Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Jeg tror ikke urinveisinfeksjonen til pusen min er en urinveisinfeksjon :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager å mase på en gammel tråd, men nå blir jeg ganske oppgitt her jeg sitter!

Etter endt pencilinkur skulle vi tilbake og sjekke om pusen har bakterier i urinen fremdeles, og det viste seg at han ikke hadde. Vi trodde jo da at det var over, og særlig siden vi har vært veldig påpasselige med å sørge for at han får ro.

Han er f.eks. ikke inne når 2-åringen er hjemme eller våken, for hun klarer ikke helt å behandle ham fint og rolig :lur:

Han har godtatt kattungen vi tok til oss, så den utgjør heller ikke noen trussel eller mistrivsel for ham. Vi har til og med gitt ham en egen soveplass med hans teppe borte fra de andre kattene i tredje etasjen.

Men det har altså ikke fungert. I går gikk han rundt og mjauet som før, og vi oppdaget en illrød flekk på gulvet. Han har tisset blod igjen :(

Jeg ringte til dyrlegen som har tatt de grundige undersøkelsene på ham, og når jeg forklarte det så var første reaksjonen til dyrlegen "huh... ". Etter litt fikk jeg vite at han måtte sjekke litt hva det kunne være, men at vi kanskje burde få tatt noen blodprøver for å sjekke nyrene. Han hadde nemlig glemt å si at det ikke var sjekket siden det ikke var noen steiner eller noe slikt i urinen når de undersøkte noen av gangene :sukk:

Det må da være andre mulige forklaringer?

Skrevet

Ikke beklage deg for å dra opp en gammel tråd! Det er vel derfor de ligger her disse trådene, for å bli dratt fram! :jepp:

Men dette var trist nytt synes jeg.. Men når veterinæren sier nyrene ikke ble underøkt sist; Tok han ikke ultralyd da? Hvis han tok ultralyd av urinblæren, så er det jo naturlig at han ser på nyrene med det samme. Noe annet er jo bare helt merkelig! Jeg reagerte litt på det sist og, at han hadde tatt prøver og sendt inn for å utelukke steiner. For steiner ser de jo på ultralyd. Og ser de ikke noe der, så er det ingen.

Skrevet

Jeg reagerte litt på det sist og, at han hadde tatt prøver og sendt inn for å utelukke steiner. For steiner ser de jo på ultralyd. Og ser de ikke noe der, så er det ingen.

Den prøven de sendte inn var for å sjekke om det var bakterier i urinen, ikke steiner :wink:

Jeg gikk jo ut fra at de hadde tatt blodprøve for nyresvikt jeg siden jeg nevnte det når jeg gjorde avtalen, men det viste seg å ikke ha blitt gjort. Og på regningen jeg fikk så var det jo ikke mulig å forstå noen ting, for der var det en haug med forkortelser og legespråk.

Jeg aner ikke hva vi skal gjøre med den stakkars "lille" pusen jeg altså... Jeg orker ihvertfall ikke å se på at han har det vondt mye lengre, for jeg er redd for at det er den veien det går igjen :sukk:

Skrevet

Nå har vi fått katten tilbake fra dyrlegen, og de har tatt ultralyd, urinprøve, og blodprøver. Det var ingen tegn til hverken urinstein eller blod i urinen nå lenger, så foreløpig har de friskmeldt ham, men har sendt prøver videre til Oslo for å analysere dem skikkelig. Om en uke får vi vite om det er nyrene som er dårlige eller om det bare er en bakterie som sakte men sikkert forsvinner.

vi har fått resept på smertestillende som vi skal gi i en uke frem til vi får svar.

Viser det seg at nyrene er dårlige så må vi jo selvfølgelig snakke med dyrlegen om hvor lenge han kan leve med dewt, og eventuellt hvilket behov han vil ha for medisiner fremover.

Men så langt alt vel :biggrin:

Det er dette som jeg har uthevet jeg reagerer på. Du skriver at det ikke var tegn til urinstein i urinen lengre. Men hvis katten var til ultralyd hadde de ikke behøvd noen urinprøve for å konstantere om det var steiner eller ikke. Det ser de nemlig godt på UL.

Og så at de sendte blodprøver til Oslo for å finne ut om nyrene var dårlige. Nyresvikt ser de utmerket godt på ultralyd. Nyrene blir nemlig mye mindre. Det trengs ikke prøver for å konstantere det. Disse prøvene er noe de tar hvis ultralyd ikke er tilgjengelig, eller for å avgjøre om det er indikasjon for å ta ultralyd. Visst, prøver kan være et supplement i et begynnende stadium av nyresvikt, men jeg har enda til gode å høre om nyresvikt som ikke har vært sett på UL, men derimot på prøvene. På samme måte som jeg enda har til gode å høre om urinveisstein påvist i urinen, men ikke synlig på UL.

Jeg må jo tro deg, når du sier katten har vært til ultralyd, men det høres merkelig ut for meg. Var det en smådyrsveterinær du var til som er kyndig med UL da?

Skrevet

Jeg må jo tro deg, når du sier katten har vært til ultralyd, men det høres merkelig ut for meg. Var det en smådyrsveterinær du var til som er kyndig med UL da?

Jeg vet jo bare det jeg er blitt fortalt av dyrlegen, og nå har han jo rettet opp i det og sagt at det var ikke det likevel. Det var slike ting jeg sa at jeg ville ha gjort.

Det bli tatt en ultralyd, og det ble sendt en prøve til Oslo. Men det var en urinprøve fikk jeg vite, ikke en blodprøve. Det fikk jeg vite at var feil i dag. :sukk:

Ja så har jeg jo vært litt sånn småstresset den dagen også. Ventet jo hele dagen på å få høre hvordan det gikk med pusen :sjenert:

Det er en smådyrklinikk jeg har vært på ja. Har rykte på seg for å være en av de beste her i området, men nå irriterer de meg bare når de har sagt at de har tatt alle prøver, men likevel ikke, og alt det der.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Uff da ! :(

Nyrefunksjons-prøven jeg snakket om sist (den som kommer i to utgaver; en rask og en ikke like rask) er en blodprøve.

Disse blodprøvene kan de fleste vetrinærklinikkene analysere selv.

Jeg ville anbefale en slik test nå, slik at du får vite om nyrefunksjonen hans er redusert, og i så tilfellet om vetrinæren mener det er fremtid i å gå på spesialfor (kronisk nyresvikt).

Jeg kjenner at jeg begynner å lure fælt på hva de blodprøvene de faktisk tok ble brukt til.... :klo:

Hvordan er det med tørste og vekt ?

Skrevet

Jeg kjenner at jeg begynner å lure fælt på hva de blodprøvene de faktisk tok ble brukt til.... :klo:

Hvordan er det med tørste og vekt ?

Hei, og god morgen!

Det viste seg jo at det ikke ble tatt noen blodprøver, selv om jeg ba dem om å gjøre det. Jeg er like forvirret som dere, og ikke minst oppgitt og skuffet over at de ikke gjorde akkurat det.

Det var urinprøve de tok, men de snakket i flertall så jeg gikk ut fra at alt var gjort. Og som sagt var det umulig å forstå hva alt som stod på den fakturaen var pga forkortelser og legespråk...

Den siste uka har han kanskje blitt noe lettere. Han er liksom ikke den typiske skogkatt-størrelsen for å si det sånn. Han er blandet med skogkatt, og han ser nesten ut som en rasekatt :)

Men han spiser og drikker godt ser det ut som, men vi har jo 3 katter nå med kattungen så det kan jo være de andre som står bak. Pusen vil ikke spise når vi ser på, så akkurat hvor mye det blir vet vi jo ikke nøyaktig. Men han bruker litt tid på det da :)

Nei, vi må vel få tatt den blodprøven. Men det må nesten bli over helga. Operasjon på meg i dag, så jeg får sende mannen avgårde.

Skrevet

Klokken 1300 i dag måtte vi avlive pusen vår :(

Han kom hjem og spiste ikke eller drakk, bare gikk rundt og mjauet og hadde det vondt. Han klarte å presse ut noen illrøde dråper midt på gulvet før hele baken sank sammen. Og der ble han liggende.

For et par dager siden lå han på terassen uten å røre seg og bare mjauet og viste tydelig at han hadde det vondt.

Dyrlegen mente at når symptomer og alt ikke forsvinner etter så mange behandlinger så kan det ikke være noe annet enn nyreproblemer med akkurat de plagene. Og uansett hadde pusen lidd nok.

Vår elskede kosepus Mercedes ble ikke 2 år en gang :grine:

Gjest Lille-pus
Skrevet

:klem:

Jeg lett litt i min beskjedne samling av små engelske og amerikanske dyredikt, og funnet dette, spesielt til deg, daemonia.

Four Feet in Heaven - Alice E. Chase

Your favorite chair is vacant now...

No eager purrs to greet me.

No softly padded paws to run ecstatically to meet me.

No coaxing rubs, no plaintive cry will say "It's time for feeding".

I've put away your bowl, and all the things you won't be needing.

But I will miss you little friend...

For I could never measure;

- The happiness you brought me, the comfort and the pleasure.

And since God put you here to share,

- In earthly joy and sorrow;

I'm sure there'll be a place for you

In Heaven's bright tomorrow...

:klem:

Skrevet

Tusen takk, Lille-Pus, det var nydelig. :snufs:

Eneste trøsten er at det var det beste for ham. Men den trøsten er mager, uansett :tristbla:

Gjest badeand1
Skrevet

Utrolig trist å høre . =(

Hvil i fred, pusen. :hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Kondolerer Daemonia! Det var veldig, veldig trist å høre. :klem:

Skrevet

Kondolerer Daemonia! Det var veldig, veldig trist å høre. :klem:

Tusen takk, Aurora.

Det var en tøff avgjørelse, og jeg har aldri gjort det "frivillig" før. Men når jeg så at han ikke klarte å stå oppreist og bare mjauet og klaget så var det nok. Jeg kunne bare ikke se på at han hadde det vondt lenger :(

Gjest Lille-pus
Skrevet

.... nå vil de fleste tro jeg er aldeles tullete.... men det får så være....

Når den dagen kommer at din elskede katt ser på deg med et blikk som sier: "Jeg elsker deg.. og det vet du... Jeg vet du elsker meg.. vil du elske meg nok til å la meg reise nå ? - det gjør så vondt.. jeg orker ikke mer, enda så mye jeg aller helst ville være hos deg og sove i armkroken din... og kjenne varmen fra huden din.."

Den dagen må må man velge... og valget er usigelig tungt.. og av kjærlighet til den lille venn man elsker så høyt, så må man la vedkommende reise... så skånsomt som mulig.

Jeg har vel sagt det før... man blir aldri helt den samme etterpå. Og en spesiell plass er for all tid opptatt i hjertet og minnet.. Den plassen vil alltid bære akkurat denne kattens navn.

Etterhvert vil det rommet fylles av det man velger å la flytte inn der...

-og kanskje... kanskje vil det senere en gang komme 4 myke poter som bærer nøkkelen til et annet rom i hjertet, et rom som er ledig. Fire poter som flytter inn i et annet rom i hjertet...

Skrevet

Den dagen må må man velge... og valget er usigelig tungt.. og av kjærlighet til den lille venn man elsker så høyt, så må man la vedkommende reise... så skånsomt som mulig.

Jeg har vel sagt det før... man blir aldri helt den samme etterpå. Og en spesiell plass er for all tid opptatt i hjertet og minnet.. Den plassen vil alltid bære akkurat denne kattens navn.

Etterhvert vil det rommet fylles av det man velger å la flytte inn der...

-og kanskje... kanskje vil det senere en gang komme 4 myke poter som bærer nøkkelen til et annet rom i hjertet, et rom som er ledig. Fire poter som flytter inn i et annet rom i hjertet...

Ja det var den dagen som kom her i huset. Vi har sett på at han hadde det vondt i 9 måneder, og har vel gitt ham alt for mye medisiner på den tiden.

Faktisk husker jeg alle katter jeg har hatt. Det har vært noe spesiellt med alle. Og denne er ekstra spesiell. Vi måtte fortjene å få kos av ham. Han var totalt uinteressert i oss som kattunge, og løp vekk så snart vi kom i nærheten. Men plutselig så var vi godkjent. Og selv om han var nesten 5 kg som voksen så lå han og koste som verdens roligste lille kattunge :)

Og en ting som gjorde ham ekstra spesiell er tomlene hans. En på hver labb. Og han kunne bruke dem til å løfte ting med også :fnise:

Stakkars gutten vår er og kommer til å bli savnet. Heldigvis har vi hele 8 små poter som trøster oss. Den minste av dem er kattungen som dukket opp i garasjen vår, og som like gjerne kunne vært en kloning. Med unntak av de ekstra potene da :wink:

Jeg vet at vi valgte rett, og det gjør det litt lettere på en måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...