daemonia Skrevet 12. juli 2011 #1 Del Skrevet 12. juli 2011 Jepp, nå maser jeg om katten min igjen.... Pusen min har hatt blod i urinen i et par mnd til sammen nå. Han har fått 3 antibiotikakurer, og var ferdig med den siste nå for et par uker siden. I dag så jeg en blodig dam på gulvet rett foran døra igjen Jeg løp til døra for jeg hørte jo at han mjauet veldig rart, og der sitter han og ser tydelig ut som at han har vondt... Dyrlegen diagnostiserte urinveisinfeksjon, men så lenge det fremdeles ikke er over til tross for så mange kurer så kan det jo ikke være noe så ubetydelig? Er redd for at det er noe alvorlig og at dette betyr slutten for pus :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pzzt Skrevet 12. juli 2011 #2 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg ville byttet vetrinær og krevd bedre undersøkelser.. Det kan være noe helt annet.. Blod i urinen er tegn på f.eks nyresvikt, leversvikt og urinstein. God bedring til pus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg ville byttet vetrinær og krevd bedre undersøkelser.. Det kan være noe helt annet.. Blod i urinen er tegn på f.eks nyresvikt, leversvikt og urinstein. God bedring til pus. Ja jeg skal ringe til dem når de åpner om ca 5 minutt og spørre om de kan gjøre grundigere undersøkelser eller om jeg må ta en litt lengre tur til en klinikk med bedre utstyr. Veterinæren er veldig flink sånn sett, men utstyret derimot begrenser dem har jeg skjønt... De skulle ta UL av ham, men det apparatet virket jo ikke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #4 Del Skrevet 12. juli 2011 har de dyrket urinen? sett at de gir han en type antibiotika som fungerer? Er han satt på spesialfôr? Har de sett krystaller i urinen? I så fall hvilken type? Urinveisbetennelse hos katt er ganske vanlig, spesielt hos kastererte katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 12. juli 2011 #5 Del Skrevet 12. juli 2011 Det kan være feil antibiotika, men rart at det er feil tre ganger. Hvis ikke dyrlegen har en løsning nå så burde du finne en annen som kan se på det. Stakkar pusen. Ikke noe moro når de har det vondt og ikke kan snakke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 12. juli 2011 har de dyrket urinen? sett at de gir han en type antibiotika som fungerer? Er han satt på spesialfôr? Har de sett krystaller i urinen? I så fall hvilken type? Urinveisbetennelse hos katt er ganske vanlig, spesielt hos kastererte katter. Ja, han er kastrert Han har fått spesialfor som skal løse opp urinstein. De har ikke satt noe urin til dyrking. Hvorfor vet jeg ikke. Det kan være feil antibiotika, men rart at det er feil tre ganger. Hvis ikke dyrlegen har en løsning nå så burde du finne en annen som kan se på det. Stakkar pusen. Ikke noe moro når de har det vondt og ikke kan snakke Ja det er rart at det har feilet 3 ganger allerede, og det er derfor jeg er redd for at det kan være noe annet som er galt med ham Han har som sagt blitt satt på spesialfor, og når jeg snakket med dem så kunne det være så enkelt som et tegn på at det fungerer. Steiner og bakterier ligger lagvis (eller noe sånn?) fikk jeg beskjed om, så etterhvert som steinene blir oppløst kan det avdekke nye bakterier som da gir ny infeksjon. Men etterhvert så skulle det løses helt opp. Det kunne ta opp til 2 måneder før han var helt frisk og foret hadde hjulpet til med å løse urinsteinen helt opp sa de, og nå har kattene fått det bare litt under en mnd. Jeg får vel bare vente og se, men om det fremdeles ikke blir noen forandring etter det har gått 2 mnd så tar jeg ham med til noen andre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 13. juli 2011 Pokker også... 20 dagers antibiotikakur, men vi reiser om 16 dager.... Da var det til å starte på prosjekt "få noen til å bo hos oss ei uke og litt til" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 13. juli 2011 #8 Del Skrevet 13. juli 2011 Pokker også... 20 dagers antibiotikakur, men vi reiser om 16 dager.... Da var det til å starte på prosjekt "få noen til å bo hos oss ei uke og litt til" Kjenner til det. Skulle også på ferie da katten måtte på kur. Fant snille kattepassere som skulle bo der. De syns så synd på han at vi kom hjem til en enda mer bortskjemt kattepus som også hadde lagt på seg masse! Katten ble forøvrig frisk som en fisk dagen etter vi reiste. Dette er noe år siden og har ikke fått plukket av han tiggingen som kattepasserene lærte han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 13. juli 2011 Kjenner til det. Skulle også på ferie da katten måtte på kur. Fant snille kattepassere som skulle bo der. De syns så synd på han at vi kom hjem til en enda mer bortskjemt kattepus som også hadde lagt på seg masse! Katten ble forøvrig frisk som en fisk dagen etter vi reiste. Dette er noe år siden og har ikke fått plukket av han tiggingen som