Lissom Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg selv-vannende urtepotter fra Eva Solo, og har bestemt meg for å prøve å plante litt urter hjemme i kjøkkenvinduet mitt. Hvordan gjør jeg dette? Hvor lang tid tar det? Hvor mye vann? Hvor mye lys? Noen som kan dette?
applecider Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg selv-vannende urtepotter fra Eva Solo, og har bestemt meg for å prøve å plante litt urter hjemme i kjøkkenvinduet mitt. Hvordan gjør jeg dette? Hvor lang tid tar det? Hvor mye vann? Hvor mye lys? Noen som kan dette? Hei! Urter lukter nydelig, er kjekt å ha og kan brukes i/på nesten alt:) Hva slags urter tenker du å plante? Basilikum er den mest hardføre urten, men du kan plante sitronmelisse, oregano, timian, salvie, lavendel og rosmarin for eksempel. Peppermynte og persille er også fint! Alle er nyttige og alle kan brukes i maten. Du kan bruke ferske urter eller tørke dem, eller begge deler. Urter er veldige sensitive for kulde og trekk og skal ikke stå i sola. Du kan for eksempel kjøpe et minidrivhus på Plantasjen til ca 200 kr, det heter Pluggbox. Pluggbox er lite og får fint plass på kjøkkenbenken. Et minidrivhus vil gjøre at urtene vokser raskere og det er enkelt å omplassere dem i potter eller krukker når de har vokst seg store nok. Nederst på pluggbox er et slags vanningsfat, der heller du bare vann og jorden tar det vannet det trenger til seg. Det følger med lokk så urtene vil nok spire og vokse fortere ved hjelp av pluggbox. Men akkurat hvor lang tid det tar avhenger av hvilken urt du planter. Frø kan du kjøpe på Plantasjen fra kr 14 pr.pose. Der står det også så-anvisning. Når urtene har vokst kan du omplassere dem i den nye urtepotten som er selvannende, da putter du på vann også trekker urten det den selv trenger. Husk at urter ikke liker å få vann på bladene sine!
Netten Skrevet 17. juli 2011 #3 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har urtepotten fra Eva Solo, samt en annen selvvanningspotte og er kjempefornøyd!! Har kjøpt urter på butikk eller hagesenter, tatt de ut av plastpotten og rett i selvvanningspotten. De blomstrer og holder seg friske og fine LENGE! Har hatt en basilikum i over en måned, og den er mye finere nå enn da jeg kjøpte den Står i kjøkkenvinduet, og jeg passer kun på at det er vann i beholderen. Easy-peasy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå