette faget.

Ellers er jeg interessert i sosialantropologi, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med jobbmuligheter innenfor dette faget. Jeg ser at det er noen som blir lærere, men det er jeg ikke interessert i.

Noe jeg har lagt merke til er at det går an å kombinere fag, så jeg lurer på hva som kan være lurt å kombinere. Jeg interesserer meg også for menneskerettigheter og har hørt at det er vanlig å kombinere med sosialantropologi, men jeg aner ikke helt hvor det vil føre meg. Ellers er det mye annet man kan kombinere sosialantropologi med f.eks. business/ledelse og journalistikk/media nyheter.

Andre fag jeg er interessert i å studere er: Markedsføring og PR, internasjonale relasjoner, utviklingsstudier, sosiologi og kanskje kriminologi. Jeg vurderer også journalistikk.

Derfor håper jeg det er noen her som kanskje har litt erfaring med fagene jeg har nevnt og som kunne gitt meg noen tips før jeg bestemmer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått inn på forskjellige skolers websider, og sjekket hva slags bachelorgrader de har og oppbyggingen av disse. Du kan finne mye spennende hvis du ser på de forskjellige studieplanene.

Skrevet

Jeg vil tro at det ikke er mulig å begynne til høsten, regner meg at søknadsfristene har gått ut?

Du må nok tenke litt mer på hva du faktisk har lyst til å jobbe med, for du nevner veldig mange forskjellige retninger. Hva har du lyst til å gjøre når du er ferdig?

Samtidig tror jeg ikke det er så mange fordeler med å studere i Storbritannia. Norske bedrifter er ofte mer interessert i folk som har studert i Norge, så man må ofte jobbe hardere for å vise at man er en god kandidat. Og det er veldig dyrt, siden nordmenn betaler mye mer i skolepenger enn folk fra EU-landene gjør. De fleste kan ikke leve på bare lån og stipend men må jobbe mye i feriene, låne penger fra familien osv. En annen ting er at selv om man forhåpentligvis blir flink i engelsk, så får man jo ikke et tredjespråk, noe som ofte er en av fordelene ved å studere ute.

Når det gjelder fagene så har du nok rett i at sosialantropologi ikke byr på så altfor mange jobbmuligheter. Tenk godt over hva du vil jobbe med i fremtiden før du velger.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil tro at det ikke er mulig å begynne til høsten, regner meg at søknadsfristene har gått ut?

Du må nok tenke litt mer på hva du faktisk har lyst til å jobbe med, for du nevner veldig mange forskjellige retninger. Hva har du lyst til å gjøre når du er ferdig?

Samtidig tror jeg ikke det er så mange fordeler med å studere i Storbritannia. Norske bedrifter er ofte mer interessert i folk som har studert i Norge, så man må ofte jobbe hardere for å vise at man er en god kandidat. Og det er veldig dyrt, siden nordmenn betaler mye mer i skolepenger enn folk fra EU-landene gjør. De fleste kan ikke leve på bare lån og stipend men må jobbe mye i feriene, låne penger fra familien osv. En annen ting er at selv om man forhåpentligvis blir flink i engelsk, så får man jo ikke et tredjespråk, noe som ofte er en av fordelene ved å studere ute.

Når det gjelder fagene så har du nok rett i at sosialantropologi ikke byr på så altfor mange jobbmuligheter. Tenk godt over hva du vil jobbe med i fremtiden før du velger.

Lykke til!

Med mindre man bor i tjukkeste London, så skal man nok klare å leve på lån og stipend + de pengene man tjener i ferier (studenter i Norge jobber jo også i ferier....). For de aller fleste dekker jo lån og stipend skolepengene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte to uker før skolestart og kom inn. Så lenge det faget du vil inn på har ledige plasser kan du søke.

De fleste norske studenter lever fett in the UK. Jeg har 2500 i husleie inklusiv strøm, vann og trådløst nett. Matpenger for en måned ca 1000 og da spiser jeg fisk, kjøtt og friske grønnsaker hver dag. Offentlig transport er 300 kr i måneden for meg. Eller så driver jeg med to hobbyer tilknyttet universitet som jeg betaler 2 pund per år i medlemsavgift for. :gjeiper:

I norge er det ca 4200 i husleie og minst 1500 i mat. Og trening og hobbyer er gjerne ganske dyrt selv om det er student drevet. Offentlig transport er fort 400 kr i måneden.

Skrevet

Fristen gikk egentlig ut 30.juni, men det er mulig å søke likevel - opptak pågår på flere skoler frem til semesterstart i september såvidt jeg har skjønt. Dette fordrer selvsagt at de har ledige plasser.

Mitt tips er å bruke UCAS, som er et slags "samordna opptak" for UK. Du finner dem på www.ucas.com - der har de oversikt over alle studieprogrammene du kan velge mellom, karakterkrav, hva som er ledig og masse nyttig informasjon om å studere i UK sånn generelt. De håndterer hele søknadsprosessen din for et ørlite gebyr (tror jeg betalte 90,- eller noe) og er innmari behjelpelige med det meste.

Jeg begynner på uni i Glasgow om to mnd og holder på å daue av spent! :jepp: Ifht penger tror jeg nok det skal gå temmelig fint på studielån, husleie ligger rundt 3000,-/mnd der (jeg skal ha leilighet for meg selv - kollektiv er mye billigere) og mat er rimelig. Pundet ligger latterlig lavt for tida også.

Tvi tvi :)

Skrevet

Glasgow, så kult, Mermaid Blues! Jeg drar til London :) Gleder meg sååååånn!!!

Trådstarter; du kan fremdeles søke, men kanskje du trenger litt tid til å finne ut av hvilket studium du bør velge, og kanskje du trenger tid til å gjøre research i forhold til hvilke universiteter du vil søke på også?

Storbritannia har noe for enhver smak, det er mange universiteter, universitetsbyer og studiekombinasjonene er mangfoldige.

Selv søkte jeg i november i fjor. Jeg angrer litt på at jeg ikke undersøkte bedre hva som finnes før jeg gjorde det, selv om jeg tror det blir gøy der og det jeg skal studere.

Jeg råder deg til å sette deg ned og bruke litt tid på å finne ut av ting før du kaster deg ut av det. Søker du til opptak i 2012, har du veldig god tid på deg og får også veldig gode muligheter til å få studieplass da opptaket er løpende. Nå er det ikke sikkert at de har ledige plasser der du vil. Dessuten er også sjansen til å få studentbolig litt mindre nå så kort tid før studiene starter...?

• Liker 1
Skrevet (endret)

London er forresten litt dyrt, ja! Jeg ville hatt ca. 25 000 i lommepenger fra midten av september og frem til vårsemesteret i januar, hvis jeg IKKE sparte opp penger utenom lånet.

Får 85600 i lån.

Betaler 42 000 i skolepenger og ca. 18 000 for studentbolig frem til neste semester (betaler for hele semesteret med en gang).

Egentlig burde det gå fint med 25 000 i lommepenger også, men jeg har spart litt ekstra for å sørge for at jeg kan leve ekstra godt som student.

De jeg har snakket med sier at de aldri bruker mer enn 400 kroner i mat per uke i London. Utenfor London er det sannsynligvis billigere igjen! :)

Endret av Lipstick

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...