kattepasserene lærte han Haha, så morsomt Det store problemet er at denne pusen, i motsetning til søsteren hans som vi også har, ikke vil ha noe kontakt med andre enn nettop oss, og helst bare oss voksne. Barna er en nødløsning. Skikkelig særing dette her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMink Skrevet 15. juli 2011 #10 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg ville lest litt om FLUTD og idiopatisk cystitt. Noe du kjenner igjen? Ville gått til en annen dyrlege hvis de ikke har utstyr som fungerer optimalt. Har de dyrket urinen så de er sikre på at det er en urinveisinfeksjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 10. august 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 10. august 2011 Og jeg maser enda en gang om katten min... Stakkars lille pusen har vært plaget med hyppig urinering og blod i urinen i 3 måneder snart, og nå etter en ukes pause så jeg blod i urinen igjen! Begge kattene har fått spesialfor som skal løse opp urinstein, og han som er syk har fått antibiotika hver gang, 10 dager om gangen, men 20 dager sist. Har ikke dette tatt veldig lang tid å få kurert nå? Har så vondt av stakkar pusen når han går og mjauer over alt ute og er rastløs inne.... Han er blitt litt sky også den siste mnd, og er absolutt ikke så kosete som han har vært tidligere. Kommer inn kanskje et par timer til dagen og utenom det så løper han vekk når vi åpner døra til dem. Dette er ikke normal oppførsel av pusen vår, så jeg er ganske bekymret for ham.... Kan det være problemer med nyrene som gjør det? Foret har jo ikke fungert, og antibiotika tar det jo heller ikke helt bort tydeligvis. Eller er 3 mnd og litt til helt normalt når det kommer til urinstein? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 10. august 2011 #12 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Hmmm.... det var veldig lenge synes jeg..... Er vet'en deres den eneste i distriktet ? Spør fordi jeg tenker som følger: om det skulle være flere vetrinærer i distriktet så spør dem du nå bruker om de kan henvise til en av de andre (om har bedre utstyr). Jeg har lært, etter at en ung, nyutdannet og nyansatt vet. nærmest hvisket til meg at han ville henvise pus til en annen klinikk i distriktet - fordi han mistenkte "noe" og den andre klinikken hadde utstyret som trengtes for å fastslå "noe" og å hjelpe pus med det "noe". Han hadde rett ! - Noe som ble bekreftet hos den andre klinikken, som hadde spesialutstyret Og om jeg ikke spurte før, så har jeg nå lært opp alle de påfølgende vetrinærene Skulle det være mistanke om nyresykdom, så spør om det finnes tester som kan tas, og kjøp de testene hos vetrinæren (koster penger å få tatt enkelte av de testene som kan avkrefte/bekrefte nyresykdom). Endret 10. august 2011 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 10. august 2011 #13 Del Skrevet 10. august 2011 Ikke uvanlig med blod i urinen om det er nyrebekkenbetennelse, men antibiotika burde tatt knekken på det. Jeg ville prøvd en annen dyrlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 11. august 2011 #14 Del Skrevet 11. august 2011 Har de tatt ultralyd av urinblæren til katten din? Hvis ikke ville jeg snarest ha kontaktet en veterinær som har det nødvendige utstyret. Hvis det var en urinveisinfeksjon ville jeg ha trodd du skulle ha merket bedring etter all den antibiotikaen den har fått i seg.. Jeg synes det kan minne om idopatisk cystitt (som en over nevnte). Da har antibiotika null effekt. Derimot er det en veldig smertefull tilstand, og katten din burde absolutt ha fått smertestillende. Når det gjelder urinveisstein, vil de raskt kunne stille en klar diagnose ved å sette inn et kateter og hente ut urin. I enkelte tilfeller vil du kunne se steinene (grusen) selv og, hvis du klarer å få tatt en urinprøve (det har jeg selv sett mange ganger), og da er jo saken klar. Dessverre er det min erfaring at antibiotika mange ganger kan synes som løsningen på "alt" når det kommer til urinveisplager hos katt.. Snarlig skifte til en veterinær med det nødvendige utstyr er mitt råd! P.s Katter er eksperter på å skjule smerter, så når katten din viser tegn som tilbaketrekking o.s.v så har den det virkelig vondt.. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 11. august 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 11. august 2011 Hmmm.... det var veldig lenge synes jeg..... Er vet'en deres den eneste i distriktet ? Spør fordi jeg tenker som følger: om det skulle være flere vetrinærer i distriktet så spør dem du nå bruker om de kan henvise til en av de andre (om har bedre utstyr). Nei, det er ikke den eneste, men faktisk den veterinæren med best rykte her i distriktet. Men for vår del er det visst ikke den optimale vet'en. Ikke uvanlig med blod i urinen om det er nyrebekkenbetennelse, men antibiotika burde tatt knekken på det. Jeg ville prøvd en annen dyrlege. Holder på å finne nummeret til de to andre dyrlegene i distriktet akkurat nå. Har brukt den nærmeste hele tiden pga at de har hatt et veldig godt rykte, og fordi nærmemste dyrlege utenom er 2 mil unna i motsetning til denne som er 1,5 km unna... Har de tatt ultralyd av urinblæren til katten din? Hvis ikke ville jeg snarest ha kontaktet en veterinær som har det nødvendige utstyret. Hvis det var en urinveisinfeksjon ville jeg ha trodd du skulle ha merket bedring etter all den antibiotikaen den har fått i seg.. Jeg synes det kan minne om idopatisk cystitt (som en over nevnte). Da har antibiotika null effekt. Ja, jeg synes også det har tatt alt for lang tid,og han blir jo sånn smått skremt av å få stappet i seg piller i tid og utid også. Det tar jo bare 2 uker etter kuren er ferdig så er det på'n igjen. Vi har ikke fått tatt urinprøve nei. De har ikke hatt behov for det, for de har ikke merket noen særlig hevelse når de har undersøkt sier de. Og de har ikke UL-utstyr heller, for det apparatet virket ikke når de skulle prøve sist jeg var der. Jeg synes også at det kan minne om idopatisk cystitt etter hvert som jeg leser om det, men er det mulig å kurere i det hele tatt, eller vil han være kronisk syk og trenge medisiner resten av livet da? Stakkar pus.... Prøvde å slippe ham inn nå nettop, men det var bare den friske pusen som kom inn. Gutten løp av gårde inn i buskene for å tisse mens han mjauet klagende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 11. august 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 11. august 2011 En liten oppdatering på morgenkvisten: Pusen har tisset på sitt eget teppe, og urinen var helt normal. Ingen blod altså. Jeg har også ringt til en annen dyrlege et stykke unna, men han mente at det ikke var noe poeng i å undersøke pusen for andre lidelser, fordi når katter bare er halvannet år ca så kan det som oftest ikke være annet enn urinstein, så eneste han mente vi kunne gjøre var å fortsette med spesialforet og fortsette å gi antibiotika til det er borte. Hvor lang tid som gikk spilte ingen rolle, for det kunne umulig være noe annet pga at pusen er så ung. Og dyrlegen vi har brukt til nå vil gi ny pillekur... Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine jeg altså.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 11. august 2011 #17 Del Skrevet 11. august 2011 En liten oppdatering på morgenkvisten: Pusen har tisset på sitt eget teppe, og urinen var helt normal. Ingen blod altså. Jeg har også ringt til en annen dyrlege et stykke unna, men han mente at det ikke var noe poeng i å undersøke pusen for andre lidelser, fordi når katter bare er halvannet år ca så kan det som oftest ikke være annet enn urinstein, så eneste han mente vi kunne gjøre var å fortsette med spesialforet og fortsette å gi antibiotika til det er borte. Hvor lang tid som gikk spilte ingen rolle, for det kunne umulig være noe annet pga at pusen er så ung. Og dyrlegen vi har brukt til nå vil gi ny pillekur... Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine jeg altså.... Får han smertestillende i tillegg? Kan være en ide til det verste er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 11. august 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 11. august 2011 Får han smertestillende i tillegg? Kan være en ide til det verste er over. nei, jeg fikk bare resept på enda mer antibiotika.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 11. august 2011 #19 Del Skrevet 11. august 2011 Hjelpes! For en situasjon. Tydelig at du vil kun det beste for pusen din, men vanskelig å få skikkelig hjelp tydeligvis. Stakkars deg, og stakkars pus. Eneste jeg kan foreslå er at du setter deg ned, skriver ned alt som har skjedd og Mail det til noen forskjellige dyrleger som er gode på katt, som f.eks klinikken til Trude Mostue og Veterinærhøgskolen. Forklar situasjonen, og be om råd. Kanskje de har noen ideer dine lokale ikke har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 11. august 2011 #20 Del Skrevet 11. august 2011 Daemonia, om jeg var deg så hadde jeg blitt veldig sta nå, og bestilt time hos vetrinæren som har alt utstyret sitt i orden. Jeg hadde bestilt (ikke bedt om eller spurt om, men bare rett og slett bestilt analyse av urinprøve mht. blod og krystaller, konsentrasjon, pH, dyrking av bakteriekultur mm. OG ultralydundersøkelse av urinblæra mht. mulige polypper, steiner "og lignende". Urinprøve er ikke det letteste jeg vet å få tatt av en pus.... så bestill at pus legges i narkose og prøven tas vha. kateter. Når alt dette er undersøkt, og alle resultater eventuelt er negative (ingen funn) så har man iallefall eliminert mye av det som de fleste av oss umiddelbart tenker på. - og det er faktisk veldig godt for kattens "eier" det også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå