Gå til innhold

Hvor viktig er det egentlig med variasjon i treningen?

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Skrevet

Det snakkes/skrives en del om at det er viktig med variasjon i treningen, men etter at jeg omsider har kommet i såpass god form at jeg faktisk som regel gleder meg til joggeturene mine (slet veldig med motivasjonen i begynnelsen)så føler jeg ikke behov for å variere med andre treningsformer. Jeg har forskjellige løyper jeg kan bruke og satser selvsagt på å øke lengden jeg jogger etterhvert (pr. i dag 3,9 km, målet er 5 km innen utgangen av september), men trives godt med å sette på meg iPoden og løpe avgårde.

Akkurat nå trener jeg først og fremst for å gå ned noen kg, men på sikt er jo målet å vedlikeholde gode treningsvaner både for å holde vekta og for helsas skyld ellers. Hvis jeg skal klare det, er jeg nødt til å ha en treningsform jeg liker, og det er strengt tatt ikke mange, jeg er utrolig kresen der. Liker f.eks. ingen form for lagidrett, ballspill, friidrett eller spinning, og avskyr svømmehaller, og da er det jo ikke så mye igjen å velge i ;) Er det da virkelig så viktig å variere treningsform? Er det ikke viktigere at jeg faktisk trener og gjør noe jeg liker?

Jeg kan forøvrig nevne at jeg i tillegg til å jogge 3 ganger i uka kjører et helkropps styrkeprogram 2 ganger i uka.

Videoannonse
Annonse
Gjest aeikina
Skrevet

Jeg vil tro at dette er helt greit, så lenge du øker enten lengden eller hastigheten. Flott at du trener styrke, og her er jo variasjoner uendelige (nesten), bytt på forskjellige øvelser;)

Skrevet

Det er særlig for barn og unge det er viktig å trene allsidig, siden de har en kropp som vokser og dermed ikke så godt tåler ensidig belastning.

Det er viktig å trene allsidig for voksne også. Kroppen din tåler nok tre joggeturer i uka, men du oppnår enda flere helsefordeler om du trener styrke for overkroppen også, men det gjør du jo allerede. Når det er sagt så er det gunstig for progresjonen å variere lengden på turene og intensiteten.

Det har vært sagt før her på forumet og det kan sies igjen: Det gir flest helsefordeler å trene både utholdenhet og styrke.

Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Det er særlig for barn og unge det er viktig å trene allsidig, siden de har en kropp som vokser og dermed ikke så godt tåler ensidig belastning.

Det er viktig å trene allsidig for voksne også. Kroppen din tåler nok tre joggeturer i uka, men du oppnår enda flere helsefordeler om du trener styrke for overkroppen også, men det gjør du jo allerede. Når det er sagt så er det gunstig for progresjonen å variere lengden på turene og intensiteten.

Det har vært sagt før her på forumet og det kan sies igjen: Det gir flest helsefordeler å trene både utholdenhet og styrke.

Takk for svar :) Jeg har planer om å bytte ut en joggeøkt, alternativt legge til en økt med intervalltrening på sikt, da, det gir jo litt variasjon :)

Endret av Nanne70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...