Gå til innhold

Jeg tror ikke urinveisinfeksjonen til pusen min er en urinveisinfeksjon :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med Lille-pus! Her må du ikke gi deg! Kontakt flere veterinærer i nærområdet ditt (eller så langt du mener det er overkommelig å dra med pus). Det går også an å ringe veterinærhøgskolen og be pent om å få snakke med en av ekspertene der.

Nå er ikke jeg noen veterinær, men at de ikke tok urinprøve av katten fordi det ikke var noen hevelse av blæren, synes jeg høres helt idiotisk ut rett og slett. Hevelse blir det som oftest når blæren er full fordi det er blokkering på gang, men ultralyd kan brukes til å diagnostisere utallige andre tilstander i blære og nyrer. Steiner/grus gir dessuten sjelden en fullstendig blokkering.

Egentlig skal man faktisk ikke gi antibiotika i sånne tilfeller i det hele tatt før det som et minimum er tatt urinprøve som er analysert for bakterier, steiner og PH-verdi. Jeg skal dog innrømme at jeg har gjort det selv i noen tilfeller der jeg sterkt har mistenkt en bakteriell infeksjon, og da i påvente av en fullstendig undersøkelse.

Jeg har jo hatt endel katter i min varetekt. Der katten ikke viser andre symptomer enn hyppig urinering, har jeg gjerne helt i starten forsøkt en 6-dagers antibiotikakur og smertestillende i kombinasjon. Er det en bakteriell infeksjon, viser den oftest tegn til bedring allerede etter et par dager på antibiotika, og en fullstendig bedring etter 6 dager (finnes dog enkelte unntak her). Inntrer ikke denne bedringen, eller katten viser andre symptomer (som tilbaketrekking, irritasjon, uro eller slapphet, bærer det til veterinær med fullstendig analyse av urin tatt ut med kateter og ultralyd.

Jeg føler med deg TS som må kjempe sånn for å bli tatt på alvor på kattens vegne. Men her er det bare å gå på med krum hals og ikke gi deg! Urinveisproblemer hos katter er noe en skal ta på ytterste alvor, både fordi det er veldig smertefullt, og fordi det ikke sjelden leder til en uhelbredelig tilstand om ikke riktig behandling iverksettes tidlig nok. All mulig lykke til!! :klemmer:

Skrevet

I går forandret pusen seg enda litt mer. Selv etter påbegynt antibiotikakur så klager han hele tiden før han skal tisse. I går la vi også merke til at han halter på venstre bakfot, og tydelig har det ubehagelig. I tillegg lå han bare i buskene til naboen og sov, og stakk av hver gang vi prøvde å få tak i ham så løp han bort.

Når han går mjauer og klager han, og det er umulig å komme nær ham. Vi fikk tak i ham en eneste gang i går, og da virket det som om han var redd for at vi skulle ta på ham og krympet seg.

Vi ringte til dyrlege i går ettermiddag og spurte hvilke undersøkelser som kan være aktuelle, og spurte også om haltingen kunne ha forbindelse med urinstein eller lignende.

Vi fikk da vite at halting etter en lang periode med blod i urinen som ikke blir kurert med antibiotika og urinveisinfeksjon og uvanlig mye urinering kunne tyde på nyresvikt :tristbla:

Dyrlegen ville at vi skulle bestille time for ultralyd og blodprøver, men han vil jo som sagt ikke komme inn, og stikker av hver gang vi kommer nær. :sukk:

Vi får vel bare holde ham inne så snart han faktisk kommer inn på egen hånd igjen...

I dag har han spist en gang, og det var ikke så mye som en halv håndfull en gang. Han har ligget strekk ut i buskene, og vil verken ha mat eller vann. Nå har han vært borte flere timer...

Verste av alt er at dette kunne vært unngått om vi bare hadde fått tatt en urinprøve eller ultralyd med en gang og de ikke bare gikk ut fra at det var en enkel urinveisinfeksjon :(

Skrevet

Ja, mest sannsynlig kunne dette vært unngått. Men du må ikke gi opp pus enda! Så lenge det er liv, er det håp! :) Du må prøve alt du kan å få tak i han og holde han innestengt til du har fått time hos veterinær til en grundig undersøkelse.

Hvis blæren er full fordi det er blokkering, kan han halte på bakbeinet rett og slett p.g.a smerter, så det behøver ikke å bety at det er nyrene.

Hvis du ikke får lokket han inn på en eller annen måte, så er det ingen annen måte å gjøre det på enn rett og slett å fange han i en felle som du får lånt hos dyrebeskyttelsen eller mattilsynet, hvis du ikke finner en annen lur metode. ;) Viktigste nå er å få pus i hus så du har kontroll på han til han kommer seg til veterinær.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Et lite tips (midt i all fortvilelsen): Når dere kommer dere til vetrinæren, vær så snill å ikke ta en diagnose om "nyresvikt" som den hele og fulle sannhet før det er tatt (og analysert) en prøve mht. akkurat nyresvikt.

Disse prøvene kommer i to utgaver; en hurtigprøve (raskt resultat) og en som tar et par timer før resultatet er klart.

Den "langsomme" (2 timers) er mer nøyaktig enn hurtig-prøven.

Jeg sier dette fordi en av mine kjære ble akutt-diagnostisert med "nyresvikt", og jeg ble anbefalt en rask avlivning der og da - på sparket.

På spørsmål om det da fantes en prøve man kanskje burde ta for å bli sikker, så kom informasjonen om prøvene frem.

Min lille elskede hadde absolutt ikke nyresvikt, og prøven (2 timer) var 100% negativ (som undertegnede sterkt mistenkte). Livet hans ble (nok en gang) "reddet", og han ble 6 mnd senere diagnostisert med FORL.

Det er ikke samme diagnose som dere vil få på deres katt, men den prøven kan (om den er negativ) redde livet hans.

Krysser fingrene for at dere får tak i ham. Han har det ikke godt nå.

:klem:

Signerer overstående innlegg fra Aurora M. :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Et lite tips (midt i all fortvilelsen): Når dere kommer dere til vetrinæren, vær så snill å ikke ta en diagnose om "nyresvikt" som den hele og fulle sannhet før det er tatt (og analysert) en prøve mht. akkurat nyresvikt.

Disse prøvene kommer i to utgaver; en hurtigprøve (raskt resultat) og en som tar et par timer før resultatet er klart.

Den "langsomme" (2 timers) er mer nøyaktig enn hurtig-prøven.

Jeg sier dette fordi en av mine kjære ble akutt-diagnostisert med "nyresvikt", og jeg ble anbefalt en rask avlivning der og da - på sparket.På spørsmål om det da fantes en prøve man kanskje burde ta for å bli sikker, så kom informasjonen om prøvene frem.

Min lille elskede hadde absolutt ikke nyresvikt, og prøven (2 timer) var 100% negativ (som undertegnede sterkt mistenkte). Livet hans ble (nok en gang) "reddet", og han ble 6 mnd senere diagnostisert med FORL.

Det er ikke samme diagnose som dere vil få på deres katt, men den prøven kan (om den er negativ) redde livet hans.

Krysser fingrene for at dere får tak i ham. Han har det ikke godt nå.

Signerer overstående innlegg fra Aurora M. :)

Vet du, jeg har opplevd akkurat det samme! Gamlepusen min sluttet helt å spise og ble ekstremt slapp. Det hele skjedde veldig brått og det bar avsted til den "første og beste" veterinæren. Der ble det konstantert nyresvikt og anbefalt avliving.

Men jeg holdt det gående med vann og mat som jeg sprøytet i munnen hans til helgen var omme og min faste veterinær var på plass. Der ble en ny prøve tatt og analysert, samt at det ble uført ultralyd av nyrene. De viste seg å være 100% fine! Det viste seg imidlertid at han led av en stoffskiftesykdom som vi holdt i sjakk med medisiner i flere år.

Så en skal jammen ikke ta alt for god fisk nei! :nei:

Jeg håper virkelig det går bra til slutt med pusen din TS, og så må du fortsette å oppdatere oss!

Skrevet

Hei hei dere to :)

I dag har vi faktisk fått ham til å spise littegrann, og når han begynner å bli utsultet på kos og lar oss komme innpå ham kommer vi til å stenge ham inne enn så lenge. Jeg synes heller ikke at dette skal tas helt alvorlig, for det er jo som sagt bare en mistanke en ny dyrlege har fått over telefon.

Pusen begynte jo å tisse rundt omkring for 7 mnd siden, omtrent på samme tid som jenta ble kastrert, så det tok jo dessverre litt tid før vi skjønte at det var noe galt også :( Så vi er forberedt på at det er noe langvarig eller permanent, men jeg vil gjerne vite sikkert som dere sier. Jeg tror at den dyreste dyrlegen her i området tilbyr blodprøver, og så snart vi får fanget ham kommer jeg til å ta kontakt med dem for å få det gjort. Hvor sikker er hurtigprøven forresten? Er den veldig usikker i forhold til den som tar et par time? Greit å vite hva en skal velge og hva en har å forholde seg til i så fall :)

Og om det viser seg å være nyresvikt kommer vi ikke til å avlive på stedet. Barna og vi er alt for glad i gutten vår til at jeg kan gjøre det helt på egen hånd, og jeg har lovet barna at de skal få noen dager på seg til å si hadet til ham om det skulle vise seg å være veldig alvorlig.

Så langt det lar seg gjøre for vår del skal vi gjøre alt som er mulig for pusen, men det går en grense for hvor lenge vi klarer å se på at han har det vondt også :tristbla:

Dessverre så må nok lommeboka bestemme litt også, for vi har jo akkuart avsluttet ferien, og mannen må ha redusert lønn i omsorgspermisjon om en måneds tid når jeg skal operere. Utrolig hvor mye idiotisk som skal skje på en gang :sukk:

Men enn så lenge venter vi på muligheten til å få tak i ham og holde ham inne til vi får tatt en blodprøve. Det går jo relativt greit nå når vi har adoptert en stakkars kattunge som ble dumpet nær veien her også som bruker kattesand om natta og morgenen :)

Skrevet

Akkurat hvor sikker den hurtigprøven er i forhold til den som tar noen timer, skal jeg ikke si for sikkert, men det er ingen tvil om at den ofte gir feil utslag, så jeg vil ikke anbefale å ta den. Jeg for min del mener at kun å ta en blodprøve ikke rekker uansett på dette stadiet. Jo, det kan konstantere en svikt i nyrene, men kan ikke fortelle noe om årsaken til dette. Urinprøve tatt ut med kateter og analysert og ultralyd er mitt råd. Jeg skjønner at du må tenke økonomi, men det er mye bedre å ta en skikkelig undersøkelse i èn omgang, enn å trekke det ut i maange veterinærbesøk med en blodprøve her og en blodprøve der.. Det siste blir mye dyrere på¨sikt, det kan jeg love deg. Jeg betaler 5-600 kr. for en ultralydundersøkelse der jeg går. Med neddoping, urinkateter, urinundersøkelse o.s.v skulle det komme på en rundt 1300.- -1400,- Ikke dyrt etter min mening, med tanke på hva vi kan surre bort på en handletur e.lign. ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg tror (merk at jeg ikke vet dette. Det er bare min antagelse) at den raske prøven gir et noe grovere resultat mht. måling av mengden avfallsstoffer i blodet. Avfallsstoffer som i en normalfungerende nyre skilles ut av nyren, - og transporteres ut av kroppen via urinen.

Hvor mye mer nøyaktig 2-timsprøven er bør vetrinæren kunne svare på.

I mitt tilfelle stod det om et liv, og jeg var ikke under noen omstendigheter villig til å ta noen sjanser (spesielt ikke siden vetrinæren alt hadde bestemt seg for hva gutten feilte siden han hadde et sår i munnen og spiste dårlig).

Symptomene på nyresvikt er mange, nesten så mange at enhver annen sykdom også har minst ett syptom som er sammenfallende med nyresvikt. Det er dermed ofte kanskje litt enkelt å trekke konklusjonen om at det må være nyresvikt.

Dere bør komme veldig langt med 1500 kr. (og en real dyrlege kan fort være villig til å la dere dele opp det beløpet, - om dere spør pent :) )

Vær grei og nevn ordet "blærestein" til dyrlegen når dere kommer dit.....

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jo, det kan konstantere en svikt i nyrene, men kan ikke fortelle noe om årsaken til dette. Urinprøve tatt ut med kateter og analysert og ultralyd er mitt råd. Jeg skjønner at du må tenke økonomi, men det er mye bedre å ta en skikkelig undersøkelse i èn omgang, enn å trekke det ut i maange veterinærbesøk med en blodprøve her og en blodprøve der.. Det siste blir mye dyrere på¨sikt, det kan jeg love deg. Jeg betaler 5-600 kr. for en ultralydundersøkelse der jeg går. Med neddoping, urinkateter, urinundersøkelse o.s.v skulle det komme på en rundt 1300.- -1400,- Ikke dyrt etter min mening, med tanke på hva vi kan surre bort på en handletur e.lign. ;)

hehe, nei de handleturene kan fort bli dyre ja :wink:

Jeg tror det skal gå greit å få delt opp beløpet, for det er jo ting som dukker opp plutselig, og de fleste er jo behjelpelige da.

Jeg skal ta en telefon til dyrlegen igjen i morgen og be om informasjon og pris på blodprøver, ultralyd, og kanskje røntgen om det skulle være aktuelt.

Symptomene på nyresvikt er mange, nesten så mange at enhver annen sykdom også har minst ett syptom som er sammenfallende med nyresvikt. Det er dermed ofte kanskje litt enkelt å trekke konklusjonen om at det må være nyresvikt.

Dere bør komme veldig langt med 1500 kr. (og en real dyrlege kan fort være villig til å la dere dele opp det beløpet, - om dere spør pent :) )

Vær grei og nevn ordet "blærestein" til dyrlegen når dere kommer dit.....

Ja, det er det som er så skremmende. Alt kan være symptomer på noe, og om en er så dum å sette seg ned for å google diverse så blir en litt vel skremt og hysterisk :gjeiper:

Blærestein faktisk? Har jeg faktisk ikke tenkt over. Ikke har jeg fått det opp når jeg har søkt på hva symptomene kan stemme med heller :sjenert:

Det er uansett godt å vite at det finnes alternativer til de fæle sykdommene :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Blærestein går ofte under betegnelsen urinveisstein, og de to begrepene brukes litt om hverandre :)

Siden steinen(e) befinner seg i blæren så har jeg vendt meg til å bruke begrepet blærestein, siden det er mer presist, - synes jeg da.

Mange doturer, men ikke nødvendigvis like mye resultat som antall turer, og med blodblandet urin og smerter sender tankene mine i den retningen.

Men, ikke google mye før du har fått en diagnose på pus, da blir du bare mer nervøs.

Skrevet

Blærestein går ofte under betegnelsen urinveisstein, og de to begrepene brukes litt om hverandre :)

Siden steinen(e) befinner seg i blæren så har jeg vendt meg til å bruke begrepet blærestein, siden det er mer presist, - synes jeg da.

Mange doturer, men ikke nødvendigvis like mye resultat som antall turer, og med blodblandet urin og smerter sender tankene mine i den retningen.

Men, ikke google mye før du har fått en diagnose på pus, da blir du bare mer nervøs.

Ja det er jo det som er det mest sannsynlige, men det har tatt så innmari lang tid nå at jeg begynner å bli alvorlig bekymret. Men nå har jeg gitt mannen streng formaning om at jeg SKAL finne ut av dette med både UL og blodprøve, og at jeg SKAL ha det på regning og evt. dele opp beløpet.

"jaja, gjør det du må, det er du som er kattemammaen her" svarte han da. Hørtes ut som at jeg har støtte :fnise:

Krysser fingrene for gode nyheter, mest sannsynlig i morgen hvis jeg får time tidlig. Så får jeg bare bruke tiden fra 06.00 og frem til åpningstider rundt om til å fange ham... Lokke med mat funker fint, og være veldig kjapp med hendene. Litt ubehagelig akkurat når jeg røsker tak sikkert, men det er jo til hans beste :)

Og forresten: Jeg skal høre på deg. Ikke mer katte-google på meg! Utenom at jeg skal finne opptrekksmus :gjeiper:

Skrevet (endret)

Endelig kom pusen inn etter å ha blitt nektet mat utenfor døra. Littegrann skeptisk, men vi lurte oss ut garasjedøra og gikk rundt huset og lukket terassedøra mens han stod der og spiste.

Så i morgen blir det dyrlegen gitt. Gruer meg....

Endret av daemonia
Skrevet

Nå har vi fått katten tilbake fra dyrlegen, og de har tatt ultralyd, urinprøve, og blodprøver. Det var ingen tegn til hverken urinstein eller blod i urinen nå lenger, så foreløpig har de friskmeldt ham, men har sendt prøver videre til Oslo for å analysere dem skikkelig. Om en uke får vi vite om det er nyrene som er dårlige eller om det bare er en bakterie som sakte men sikkert forsvinner.

vi har fått resept på smertestillende som vi skal gi i en uke frem til vi får svar.

Viser det seg at nyrene er dårlige så må vi jo selvfølgelig snakke med dyrlegen om hvor lenge han kan leve med dewt, og eventuellt hvilket behov han vil ha for medisiner fremover.

Men så langt alt vel :biggrin:

Skrevet

Så flott at pus fikk seg en skikkelig sjekk! :) Det verste er jo å gå i uvisse. Nå er det bare å vente og håpe at prøvene som er sendt inn er normale. Hvem vet, det kan jo være noe som bare er glidd over av seg selv. Det skjer jo det og, både hos puser og folk. Ellers kan stress være en faktor å tenke på når det gjelder "tisseproblemer" hos katt.

Skrevet

Så bra at pus fikk en skikkelig sjekk:)

Min nydelige pus ble også syk en stund tilbake. Hun fikk og blod i urinen (men det kom veldig lite urin da!), hun rautet og viste tydelig at hun hadde vondt. Litt av de samme symptomene? Tok hun til dyrelegen, og da viste seg at hun hadde irritert tarm (mye luft!!) og tette analkjertler (dette er vist veldig vondt)! Nå etter behandling er hun frisk som en fisk:)

Lykke til med pus, og godt å lese at så langt er alt vel! :)

Annonse
Skrevet

Så flott at pus fikk seg en skikkelig sjekk! :) Det verste er jo å gå i uvisse. Nå er det bare å vente og håpe at prøvene som er sendt inn er normale. Hvem vet, det kan jo være noe som bare er glidd over av seg selv. Det skjer jo det og, både hos puser og folk. Ellers kan stress være en faktor å tenke på når det gjelder "tisseproblemer" hos katt.

Alt ser fint ut nå, og selv om han går på smertestillende så tror jeg at ting er i ferd med å ordne seg.

Han er mye roligere, og kommer inn frivillig. Akkurat det kan jo ikke han noe med medisinene å gjøre.

I går morges så vi at det var kommet en liten dam med blod i ved kjøleskapet, men dagen før var han inne nesten hele dagen, så jeg tror egentlig bare det var en stor belastning på blæren i forhold til hva han har vært vant til, så jeg er avslappet i forhold til det.

Tok hun til dyrelegen, og da viste seg at hun hadde irritert tarm (mye luft!!) og tette analkjertler (dette er vist veldig vondt)! Nå etter behandling er hun frisk som en fisk:)

Lykke til med pus, og godt å lese at så langt er alt vel! :)

De har ikke funnet noe sånn hos pusen, men det kan jo være. Han har sluppet noen helt grusomme en gang i blandt, men det er lenge siden :fise: :eeeh:

Så langt er alt vel ja, men jeg gruer meg til onsdag ettermiddag. Da skal jeg ringe til dyrlegen igjen og høre om de har fått svarene, og hvordan prognosene for livskvaliteten egentlig er fremover om det skulle være noe.

Men så langt er alt bare bra ja :wink:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Uvissheten, mens man går og venter på resultatene av prøver - og svinger mellom å tro det beste, og å tro det værste - er ikke hyggelig.

Men, onsdagen vi kanskje gi et "svar", - om ikke annet. Inntil det motsatte er bevist så er vi optimister :)

Skrevet

Endelig har man fått svar!

Dyrlegen tvilte sterkt på at det kunne komme av nyresvikt, med tanke på at urinen var helt fint, og at han hadde roet seg ned nå.

De hadde derimot funnet bakterier i urinen som ble sendt inn, og han lurte på hvordan kattemoren var som kattunge, og hvordan pusen vår var.

Så jeg sa som sant var at kattemor var helt vill og at de som eier henne nesten var redde for å være nær henne, men at hun hadde roet seg ned etter hvert.

Akkurat slik var vår pus også. Helt vill, og hoppet, freste, og klorte opp etter vegger og oss. Det var så voldsomt at vi angret faktisk på at vi fikk akkurat den :sjenert:

Etter hvert så ble han jo sjalu på at kullsøsteren fikk mer kos og oppmerksomhet enn han, og begynte å ta kontakt med oss uten at vi måtte gå og hente ham. Han ble faktisk kosete! :) Og siden har han vært sånn. Med oss ihvertfall.... Fremmede eller hvem som helst som ikke bor her er han livredd.

Dette kan vist gi sånne symptomer som han har hatt, og nå må vi altså få ham til å slappe av og roe seg enda mer ned.

Godt at det ikke var verre. Nå kan jeg endelig puste lettet ut! :)

Skrevet

Så flott at det ikke var verre enn som så! :) Men disse bakteriene.. skal dere fortsette å gi penicillin til de er borte eller? Alvorlig nyresvikt tror jeg ikke dere skal frykte, for det ville de ha sett på ultralyd (nyrene blir mindre). Men stress og uro som sagt årsaken til mange av disse tilfellene hos katter. Mange mennesker får jo også "urolig blære" når de gruer seg for noe f.eks. ;)

Det er ofte litt smertestillende kan hjelpe godt i slike tilfeller hos katter, det får de til å slappe mer av og det blir lettere å komme ut av en sånn ond sirkel. Så da er det bare å fortsette med det, og gi masse kos og oppmerksomhet, samt å prøve å roe pus litt inne.

Det er lurt å være litt oppmerksom på akkurat det med denne katten, slik at det ikke blir et tilbakevendende problem. Lykke til til deg og pus! :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Dette var virkelig gode nyheter :)

Signerer Aurora M. - veldig gode råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...