Capricorn Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Noen ganger får jeg melding om at jeg har lavt minne og at jeg må lukke alle programmer. Nå fikk jeg det igjen. Lukker kun den boksen som kommer opp og det skjer ikke noe mer. Akkurat nå har jeg kun Chrome oppe med fire faner. På harddisken har jeg 30 giga av 70 ledig. Hva er problemet?
Facepainter Skrevet 12. juli 2011 #2 Skrevet 12. juli 2011 Se på Oppgavebehandling/Task Manager via CTRL-ALT-DEL og se på prosesser hvor mye minne som er i bruk. Dette er hurtigminne/RAM, og har ikke noed med harddisk å gjøre.
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2011 Takk for svar Der står det CPU: Skifter mellom 2% og helt opp i 38% Minne: 642
FantasDick Skrevet 12. juli 2011 #4 Skrevet 12. juli 2011 Sjekk hvor mye det står under available/tilgjengelig minne.
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2011 Sjekk hvor mye det står under available/tilgjengelig minne. Der står det 350.
FantasDick Skrevet 12. juli 2011 #6 Skrevet 12. juli 2011 Da må du kjøpe mer RAM. Jeg har f.eks ca. 6000 available, og det er vel å regne som normalt i dag.
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. juli 2011 Da må du kjøpe mer RAM. Jeg har f.eks ca. 6000 available, og det er vel å regne som normalt i dag. Æsj, gidder ikke det til den gamle haugen her. Hadde jeg ikke merket det på hastigheten da? Syns den er ganske kjapp til å være så gammel. Hvor ser jeg forresten hvor mye ram det er på den?
FantasDick Skrevet 12. juli 2011 #8 Skrevet 12. juli 2011 RAM koster ingenting, med mindre maskina di er så gammel at det ikke finnes til den lengre, da er det nok greiest å evt. spandere på seg en ny. Hvor mye RAM maskina har finner du i taskmanager - performance - physical memory - total.
Facepainter Skrevet 12. juli 2011 #9 Skrevet 12. juli 2011 Æsj, gidder ikke det til den gamle haugen her. Hadde jeg ikke merket det på hastigheten da? Syns den er ganske kjapp til å være så gammel. Hvor ser jeg forresten hvor mye ram det er på den? Om du høyreklikker på "Min datamaskin" og velger egenskaper skal du kunne se det der.
Facepainter Skrevet 12. juli 2011 #10 Skrevet 12. juli 2011 Hvor mye RAM maskina har finner du i taskmanager - performance - physical memory - total. Smart.
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2011 Fant det. Det er 1 giga. Ja, kanskje jeg skulle kjøpt mer ram så lenge den fungerer.
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2011 Om du høyreklikker på "Min datamaskin" og velger egenskaper skal du kunne se det der. Ja, det var der jeg fant det.
FantasDick Skrevet 12. juli 2011 #13 Skrevet 12. juli 2011 Smart. Var det sarkastisk? Om ikke, takk. --- Om maskina er grei ellers ville jeg nok spandert litt minne på den. Billig "oppgradering". Forresten så bruker Chrome mye minne, hvis du ikke visste det.
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #14 Skrevet 12. juli 2011 Var det sarkastisk? Om ikke, takk. --- Om maskina er grei ellers ville jeg nok spandert litt minne på den. Billig "oppgradering". Forresten så bruker Chrome mye minne, hvis du ikke visste det. Blir helt ør av disse netteleserene jeg. Er det ikke det ene med den ene så er det det andre med den andre. Eller no sånt.... Takk for tips. Skal sjekke om jeg får tak i ram
FantasDick Skrevet 12. juli 2011 #15 Skrevet 12. juli 2011 Chrome er den beste nettleseren imo, men det med minnebruk var bare en notis. Det er ikke noe i veien med det, det bare er slik.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #16 Skrevet 12. juli 2011 Chrome er den beste nettleseren imo, men det med minnebruk var bare en notis. Det er ikke noe i veien med det, det bare er slik. Bruker f eks firefox mindre minne enn chrome?
FantasDick Skrevet 12. juli 2011 #17 Skrevet 12. juli 2011 Bruker f eks firefox mindre minne enn chrome? Jeg tror FF og Chrome er relativt like når det gjelder minnebruk, men forskjellen ligger vel egentlig i at Chrome bruker mye minne om den har mulighet - for å bli enda raskere/bedre. Den tar det den får, liksom. IE9 har jo blitt betydelig lettere, men den er etter hva jeg vet veldig grådig når man har bruker flere faner. Opera er relativt grådig jevnt over og Safari vet jeg ikke så mye om.
feuerstein Skrevet 13. juli 2011 #18 Skrevet 13. juli 2011 Med 1 gb minne ble vel maskinen solgt ny med XP, ikke 7? Folk bør generelt være forsiktige med å oppgradere operativsystemet om de ikke tilfredsstiller systemkravene med god margin.
Capricorn Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #19 Skrevet 13. juli 2011 Med 1 gb minne ble vel maskinen solgt ny med XP, ikke 7? Folk bør generelt være forsiktige med å oppgradere operativsystemet om de ikke tilfredsstiller systemkravene med god margin. Tenkte det samme, men problemet har kommet nå i det siste. Har hatt Windows 7 en stund uten problemer. Det er vel egentlig ikke noe stort problem sånn sett. Må bare trykke vekk den advarselen, men venter vel litt på at den skal krasje....
Facepainter Skrevet 14. juli 2011 #20 Skrevet 14. juli 2011 Med 1 gb minne ble vel maskinen solgt ny med XP, ikke 7? Folk bør generelt være forsiktige med å oppgradere operativsystemet om de ikke tilfredsstiller systemkravene med god margin. Joda, Windows 7 har 1 GB som minstekrav, men min erfaring er at det uansett er et raskere og mindre krevende OS enn Windows XP, som har 64 MB som absolutt minstekrav. Jeg har kjørt begge deler på maskiner med 1 og 2 GB, og Win 7 er alltid raskere. Vil uansett anbefale henne å oppgradere til 2 eller 4 om hun finner ut hvilken type minne maskinen bruker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå