MissMas Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Hei! Jeg ble litt nysgjerrig nå. Og så lurer jeg på om dere tar vare på klærne deres godt? Eller driter dere mer i det og kjøper heller nye ofte? Jeg er litt sånn at jeg ikke bryr meg noe særlig og er ikke forsiktig med dem. Bare kjolene Tenker mer sånn at jeg kan kjøpe nye hvis det er krise osv. Ekke så nøye med å håndvaske BH'er heller. Jeg kjøper ikke de dyreste klærne, men hvis jeg f.eks hadde en kjole til 4000 kr hadde jeg sikkert behandlet den litt bedre enn klærne fra billige butikker (som f.eks Cubus, Lindex osv).
lille-lure Skrevet 12. juli 2011 #2 Skrevet 12. juli 2011 mine klær kan slenge rundt, men kjolene er jeg forsiktig med. Jeg må ha nye klær hele tiden så jeg kjøper på tilbud. Så kan vel si at jeg "kaster bort" klærne mine
Gjest fridus Skrevet 12. juli 2011 #3 Skrevet 12. juli 2011 Gjør ikke noe spesielt annet enn å vaske de (selvsagt), prøver jo å ikke rive de opp/få flekker osv. men er ikke noe jeg går rundt og tenker over heller. Nå er jeg sånn som deg da, kjøper mest klær som ikke er veldig dyre, men er samtidig ganske bevisst på hva jeg kjøper og handler endel i utlandet så har jo ikke lyst til å ødlegge klærne
Gjest bazibaz Skrevet 12. juli 2011 #4 Skrevet 12. juli 2011 Eneste klærne jeg er direkte forsiktig med er vel bunaden og gallakjolen. Det er også de eneste klærne som har spesiell høy verdi. Jeg kjøper stort sett aldri dyre klær, men jeg kjøper heller ikke ofte. Så jeg klarer vel ta vare på de uten å være forsiktig òg.
Orchideae Skrevet 12. juli 2011 #5 Skrevet 12. juli 2011 Nei, tar vel ikke spesielt godt vare på klærne mine, bortsett fra bunaden min.. Handler det meste på salg, så ser ikke på det som noen krise om noe av det blir ødelagt og slitt.. Bytter alt av hklær hvr eneste dag, så vasker de ofte, også..
Gjest Tigress Skrevet 12. juli 2011 #6 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Eg er faktisk ganske nazi på å handsame kleda mine godt, det einaste undantaket der er vel eigentleg bunaden min, som eg faktisk har spela fotball i... (Litt flau over det, altså, men det gjekk bra, det var berre at det var ikkje mi forteneste, for å seie det slik). Jau, og så gidd eg verkeleg ikkje å handvaske BHer. Om dei ikkje toler 40 grader finvask så er dei velkomne til å gå i filler. Men eg vaskar dei i pose, for eg er redd for vaskemaskina mi! Elles tek eg godt vare på kleda mine, passer på å vaske dei som dei skal, reparere dei med ein gong det er små skadar etc. Litt mindre nøye med slomseklede og slikt ein må rekne med at ikkje held seg så godt, men eg er notorisk flink til å passe på til dømes ullkleda mine. Og så pussar eg sko, og det gjer eg både titt og ofte, eg får heilt noia av sko som ikkje er skikkeleg pussa, med støv og striper og slikt på - pføy! Endret 12. juli 2011 av Tigress
lys Skrevet 12. juli 2011 #7 Skrevet 12. juli 2011 Litt sånn som deg. Dyrere klær (har lite av det) passes bedre på og vaskes som anvist. Men det meste vaskes som det passer meg og tørketromles over en lav sko. Har til gjengjeld å gjøre de voldsomme ødeleggelsene, men er vel rimelig å anta at jeg sliter plaggene ut noe fortere enn jeg hadde behøvd. Kjøper jevnlig nytt, men det er ikke fordi jeg klarer å ødelegge ting, for å si det sånn!
kanelsnurr Skrevet 12. juli 2011 #8 Skrevet 12. juli 2011 Jeg synes jeg tar ganske godt vare på klærne mine, vasker alltid som anvist og prøver å repare med en gang hvis jeg oppdager småskader. Jeg kan rett og slett ikke ta seg råd til å bytte ut alt unødvendig ofte, i alle fall ikke jeg ikke vil kjøpe alt fra restekurven på cubus. Også er jeg fullstendig fanatisk når det gjelder sko. Jeg hater virkelig upussa sko, og har intrykk av at mange aldri pusser skoa sine. Det går jo ikke en gang bare på å ta vare på, men like mye på at når man f.eks pynter seg i penklær for så å avslutte med slitne sko, så er det en supereffektiv måte å ødlegge et helt antrekk.
Gjest Illiya Skrevet 12. juli 2011 #9 Skrevet 12. juli 2011 Jeg kjøper klær og sko som jeg liker godt og vil ha lenge. Derfor tar jeg godt vare på dem også. Hverdagsklær som jeg skal gjøre husarbeid i, og som jeg bruker når jeg ikke skal være forsiktig, byttes oftere ut. Men jeg tar vare på dem også, vasker dem som angitt, og putter dem i skapet.
sequin Skrevet 12. juli 2011 #10 Skrevet 12. juli 2011 De dyre klærne mine, klærne jeg lager selv og designermerkene jeg har tar jeg godt vare på selv om det er bedre kvalitet på dem liker jeg ikke at de slenger rundt, så de pakker jeg ned i esker etter hvert bruk. basisklær som singletter, t-skjorter,strømper, tights og strømpebukser og lignende har jeg i skap, men de slenger også rundt, ofte at jeg ikke gidder å brette dem etter vasken så jeg bare lar de ligge i en haug på gulvet før jeg bruker det De litt billigere klærne, som kjoler fra bik bok og klær som det er litt mer kvalitet på enn basisklærne er alltid i skap eller henger på henger, fordi jeg hater krøllete klær :gjeiper:
Transelise Skrevet 12. juli 2011 #11 Skrevet 12. juli 2011 Kjolene mine tar jeg godt vare på. Undertøy ikke. Vasker alltid BH i maskinen. Har både billige og dyre kjoler, pris betyr ikke noe om jeg liker dem.
MissMas Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2011 Takk for alle svar! Virker som om jeg ikke er helt unormal som er litt uforsiktig. Når det kommer til sko er jeg kanskje enda mer uforsiktig (dessverre?). Men jeg er bare sånn, hehe. Blir inspirert av folk som virkelig tar vare på klærne og skoene sine (og mye annet de eier også), for jeg er så uforsiktig selv
Gjest Harriet Skrevet 12. juli 2011 #13 Skrevet 12. juli 2011 Jeg har lært å ta vare på klærne mine hjemmefra - så det er noe jeg med sikkerhet kan si at jeg gjør. Ingen klær ligger og slenger her i huset. Jeg skifter med en gang jeg kommer fra jobb. Har et stort walk-in closet hvor stort sett alle klær har hengeplass, til og med endel finere tighs henger der. Undertøy og hverdagstøy ligger i skuffer, mens nattkjoler henger på kroker på døren inne i walk-in closet. Skitne klær blir vasket, tørket og om nødvendig strøket i en fart slik at de er klar til bruk igjen. Klær som må sys blir sydd raskt .. Dette er vel en av de tingene jeg er best på - nettopp det å ta skikkelig vare på klær og sko. Synes det er sjokkerende når jeg ser endel menneskers vanvittige kleskjøp. Jeg har også mye klær, men det er fordi klærne mine blir tatt godt vare på, de er av god kvalitet, jeg kjøper klær som kan kombineres og varieres på alle mulige måter. Jeg kjøper ikke 20 nesten like kjoler eller 75 par pumps i forskjellige farger .. det er for meg sløsing og vitner om stor usikkerhet hos eieren.
Cata Skrevet 12. juli 2011 #14 Skrevet 12. juli 2011 Siden min eldste T-skjorte som fremdeles er i bruk er 14 år gammel, så tror jeg jeg tør påstå jeg tar godt vare på klærne mine . Gjør egentlig ikke noe spesielt for det, annet enn at jeg sjelden bruker tørketrommelen på annet enn håndklær og sengetøy og gamle, utvaskede T-skjorter. Eneste jeg bevisst steller pent med er bunaden, men så er den også mitt dyreste plagg.
mocci Skrevet 13. juli 2011 #15 Skrevet 13. juli 2011 (endret) Jeg steller utrolig godt med klærne mine da jeg er redd for dem, blir lei meg hvis jeg klarer å ødelegge/slite ut et plagg uavhengig om plaggget er billig eller dyrt. Dette gjelder jobbklær/finklær. Plagg som jeg surrer rundt i hjemme bryr jeg meg mindre om, ikke så farlig om bikkja sikler på dem feks. Jeg bruker heller aldri tørketrommel på klærne mine. jeg er også veldig nøye på hvilket vaskemiddel jeg bruker, har et merke for finklærne/jobbklær samt et annet merke for soseklær. Endret 13. juli 2011 av mocci
MissMas Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #16 Skrevet 13. juli 2011 Har ikke tørketrommel jeg, så mine klær henger alltid til tørk (på vaskerommet! Hadde fått anfall om det kom pollen på dem ). Men skulle gjerne hatt tørketrommel. Artig å lese om hvordan folk behandler klærne sine =)
otilie Skrevet 13. juli 2011 #17 Skrevet 13. juli 2011 (endret) er forsiktig med å vaske de fineste/skjøreste klærne. Ellers 'slenger' jeg de rundt Jeg lapper de sammen igjen hvis de blir ødelagte. Blir de ødelagte så pleier det bare å være en søm som går opp, eller en knapp som faller ut... enkelt å fikse uten at det synes. Jeg er ikke så uforsiktig at jeg klarer å rive hull i de. Endret 13. juli 2011 av otilie
Gjest Consensio Skrevet 13. juli 2011 #18 Skrevet 13. juli 2011 Tja, tar vare på gjör jeg nok ikke, men det er jo ikke slik at jeg ödelegger dem heller da. Jeg bruker klärne mine, vasker dem, henger dem til törk, bretter dem sammen og legger dem i skapet. De blir brukt til de blir ödelagte (enkelte ting syr jeg dersom det er mulig)
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #19 Skrevet 19. juli 2011 Ikke for å gå for mye off-topic her, men ser at mange sier de syr/reparerer klærne sine. Det har jeg faktisk aldri gjort, kan ikke huske sist noen av klærne mine trengte slik behandling heller.. Eller jo! Det var når jeg var fire-fem år gammel (krabbet overalt jeg, slet ut knærne på alt jeg hadde ) Hvilke klær er det dere anser som verdt å reparere? Så for å svare på spørsmålet til ts: jeg gjør ingenting spesielt for å ta vare på klærne mine, annet enn å vaske dem på 40 grader (unntatt undertøy, det går på 60). Alt tøy som vaskeanvisningen sier tillater det, går i tørketrommel. De fleste bhene mine skal håndvaskes, men jeg bruker bare undertøysprogrammet på maskinen, skjønt kjører det på 40 grader. Og sko... nei, gjør ingenting med dem heller.
Surriball Skrevet 19. juli 2011 #20 Skrevet 19. juli 2011 Jeg vet egentlig ikke om jeg behandler klærne mine spesielt bra. Kjolene mine har hengere, det samme gjør bunaden (og DEN behandles bra, selv om jeg ikke har brukt den på en stund siden stakken min skulle vært lagt litt ut i livet...). Men alle andre klær har "bare" en plass på en bestemt hylle i klesskapet. Jeg er ikke spesielt glad i å vaske klær, og det skjer nok helst når skittentøyskurva snart renner over. Jeg velger å tro at det har sammenheng med at vaskemaskina er lengst inn nederst i den svært så creepy kjellern vår, og må tørkes på loftet. Jeg liker verken kjellere eller loft... Jeg hater lapper på klærne mine, de klør så forferdelig i nakken! Så jeg klipper dem av, jeg... Dermed blir gjerne vaskeanvisningen med i slengen også, for de er gjerne store, stygge og skjemmende... Men jeg har tre typer vask: 40 grader farge, 60 grader (undertøy og håndduk) og hvitvask. Hvitvasken blir stort sett 40 grader, men hvite laken og sengetøy kjører jeg gjerne på 60. Jeg har ikke merket til noen "blasse" farger selv om jeg like gjerne vasker svart, rødt og grønt sammen! Nye bukser får som regel en runde for seg selv, da. Selv om jeg glemte det nå sist... Jeg kjøper kanskje et plagg i måneden, men jeg har også 7-8 år gamle, nesten like fine t-skjorter i skapet! Konklusjon: kanskje ikke verdens flinkeste til å ta vare på klærne mine, men de ser da bra ut likevel. Flaks for meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå